Да предизвикаш себе си и другите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да предизвикаш себе си и другите

Да предизвикаш себе си и другите

Атанас Тончев развива проекта zavedenia.com с партньора си без почти никакъв опит и без кредити

Юлиян Арнаудов, Тодор Тодоров
11126 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Конкурсът

На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите,  финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души. Те получиха частични стипендии за същата MBA програма. От днес всеки всяка седмица "Капитал Daily" ще представя един от финалистите - днес това е Атанас Тончев, който зае второто място. Победителят Ивайло Пенев беше представен в "Капитал Кариери". 

Историята на Атанас Тончев е като извадена от биографията на повечето успешни предприемачи от Силициевата долина. Започва първите стъпки по своя проект в зората на интернет, докато следва компютърни науки. С разликата, че го прави в София и Пловдив през 2000 г., а не в Сан Франциско в края на 80-те или 90-те години на миналия век. През първите години на XXI век достъпът до глобалната мрежа за българина в повечето случаи се осъществяваше в компютърните клубове. Притежателите на РС-та, вързани с интернет, бяха рядкост, а малкото щастливци се "наслаждаваха" на бавната връзка, осигурена от Dial-up модемите, които ползваха телефонните жици на БТК. Тепърва в тези години започват да се развиват и първите доставчиците, които използват LAN кабели. В тези времена на пръв поглед трудна обстановка и все още малка популярност на онлайн услугите се раждат доста успешни проекти. Сред тях е и сайтът zavedenia.com, зад който стои Тончев и който развива и до днес заедно с партньора си Николай Коев. Тончев спечели второто място на шестото издание на конкурса за млади мениджъри и предприемачи Nеxt Generation, организиран от "Капитал".

С гол в ръката фотоапарат

"Не познавам друг човек, на когото да имам по-голямо доверие. На това се крепи партньорството ни. Голям късмет беше, че се срещнахме."

Николай Коев, партньор на Атанас

През 2000-2001 г. Наско тъкмо започва следването си в Софийския университет в специалност "Компютърни науки", когато решава да се пробва да изгради собствен информационен сайт за заведения. "Измисляйки си някакъв проект като идея, знаеш, че първата част е да обиколиш и да събереш данните за него", обяснява Тончев. "Тогава обиколих всичките заведения в Пловдив с едно апаратче и си ги записвах в едно тефтерче", спомня си още той. Защо точно заведения? Тончев не се сеща защо му е хрумнало да развива такъв сайт. "Явно съм решил, че може да се направи нещо в тази насока", допълва той. Предизвикателства не липсват. Не всички собственици на заведения имат желанието техните обекти да бъдат снимани. Тончев си спомня с усмивка как е бил "изритан" от няколко такива с думите "Ние не искаме никакви снимки" или "Какви сте вие, че снимате" и пр. Така дори първата фаза по проекта, която включва да се заснемат и опишат заведенията, се оказва нелека задача.

"Втората част е да направя някакъв сайт, без никой да ми казва как се правят интернет страници, да взема и да науча как става", коментира Тончев. Въпреки първоначалните усилия реалният проект започва да се случва едва пет години по-късно. През 2006, когато Тончев е стажант в няколко фирми, решава с последния си ментор Николай Коев да задвижат отлежалата идея. Основите са положени – Наско разполага с база данни (тефтерчето и снимките) на заведенията в Пловдив, както и е закупил домейна zavedenia.net, а впоследствие успява да вземе и .com, след като предходният собственик се е отказал от него. Ролята на Ники Коев е, че той убеждава Наско, че идеята е добра и че трябва да се развие. През това време Тончев отговаря за цялата техническа поддръжка на сайта – от програмиране, през администриране и дизайн, до обновяване на информацията на zavedenia.com. Така той развива и уменията си по PHP програмиране и дизайн. Неговият партньор Ники Коев отговаря повече за контактите с клиентите.

В момента Тончев продължава да работи повече с програмистите по техническата част, като участва в някои по-ключови срещи или поддържа връзка със стари клиенти, които "са му свикнали". Основно той определя задачите на тримата програмисти, помагането им за постигането на определени цели, както и с някои "тънки неща" в дизайна. Така за последните три-четири години Тончев от програмист се трансформира повече в мениджър, който отговаря за техническата част на zavedenia.com. Първите две години до 2008 г. те успяват да привлекат приходи от едва три-четири заведения, което е около 200-300 лева на месец, спомня си Тончев. Тогава думата start up не беше известна в България, нямаше акселератори и фондове за стартиращ бизнес. Де факто Тончев заедно с Коев успяват да изградят и финансират сами проекта си. Едва през 2012 г. те са поканени за първото пресяване за финансиране от фонд ELEVEN, но не са били одобрени. "Аз го намирам това за плюс, защото ние вечесме изградена компания и по-скоро се нуждаем от SEED инвестиция, а не акселераторска програма в ELEVEN", коментира Тончев.  

Големите амбиции

"Имаш нещо, което ти грабва вниманието, мислиш го и го правиш. Започнах проекта, за да си развия уменията и да предизвикам "гювеч.бг" и "дир.бг".

Атанас Тончев

Докато финансовите възможности са скромни, амбициите са големи. Основната цел на Тончев е да задмине специализираните секции за заведения на водещите интернет портали в България – "гювеч.бг" (gbg.bg) и "Дир.бг" (dir.bg). Това му е мотивацията през първите години, откакто започва да се занимава със сайта. "Имаш нещо, което ти грабва вниманието, мислиш го и го правиш. Започнах проекта, за да си развия уменията и да предизвикам "гювеч.бг" и "дир.бг", коментира Тончев. "Виждаш, че те предлагат нещо, което струва пари, а не предлагат реално никаква услуга, и знаеш, че можеш да направиш нещо по-добро." Той допълва, че никога не си е поставял ясна цел кога и дали ще му се възвърнат усилията и средствата. Тончев споделя, че едно от нещата, които му влияят зле на мотивацията, са лошите новини. Поради тази причина от няколко години е "блокирал" някои сайтове. Първите резултати идват през 2007 г., когато zavedenia.com излиза преди zavedenia.gbg.bg в търсачката Google. "Гювеч.бг бяха първите, които имаха такава секция и ние за една година активна работа успяхме да ги задминем", с гордост си спомня Тончев. По това време сайтът разполага с около 200 заведения.

Едно от предимствата е, че разполага със страхотен домейн, което е изиграло значение при постигането на тези резултати. В момента подобни домейни няма, защото всичките вече са купени. Когато zavedenia.com постига успеха с резултатите в търсачката на Google, започват да идват и първите запитвания от собственици дали могат да включат своите обекти в интернет страницата. "Дотогава ние ги търсехме и беше голяма мотивация, че те започнаха да се обаждат и да се интересуват за нас. Това много ни мотивира, защото започнахме да виждаме резултатите от работата ни", коментира Тончев. Така ако преди седем години собствениците на заведения са го гонили, защото снима и "нарушава спокойствието на клиентите", от този момент насетне става точно обратното.

Онлайн предизвикателствата

В момента zavedenia.com разполага с около хиляда заведения в столицата и общо около 4-5 хил. от цялата страна. Но бройката варира, защото непрекъснато се затварят или отварят нови обекти. "Динамиката в този сектор е убийствена", коментира Тончев. Концепцията за администрацията и поддържането на съдържанието е проста. Тончев и компанията просто предоставят една платформа, в която самите заведения да качват информацията за обектите си. По това време Facebook още не беше толкова популярен или поне не и за малкия и средния бизнес. Предимството на zavedenia.com в момента пред социалната мрежа е, че е много тясно специализиран сайт, в който фирмите сами управляват информацията си. "До ден днешен нямаме човек, който да се води редактор на съдържанието, а по-скоро им помагаме да си направят страницата", каза Тончев и допълва, че над 80% от заведенията си въвеждат всичко сами. Другата част от формулата за успеха е, че сайтът се стреми да обърне внимание на бизнеса, а не на коментарите на потребителите. "Повечето сайтове точно това правят – изграждат нещо и предизвикват хората да го коментират и оценяват", смята Тончев.

Докато първото предизвикателство е да се вземе първото място в индекса на търсачката на Google, второто е свързано с ценовата политика или как да се спечелят заведенията и те да си плащат за услугата. В първите активни години (2006-2007 г. бел. ред.) "Гювеч.бг" е имал цена за качване в сайта си от 240 лева на година, докато zavedenia.com е сложила годишна такса от 87 лева. Според Тончев обаче неговият сайт е предлагал много по-голяма функционалност от конкурента си.

Третото предизвикателство е да се направи платформата лесна за управление, така че всеки да може лесно да обновява информацията на сайта. Тъй като не всички собственици на заведения имаха тогава (че и сега) добра компютърна грамотност, сайтът налага класация на обектите (топ 50), които са направили най-добре своите профили на страницата. Последното предизвикателство е как после да ги накарат и да рекламират. Този показател също влиза в класацията за топ 50, което стимулира собствениците да плащат и за допълнително позициониране на сайта. Някои заведения дори наемат хакери, които да вкарат фалшив трафик, за да "бутат" по-нагоре своите обекти. Компанията вече се е разраснала, като разполага с близо 15-ина сайта, някои от които са още по-тясно специализирани, като например firmenipartita.com, който е само за корпоративни партита и т.н. 

Живот в мобилната революция

Сайтът zavedenia.com постига своята популярност и успех основно заради навлизането на традиционния интернет. Но през последните години все повече се налага използването на мобилни умни устройства и компанията планира да се възползва от тази тенденция и чрез нея да пробие и в чужбина. В момента се правят опити за развитие на сайта в Гърция, Испания и Германия, но надеждите са, че истинският пробив ще дойде от мобилните приложения. В България zavedenia.com преди края на 2011 г. пуска първата подобна апликация (zavedenia.bg), отново тясно специализирана за заведения, като до момента има 30 хил. сваляния. Концепцията от сайт обаче се разраства към пакет от услуги, в който влиза и изработването на отделно мобилно приложение за дадено заведение.

"Предизвикателството сега е как да задържим клиентите си и те да си плащат за услугите", коментира Тончев и допълва, че решението е в предоставянето на подобни комплексни услуги с висока добавена стойност. "Мобилните приложения са един естествен завършек на zavedenia.com". Платформата за сайтовете и апликациите вече е единна и тя управлява всичко просто и лесно. Ако даден клиент иска отделно мобилно приложение, ще си го създаде през платформата на zavedenia.com. До момента има 35 такива апликации, като повечето са от София, но има и няколко от Пловдив и Варна, коментира Тончев. Според него най-ефективният начин за популяризиране на приложенията е в рекламата в самите заведения – по масите, баровете и дори в тоалетните се разполагат QR кодове и покани да свалят мобилния софтуер. Самите апликации предлагат последните предложения, оферти, цени и дори могат да се използват за специални промоции.

Колко е важен партньорът

Тончев смята, че когато сам човек се опита да се справи с даден проект, съществува прекалено голям риск от провал. Затова е хубаво да делегира задачите си между себе си и партньора, както и други хора. Поради тази причина не е изненада, че zavedenia.com успява да се реализира, когато Тончев се среща с Николай Коев. "Не познавам друг човек, на когото да имам по-голямо доверие. На това се крепи партньорството ни. Голям късмет беше, че се срещнахме", казва Николай и продължава: "Когато започнахме, той беше на 25 години и беше изключително здраво стъпил на земята за възрастта си.

Имайте предвид, че нашият бизнес го създадохме с 0 кредит, което беше голямото предизвикателство. До голяма степен това се дължи на личните качества на Атанас и позитивната му енергия. Винаги съм се възхищавал на предприемаческия му дух, неговата креативност и работоспособност." При настоящите опити на компанията да разшири дейността си в чужбина Наско се среща с един от партньорите си по време на конференция на CEED на US Aid. Той е англичанин, който в момента се опитва да развие сайта и платформата в Лондон. Затова и Тончев смята, че подобни конференции са задължителни за всеки един предприемач. "От 20 срещи една ще се окаже с правилния човек, с който първоначално може да нямате нищо общо, но впоследствие поддържате контакт и да се получат интересни взаимоотношения", разсъждава той. С контактите с англичанина Ланселот например zavedenia.com продават няколко приложения и участват на няколко панаира в Европа. Те се явяват и на конкурс във Франция за млади предприемачи през 2008 г. Избират ги при подбора на документи, но отпадат на ниво презентация. Според Тончев тогава им е липсвало много комуникационни и презентационни умения. Нещо, което в момента се набляга в LauncHUB и ELEVEN, отбелязва той.

5 минути с Атанас Тончев


- Като малък исках да стана... космонавт. По образование съм... програмист.


- Работата ми включва... да бъда онлайн от най-различни места и срещи с много хора по заведенията.


- Кариерата ми прилича на... не съм имал време да я анализирам, отдавна съм изгубил границата между работа и свободно време, но все пак прилича на пъзел с безкраен брой части 


- Затруднявам се, когато... виждам много идеи и бизнес възможности пред себе си, а имам капацитета да избера само една-две. 


- Радвам се, когато... клиентите благодарят за това, което си направил за тях, и признаят, че си бил полезен.


- Сега се уча от... всеки един ден, защото няма два еднакви.


- Бих посъветвал младите да... не живеят живота, който някой друг е проектирал за тях, а да го проектират сами. Успехите могат да дойдат навсякъде, но те са най-смислени, когато си ги постигнал тук, в България. Вярвайте в себе си.

Конкурсът

На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите,  финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души. Те получиха частични стипендии за същата MBA програма. От днес всеки всяка седмица "Капитал Daily" ще представя един от финалистите - днес това е Атанас Тончев, който зае второто място. Победителят Ивайло Пенев беше представен в "Капитал Кариери". 

Историята на Атанас Тончев е като извадена от биографията на повечето успешни предприемачи от Силициевата долина. Започва първите стъпки по своя проект в зората на интернет, докато следва компютърни науки. С разликата, че го прави в София и Пловдив през 2000 г., а не в Сан Франциско в края на 80-те или 90-те години на миналия век. През първите години на XXI век достъпът до глобалната мрежа за българина в повечето случаи се осъществяваше в компютърните клубове. Притежателите на РС-та, вързани с интернет, бяха рядкост, а малкото щастливци се "наслаждаваха" на бавната връзка, осигурена от Dial-up модемите, които ползваха телефонните жици на БТК. Тепърва в тези години започват да се развиват и първите доставчиците, които използват LAN кабели. В тези времена на пръв поглед трудна обстановка и все още малка популярност на онлайн услугите се раждат доста успешни проекти. Сред тях е и сайтът zavedenia.com, зад който стои Тончев и който развива и до днес заедно с партньора си Николай Коев. Тончев спечели второто място на шестото издание на конкурса за млади мениджъри и предприемачи Nеxt Generation, организиран от "Капитал".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK