С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 1 юли 2013, 8:39, 48494 прочитания

Възход на един красив ум

Илина Лилова участва в превръщането на локален български бизнес в мултинационална компания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Колкото по-добра и голяма направим тази фирма, толкова повече ще порасна и аз. Така се виждам."
"Не работим със служители, а с хора. Най-добрата стратегия за решаването на проблема с баланса е премахването на противопоставянето работа и личен живот."
Конкурсът
Next Generation

На 26 юни "Ка­питал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2013. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидер­ският потенциал иновативността, отговорностите, финансовите ре­зултати и пости­женията на канди­датите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена - партньор на проекта. В конкур­са бяха отличени още двама мени­джъри. Те получиха частични стипен­дии за същата MBA програма.
Конкурсът проте­че на два етапа. За втория се класира­ха 10 финалисти. Те преминаха през интервю с журито, което избра и три­мата победители. От днес всеки вторник и петък на www.capital.bg/next ще ви предста­вяме по един от фина­листите.
"Илина е с особено красив ум, който се вижда веднага. А това е голяма рядкост." Така един от собствениците на компанията за бързооборотни стоки "Фикосота синтез" (FS), Красен Кюркчиев, предава първото си впечатление за Илина Лилова. Мисълта, която автоматично преминава през главата ми, когато прочитам неговите думи, е "О кей, значи не съм само аз".

Първата ми среща с Илина Лилова, мениджър на подразделението за продукти за дома и личната хигиена на FS, е чрез документите, с които тя кандидатства в конкурса Next Generation. Следващата - на втория етап на състезанието по време на интервюто с журито, а последната – в неформален разговор. И в трите случая имам именно това усещане за красив ум.


Илина, която спечели Next Generation, изглежда рядко спокоен и уравновесен човек, а в същото време е много изразителна и емоционална в тази своя уравновесеност. Речта й е мелодична, движенията й са плавни. Докато говори, непрестанно преплита мисли и изводи – за бизнеса, за управлението на хора, за маркетинга, за щастието – все неща, които видно не е заучила от книга или учебник, а до които е стигнала сама, преживявайки ги и размишлявайки върху тях.

"Всички биха казали, че тя е най-умният човек, с когото са работили. Оттам идва и вдъхновението." Така Ромео Енкарнасион, консултант на FS и бивш вицепрезидент на световния гигант Colgate, обяснява как Илина успява да вдъхнови екипа си. Роми, както го наричат в компанията, идва в България по програма на USAID, за да консултира една от големите козметични фирми. В програмата му вмъкват 15 минути за среща без ангажимент с Красен Кюркчиев и Илина. Оттогава вече 10 години консултира FS. Разбрах, че насреща си имам двама много умни и искрени хора, които съзнават какво са научили, но са и отворени да признаят какво не знаят и да задават въпроси, коментира Енкарнасион.

Хубавите неща стават случайно



През 2000 г. Илина току-що е завършила бакалавърската си степен в Икономическия университет във Варна, записала е магистратура и "се чуди какво да прави". Една обява за работа я връща в Шумен, където е израснала, в компанията - производител на камиони "Мадара", където отговаря за връзките с чужди партньори. По това време "Фикосота" участва в собствеността на завода. Страшно е разочарована от старта си на работа и пише дълго писмо до собствениците какво точно трябва да се подобри в нейния отдел. Според разказа й това писмо прави впечатление на финансовата директорка на "Фикосота холдинг". Красен Кюркчиев си спомня, че неговият брат и съдружник Жечко му препоръчва да се срещне с Илина. "След първите 15 минути вече знаех, че пред мен е човек с изключителни качества. Спомням си, че много се развълнувах тогава", казва Красен.  И тук следва репликата за красивия ум.

Илина се премества във FS като маркетинг мениджър. Отговаря за пазарни проучвания, подготовка на рекламни клипове и материали. Тогава фирмата е много малка, офисът е в Шумен заедно с производителя на отоплителни уреди и бойлери "Теси", друга компания от холдинга. В офиса от "Синтеза" са около 10 души, а брандовете, които сега са около 15, тогава се ограничават до "Тема", "Тео", "Фея" и "Ехо". По това време в компанията още не подозират кой е най-големият им конкурент (Procter&Gamble), нямат маркетинг отдел, а само отдел R&D (научноизследователска и развойна дейност) за развитие на продуктите. 

Години на растеж

След това компанията се преструктурира, обособява се маркетинг отдел, а хората от R&D отдела, които до момента са се занимавали с развитието на продуктите, стават бранд мениджъри. В момента първите бранд мениджъри ръководят бизнес подразделенията на компанията, а Илина – най-голямото от тях. 

Фирмата продължава да се разраства – добавят се нови дейности, нови хора, нови продукти. "Един от големите таланти на Красен е да иска и да търси промяната. Той не се опитва със старата структура да прави нови големи неща. Никога заради структура не сме страдали в амбициите си за растеж", казва Илина. Така през 2005 г. компанията пак се преструктурира, като следва посоката, показана от консултанта Ромео Енкарнасион: "Просто е. Произвеждаш неща и продаваш неща", т.е. бизнесът включва производствена и търговска структура. Илина застава начело на търговската структура, която включва продажби, маркетинг с развитие на продукти и реклама и разработването на продукти.

През 2006 г. офисът на "Фикосота" се мести в София, Илина също. В йерархията на компанията Илина като мениджър на подразделението стои под  управителя Красен Кюркчиев. На пряко свое подчинение тя има четирима души – маркетинг мениджърът на съответното подразделение, производственият директор, мениджърът по доставките и R&D мениджърът. Цялата структура, управлявана от Илина, включва 260 души заедно с хората в производството. Единствените отделени със стъклени стени пространства в офиса на FS са лабораториите. Самата Илина няма кабинет. "Кабинетът ми е сред хората. Дори рядко съм на мястото си, повече по чуждите бюра."

"Илина може да направи най-добрия анализ, да подреди най-важните приоритети и да работи със скорост, непосилна за повечето хора", отбелязва Красен Кюркчиев и добавя, че някои от най-успешните им иновации са именно нейни идеи. "Отдавна тя е най-добрият ми съветник за повечето решения, които взимам." В момента Кюркчиев е в чужбина, но когато става въпрос за Илина, отговаря светкавично на моите въпроси през телефона си.

"Илина е невероятно креативна, целеустремена и можеща... Успява да съчетава работата и семейството, което в бизнеса е много ценно качество за жените", казва Веселина Панайотова, доскоро също работила за FS, и добавя, че освен това бившият и мениджър е страшно сърдечна. И това веднага личи във взаимоотношенията в офиса. Пристигаме там на сутринта, след като Илина е спечелила своята Next Generation награда и преди да се е похвалила, вече всички знаят и я поздравяват топло и искрено.

Освен мениджър на най-големия бизнес на FS тя е и съсобственик в компанията с дял от 1%. Един ден Кюркчиев й казва, че толкова я цени, че иска да я направи партньор. "Това е едно от най-лесните и добри решения, които съм взимал... Илина се "слива" с  компанията и всичко, което прави има единствено за цел да направи компанията по-добра. Собственото й "аз" се припокрива с това на фирмата." Илина си спомня чувството на благодарност и признателност в онзи момент. "Невероятна оценка. Направо ми поникнаха крила."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чумата на корупцията 4 Чумата на корупцията

Истинският виновник за епидемията

9 авг 2019, 10991 прочитания

Цената на газовата корупция 6 Цената на газовата корупция

Турски поток

31 май 2019, 7346 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15871 прочитания

28 фев 2020, 5494 прочитания

28 фев 2020, 3056 прочитания

28 фев 2020, 2784 прочитания

28 фев 2020, 2518 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
От нулата

Вихрен Богданов започва като търговец на моторни масла, а днес изгражда и управлява компания, която има амбицията да стане #1

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

Китайските уроци от коронавируса

Заразените намаляват заради твърдата намеса на държавата

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10