Упоритостта прави разлика

"Ако си мениджър от ново поколение, би трябвало да имаш позиция по отношение на един от най-важните фактори, които влияят на бизнеса - политическата обстановка", казва Йоана Пенина.

Упоритостта прави разлика

Йоана Пенина управлява компания за дизайн на опаковки, но приема като лична кауза привличането на чуждестранни инвестиции в България

Зорница Стоилова
28073 прочитания

"Ако си мениджър от ново поколение, би трябвало да имаш позиция по отношение на един от най-важните фактори, които влияят на бизнеса - политическата обстановка", казва Йоана Пенина.

© Александър Кацев


"Ако си ревнив към твоето собствено знание, ако се страхуваш от конкуренция, от това, че ще дадеш shortcut на друг към нещо, което на теб ти е отнело години, значи все още не си готов да бъдеш мениджър."

Йоана Пенина е генерален мениджър на Design Board Sofia, българския офис на белгийската компания Design Board International, която се занимава със стратегически дизайн на опаковки. Заема тази позиция от началото на 2011 г., като преди това е била зам. изпълнителен директор и мениджър "Бизнес развитие". Има опит в PR и рекламния бизнес, където се е занимавала с обслужване на клиенти в M3 Communications Group, DDB Sofia и MAG Advertising. Завършила е журналистика в Софийския университет "Свети Климент Охридски". Тя е един от тримата наградени в Next Generation, като журито я отличи за упоритостта й, доброто й представяне в конкурса и успеха, с който трансформира софийския офис на Design Board от аутсорсинг компания в дружество със самостоятелен бизнес.

"Act as if you make a difference and you will." Тази фраза, прилежно поставена в рамка, те посреща в белия офис на генералния мениджър на Design Board Sofia Йоана Пенина (29). А когато тя започне да говори, разбираш защо. Пасва отлично на заряда, който носи, на старанието, с което подбира думите си, и на отдадеността, с която говори за работата си. Неволно я вмъква в почти всяко изречение и след това смутено се извинява за чуждицата.

Тъкмо защото "прави разлика" Йоана Пенина е една от тримата наградени в конкурса на "Капитал" за млади мениджъри и предприемачи Next Generation и получи частична стипендия за MBA обучение във WU Executive Academy, Виена - партньор на проекта.

Едно от най-впечатляващите неща в биографията й е крехката възраст, на която й е поверено да управлява българския офис на Design Board International (белгийска компания, базирана в Брюксел, която прави стратегически дизайн на опаковки за бързооборотни гиганти като P&G, Kraft, Carrefour, McCain Foods и др.). Йоана е само на 25 с доста "нерелевантно образование" (по собствените й думи) по журналистика и с няколкогодишен опит в обслужването на клиенти в PR и рекламния бизнес, когато става зам. изпълнителен директор на Design Board Sofia, а няколко месеца по-късно се издига до позицията генерален мениджър.

Качествата й на добър търговец й проправят пътя и спечелват доверието на главния изпълнителен директор на Design Board International Патрик Марет. "Кандидатствах за позиция, за която имах опит - обслужване на клиенти, но той прецени, че моят натюрел и комуникационни способности по-скоро отговарят на продавач, най-просто казано", спомня си Йоана.

Наемат я на позицията бизнес развитие, като основната й задача тогава е да разширява местния и регионалните пазари и да трупа база от клиенти, тъй като целта на Design Board Sofia е да се преобразува от аутсорсинг звено в пълнокръвна компания, която може да се издържа сама. Няколко години по-късно това е факт - българският офис е удвоил размера на екипа си и е постигнал около 70% независимост на оборота си благодарение на това, че обслужва директно глобални клиенти като P&G, Kraft Foods, Carrefour. Освен за България работи и за други пазари в региона като Турция, Русия, Украйна, Румъния.

Изпълнителният директор на белгийската компания Патрик Марет и до ден днешен смята, че Йоана е най-добрият търговец в екипа и твърди, че тя му липсва на позицията "Бизнес развитие", но междувременно й е поверил доста повече отговорности. Освен че е генерален мениджър за България, Пенина е част от топ мениджмънт комитета на Design Board International, в който влизат трима души - тя, изпълнителният директор на мрежата и миноритарен акционер в компанията и мажоритарният акционер, който представлява инвестиционен фонд. Йоана управлява екип от 34 дизайнери, обучава 4-ма мениджъри на средно ниво, активно е въвлечена в директните продажби и ръководи и новосъздадения филиал на компанията в Кайро, Египет, който се състои от двама души с основна задача развитие на пазарите в Близкия изток. 

Да върнем хората в сърцето на бизнеса

В мотивационното си писмо за конкурса Next Generation Йоана пише, че най-големите й трудности в управлението на Design Board Sofia са свързани със задълбочаващата се криза в индустрията, незрелостта на местния и регионалните пазари и липсата на добре подготвени кадри. Последното изисква много по-сериозни инвестиции в обучение и повече усилия в мотивация на хората. Задача, към която Йоана се отнася с особено внимание. "Можеш да купиш най-добрият Mac, но ако нямаш зад него талантлив дизайнер и стратегически ум, няма да се получи продукт с добавена стойност", отбелязва тя.

Йоана смята, че старият стил на управление в България е доста авторитарен и не поставя човешкия фактор в сърцето на бизнеса. Тя добавя, че мениджърът от ново поколение би следвало да е наясно с амбициите на най-способните си хора и да бъде достатъчно гъвкав в смяната на позициите им, така че те да намерят мястото в организацията, което ги удовлетворява и ги поддържа мотивирани."Днешните мениджъри са все повече и повече life coaches и психолози, на които се налага да поемат грижата и за целеполагането и разгръщането на кариерното развитие на своите служители", коментира Пенина.

Разказва, че един от най-любопитните процеси в израстването като мениджър е,  когато трябва да повериш знанието и отговорностите си на човек, който ще те наследи на предишната ти позиция. "Ако си ревнив към твоето собствено знание, ако се страхуваш от конкуренция, от това, че ще дадеш shortcut на друг към нещо, което на теб ти е отнело години, значи все още не си готов да бъдеш мениджър", отсича Йоана и продължава: "Освен това са малко хората, върху които можеш да пишеш като на бяло платно. Всеки служител има своята индивидуалност и гради самочувствието си на базата на това, което е постигнал, и смята, че  неговите методи или подход към света са правилните. Трудно се обучават амбициозни и самоуверени хора, а ти трябват тъкмо такива." За бизнеса е важно, казва още Йоана, хората да пазят своята самоувереност.

Бизнесът среща политиката

В документите си за кандидатстване в конкурса Next Generation Йоана избира да напише писмо на правителството, в което предлага конкретни мерки за икономическото възстановяване и растеж на страната. В голямата си част те са смели - отмяна на почивката по време на национални празници, намаляване на срока на майчинството, увеличаване на работната седмица, борба с укриването на данъци и осигуровки - все мерки, които изискват политици, неизкушени от популизма. 

Когато я питаме защо е избрала тъкмо тази форма за представянето си пред журито, Йоана казва: "Ако си мениджър от ново поколение, би трябвало да имаш позиция по отношение на един от най-важните фактори, които влияят на бизнеса - политическата обстановка."

Тя посочва няколко ключови въпроса, които би следвало да са в основата на програмата на всяко правителство за подобряване на бизнес средата - да се защитава необходимостта от плоския данък, да се опростят административните процедури и времето, което ти отнема да стартираш компания. Темата, която истински я вълнува обаче, е тази за привличането на чужди инвестиции в страната.

Йоана разказва как в своята работата често й се е налагало да обяснява на международни компании "какво е България". "Взех си книжката на Агенцията за чуждестранни инвестиции, която между другото може значително да се подобри, и с нея и една моя презентация се опитвам да убеждавам хората защо си заслужава да се инвестира тук."

Според Йоана основното конкурентно предимство на България са самите хора и не е случайно, че 64% от БВП на България се дължат на сектора на услугите. "Покрай постоянната ми работа с чужденци съм се убедила - ние сме service minded хора, приветливи сме, радушни сме, отворени към света", изброява тя. "Ясно е, че разликите между България, Македония, Гърция и Турция не са много големи от гледна точка на продукта, който предлагаме, затова аз в много по-голяма степен бих заложила на човешкия фактор. Наблюдавам го по моите ръководители, които,  когато дойдат в България, се чувстват повече от "добре дошли", усмихва се Йоана. Личи, че темата за имиджа на страната пред политическия и бизнес свят я вълнува много лично и тя не крие, че някой ден би искала да се занимава с политика. "Това е перспектива за следващите поне 20 години. Имам конкретна визия, но я смятам за дълбоко съкровена и не съм готова да я споделя", добавя тя, по-скоро срамежливо.

