Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 17 яну 2013, 18:54, 12510 прочитания

В ръцете на HR-a

Пламен Черешаров избира човешките ресурси за старт на своята кариера, защото му дават възможност да е близо до хората, които взимат решенията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако пет години работиш едно и също нещо, рутината не ти позволява да го погледнеш отстрани и да си креативен. Затова вярвам, че младите хора имат място в бизнеса като източник на свежи идеи.

Конкурсът
На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.
Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова "Капитал Daily" представя всеки от финалистите.
Ако повечето хора, които знаят за Атлантик сити*, като чуят името му, веднага се сещат за казина, то при Пламен Черешаров изплува понятието човешки ресурси. И след това казина.

Едно лято, докато е студент по стопанско управление в Софийския университет "Св. Климент Охридски", заминава на т.нар. студентска бригада в САЩ и отива точно в Атлантик сити. Търсенето на работа на място го среща с няколко мениджъра човешки ресурси (ЧР, HR). "След няколко интервюта те наистина ми помогнаха да намеря работата, която исках, и точно това беше моментът, в който открих силата на HR-a", разказва Пламен, който в момента е мениджър възнаграждения и развитие в дирекцията за ЧР във VIVACOM. Картинката се допълва и от контакта с HR отдела на казиното, в което започва работа и в което заради естеството на бизнеса се спазват изключително строги правила, които налагат честата намеса на хората от човешки ресурси.


Така преките впечатления в комплект със съзнанието, че HR сферата дава широк поглед върху бизнеса заради работата с всичките му звена и с мениджмънта, стават причина Пламен да избере точно нея за старт на своята кариера. "Комуникацията с мениджмънта ти дава възможност да си наистина близо до взимането на решения, което е особено важно за представите, които добиваш за бизнеса в първата си работа", обяснява младият мениджър.

В началото беше стажът

Летните месеци са традиционното време за стажантските програми във VIVACOM. Пламен започва своята през май 2005 г., когато компанията все още е известна само като БТК (Българска телекомуникационна компания). Стажът му включва преминаване през два отдела – този, който оперативно се занимава с работните заплати, бившият ТРЗ, и отдела, който работи по оценка на длъжности и представяне на служители. Още по време на интервюто си споделя със своите бъдещи колеги, че е силно заинтригуван от процеса по оценка на представянето на служителите. По това време в компанията няма подобни процеси.



Три месеца по-късно Пламен получава предложение за работа от двата отдела, където е работил по време на стажа си, и логично той избира втория – отдела, който днес оглавява. За седeмте години, които изминават оттогава, работата му става все по-разнообразна. По думите на мениджъра сливането на БТК и "Вивател" в телекома Vivacom през 2009 г. е маркирано от тотална промяна и преосмисляне на корпоративните ценности, визия, практики и процеси.

За повече проекти

Още в първите си години като HR специалист Пламен успява да задоволи първоначалните си интереси, като работи по стартирането на програма за оценка на служителите. През 2007 г. инициативата започва с ръководните нива в компанията, които по онова време са около 800 човека. През 2009 г. този процес започва и за всички останали служители. "Беше трудно да започнеш нещо такова от нулата в компания, в която по това време работят 7000 души", споделя мениджърът и разказва как цялата HR дирекция, около 30 души, правят презентации и обучават служителите из цялата страна. "От една страна, бяха мениджърите, които трябваше да свикнат да оценяват служителите си, а от друга бяха хората, които трябваше да приемат идеята, че това невинаги е изцяло позитивен процес." Въпреки всичко програмата стартира успешно, електронната система е създадена и въведена за няколко месеца.

Днес оценките на представянето са се превърнали в обичайна практика в компанията - стратегически инструмент, който влияе върху всеки аспект от индивидуалното стимулиране и развитие на служителите, казва Пламен. Оценяването се извършва от прекия ръководител и неговия мениджър, който е две нива над служителя, като директните резултати имат най-голяма тежест при оценката - 60%, а при мениджърите  - 70%. Останалата част включва всички знания, умения и поведение, които човек демонстрира в работата си, включително инициативност, позитивност, фокус към клиента и др.

В момента Пламен и колегите му от отдела се готвят да задвижат процеса на оценяване на служителите за пета поредна година. Той разказва, че инициативата става все по-стратегическа, рефлектира върху все повече аспекти и процеси в компанията. "Когато знаеш, че работата ти се оценява, се стараеш повече да отговаряш на очакванията и това води до по-висока ефективност и ускоряване на работните процеси", коментира мениджърът. Най-голямо предизвикателство все още остава начинът, по който мениджърите трябва да поднесат обратната връзка, така че с конструктивни съвети хората да остават достатъчно мотивирани да работят, въпреки че обратната връзка може невинаги да е съвсем позитивна. "Системата не иска всички да са отличници, а тази идея трудно се възприема от мениджърите, за които всеки кадър е ценен", обяснява Пламен. 

Стратегически HR

Пламен е начело на екип от четирима души, а колегите му в дирекция "Човешки ресурси" са около 30. По време на ребрандирането и трансформацията на компанията неговият екип получава задачата не само да формулира, но и да въведе сред служителите новите фирмени ценности. "За да се усети такава мащабна промяна, тя трябва да започне отвътре. Ако всеки демонстрира новата философия и концепция за работа в ежедневието си, това ще се усети от партньорите и клиентите като мисия, а не като маркетингов ход", обяснява той. През последните над шест години Пламен вижда промяна в хората на Vivacom. Според него те са преосмислили отношението си към работата и са станали по-ефективни.

От 2010 г. той отговаря цялостно за системите възнаграждения и придобивките – здравно осигуряване, ваучери за храна, бонусни схеми, правила за увеличаване на заплатите и др., а от тази година му е поверено и управлението на целия бюджет за разходи за персонал, което за компания с 3 хил. служители е внушителна отговорност и сума, която Пламен предпочита да не разкрива.
Визитка

Пламен Черешаров (31) е мениджър на отдел "Възнаграждения и развитие" във VIVACOM. Част е от екипа на компанията от 2005 г. Започва като стажант, а в момента освен своя отдел управлява много и различни вътрешни за компанията проекти,основно в сферата на човешките ресурси.

Пламен е бакалавър по стопанско управление (бизнес администрация) от Софийски яуниверситет "Св. Климент Охридски". Успешните му проекти и постиженията в професионалното му развитие и развитието на компанията, в която работи, го направиха един от финалистите в конкурса Next Generation.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чумата на корупцията 4 Чумата на корупцията

Истинският виновник за епидемията

9 авг 2019, 11473 прочитания

Цената на газовата корупция 6 Цената на газовата корупция

Турски поток

31 май 2019, 7476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Започва конкурсът за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2013

Голямата награда е пълна стипендия за МВА във Виена

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10