Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 10 юли 2014, 20:19, 10108 прочитания

Агент на промяната

Златина Михайлова от "Денкщат България" продължава успешно да убеждава компаниите в България да работят и говорят за устойчиво развитие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите,  финансовите резултати и постиженията на кандидатите.

Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендии за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от финалистите. Днес това е Златина Михайлова от "Денкщат България"

Златина Михайлова за втора поредна година беше един от финалистите в конкурса Next Generation 2014. Тя е управител на консултантската компания "Denkstatt България", която работи в сферата на устойчивото развитие. Отговаря и за въвеждането и управлението на процеси и практики за управление и хора във всичките офиси на австрийската компания майка – Denkstatt Group. Преди това е работила 7 години в "Делойт България". Завършила е стопанско управление в СУ "Св. Климент Охридски". Има магистратури по организационно развитие и по управление на човешките ресурси. Завършила е редица обучения по управление на бизнес процеси, корпоративна социална отговорност и устойчивост и др.


Казва за себе си, че е роден организатор. Обича и умее да подрежда ролите и задачите както в компанията, така и в семейството си, което скоро ще стане още по-голямо. Като управител на българския офис на австрийската консултантска компания Denkstatt задачата пред Златина Михайлова е достатъчно сложна - да убеди компаниите в България да работят и говорят за устойчиво развитие - тема, към която голяма част от българския бизнес няма особено отношение.


"Искам да правя неща, в които виждам смисъл и работата ми има въздействие. Така че устойчивото развитие е изключително подходяща тема за мен. Компаниите трябва да са отговорни за околната среда, за средата, в която работят, и да са отговорни към себе си и служителите си", казва Златина. Задачите й в "Денкщат България" са две - от една страна е управител за България, а на групово ниво отговаря за организационното развитие в седем държави - Австрия, България, Унгария, Румъния, Сърбия, Словакия и Испания. Клиентите на Denkstatt тук са много - както големи компании, които са част от международни конгломерати и имат дългосрочна политика в тази насока, така и по-малки фирми, които осъзнават важността на устойчивото развитие. "Не е трудно да убедиш българските компании да правят нещо за устойчивото развитие, но е далеч по-трудно да ги накараш за говорят за това. Много фирми правят хубави неща, но по различни причини нищо не казват - нямат време, нямат желание или просто не виждат смисъл. Защото много често като правиш нещо добро, хората го възприемат като повод да кажат "гледай го тоя, на какъв се прави", казва Михайлова. А според нея всеки, който прави нещо хубаво, трябва да го казва, защото така заразява и останалите.

По случайност

Иначе присъединяването й към Denkstatt става случайно. "Както всички хубави неща", допълва тя. Със собствениците на компанията Боян и Климентина Рашеви са приятели от години и те дълго време я убеждават да работи с тях. През 2012 г. тя най-накрая се съгласява. Преди това седем години е работила в "Делойт България", където фокусът й е бил човешките ресурси. Казва, че в "Денкщат България" е попаднала на правилното място и не крие точните думи, с които да опише как се чувства. "Кефят ме нещата, които правим. Възприемаме се като агенти на промяната, катализатори на някакви процеси", казва Златина. Тя не спира да повтаря, че за нея много важно нещо са приятелите и най-много я радва фактът, че работи със съмишленици, които вярват в нещата, които правят, и имат морала и куража да поемат стъпките напред.



Устойчивото развитие от години може да е ясна и дългосрочна политика за западните компании, но в България тепърва се развива. Според Златина Михайлова тя е далеч повече от дарения и организирани турнири за деца. "Устойчивостта не е и само околна среда, а отговорността да се развиваш в дългосрочен план. Другото е вярата в отделния човек, че нещо зависи от него. А тук хората не вярват в себе си - наплашени са, страхуват ги, притискат ги и това е страшно. Така че е адски трудна мисия в България", казва мениджърът.

Като пример за устойчиво развитие на български компании Златина Михайлова посочва компании от минния сектор. "За да може устойчивата идея да работи, е нужно много играчи да работят заедно. Всеки предпочита да си гледа неговото в България, но сме свидетели и на обратното - примерно отговорните минни компании демонстрират дългосрочно виждане, където се опитват да включват отделните частни свои партньори, общините, където работят, и съответните браншови организации. Те се опитват да развиват общините след примерно 20 години, когато мините ще имат затихващи функции и тези приходи за хората и бюджета вече няма да ги има", казва тя. Подобни мини в някои държави вече са превърнати в туристически, културни и спортни атракции. 

Казва, че устойчивото развитие е нейната професия, защото в него има морал, някакви правила, честност и справедливост, които не са изключително характерни за нашата бизнес действителност. "Тук обществото и държавата не те натискат да си отговорен, защото да си такъв означава да си прозрачен, да плащаш данъци и т.н.", уверена е тя. Именно по тази причина и е изключително трудно да убеди клиентите си да говорят открито за своите проблеми да реализират устойчиви решения, защото се страхуват от атаките, които ще получат срещу себе си. "Може и да не изглежда като голям проблем, но ние го приемаме като голям - няма как да стане промяната, ако не се говори за това", допълва Михайлова

Един от начините компаниите да споделят постигнатото е чрез тъй наречените доклади за устойчивост. "Те не са поредната рекламна брошура, а в цифри и факти много сериозно разказват какво е поведението на компаниите, как управляват продуктите си, какво са направили досега и какво предстои да направят", казва Михайлова. "Денкщат България" работи много активно с партньорите си по подобни инициативи. Друга сфера, в която компанията консултира и помага на фирмите, е оценката на рисковете от дадена инвестиция, но не от гледна точка на компанията, а от гледна точка на обществото. "Изчисляваме колко устойчива е възвращаемостта на инвестициите (ROI), тоест не смятаме само финансовата възвращаемост, но и какво ще получи обществото от определена инвестиция", казва тя и допълва, че невинаги човешката дейност вреди на околната среда и един бизнес може да бъде изключително щадящ към природата и да върне всички неща, които в един момент е взел.

Една от идеите й е хората от цялата група да си споделят чрез вътрешна система най-доброто от всяка държава, което да бъде пренесено и в България. "В компанията има хора с такъв потенциал, дух и креативност, която трябва да се използва. Искам точно тази синергия да я осъществя в компанията", казва тя.

Роден организатор

Като "роден организатор" Златина Михайлова често носи повече от две дини под една мишница. И се справя отлично. Освен управлението на българския офис и пътуванията до представителствата на компанията в седем държави тя е и суперактивна майка на две деца, а на път са и близнаци. Златина казва, че за нея няма такова нещо като разделяне на личния от професионалния живот. "Няма как да се чувстваш добре и да разделяш - тук съм с семейството, тук с родителите, а тук работя - ти си ти със своите вярвания, убеждения, енергия и навсякъде си един и същ човек", казва тя.

Според Златина между компанията и семейството й има прилики "Denkstatt е една от малкото компании, които на практика показват, че ценности, мисия, визия не са само неща на хартия. По същия начин е и семейството - знаеш какъв човек искаш да бъдеш, избираш приятелите си, дейностите, които вършиш, храните, които ядеш, и т.н. Казва, че както във фирмата, така и в семейството работата е екипна и не може да се върши от сам човек. По същия начин както работи с компаниите по програми за устойчиво развитие, така и говори с децата си за личния пример. "Разделяме отпадъците, говорим си за потребителското общество и рекламата - как някакви хора те карат да избираш неща, от които нямаш нужда. Говорим си как трябва да сме благодарни за нещата, които имаме - примерно водата и много други неща, които са факт в България. Така че давам от себе си каквото мога, пък те ще вземат каквото трябва", допълва тя. И не на последно място устойчивостта е да бъдеш отговорен и да взимаш решения, което важи и за децата й. "Ако сега не искаш да вечеряш, недей, но после няма да ядеш, ако огладнееш."

Признава, че основният й проблем е, че всичко изисква много време. Но пък има много ясни планове какво ще прави през следващите години. "Хайде не планове, но по-скоро имам дългосрочна визия за нещата. Знам какво искам след една, пет и двадесет години", казва тя. Знае, че иска да се занимава със сегашната си работа и да споделя на другите наученото. Естествено, признава, че има променливи и понякога плановете се сменят в движение: "Имахме планове за три деца, но сега ще са четири, но подобни промени са много хубави." За Златина Михайлова не е важно къде точно ще живее, а да е със семейството си и хората, които я вдъхновяват. "Важното е да има открито пространство и добър интернет достъп."

5 минути със...

В училище бях... Много любопитна

След 10 години се виждам като... изключително щастлива жена

Най-голямата награда за един мениджър... са вдъхновените хора, благодарните клиенти и личното удовлетворение

Когато получа отказ... си казвам, че сигурно е за добро

Рецептата за успех... да слушаш сърцето си, да взимаш решения с ума си и да правиш крачки

Дължа благодарности на... себе си и семейството си

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чумата на корупцията 4 Чумата на корупцията

Истинският виновник за епидемията

9 авг 2019, 11049 прочитания

Цената на газовата корупция 6 Цената на газовата корупция

Турски поток

31 май 2019, 7408 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Маркетинг, точен като счетоводство

Мартин Бъчваров от Lenovo казва, че в периода на възстановяване от кризата не е важно само да завлядяваш нови пазари, а и да внимаваш за тънката линия между експанзивния ръст и негативните финансови резултати

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10