Убедена е, че би било по-добре за развитието на страната, ако повече хора от бизнеса се занимават с политика. Все пак какво е държавата, ако не много по-грамадна и бюрократична компания, която има нужда от добър мениджър с опит в управлението на хора и процеси, отбелязва Йоана. Наясно е и обаче че основният проблем за човек, който идва от подредения в правила свят на бизнеса би бил тъкмо факта, че на много места в държавната система правилата са нарочно счупени, за да обслужват нечии интереси.

"Може би съм още твърде зелена, но ми се иска да вярвам, че е възможно да направиш разлика и нещо да зависи от теб", казва Йоана. И после добавя, че преди да се насочи към политиката, има още много неща в собствената си сфера, върху които би искала да работи сериозно.

Една от темите, които счита за ценни е отношението към жените професионалисти. "Въпреки че България е със сравнително добри показатели по отношение на жени, заемащи ръководни постове, все още ме притеснява отношението към успеха им, скептицизма към начина, по който са се издигнали в кариерата", уточнява Йоана и добавя, че приема идеи за работа в тази посока.

После прави дълга пауза, след която отсича: "На интервюто ми зададоха въпроса защо смятам, че точно аз трябва да спечеля стипендията. Според мен това че съм млад професионалист, че съм жена и идвам от малък провинциален град все пак е някакъв модел за следване. И се надявам това да е моят малък принос."

"Ако си ревнив към твоето собствено знание, ако се страхуваш от конкуренция, от това, че ще дадеш shortcut на друг към нещо, което на теб ти е отнело години, значи все още не си готов да бъдеш мениджър."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


17 коментара
  • 1
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Брей... каква хубавица. И умница. Изгорех...

  • 2
    v_l avatar :-|
    v_l

    Респект и към мадамата и към шефовете и които оценяват такъв суров талант.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Предполагам, че името на госпожата е дало сериозен тласък на кариерата точно в дизайнерско студио. Йоана-Пенина звучи като менте на Пинифарина, мога да си представя колко народ се е навързал ;-)

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    с лека промяна в мястото на ударението, разбира се...

  • 5
    bbs avatar :-P
    Lord

    Интересно, аз участвах в правенето на брошурите на Агенцията за инвестиции, като днес за пореден път говорих с фирми, които бяха доста впечатлени от тях и ги използват за привличане на клиенти отвън. Когато ги правихме интервюирахме неколкостотин фирми в рамките на 3-4 месеца и след това ги преведохме на 5-6 езика.
    Не че нямат трески за дялане, но последните десетина години просто не са били правени такива брошури от никоя държавна институция (а понеже са без пари, е много лесно за фирмите да ги вземат за техни събития, да ги свалят и така нататък). Обаче госпожицата, която "обича да прави разлика" предпочита да ни използва нашите продукти, като същевременно и се оплаква от тях... Нищо де, нали по принцип чиновниците сме тъпи и ни липсва креативност, та добре че има хора да ни научат как се "прави разлика"...

  • 6
    forest avatar :-|
    Forest

    като добър мениджър би трябвало да знае, че по-големият брой часове прекарани в офиса не означава по-производителни и по-мотивирани служители.

  • 7
    antea avatar :-|
    antea

    приятна и интересна дама :)
    а се чудя - би ли олекнало името на компанията, ако не се внушаваше този стратегически елемент на дизайна... разгледах портфолиото на сайта и на мен всички ми се струват чисто оперативни и тактически рекламни опаковки, но пък и аз съм от най-непросветените и лоши потребители - тези, които си купуват нещата, защото им трябват, а не заради някакъв висш пилотаж и майсторски стратегии в опаковките им, и пет директорски борда зад тях

  • 8
    python123 avatar :-|
    python123

    Чудно ми е какво им е на мениджърите от старото поколение? Когато бяхме млади ни казваха - не може да станете сега мениджъри защото сте твърде млади. Сега ни казват вече сте стари за мениджъри. В същност хубавото на зрялата възраст е че добиваш житейски опит и решаваш проблемите с лекота, а младостта е еррорпраун. Вземете например стратегическия мениджмънт - вече продуктите са бързи и с кратък живот. Преди години (при старите мениджъри:) нещата имаха дълъг живот а това водеше до комфорт в работата и стабилност. Сега всичко е един непрестанен ъпдейт. Как е възможно да създадеш продукт който е несъвършен и с дефекти които се самоотстраняват он дъ флайт. И с това се свиква но добрият вкус винаги е за предпочитане - има комфорт и естетика.

  • 9
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Бравос!

  • 10
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    моят натюрел и комуникационни способности по-скоро отговарят на продавач, най-просто казано - всъщност е най-сложно казано. Аз ли бъркам или говорим за фирча за надписи върху найлонови торбички, най-просто казано.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал