С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 3 юли 2014, 17:25, 11937 прочитания

Най-голямата награда за един мениджър са успехите на екипа му

Любомира Михайлова пред "Капитал Daily" за предизвикателствата и развитието в IT сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите,  финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендия за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от финалистите. Досега ви представихме подгласника на победителя - Атанас Тончев, създател на сайта zavedenia.com, и зам.-кмета на Русе Страхил Карапчански, който зае третото място. Днес ред а на финалиста Любомира Михайлова, мениджър бизнес развитие на българската компания ScaleFocus.

Любомира Михайлова има 8 години опит като специалист бизнес развитие в IT аутсорсинг индустрията и изградена клиентска база с над 800 контакта. За 2013 г. е реализирала продажби за над 2 млн. лв. Тя е сертифициран експерт продажби на софтуер (Oracle, IBM Cognos, IBM SPSS, Lotus, Rational WebSphere), член на борда на IER Alumni (International Economic Relations, UNWE), член на Българския център на жените в технологиите. Владее свободно испански и английски език, свободното си време посвещава на книги, музика и велосипеди.

Заговори ли се за българската софтуерна и аутсорсинг индустрия, аудиторията обикновено е подготвена за позитивни новини. Това е така, защото хората, които работят в сектора, година след година доказват качествата си, участвайки в разработването на високотехнологични продукти, с което поставят България на картата на глобалните IT компании. По официални данни в аутсорсинг сектора работят над 20 хил. души, а през 2013 г. софтуерните услуги са генерирали над 1 млрд. лв. оборот. Заедно с телекомуникациите IT индустрията реализира близо 6% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Тези успехи не биха били възможни, ако редом до талантливите програмисти не полагаше усилия и армия от мениджъри по бизнес развитие и продажби, чийто труд често остава на втори план. Те са хората, които налагат имиджа на българския IT специалист по света и воюват в жестока конкуренция, за да може следващият Facebook например да се напише не в Индия, а в България. Един от тези "магьосници в сянка" е Любомира Михайлова - мениджър бизнес развитие на българската компания ScaleFocus. "Нещата започват да се случват тогава, когато някой направи продажба", казва Любомира, която беще сред финалистите в конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation, организиран от "Капитал".


Път без грешни стъпки


Само на 31 г., Любомира Михайлова за две години развива бизнес, който е генерирал 5.4 млн. лв. оборот през миналата година след трицифрен ръст спрямо предходната година. Екипът, за който тя отговаря, е от шестима души, двама от които са базирани в Лондон. Фокусът на усилията им са клиенти в Европа, Северна Америка, Близкия изток и Северна Африка, които желаят да се възползват от аутсорсинг потенциала на българските софтуерни компании. За да стигне толкова бързо дотук, Любомира Михайлова е вървяла сякаш по път без грешни стъпки. Афинитетът към математиката и успехите в точните науки я отвежда към елитната испанска гимназия "Мигел де Сервантес" в столицата, а от там - в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), където учи международни икономически отношения и завършва с отличие. Продължава с магистратура по корпоративни финанси в Българската академия на науките. "Бях типичният отличник", споделя Любомира, която си обяснява плавното изкачване по стълбицата с упоритостта си и дисциплината, в която е възпитана от малка. "Винаги съм имала този подтик да давам всичко от себе си, за да си свърша работата. А също и да изпълнявам обещанията си", разказва тя за годините, в които се е подготвяла да се впусне в бизнеса. Веднага след завършването си попада в сектора на информационните технологии, като първата й голяма стъпка надълбоко в индустрията е в една от водещите български софтуерни компании.

Следващата стъпка е ScaleFocus, в която влиза буквално месеци след създаването на компанията и спомага за изграждането й от основи. Сега освен мениджър бизнес развитие е и акционер. "Ако човек е искрен и е готов с желание да полага целенасочени усилия, надскачайки себе си и страховете си - успехът ще дойде", казва Любомира Михайлова, която не крие благодарността си за това, че е попаднала именно в сектора на информационните технологии, а не някъде другаде. Според нея този бранш дава възможност да реализираш потенциала си и да се развиваш така, както никъде другаде. "Тук се срещаш с умни и талантливи хора, които се опитват да стават все по-добри и с това създават една благоприятна среда", продължава тя. Именно тази здравословна конкуренция между хора, които искат да се усъвършенстват, се опитва да подхранва и тя в екипа, който ръководи. "Най-голямата награда за всеки лидер или мениджър е това да вижда, че хората от неговия екип са успешни. Когато хората в твоя екип се развиват постоянно като професионалисти и личности, те ти помагат и ти да си по-добър в своята работа и да изграждаш по-ясни цели. Един мениджър израства чрез хората си", убедена е Любомира Михайлова. "Познавам Любомира поне от 7 години. Тръгна от много ниска позиция и попадна в добра среда. Предизвикателството за нея бе да изгради екип от нулата. Тя го направи, а самият екип постигна много сериозни резултати, с което помогна самата компания да порасне. Така че Любомира играе една от най-важните роли в нашата компания и е модел за подражание. Много е  целенасочена, устремена и всички се възхищаваме от начина, по който работи с клиентите, от това как развива хората от екипа си. За нея, мисля, че няма спирачки и върхове, което да не може да покори", казва нейния колега от ScaleFocus Пламен Цеков.



Бойци на тихия фронт


Тя споделя, че специалистите, които се занимават с продажбите в IT сектора, са особен вид "бойци", които са достойни за адмирации. "Ние получаваме толкова много откази, че ако ги преживявахме тежко, щяхме да сме смачкани", разказва Любомира и продължава: "Когато има отказ, обикновено първото нещо, което правим, е анализ, за да си обясним на какво се дължи това: дали подценена подготовка или слаба оферта, дали от бързане или просто сме влезли в остра ценова конкуренция. Но трябва да се направи анализ, защото е глупаво да упорстваш, преливайки от пусто в празно, без да си взимаш поука по пътя. Всяко "не" е шанс да подобриш нещо в себе си и да го превърнеш в "да" на следващ етап." Друг съвет, който дава на хората, решили да се посветят на продажбите, е да се научат да "създават стойност", преди да поискат нещо в замяна. "Представете си, че искате да се видите с даден човек и му се обаждате по телефона. По-добре ли е да започнете разговора с "Как си, кога ще се видим" или със "Знаеш ли, че бях на един семинар и там чух нещо, което може да ти е полезно в работата". Ако човек види нещо стойностно за себе си, което тази среща би му донесла, няма да ти откаже", споделя рецепти за успех Любомира. "Разказвали са ми следната история - как в Гърция ходят на море ученически или студентски групи от северните държави и се случва те да седнат в таверна, да изпият водата, да изядат хляба с маслото, които са безплатни, и да си тръгнат. Но собствениците на заведенията не им се ядосват, защото си казват, че един ден тези хора ще станат успешни професионалисти и ще се върнат пак към същото място. Това е стратегическо мислене, което се различава от манталитета "ден година храни", разказва Любомира. ИТ секторът в България също трябва да мисли в перспектива.

Сектор с бъдеще

Според мениджъра по бизнес развитие на ScaleFocus секторът на IT услугите в България е привлекателен за талантливите не толкова с равнището на заплащане, което е над средното за страната, колкото с позитивната среда, която създава. "Финансовата мотивация е до време. По-важно е, че тук имаш възможност да станеш някой, да се доближиш до успеха и до хората, на които се възхищаваш", споделя Любомира. "Тук хората са дошли, защото имат желание да направят нещо значимо. Например готови са със страст да работят денонощно, за да видят, че приложението, което са разработили, вече е на пазара, харесва се и 1 млн. души са го свалили на мобилните си телефони."

Личните и професионалните й амбиции са да спомогне за израстването на ScaleFocus в международна компания, с повече от 300 служители и офиси/търговски представителства в Европа, Северна Америка и Азия. Едновременно с това Любомира Михайлова би искала да види хората от екипа й как с посветеност приемат нови предизвикателства, все по-професионално подхождат към всеки клиент и с желание разкриват нови хоризонти за себе си и за компанията. "Искам да се отплатя за това, което съм научила, помагайки на другите да се развиват. Това е достатъчна награда - да успееш да споделиш онова, което си получил."

Пет минути с Любомира Михайлова

В училище бях... типичният отличник. Попаднах в IT сектора... случайно и в същото време съвсем очаквано, имайки предвид слабостта ми към математиката.

След 10 години се виждам като... вдъхновяващ презентатор, който умее да запалва други хора с частица от себе си.

Най-голямата награда за един мениджър... е да вижда, че хората от неговия екип са успешни и израстват като професионалисти и личности.

Когато получа отказ... сядам и правя анализ защо се е получило така, след което променям/подобрявам нещо и продължавам напред.

Рецептата за успех... минава през това човек да си нарушава зоната си на комфорт. Ако искаш да си като хората, на които се възхищаваш, трябва да опитваш и да се учиш.

Дължа благодарности на... близките ми, колегите и на още много хора, които са ми дали посока в моето развитие и ме вдъхновяват.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чумата на корупцията 4 Чумата на корупцията

Истинският виновник за епидемията

9 авг 2019, 10984 прочитания

Цената на газовата корупция 6 Цената на газовата корупция

Турски поток

31 май 2019, 7340 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Агент на промяната

Златина Михайлова от "Денкщат България" продължава успешно да убеждава компаниите в България да работят и говорят за устойчиво развитие

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10