Енергия за мобилен бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Енергия за мобилен бизнес

Енергия за мобилен бизнес

За Иванка Колева най-важно е да успява да запали искрата на ентусиазма у хората, с които работи

Мария Манолова
8923 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Образованието не трябва да пълни умовете на младите хора с безполезни факти, а да ги учи как да използват въображението си, да развиват най-силните си качества, да ги провокира да мислят нетрадиционно и да са отговорни.
Независимо че предлагаш решение на марката, трябва да гледаш нейния краен клиент да се запали по твоята работа.

Иванка е присъствието в стаята, което не можеш да не забележиш. Въпреки че е съвсем дребна на ръст, енергията и гласът й се усещат и от най-далечния ъгъл. А мислите й се изстрелват толкова бързо, че съвсем не всяко изречение стига до своя край.Иванка Колева (33) е мениджър "Бизнес развитие" в българския офис на международната компания за мобилен маркетинг и реклама Velti. Тя е и един от финалистите в състезанието за млади мениджъри и предприемачи на "Капитал" Next Generation.

Сред най-големите постижения, които е посочила в документите си за конкурса, е това, че през изминалата година Velti е удвоила оборота си. За себе си пък е най-доволна от своя успех да зарази хората около себе си със заряда за работа, който носи. "И аз имам това детско любопитство и желанието постоянно да правя нови неща", обяснява тя. Столът изскърцва и тръгва назад, а Иванка скача на крака с писък "Уау", което след вече течащия 30-ина минути разговор с нея не успява да ме учуди. С тази сцена тя илюстрира отношението си към работата.

"Всяка победа, независимо колко е голяма или малка, я приемам с радост", обяснява тя, след като се връща на мястото си. Именно с такъв подскок например посрещнала най-обикновен имейл с одобрение от клиент. "И всяка загуба, независимо колко е голяма или колко е малка, я приемам ужасно тежко", обаче си признава Иванка. Казва, че е изключително емоционална, на което не е трудно да се повярва. 

Мобилно развитие

За работата си тя казва, че най-много харесва елемента на изобретяване. "И аз имам това детско любопитство и желанието постоянно да правя нови неща", обяснява тя. За десетте години, откакто тя е в компанията, бизнесът на Velti се е променил изцяло. През 2002 - 2003 г., когато фирмата стартира и все още носи името M-Telecom, основната дейност е мобилното съдържание - черно-бели лога, картинки и монофонични мелодии.

"Компанията започва така - собствениците отиват в БТК, взимат номера с добавена стойност, които започват с 0900, и внасяме есемесите от Западна Европа", смее се на това сбито резюме сегашният мениджър. После дообяснява, че за да си поръча уолпейпър за телефона, по това време човек е минавал през телефонна централа в Австрия. "Българските мобилни оператори първоначално не възприеха идеята", обяснява тя. Иванка се гордее, че е част от компанията именно защото в началото никой не е повярвал в бизнес идеята, която се е оказала успешна.

С годините компанията се развива заедно с технологиите и пазара. През 2007 г. международната публична компания Velti купува българската M-Telecom, а Иванка получава сегашната си позиция начело на екипа за продажби и бизнес развитие. "Аз винаги съм била в сферата на развитието на нов бизнес, защото винаги съм била рамо до рамо с мениджърите в българския офис", обяснява Иванка. В момента във Velti работят десет души, между които се разпределят отговорностите за продажби, нови продукти и технологии.

"Понякога ми се налага да върша секретарска работа и аз не смятам, че това е проблем. Човек има нужда да върши всякаква работа и това го обогатява", разказва мениджърът за настоящата си позиция. Казва, че се чувства щастлива, че има досег с всяко стъпало от работния процес - "мениджмънт на проекти, на хора, presales (което, както тя сама обяснява, включва и подготвяне на презентации – бел. авт.), мениджмънт на съдържание, кий акаунтинг (обслужване на ключови клиенти – бел. ред.), бюджетиране, планиране и отчети". Изключително важни за развитието според нея са и хората, с които работиш, а тя смята срещата със своите колеги за добър късмет.

Иванка признава, че проектите в българския клон се различават драстично от тези в много по-развитите пазари като Великобритания или САЩ. "Докато набере скорост мобилният маркетинг и докато брандовете се престрашат - дойде кризата и намаляването на бюджетите", обяснява тя с нотка съжаление. Липсват й и най-динамичните години на бизнеса преди началото на кризата. "Пазарът, играчите и услугите се установиха и вече не е това, което беше до 2008-2009 г.", обяснява тя.

"Естествено, че като обем на бюджетите в никакъв случай не можем да се мерим със САЩ, но пък имаме проекти, които представляват интерес за нашите колеги във Великобритания, в САЩ", разказва Иванка с голяма доза позитивизъм. И се хвали, че българският офис работи директно с големи международни брандове като Coca-Cola и Procter&Gamble, Hayat, Colgate-Palmolive, с които е много по-трудно да установиш преки бизнес отношения на по-развитите пазари.

Учене чрез опит

Иванка Колева е завършила Техническия университет в София със специалност "Телекомуникации", която на пръв поглед директно отговаря на професията й. Тя обаче е категорична, че образованието й до този момент не й е помогнало в работата. "Учила съм се от опит и от двамата създатели на M-Telecom - Иванка Кючукова и Стойчо Влайков", казва Иванка. Не е доволна от наученото в университета и смята, че предметите, поне по времето, когато тя е следвала в края на 90-те, не са съобразени с бизнес действителността.

Това е и проблемът, върху който е избрала да се фокусира в апликацията си за Next Generation. "Образованието не трябва да пълни умовете на младите хора с безполезни факти, а да ги учи как да използват въображението си, да развиват най-силните си качества, да ги провокира да мислят нетрадиционно и да са отговорни", пише в примерното си писмо към министър-председателя. Идеи, които според нея са много далеч от реалността в България.

Всъщност работата на Иванка в телекомуникациите започва като асистент продажби в Germanos, където за две години успява да стане мениджър на магазин. "И в двата момента, в които съм започвала работа досега, е било съвсем в началото (на бизнеса – бел. ред.) и съм имала възможност да раста", обяснява тя. Казва, че оценява стъпалото на продавач, от което е започнала своето кариерно развитие, като "голям плюс, защото се сблъскваш със същинския процес на продажби...

И до ден днешен продажбите, които правим, се свеждат до крайния клиент. Независимо че предлагаш решение на марката, ти трябва да гледаш нейният краен клиент да се запали по твоята работа", обяснява връзката между първата си длъжност и настоящата си позиция Иванка. 

От любопитство към бизнеса

Мениджърът "Бизнес развитие" вижда компанията, за която работи вече десета година, като иноватор на пазара. "От повечето компании, които оперират на българския пазар, ние сме единствените, които правят наистина мобилен маркетинг. Например единствените, които са правили кампании с 2D баркодове", дава пример за проектите на фирмата тя. Сега основният фокус на Velti е мобилният маркетинг и услугите с добавена стойност.

Тя харесва индустрията именно защото "може да се прилага навсякъде и има страшно много различни форми - приложения, мобилни сайтове, есемеси". Velti работи с рекламни агенции, както и директно с брандове. "Винаги трябва да пречупиш твоя продукт през призмата на бранда, през неговия таргет, през неговата концепция - как той се вижда и представя, а технологията отзад не е толкова важна", обяснява тя.

Иванка разказва, че заради своята иновативност продуктите на Velti често се оказват непознати и през годините често се е налагало на компанията сама да търси потенциалните партньори, с които иска да работи и да ги обучава. "Сигурно ще звучи нескромно, но сме работили с почти всички големи брандове в България и ние сме ги потърсили", казва тя. Същевременно обаче е категорична, че най-важното за нея е честността към клиента.

"Когато смятаме, че нещо няма да работи или трябва да бъде направено по друг начин, ние си го казваме", обяснява Иванка бизнес подхода на компанията. "Искам програма за лоялни клиенти от български бранд, която е мултиканална - да има мобилен маркетинг като SMS, като wap, като web, като приложение. Не искам да виждам лепене на стикери, събиране на капачки и т.н. в XXI век", е енергичният отговор, който мениджърът дава на въпроса какъв проект й се иска да реализира.

По нейните наблюдения клиентите, особено в България, предпочитат по-традиционни подходи. "Такава интелигентно измислена програма за лоялни клиенти обаче аз още не съм видяла и точно такова нещо искам да направя", разказва тя. Между различните клонове на Velti по света има вътрешен обмен на опит, който я вдъхновява и мотивира. "Виждам какво се прави навън, наясно съм, че за тук ще трябва да се адаптира и това ми е страшно интересно", обяснява тя. В работата си търси именно новите неща, несигурността и откривателството. "Не съм подреден човек. Не понасям рутината. Тя може да ме демотивира", допълва за себе си Иванка.

Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Образованието не трябва да пълни умовете на младите хора с безполезни факти, а да ги учи как да използват въображението си, да развиват най-силните си качества, да ги провокира да мислят нетрадиционно и да са отговорни.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Хубаво и интересно ...

  • 2
    sinibaldi avatar :-|
    Francesco Sinibaldi

    En el campo.

    En la luz
    del campo
    adorado
    siento una
    hoja pasar
    dulcemente
    en el llanto
    del sol.

    Francesco Sinibaldi

  • 3
    antea avatar :-|
    antea

    "Сред най-големите постижения, които е посочила в документите си за конкурса, е това, че през изминалата година Velti е удвоила оборота си. "

    а според одиторският доклад и годишният финансов отчет за 2012 на фирмата е точно обратното - приходите са паднали двойно, паричните потоци - също; данните са публични и е лесно да се провери

    кое всъщност е вярното твърдение?

  • 5
    zmej avatar :-|
    Dimo

    Може да става въпрос за първото Ку2 сравнено с миналата годна...:)

  • 6
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Браво на Иванка щом работата и харесва толкова. Ще може ли следващата статия да е за накакво истинско производство, а не за СМСи и рекламни торбички?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK