В собствени води
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В собствени води

"Да стана част от този бранш в пика на кризата не беше лесно, защото трябваше да обърнем нагласите на инвеститорите и да спечелим отново доверието им във фондовете и дружествата от нашия сектор," казва Кристин Коен.

В собствени води

Банковият сектор е детската мечта на финалиста в конкурса Next Generation Кристин Коен, а увеличаването на клиентите чрез повишаване на инвестиционната им култура – днешната й реалност

19564 прочитания

"Да стана част от този бранш в пика на кризата не беше лесно, защото трябваше да обърнем нагласите на инвеститорите и да спечелим отново доверието им във фондовете и дружествата от нашия сектор," казва Кристин Коен.

© Красимир Юскеселиев


Конкурсът

На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.

Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова "Капитал Daily" представя всеки от финалистите.

"Aз съм човек на уюта" са думите, с които Кристин Коен ме въвежда в работното си място. "Искам на мен и на колегите ми да ни е комфортно, защото всеки от нас прекарва по-голямата част от деня си тук." А в офиса атмосферата е почти семейна. Около екраните с графики и индекси се прокрадват остатъци от коледната украса. Докато с Кристин разговаряме, през стъклената стена на залата наблюдавам как колегите й за секунда не спират да общуват помежду си, а усещането не е като това, което вероятно много хора си представят за офис на компания, занимаваща се с инвестиции, управление на активи и взаимни фондове. Насред това отворено пространство е и бюрото на Кристин, заобиколено от тези на колегите й и украсено със снимки на нейната дъщеря.

Където печатат паричките

"Бях на девет години, когато за пръв път казах, че искам да работя в банка, и като обяснение казвах, защото там се печатат паричките", разказва Кристин Коен. Баба й е работила 36 години в банковата система, в държавната Българска външнотърговска банка и в БНБ, и често я води със себе си на работа. Впечатлява се от взаимоотношенията между хората и от средата и няколко години по-късно кандидатства само в Националната финансово-стопанска гимназия в София, защото иска да се занимава с икономика. Там участва през традиционната за гимназията българско-австрийска програма за практическо обучение, което позволява на учениците да придобият реална представа за бизнеса, като преминават на ротационен принцип през всички звена на учебно-тренировъчни фирми, които работят на виртуален пазар.

Голяма част от съучениците й заминават да учат в чужбина, но тя избира да остане в България. "Със семейството ми сме много близки и без тяхната подкрепа едва ли щях да съм това, което съм днес", споделя тя. Естественото продължение на образованието си тук Кристин намира в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), където учи мениджмънт. В началото не й се налага да влага много усилия в обучението, защото общоикономическите предмети се припокриват в голяма степен с това, което е учила в гимназията. Това й дава възможност да се концентрира върху професионалното си развитие. "Желанието ми да порасна и да бъда независима ме провокира да започна работа още на 19 години."

Кариерата й започва през 2001 г. като икономически репортер в БНТ, за кратко се занимава с пиар и организиране на събития, после започва в компания за внос и търговия с горива, където е координатор доставки. През 2004 г. за пръв път се докосва и до банковия сектор като стажант в Юробанк И Еф Джи България (Пощенска банка).

Първият успех

За 3 години Кристин сменя четири позиции в различни звена и нива на банката. През 2004 г. е финансов анализатор, година след това тийм лидер на т.нар. хелпдеск, който подпомага клоновата мрежа в продажбата на потребителски кредити. Тогава е на 23 години. "Често водех обучения на хора, които бяха два пъти по-възрастни от мен. И се налагаше да им обяснявам, че възрастта няма нищо общо с квалификацията", разказва тя. "Беше предизвикателство, защото хората често са предубедени от възрастта на човека пред тях." През 2006 г. Кристин записва  магистратура по финанси в УНСС.

Същата година получава предложение да оглави нов за банката отдел за подпомагане на дейността на клоновата мрежа. Целта е въвеждането на централизирана информационна система за обработка на кредитни продукти. Целият информационен поток от клоновата мрежа трябва да се централизира и да се подобри комуникацията. Кристин се подготвя за новата си позиция в централното управление на банката в Атина. В България тя получава пълна свобода да избере екипа си и начина на работа в звеното. "Смятам, че най-много ми помогна интуицията ми, защото дотогава нямах опит в подбора на хора, но успях да избера най-подходящите кандидати и създадох много успешен екип", разказва Коен. Година след създаването му отделът успешно си взаимодейства с останалите звена в банката.

Липсата на предизвикателства обаче кара Кристин да преосмисли бъдещето си и да потърси промяна. "Много хора са ми казвали, че биха избрали да се наслаждават на успеха, и за мен това са хора, избрали пътя на най-ниското съпротивление", коментира тя. Годината е 2007, а възможност за промяна Кристин намира в предложението на Райфайзенбанк да стане мениджър частни клиенти, където прекарва следващите две години. Най-трудно й е да изостави екипа, който е изградила. "Ако можех, бих взела тези петима човека навсякъде със себе си", смее се тя.

Визитка

Кристин Коен (30) ръководи отдел "Продажби и маркетинг" в управляващото дружество "Райфайзен асет мениджмънт" и е член на управителния съвет на компанията. Завършва мениджмънт в Университета за национално и световно стопанство (УНСС) в София, а по-късно и магистратура по финанси отново там. Зад гърба си има близо 11 години опит. Кариерата си започва като репортер в БНТ в предаване с икономическа насоченост. След това за кратко се занимава и с търговия. През 2004 г. влиза в банковия сектор като финансов анализатор. Тя попадна сред финалистите на конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation заради своята силна кандидатура, в която личат натрупаният опит и постиженията й.

Отговорно хоби

"За един мениджър не е достатъчно да си познава работата перфектно, той трябва да има поглед и познания в повече от една сфера на бизнеса", казва Кристин. Подобно любопитство провокира интереса й към корпоративната социална отговорност (КСО) през 2008 г. Информацията, която намира в интернет, далеч не е достатъчна и тя решава да замине на обучение в Лондон. Трудно решение, имайки предвид, че по това време дъщеря й е едва на два месеца и половина. След обучението, докато е в майчинство, започва да работи доброволно като управляващ директор в Асоциацията за корпоративна социална отговорност. Кани лекторите си от Лондон и създават първата КСО академия в България. "Идеята ни беше да изградим партньорска мрежа от социално отговорни компании, които да работят заедно по различни проекти. Това беше много амбициозна програма, защото в България през 2009 г. все още го нямаше разбирането за КСО като част от философията на компаниите, за тях беше по-скоро маркетингов инструмент", обяснява Кристин.

Година по-късно тя участва в създаването на националната стратегия за КСО, проект на правителството и Министерството на труда и социалната политика. Разказва, че за нея това е интересен период, в който тръгва с много хъс, но не успява да реализира това, което иска. В момента не поддържа връзка с асоциацията, но се бори за устойчивост и социална отговорност в личното и професионалното си ежедневие. Старае се офисът на "Райфайзен асет мениджмънт" да е максимално "зелен". "Компаниите трябва да вярват в социалната отговорност като философия и начин за правене на бизнес и това трябва да се усеща на всяко ниво и в ежедневната работа", обяснява Кристин.

Споделя, че нейната екостраст идва покрай съпруга й, който през 2007 г. работи в организацията за оползотворяване на отпадъците от опаковки "Екопак". Оттогава събира и изхвърля разделно отпадъците си, макар да трябва да ги пренесе до съседния квартал, където има подходящите цветни контейнери. Иска да научи и дъщеря си на отношение към природата и животните.

В пика на кризата

През 2009 г. тя получава поредното ново предложение за поредно ново начало в своята кариера. В годините, белязани от ударите на кризата, "Райфайзен асет мениджмънт" я канят да се присъедини към техния екип като заместник-мениджър в отдел "Маркетинг и дистрибуция". "Да стана част от този бранш в пика на кризата не беше лесно, защото трябваше да обърнем нагласите на инвеститорите и да спечелим отново доверието им във фондовете и дружествата от нашия сектор."

В компанията осъзнават, че отливът на клиенти се дължи основно на непознаването и неразбирането на финансовите продукти, които се предлагат, и се заемат със задачата за масово образоване на клиентите. "За нас е важно не просто да реализираме продажби, а да имаме клиенти, които могат да правят информирани избори за своите инвестиционни решения", обяснява Кристин. Тя смята, че това, което най-успешно променя компанията, е обучението на хората в клоновата мрежа - тези, които консултират и работят директно с клиенти. Този процес продължава и сега. През октомври и ноември Кристин провежда над 60 обучения в цялата страна, с които да подобрят търговските умения на служителите чрез казусни ситуации и подробно запознаване с инвестиционните продукти на компанията. Според нея кризата има оздравителен ефект - ако през 2007 г. типичният им клиент е между 27 - 35 години и е търсил максимална възвращаемост в рамките на една година, в момента хората са по-сдържани и вместо да залагат хазартно, търсят по-сигурния и качествен начин да защитят средствата си.

"През 2009 г. комуникацията вътре в компанията се беше нарушила заради ситуацията на финансовите пазари. Бяхме по-затворени и дистанцирани от бизнес звената, нещо, което успяхме да променим", казва тя. Тогава "Райфайзен асет мениджмънт" има 14% пазарен дял, а днес – около 35% с над 210 млн. лв. управлявани активи.

Цели

Себе си Кристин определя като спонтанна и емоционална. Рядко има търпението да чака, често й се случва да притиска максимално нещата само и само да види резултата. Често й се случва заради убежденията и интуицията си да предизвиква оживени дискусии с мениджмънта на компанията. "Защитавам много пламенно идеите си, но и достатъчно аргументирано", казва тя. "Ако ми се откаже, търся алтернатива, но същевременно очаквам отказът да е аргументиран."

През 2011 г. Кристин застава начело на отдел "Продажби", а от лятото на 2012 г. мениджмънтът решава, че тя има място и в управителния съвет на компанията. "В началото на кариерата си може би бях прекалено млада, но сега се чувствам на мястото си, все още виждам потенциал за развитие", споделя тя. Казва, че в момента се чувства добре в групата на Raiffeisen. Позицията й е достатъчно висока и й дава по-стратегически поглед върху бизнеса на компанията и възможност да влияе положително върху него. В бъдеще се надява на повече контакт с останалите компании в групата, защото това са според нея плюсовете да си част от голяма международна организация. В бъдеще се стреми към регионална мениджърска позиция, която да изведе работата й извън рамките на страната. Въпреки това България продължава да е мястото, в което иска да живее, защото споделя, че единствено тук може да се почувства у дома.

Успокоение

Бюрото на Кристин е отрупано със снимки на дъщеря й. Казва, че всяка свободна минута прекарва с нея. "Колкото и лош ден да съм имала, всичко изчезва в момента, в който започнем да рисуваме или да правим нещо друго заедно. Дъщеря ми има своя социален живот, пее в детски хор, ходи на танци. Едно от най-важните неща в живота ми е да съм част от нейното израстване", смее се Кристин.

В свободното си време младият мениджър се е отдала на каузата на организацията Animal Rescue Sofia, които помагат на бездомни животни да намерят стопани. Миналата година дядо й умира след ухапване от улични кучета, но трагедията не отказва Кристин от грижата за животните, защото смята, че в основата на проблема с тях е безотговорността на хората. Самата тя е имала с кучета, котка и куп намерени на улицата животни. В момента има кокершпаньол, който е израснал заедно с дъщеря й.

Едно от големите удоволствия извън работата са семейните пътувания. Казва, че винаги спонтанно избират дестинация и заминават заедно. Любимите й места са Лондон и Италия. "Обичам държави и градове с история и романтика. Малки, тесни, павирани улички, кафенета с малки маси отвън, създава ми уют", споделя тя. Последната й дестинация  е "Дисниленд" край Париж, където прекарва седмица заедно с дъщеря си и нейна приятелка и където успява отчасти да преодолее страха си от височини.

Конкурсът

На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.

Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова "Капитал Daily" представя всеки от финалистите.

"Aз съм човек на уюта" са думите, с които Кристин Коен ме въвежда в работното си място. "Искам на мен и на колегите ми да ни е комфортно, защото всеки от нас прекарва по-голямата част от деня си тук." А в офиса атмосферата е почти семейна. Около екраните с графики и индекси се прокрадват остатъци от коледната украса. Докато с Кристин разговаряме, през стъклената стена на залата наблюдавам как колегите й за секунда не спират да общуват помежду си, а усещането не е като това, което вероятно много хора си представят за офис на компания, занимаваща се с инвестиции, управление на активи и взаимни фондове. Насред това отворено пространство е и бюрото на Кристин, заобиколено от тези на колегите й и украсено със снимки на нейната дъщеря.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    10stinki avatar :-|
    10 стинки

    Райфайзен са най-умрелите банкери на таз земя..

  • 2
    rumianapankova avatar :-P
    rumianapankova

    Коментарът на "10 стотинки" е евтино и злобно изказване, напомнящо баснята за лисицата и киселото грозде, колкото е по недостъпна една цел, толкова по лесно се определя, като нищожна.
    В интервюто има лично присъствие, откровено и без егоцентрични намеци. Споделените моменти, говорят за личност отговорна и ангажирана с проблемите на екипа си и целите на отдела. Това се открива в желанието и да изживява всички хубави моменти от живота си с тях. Рядко срещана комбинация на професионализъм и емпатично поведение.

  • 3
    10stinki avatar :-|
    10 стинки

    До коментар [#2] от "rumianapankova":
    Дреме ми на мене за проблемите на екипа ѝ. Политиката на таз банка е толкоз зле и цели единствено прецакване на клиентите. За да работиш в тая банка или в Уникредит трябва да си много закъсал откъм възможности за работа. Все едно да работиш за Мтел или Глобул.

  • 4
    rumianapankova avatar :-|
    rumianapankova

    Този нихилизъм е присъщ на хора, които са отхвърлени от всички. Явно сте асоциална личност.До коментар [#3] от "10 стинки":

  • 5
    10stinki avatar :-P
    10 стинки

    До коментар [#4] от "rumianapankova":

    Ааа не, не, хаха. По-явно е да съм бил клиент, ама от де акъл да предположите.

  • 6
    rumianapankova avatar :-|
    rumianapankova

    Явно, не знаете значението на думата "нихилизъм" . Намерете речник!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чумата на корупцията

Чумата на корупцията

Цената на газовата корупция

Цената на газовата корупция

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK