С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 24 юли 2014, 18:20, 19043 прочитания

В училището на живота

Борис Колев от JT International за маркетинговите иновации, предизвикателствата на мениджмънта и изграждането на социален дух

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендия за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от 12-те финалисти. Днес това е Борис Колев от JT International.

Още по темата

"Капитал" и "Кариери" търсят NEXT Generation мениджърите на България

Отличените в конкурса млади мениджъри и предприемачи ще получат MBA стипендии от CITY College на обща стойност 55 100 евро

20 апр 2015

Salesforce.com е най-иновационната компания в света

Управляваното от Марк Беньоф софтуерно дружество оглавява класацията на Forbes за четвърта поредна година

24 авг 2014

Oт студентската скамейка директно във финансите

Данаил Петков от "Метро кеш енд кери" за това как се става мениджър с малък професионален опит

7 авг 2014

Един успял мъж на 33

Никола Газдов от "Ренърджи" за това колко е важно човек постоянно да учи и да трупа опит

31 юли 2014

Маркетинг, точен като счетоводство

Мартин Бъчваров от Lenovo казва, че в периода на възстановяване от кризата не е важно само да завлядяваш нови пазари, а и да внимаваш за тънката линия между експанзивния ръст и негативните финансови резултати

17 юли 2014

Агент на промяната

Златина Михайлова от "Денкщат България" продължава успешно да убеждава компаниите в България да работят и говорят за устойчиво развитие

10 юли 2014

Най-голямата награда за един мениджър са успехите на екипа му

Любомира Михайлова пред "Капитал Daily" за предизвикателствата и развитието в IT сектора

3 юли 2014

Да предизвикаш себе си и другите

Атанас Тончев развива проекта zavedenia.com с партньора си без почти никакъв опит и без кредити

22 юни 2014
Борис Колев започва кариерата си още от училище, като днес се занимава с маркетингови и дигитални иновации. Собственик е на JT International (www.jtint.com), около която с годините създава още няколко дъщерни компании, посветени на разработването на различни иновативни проекти и идеи. Голяма част от времето си посвещава и на социални каузи като мрежата за корпоративна социална отговорност CSR - България (csr.bg). Има редица награди и отличия, като през 2008 г. е определен за един от най-добрите млади предприемачи в Европа от световното издание на BusinessWeek Magazine.

"Познавам себе си като предприемач. Винаги това съм правил, винаги това ми е било интересно", представя се 25-годишният Борис Колев. Бизнес историята му започва още в началото на гимназията, когато в осми клас се запознава с организацията Junior Achievement и прави първата си учебна фирма.

Задачата е да се създаде компания, да се измисли и разработи продукт, а в края на година компанията да се закрие и да се "изчистят" всички необходими документи. В следващите години заедно със съучениците си продължават да правят учебни фирми. "Ставахме все по-добри, бяхме номер едно в България, ходихме по европейски състезания, наистина бяхме мегадобри", разказва той. "Още тогава създадохме проекти, които още ги има – например футболната лига на интернет форумите (ForumsLeague Bulgaria) е проект, който създадохме още в десети клас, и вече десета година това е най-голямото футболно първенство за любители в България."

Десетина години по-късно Колев вече има зад гърба си няколко съвсем реални компании, както и редица социални проекти, сред които и организацията CSR - България, на която е главен изпълнителен директор.

Като на игра



Първата реална компания обаче се появява непланирано. "Бях решил да кандидатствам в САЩ, бяха ме приели в няколко университета, но седмица преди бала баща ми почина при инцидент – и реших да остана тук с майка си и сестричката си и да си намеря бързо работа, която да е средно добре платена", обяснява той. Докато търси работа, временно помага в Junior Achievement, като някъде тогава се появява и идеята да се пробва в реалния бизнес с учебната си компания. "Почнах да го мисля, защото тогава се получаваше много добре – тогава успявахме като ученици и аз реших, че истинският бизнес няма да е много по-различен."

И тъй като поемат към различни университети по света, съучениците му, с които е разработвал учебната компания, му оставят постигнатото до момента от първата компания – Junior Team. За да звучи малко по-сериозно, името е съкратено до инициалите JT, към което младежът добавя International "не защото беше международна компания, а защото в това International си вкарах визията и мечтата да стане такава". Седем години по-късно компанията и появилите се с течение на времето около нея дъщерни дружества вече наистина работят и извън страната - например в Италия, и гледат и към други чуждестранни пазари като Австрия, Дания и Германия. Създателят й пък е сред отличените като най-добри млади предприемачи в Европа от BusinessWeek и част от списъка на Forbes - България, за най-перспективните "30 под 30 години" в страната.

Както при много други успешни истории обаче, началото се оказва особено предизвикателно. Когато решава все пак да опита да развива бизнес с учебната си, вече реална фирма, Колев е едва на 17. "Изчаках да навърша 18 години и на следващата седмица бяхме с документите в Търговския регистър", обяснява той. За да регистрират компанията, взимат назаем нужните 5000 лв. Първоначалната идея е дружеството да се занимава с реклама и маркетинг, което им позволява да започнат с практически нулева инвестиция. "Продавахме услуга, така че в началото си инвестирахме предимно времето. Бяхме си напечатали и визитки и си направихме уебсайт", разказва предприемачът.

Силата на иновациите

Проблемът се появява, когато си дават сметка, че "няма няма нормална, уважаваща себе си компания, която да си повери рекламата на 18-годишни хлапета, които нямат никакъв опит". Вместо да се откажат, той и екипът му променят концепцията. "Решихме да видим какво компаниите биха поверили на млади хора и така почнахме да се занимаваме с иновации. Търсихме в интернет да видим какви иновации има по света, които тук ги няма", обяснява Колев. Оказва се, че ако предложат нещо наистина иновативно, компаниите всъщност са много по-склонни да го поверят на млади хора, тъй като ги свързват с иновациите. Това се оказва и повратната точка в бизнес историята.

Първият голям проект, с който се заемат, е Bluetooth реклама. Идеята е проста – потребителите, чиито мобилни устройства поддържат Bluetooth, могат да активират функцията на устройството си и на определени места да получават безплатно съдържание. Подходът се приема от компании като Coca-Cola, които вече използват подобни реклами на глобално ниво, и нещата започват да се получават.

"Първият голям проект беше за Bluetooth реклама. Тази услуга тръгна много добре и решихме тогава да направим друго – да я отделим в дъщерна фирма и да продължим в основната с други иновации", разказва Борис Колев. Впоследствие това става характеристика на целия бизнес модел на групата – JT International остава компания майка, а около нея се появяват редица дъщерни компании, всяка от които се занимава с конкретна иновативна услуга. "Постепенно за всяка от компаниите намерихме собствен предприемач, който да я тегли напред и да може всички да растат, а не да е една голяма структура", обяснява той.

В момента общият брой на компаниите е осем, като по думите му не всички работят на печалба. Така например една от дейностите, която през годините носи постоянен стабилен доход, се оказва създаването на уеб сайтове, отделено в момента в компания с името JT Design. Опитът да правят реклама чрез аромати (с дъщерната компания ScentMark) обаче не се оказва печеливш. "Това е нещо, което все още много малко хора в България са чували. Идеята ни беше да накараме рекламния сектор да използва обонянието като сетиво, но се оказа, че е много скъпо за рекламните агенции", посочва предприемачът.

Друга от компаниите – NetMark, пък по думите му всъщност е първият в България екип за реклама в социалните мрежи. "Още преди да стане популярен Facebook, решихме, че това е бъдещето", твърди той и допълва, че в момента фирмата е по-скоро бутикова и работи само за няколко много големи марки. Най-голямата компания в групата понастоящем е DigiMark, която е специализирана в правенето на мобилни приложения за всички големи платформи – iOS, Android, BlackBerry, Windows. "Създадохме я миналата година, през февруари, с един служител – а в момента са 16", уточнява Колев. Общо в осемте дружества от групата работят над 40 човека.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В България има много възможности за всеки, който е готов да ги посрещне В България има много възможности за всеки, който е готов да ги посрещне

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker и финалист в надпреварата Next Generation, пред "Кариери"

21 авг 2018, 4 прочитания

Нагоре по комуникационната стълба Нагоре по комуникационната стълба

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker, пред "Капитал"

17 авг 2018, 2077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Един успял мъж на 33

Никола Газдов от "Ренърджи" за това колко е важно човек постоянно да учи и да трупа опит

Властелинът на компютърните поръчки

"Лирекс БГ" е основен достачик на ИТ оборудване за държавните ведомства

Технологични съвети за родители

Има различни решения и приложения, за да бъде интернет по-приятно, безопасно и полезно място за малчуганите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете