Възход на един красив ум
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Възход на един красив ум

"Не работим със служители, а с хора. Най-добрата стратегия за решаването на проблема с баланса е премахването на противопоставянето работа и личен живот," казва Илина Лилова.

Възход на един красив ум

Илина Лилова участва в превръщането на локален български бизнес в мултинационална компания

50913 прочитания

"Не работим със служители, а с хора. Най-добрата стратегия за решаването на проблема с баланса е премахването на противопоставянето работа и личен живот," казва Илина Лилова.

© Красимир Юскеселиев


"Колкото по-добра и голяма направим тази фирма, толкова повече ще порасна и аз. Така се виждам."
"Не работим със служители, а с хора. Най-добрата стратегия за решаването на проблема с баланса е премахването на противопоставянето работа и личен живот."
Конкурсът

Next Generation

На 26 юни "Ка­питал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2013. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидер­ският потенциал иновативността, отговорностите, финансовите ре­зултати и пости­женията на канди­датите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена - партньор на проекта. В конкур­са бяха отличени още двама мени­джъри. Те получиха частични стипен­дии за същата MBA програма.

Конкурсът проте­че на два етапа. За втория се класира­ха 10 финалисти. Те преминаха през интервю с журито, което избра и три­мата победители. От днес всеки вторник и петък на www.capital.bg/next ще ви предста­вяме по един от фина­листите.

"Илина е с особено красив ум, който се вижда веднага. А това е голяма рядкост." Така един от собствениците на компанията за бързооборотни стоки "Фикосота синтез" (FS), Красен Кюркчиев, предава първото си впечатление за Илина Лилова. Мисълта, която автоматично преминава през главата ми, когато прочитам неговите думи, е "О кей, значи не съм само аз".

Първата ми среща с Илина Лилова, мениджър на подразделението за продукти за дома и личната хигиена на FS, е чрез документите, с които тя кандидатства в конкурса Next Generation. Следващата - на втория етап на състезанието по време на интервюто с журито, а последната – в неформален разговор. И в трите случая имам именно това усещане за красив ум.

Илина, която спечели Next Generation, изглежда рядко спокоен и уравновесен човек, а в същото време е много изразителна и емоционална в тази своя уравновесеност. Речта й е мелодична, движенията й са плавни. Докато говори, непрестанно преплита мисли и изводи – за бизнеса, за управлението на хора, за маркетинга, за щастието – все неща, които видно не е заучила от книга или учебник, а до които е стигнала сама, преживявайки ги и размишлявайки върху тях.

"Всички биха казали, че тя е най-умният човек, с когото са работили. Оттам идва и вдъхновението." Така Ромео Енкарнасион, консултант на FS и бивш вицепрезидент на световния гигант Colgate, обяснява как Илина успява да вдъхнови екипа си. Роми, както го наричат в компанията, идва в България по програма на USAID, за да консултира една от големите козметични фирми. В програмата му вмъкват 15 минути за среща без ангажимент с Красен Кюркчиев и Илина. Оттогава вече 10 години консултира FS. Разбрах, че насреща си имам двама много умни и искрени хора, които съзнават какво са научили, но са и отворени да признаят какво не знаят и да задават въпроси, коментира Енкарнасион.

Хубавите неща стават случайно

През 2000 г. Илина току-що е завършила бакалавърската си степен в Икономическия университет във Варна, записала е магистратура и "се чуди какво да прави". Една обява за работа я връща в Шумен, където е израснала, в компанията - производител на камиони "Мадара", където отговаря за връзките с чужди партньори. По това време "Фикосота" участва в собствеността на завода. Страшно е разочарована от старта си на работа и пише дълго писмо до собствениците какво точно трябва да се подобри в нейния отдел. Според разказа й това писмо прави впечатление на финансовата директорка на "Фикосота холдинг". Красен Кюркчиев си спомня, че неговият брат и съдружник Жечко му препоръчва да се срещне с Илина. "След първите 15 минути вече знаех, че пред мен е човек с изключителни качества. Спомням си, че много се развълнувах тогава", казва Красен.  И тук следва репликата за красивия ум.

Илина се премества във FS като маркетинг мениджър. Отговаря за пазарни проучвания, подготовка на рекламни клипове и материали. Тогава фирмата е много малка, офисът е в Шумен заедно с производителя на отоплителни уреди и бойлери "Теси", друга компания от холдинга. В офиса от "Синтеза" са около 10 души, а брандовете, които сега са около 15, тогава се ограничават до "Тема", "Тео", "Фея" и "Ехо". По това време в компанията още не подозират кой е най-големият им конкурент (Procter&Gamble), нямат маркетинг отдел, а само отдел R&D (научноизследователска и развойна дейност) за развитие на продуктите. 

Години на растеж

След това компанията се преструктурира, обособява се маркетинг отдел, а хората от R&D отдела, които до момента са се занимавали с развитието на продуктите, стават бранд мениджъри. В момента първите бранд мениджъри ръководят бизнес подразделенията на компанията, а Илина – най-голямото от тях. 

Фирмата продължава да се разраства – добавят се нови дейности, нови хора, нови продукти. "Един от големите таланти на Красен е да иска и да търси промяната. Той не се опитва със старата структура да прави нови големи неща. Никога заради структура не сме страдали в амбициите си за растеж", казва Илина. Така през 2005 г. компанията пак се преструктурира, като следва посоката, показана от консултанта Ромео Енкарнасион: "Просто е. Произвеждаш неща и продаваш неща", т.е. бизнесът включва производствена и търговска структура. Илина застава начело на търговската структура, която включва продажби, маркетинг с развитие на продукти и реклама и разработването на продукти.

През 2006 г. офисът на "Фикосота" се мести в София, Илина също. В йерархията на компанията Илина като мениджър на подразделението стои под  управителя Красен Кюркчиев. На пряко свое подчинение тя има четирима души – маркетинг мениджърът на съответното подразделение, производственият директор, мениджърът по доставките и R&D мениджърът. Цялата структура, управлявана от Илина, включва 260 души заедно с хората в производството. Единствените отделени със стъклени стени пространства в офиса на FS са лабораториите. Самата Илина няма кабинет. "Кабинетът ми е сред хората. Дори рядко съм на мястото си, повече по чуждите бюра."

"Илина може да направи най-добрия анализ, да подреди най-важните приоритети и да работи със скорост, непосилна за повечето хора", отбелязва Красен Кюркчиев и добавя, че някои от най-успешните им иновации са именно нейни идеи. "Отдавна тя е най-добрият ми съветник за повечето решения, които взимам." В момента Кюркчиев е в чужбина, но когато става въпрос за Илина, отговаря светкавично на моите въпроси през телефона си.

"Илина е невероятно креативна, целеустремена и можеща... Успява да съчетава работата и семейството, което в бизнеса е много ценно качество за жените", казва Веселина Панайотова, доскоро също работила за FS, и добавя, че освен това бившият и мениджър е страшно сърдечна. И това веднага личи във взаимоотношенията в офиса. Пристигаме там на сутринта, след като Илина е спечелила своята Next Generation награда и преди да се е похвалила, вече всички знаят и я поздравяват топло и искрено.

Освен мениджър на най-големия бизнес на FS тя е и съсобственик в компанията с дял от 1%. Един ден Кюркчиев й казва, че толкова я цени, че иска да я направи партньор. "Това е едно от най-лесните и добри решения, които съм взимал... Илина се "слива" с  компанията и всичко, което прави има единствено за цел да направи компанията по-добра. Собственото й "аз" се припокрива с това на фирмата." Илина си спомня чувството на благодарност и признателност в онзи момент. "Невероятна оценка. Направо ми поникнаха крила."

Как се раждат добрите идеи

Във "Фикосота синтез" идеите за нови продукти се появяват по различни начини. "Понякога гледаме пазара, преценяваме сегментите и установяваме, че ни трябва нов продукт в конкретен сегмент. Често Красен  има много добри идеи..." В този момент говори бавно, замислено. "Главно ходим и гледаме, слушаме. Трендовете се виждат на пазара, те не се виждат в офисите." Развитието на един продукт отнема между 12 и 18 месеца, ако е нов, и около 4-6 месеца, ако е промяна на съществуващ. 

Илина казва, че пазарът много се е променил за последните години. Според нея основен двигател на растежа на FS e иновативността. Ако преди брандовете са предлагали продукти в една категория, т.е. били са експертни и са носили функционални ползи – в грижата за косата, за качествено изпиране и т.н., то новите брандове са много по-широки и обхващат различни категории. Потребителите все повече търсят ползи, свързани със стила на живот, и все по-малко с функционалност, защото в определен ценови диапазон качествата на продуктите са близки и е много по-важно как те те карат да се чувстваш.  Тя дава пример с успеха на различните продукти на Apple като символ на иновация и дизайн или с Dove, които залагат на естествената красота на жените, а предлагат продукти  в различни категории.

В този ред на мисли Илина разказва за тяхна кампания за един от продуктите Savex - прах за пране, който в посланията си залага на романтичността между двама души. Тя говори за процеса на разработване на продукта, на дизайна на опаковката, розовите и червени частички в самия прах, позиционирането, заснемането на клиповете, рекламната кампания и докато си спомня една по една стъпките, започва да се усмихва, а накрая долавям и леко вълнение. Продуктът е достигнал 40% дял от продажбите на бранда си.

Друг случай на иновация, който споменава, е когато мултинационални компании започват да предлагат омекотители. FS също създава аналогичен продукт, но освен големите разфасовки пуска на пазара опаковка 250 мл за 1 лв., която дълго се оказва флагман на продажбите заради това, че е ценово по-достъпна.

Мисията да вдъхновяваш хора

Едно от предизвикателствата за Илина е отглеждането и съхраняването на предприемаческия дух в екипа на компанията, а това става трудно. FS търсят хора, които да развиват "продукти, бизнеси, държави, фирми". Според Илина предприемачеството не е нещо, което се учи – "или го имаш, или го нямаш". Когато забележат такива хора, те ги "обгрижват и развиват" – самата тя им обръща много повече внимание, дава им често позитивна обратна връзка, помага им за проекти, повишава ги, възлага им нови начинания.

Според Ромео Енкарнасион Илина е роден лидер. Именно тя превежда екипа на FS през промяната в мисленето. "Те са най-голямото подразделение, но пък имаха най-много неща от миналото, от които да се отучат, за да запазят конкурентоспособността си тук, сега и занапред... Потребността да бъдат конкурентни и да вървят дори пред световните тенденции вече стана част от тяхното ДНК." Така по думите на Енкарнасион компанията е преборила модела си просто да предлагат по-евтини продукти. Имало е моменти, в които е усещал у Илина разочарование – например за това, че българската култура трудно усвоява характерната за Запада проактивност. Но казва, че никога не я е виждал ядосана.

Илина много държи на свободата като мениджмънт подход. Хората в офиса на FS имат поставени цели и могат сами да решат как да ги постигат. Не случайно в кандидатурата си тя заявява, че в днешно време има две основни правила, на които трябва да се основа управлението на хора: да караш хората да се чувстват щастливи на работното си място и да бъдеш гъвкав. "Не работим със служители, а с хора. Така че най-добрата стратегия за решаването на проблема с баланса е премахването на противопоставянето работа (в смисъл скучни усилия срещу заплащане) и личен живот", обяснява Илина първия си принцип.  Според нея хората трябва да са обединени около обща цел, между тях да се стимулират неформалните отношения, да им се създава уютна работна среда.

Гъвкавостта към хората от офиса се изразява в най-различни възможности – плаващо работно време,  дълги отпуски. Илина казва, че никога не отказва отпуск. На нея също никога не й е отказвано.

Моменти за нещо различно

Всъщност тя си взима няколко дълги отпуски. Първият е, докато прави своята докторантура. Темата й за валутните бордове като фактор за икономически растеж я отвежда за три месеца в Ирландия. После живее два месеца в Испания – отива да учи испански. През 2008 г. заминава със сестра си като доброволец в малко селско училище в Коста Рика. "Това пътуване ми беше най-полезното от човешка гледна точка – научих мнооого за живота там. В Коста Рика хората са много бедни и много щастливи... Това за мене беше голямо откритие – как можеш да нямаш нищо и да си щастлив, да не правиш нищо и да се чувстваш добре."

Международният опит на Илина започва доста по-рано – като ученичка в гимназията в Шумен спечелва стипендия, която я завежда за една година в Атланта, САЩ. Разказва, че в началото се е чувствала като Алиса в страната на чудесата. Разказва колко е била впечатлена, като са й дали карта за банкомат или като са я завели в мол. Но най-силното й впечатление е това, че докато учи там, без да полага никакви допълнителни усилия или да кандидатства, спечелва всички възможни награди в училище – около 15. "Страшно е хубаво да не трябва да се бориш. В България по това време, за да си успешен, трябва да имаш връзки – поне така беше в Шумен." В Щатите обаче страшно я мотивира това, че "не се бориш със системата, а системата се бори за теб".

Макар работата й да не го изисква, Илина прави докторантура. Разказва, че от първия път, когато гледа "Междузвездни войни", иска да бъде като Йода – въплъщава се в този образ и след години осъзнава причината – иска да учи хора. Затова не загърбва академичното поприще. Макар и рядко, изнася лекции в Софийския университет или Нов български университет, а по-рано - и в Икономическия университет във Варна. В компанията замества своята потребност да преподава с вътрешни обучения.

Казва, че докторантурата я научава на много неща. Един проект в бизнеса трае до 24 месеца, и то ако е сложен, докато докторската дисертация отнема минимум четири години и изисква страшно постоянство и перфекционизъм. Признава, че Красен Кюркчиев е "най-големият ми учител за бизнеса". Но "когато си в университета, не осъзнаваш как ще ти потрябват нещата, които учиш. Те са инструменти, които ти не знаеш как да използваш." И когато попада във "Фикосота", тя осъзнава, че ги има, и се научва да ги ползва.

"Другите ми два големи проекта  - лични и откъсване от работа, са били двете майчинства. Прекрасно време." В момента Илина се грижи за бебе на няма и три месеца и почти четиригодишната си дъщеря. При първото майчинство се връща на работа на половин ден след шестия месец. Сега вероятно ще бъде по същия начин.

Когато времето винаги стига

Илина казва, че откакто има деца, тя работа вкъщи не носи. Държи времето,  прекарано у дома с децата, да е пълноценно и ако има нещо за вършене, остава в офиса. Признава, че преди да се родят децата, количествено се е отдавала повече часове на работата си.

Когато я питам за баланса с времето, отговаря: "За мене няма начин да не ти стига времето." Никога не е имала такъв проблем. "Мисля си, че е въпрос на вътрешна нагласа. Не съм имала период в живота си, когато да съм се чувствала стресирана за време."

Освен да пътува, да преподава и да чете, Илина обича да готви, да рисува, да изработва ръчно различни изделия.  По време на последната си бременност и покрай раждането е избродирала два гоблена. Обича да прави ръчно картички за близки и приятели – казва, че е вътрешна артистична потребност с ръце "да създава малки, хубави неща, които носят радост". 

Когато я питам как вижда развитието си в компанията, предвид това, че на 35 години вече единствено Красен Кюркчиев стои над нея в йерархията, тя отговаря: "На 23 години имах същия въпрос – отидох във "Фикосота синтез" и единствено над мен е Красен... Истината е, че раста с фирмата." А компанията наистина расте. Присъства на пазарите в Румъния, Украйна, Армения, Грузия, Сърбия, Полша, Ирак, Йордания, Унгария, Хърватия, Македония, Босна и Херцеговина, Азербайджан, Хонгонг, Дубай и още 14 европейски държави. Вече е открит и офисът в Атина, а от август FS отваря врати и този в Сингапур. "На Красен му се появи мечтата Азия" и девет месеца по-късно офисът ще бъде открит. Предстоят Ню Йорк и Лондон, казва Илина. Подходът на FS е дефинираш какво искаш да постигнеш и след това подреждаш пътя до него, или както казва Роми Енкарнасион – "with the end in view".

"Колкото по-добра и голяма направим тази фирма, толкова повече ще порасна и аз. Така се виждам. Споделям мечтата на Красен да направим най-добрата фирма от Източна Европа във FMCG* сектора и работя за тази мечта." 

*Съкращение на fast-moving consumer goods – от англ. - бързооборотни стоки.

Илина по време на церемонията по награждаване.
Фотограф: Надежда Чипева
"Колкото по-добра и голяма направим тази фирма, толкова повече ще порасна и аз. Така се виждам."
"Не работим със служители, а с хора. Най-добрата стратегия за решаването на проблема с баланса е премахването на противопоставянето работа и личен живот."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    p04ceu avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    Супер интересна история. За успешна кариера, освен качества, много е важно в кариерата си да попаднеш и на подходяща среда в която да се развиваш.

  • 2
    kons avatar :-P
    Viscount Ganyo

    Значи на това симпатично момиче с "с особено красив ум" дължим незабравимата реклама на "Булка чеиз"?

  • 3
    vasil_ivanov avatar :-|
    Васил Иванов

    Илина е страхотен човек! Преди време, малко след като завърших университета, имах щастието да работя за кратко във ФС. Нещата там не приключиха добре за мен, но въпреки това останах с отлично мнение за част от екипа.
    Може да звучи клиширано, но това е най-добрият мениджър, с който съм работил. Има истински усет към управлението на персонала, тя на практика се слива с него и нямаш усещането, че говориш с висш мениджмънт.
    Дори след като се разделих с ФС тя продължи известно време да комуникира с мен и успя наистина да ме мотивира. Впоследствие започнах нова работа и оттогава насам (вече 5 години) вървя само напред и нагоре.
    Всъщност съм искрено изненадан, че тя чак сега печели тази награда - мислех, че отдавна я е добавила в колекцията си :-)

  • 4
    yoancho1 avatar :-|
    Yoan Atanasov

    Това реклама на ФС ли е ?

  • 5
    e_mil avatar :-|
    tamada

    [quote#4:"Yoan Atanasov"]"Това реклама на ФС ли е ?"[/quote]

    Не. На вестника.
    Next Generation е конкурс на "Капитал".

  • 6
    kokov avatar :-|
    коков

    Имаме нужда от хора които произвеждат позитивни новини.

  • 7
    balyk avatar :-|
    batak

    Браво на Илина и дай боже повече такива български компании конкурентни на Проктър, Нестле и Хенкел ....примерно

    Шапка им свалям на Фикосота!

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#7:"batak"]Браво на Илина и дай боже повече такива български компании конкурентни на Проктър, Нестле и Хенкел [/quote]

    Присъединявам се към пожеланието и подсказвам от задния чин, че за да стане това действителност, трябва не само Илияна да прави докторска работа и да преподава на студентите, но химиците и технолозите на компанията да правят същото. В немските еквиваленти на БАН (Фраунхофер Гезелфшафт, Мак-Планк Институт) само като влезнеш в някой кабинет и видиш папките по рафотовете, ти става ясно че се работи за Хенкел и такива като тях.....

  • 9
    izabell avatar :-|
    izabell

    И аз съм писала писма,изразителни стегнати и нетрадиционни.Някои бяха оригинални,предсаказателн.Но разветката си е разветка,когато те одобрят и все пак те приемат може и да ти натрият нуса,ако нямаш здрав гръб както казва Цветанов:)

  • 10
    pruch avatar :-|
    pruch

    До коментар [#9] от "xalikarans":

    ....може и да ти натрият нуса,ако нямаш здрав гръб ...

    Велико!
    Не съм сигурен дали е лапсус или целенасочена липса на "а" но и в двата случая ще си го запиша.:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чумата на корупцията

Чумата на корупцията

Цената на газовата корупция

Цената на газовата корупция

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK