Маркетинг, точен като счетоводство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Маркетинг, точен като счетоводство

Маркетинг, точен като счетоводство

Мартин Бъчваров от Lenovo казва, че в периода на възстановяване от кризата не е важно само да завлядяваш нови пазари, а и да внимаваш за тънката линия между експанзивния ръст и негативните финансови резултати

Весела Николаева
16869 прочитания

© Капитал


На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендия за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от 12-те финалисти. Днес това е Мартин Бъчваров от Lenovo.

Мартин Бъчваров, един от финалистите в конкурса Next Generation, е продуктов маркетинг мениджър на Lenovo за Европа, Близкия изток и Африка. Работи в технологичната компания повече от седем години, като българският пазар е само част от отговорностите му. Отделно е партньор в дружеството LED-reklama.com, което се занимава с външна дигитална реклама по Черноморието. Завършил е Икономическия университет във Варна със специалност "Счетоводство", а постоянният му адрес, доколкото може да се каже, че има такъв, е в Братислава, Словакия.

Мартин Бъчваров разказва, че когато е започнал да учи, на мода е било счетоводството и затова завършва тази специалност в Икономическия университет в родния си град Варна. Постепенно обаче разбира, че маркетингът е това, с което иска да се занимава – и така още през 2004 г. първата му официална позиция включва контакти с клиенти и отговорност за над 90 служители от седем различни държави в американската компания Century Pool management, която се занимава с посредничество при сезонната работа на студенти в САЩ. Малко след това работи като офис мениджър в българския офис Century BG, където отговаря за контакти с американски компании и с посолството на САЩ.

Бъчваров е един от финалистите на конкурса Next Generation за млади мениджъри и предприемачи. Работи в IT сектора, както и много от останалите участници в конкурса, и е продуктов маркетинг мениджър на Lenovo за Европа, Азия и Африка. Отделно от работата си в хардуерната компания е партньор в дружеството LED-reklama.com, която е собственик на светлинни билбордове в курорта Слънчев бряг и във Варна.

В надпреварата за млад мениджър участват хора на ръководни позиции, с опит в управление или собствено предприемачество и с потенциал да бъдат лидери не само в сегашните си екипи. Освен това работата им трябва да е пряко свързана с България. Журито, съставено от предишни победители в конкурса, търговския директор на "Икономедиа" Станислава Атанасова и Александтър Дамев, ръководител Graduate Programs, WU Executive Academy, оценява личното кариерно развитие, иновативност, отговорности, финансови резултати и постижения на сегашния пост на всеки кандидат.

Точно преди седем години Мартин се присъединява към екипа за продажби на Lenovo и така на различни позиции и с различни отговорности е в компанията и до днес. За образованието си по счетоводство казва, че му е дало много полезни знания.

Продажби от кота нула

"В "Леново" работя вече осма година и за този период успях да сменя няколко позиции", разказва Мартин. Първата му длъжност е на помощник по продажбите. На нея ръководи отдела, създаващ маркетинг материалите на компанията и съдържанието на интернет страниците, използвани от отдел "Продажби" за целия регион на EMEA (Европа, Близкия изток и Африка). През 2010 г. започва работа в потребителския отдел на Lenovo за Европа, на старта в продажбите на дребно за продуктовите серии IdeaPad и IdeaCentre.

Разказва, че са започнали "от нулата и след 1 година работа успяхме да постигнем много сериозни резултати". Сериозните резултати с числа изглеждат така – продажби на 200 - 250 хил. компютъра за тримесечие. Сега Мартин работи в отдела, който продава продукти за бизнеса и планира следващите си стъпки в кариерата. Целта, споделя той, е да управлява цял бизнес отдел. Структурата на Lenovo, подобно на много други технологични компании, не е класическа пирамида и в отдела по маркетинг няма пряко подчинени служители – всички четирима души са на равна позиция, под тях са мениджъри по продажбите от цяла Европа и Африка, но без да са на пряко подчинение.

Мартин разказва, че сегашното му ежедневие напомня това от началото на кариерата му – постоянна комуникация и срещи с хора от целия свят – изчислява, че средно се среща с представители на 15 различни държави на ден. "Кариерата ми прилича на излитане на самолет", е полушеговитото му сравнение за развитието му в работата. Като си говорим за различни комуникации, един от интересите на Мартин е ученето на чужди езици – освен отличен английски знае много добре и словашки.

Кризата е за адаптивните

Самият той се определя като "много амбициозен и позитивен човек", но и "ориентиран към хората". Мартин казва, че това е било отбелязано и от мениджърите му през последните години, заради което е номиниран във вътрешния конкурс Lenovo top talent. Програмата включва номинации на общо 30 души от 550 служители, заети с корпоративния маркетинг, през сайта на Lenovo.

Мартин нарича бизнеса в последните години "много динамичен, но също така и жесток". Последните 3-4 години, в периода на кризата, целта на всяка компания е да оцелее и да се адаптира към нови пазари, независимо на кои е работила и продавала преди това, обяснява специалистът. Според него сега пазарът се събужда след "замръзването" и най-сетне има и ръст на приходите. Не бързайте да се радвате само на добри новини – според него, от една страна, това е добър знак, но, от друга, този "див ръст" в някои индустрии е опасен и труден за контрол. Затова и тази година за компаниите е важно да решат колко ръст са готови да приемат и как да покрият неминуемите разходи по него, добавя Мартин. Той отбелязва, че е много тънка "линията между голямата експанзия и негативните финансови резултати, което ще създаде затруднения на много компании".

Като част от екипа за продажби и маркетинг работата му включва представянето на нови аксесоари за лаптопи и таблети, които са насочени към пазарите от EMEA. Този тип устройства са най-печелившата част от бизнеса на Lenovo и анализите, ценообразуването и прогнозите са най-важните крайъгълни камъни в работата на екипа, обяснява Мартин. Маркетинговите комуникации между всички екипи за продажба също са от ключово значение, добавя мениджърът. Разказва, че най-трудните ситуации, с които се е сблъсквал в екипа си, идват основно от разликите във възрастта на хората. В един момент се оказало, че най-младият им член е на едва 18 години, а най-опитният е на 46 год. "Предизвикателството беше да задържим колективния дух на високо ниво.

Понякога имаше разлики в мненията на хората с по-голям опит и на тези с по-малък в нашия тим, което се отразяваше на работните им взаимотношения", анализира Бъчваров. Справянето с тези проблеми е струвало на мениджъра много срещи и отделни разговори с всяка страна, за да се изчисти неразбирането. Най-трудната част от възрастовите проблеми в екипа са довели до много трудно решение – един от служителите е трябвало да си тръгне. "След много компромиси и големи усилия заедно с мениджърския екип решихме да освободим един от служителите. Много е трудно да го направиш", преценява Мартин.

Нека отидем на по-приятните дейности – визията за развитие на компанията се е променила в последните години според пазарните успехи на Lenovo. Мартин си спомня, че когато е започнал работа, тя е била на 8-о място, а единственият й бизнес са били масови лаптопи и компютърни екрани. В момента базираната в Китай компания има много високи продажби на персонални компютри, но също така се старае да запази позиции и в бизнеса с масови устройства, за да има и там стабилен гръб, по думите на Бъчваров. Бъдещите планове на Lenovo са да стане глобален лидер в продажбите на компютри, таблети и смартфони. В развитието на последните две направления се инвестират значителни средства, а Бъчваров посочи, че миналата година е била най-добрата в цялата история на компанията. А съветът му към младите колеги – да се вземат сериозно. Иначе времето си минава.

5 минути с Мартин Бъчваров

Като малък исках да стана... космонавт

По образование съм... счетоводител

Работата ми включва.. ежедневна комуникация и срещи с хора от целия свят.

Кариерата ми прилича... на излитане на самолет.

Затруднявам се, когато трябва да... си избера дестинация за почивка.

Радвам се, когато... преизпълнявам целите си.

Сега се уча... от ментора си.

Бих посъветвал младите… да се вземат сериозно. Времето си минава.

На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендия за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от 12-те финалисти. Днес това е Мартин Бъчваров от Lenovo.

Мартин Бъчваров, един от финалистите в конкурса Next Generation, е продуктов маркетинг мениджър на Lenovo за Европа, Близкия изток и Африка. Работи в технологичната компания повече от седем години, като българският пазар е само част от отговорностите му. Отделно е партньор в дружеството LED-reklama.com, което се занимава с външна дигитална реклама по Черноморието. Завършил е Икономическия университет във Варна със специалност "Счетоводство", а постоянният му адрес, доколкото може да се каже, че има такъв, е в Братислава, Словакия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    edin_lud avatar :-|
    bolenZdravNosi

    Браво момче, само благородно можем да ти завиждаме.
    Да си жив и здрав и още много успехи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK