С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 24 юли 2014, 18:20, 19823 прочитания

В училището на живота

Борис Колев от JT International за маркетинговите иновации, предизвикателствата на мениджмънта и изграждането на социален дух

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендия за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от 12-те финалисти. Днес това е Борис Колев от JT International.
Борис Колев започва кариерата си още от училище, като днес се занимава с маркетингови и дигитални иновации. Собственик е на JT International (www.jtint.com), около която с годините създава още няколко дъщерни компании, посветени на разработването на различни иновативни проекти и идеи. Голяма част от времето си посвещава и на социални каузи като мрежата за корпоративна социална отговорност CSR - България (csr.bg). Има редица награди и отличия, като през 2008 г. е определен за един от най-добрите млади предприемачи в Европа от световното издание на BusinessWeek Magazine.

"Познавам себе си като предприемач. Винаги това съм правил, винаги това ми е било интересно", представя се 25-годишният Борис Колев. Бизнес историята му започва още в началото на гимназията, когато в осми клас се запознава с организацията Junior Achievement и прави първата си учебна фирма.


Задачата е да се създаде компания, да се измисли и разработи продукт, а в края на година компанията да се закрие и да се "изчистят" всички необходими документи. В следващите години заедно със съучениците си продължават да правят учебни фирми. "Ставахме все по-добри, бяхме номер едно в България, ходихме по европейски състезания, наистина бяхме мегадобри", разказва той. "Още тогава създадохме проекти, които още ги има – например футболната лига на интернет форумите (ForumsLeague Bulgaria) е проект, който създадохме още в десети клас, и вече десета година това е най-голямото футболно първенство за любители в България."

Десетина години по-късно Колев вече има зад гърба си няколко съвсем реални компании, както и редица социални проекти, сред които и организацията CSR - България, на която е главен изпълнителен директор.

Като на игра



Първата реална компания обаче се появява непланирано. "Бях решил да кандидатствам в САЩ, бяха ме приели в няколко университета, но седмица преди бала баща ми почина при инцидент – и реших да остана тук с майка си и сестричката си и да си намеря бързо работа, която да е средно добре платена", обяснява той. Докато търси работа, временно помага в Junior Achievement, като някъде тогава се появява и идеята да се пробва в реалния бизнес с учебната си компания. "Почнах да го мисля, защото тогава се получаваше много добре – тогава успявахме като ученици и аз реших, че истинският бизнес няма да е много по-различен."

И тъй като поемат към различни университети по света, съучениците му, с които е разработвал учебната компания, му оставят постигнатото до момента от първата компания – Junior Team. За да звучи малко по-сериозно, името е съкратено до инициалите JT, към което младежът добавя International "не защото беше международна компания, а защото в това International си вкарах визията и мечтата да стане такава". Седем години по-късно компанията и появилите се с течение на времето около нея дъщерни дружества вече наистина работят и извън страната - например в Италия, и гледат и към други чуждестранни пазари като Австрия, Дания и Германия. Създателят й пък е сред отличените като най-добри млади предприемачи в Европа от BusinessWeek и част от списъка на Forbes - България, за най-перспективните "30 под 30 години" в страната.

Както при много други успешни истории обаче, началото се оказва особено предизвикателно. Когато решава все пак да опита да развива бизнес с учебната си, вече реална фирма, Колев е едва на 17. "Изчаках да навърша 18 години и на следващата седмица бяхме с документите в Търговския регистър", обяснява той. За да регистрират компанията, взимат назаем нужните 5000 лв. Първоначалната идея е дружеството да се занимава с реклама и маркетинг, което им позволява да започнат с практически нулева инвестиция. "Продавахме услуга, така че в началото си инвестирахме предимно времето. Бяхме си напечатали и визитки и си направихме уебсайт", разказва предприемачът.

Силата на иновациите

Проблемът се появява, когато си дават сметка, че "няма няма нормална, уважаваща себе си компания, която да си повери рекламата на 18-годишни хлапета, които нямат никакъв опит". Вместо да се откажат, той и екипът му променят концепцията. "Решихме да видим какво компаниите биха поверили на млади хора и така почнахме да се занимаваме с иновации. Търсихме в интернет да видим какви иновации има по света, които тук ги няма", обяснява Колев. Оказва се, че ако предложат нещо наистина иновативно, компаниите всъщност са много по-склонни да го поверят на млади хора, тъй като ги свързват с иновациите. Това се оказва и повратната точка в бизнес историята.

Първият голям проект, с който се заемат, е Bluetooth реклама. Идеята е проста – потребителите, чиито мобилни устройства поддържат Bluetooth, могат да активират функцията на устройството си и на определени места да получават безплатно съдържание. Подходът се приема от компании като Coca-Cola, които вече използват подобни реклами на глобално ниво, и нещата започват да се получават.

"Първият голям проект беше за Bluetooth реклама. Тази услуга тръгна много добре и решихме тогава да направим друго – да я отделим в дъщерна фирма и да продължим в основната с други иновации", разказва Борис Колев. Впоследствие това става характеристика на целия бизнес модел на групата – JT International остава компания майка, а около нея се появяват редица дъщерни компании, всяка от които се занимава с конкретна иновативна услуга. "Постепенно за всяка от компаниите намерихме собствен предприемач, който да я тегли напред и да може всички да растат, а не да е една голяма структура", обяснява той.

В момента общият брой на компаниите е осем, като по думите му не всички работят на печалба. Така например една от дейностите, която през годините носи постоянен стабилен доход, се оказва създаването на уеб сайтове, отделено в момента в компания с името JT Design. Опитът да правят реклама чрез аромати (с дъщерната компания ScentMark) обаче не се оказва печеливш. "Това е нещо, което все още много малко хора в България са чували. Идеята ни беше да накараме рекламния сектор да използва обонянието като сетиво, но се оказа, че е много скъпо за рекламните агенции", посочва предприемачът.

Друга от компаниите – NetMark, пък по думите му всъщност е първият в България екип за реклама в социалните мрежи. "Още преди да стане популярен Facebook, решихме, че това е бъдещето", твърди той и допълва, че в момента фирмата е по-скоро бутикова и работи само за няколко много големи марки. Най-голямата компания в групата понастоящем е DigiMark, която е специализирана в правенето на мобилни приложения за всички големи платформи – iOS, Android, BlackBerry, Windows. "Създадохме я миналата година, през февруари, с един служител – а в момента са 16", уточнява Колев. Общо в осемте дружества от групата работят над 40 човека.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Професия: Специалист по интернет на нещата (Internet of Things) Професия: Специалист по интернет на нещата (Internet of Things)

За професията разказва Евгения Петкова, експерт в дирекция "Конвергентни мрежи и услуги" в "А1 България"

2 окт 2018, 1 прочитания

Ничия кариера не е по-голяма от човека, който я създава Ничия кариера не е по-голяма от човека, който я създава

Елица Костова, основател на Edu Compass и финалист в надпреварата Next Generation, пред "Кариери"

25 сеп 2018, 1 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Един успял мъж на 33

Никола Газдов от "Ренърджи" за това колко е важно човек постоянно да учи и да трупа опит

Западният страх от Huawei

Китайският технологичен гигант се оказа под неочаквано мащабен световен политически натиск

Първото поражение на Макрон

Протестът на Жълтите жилетки и обещаните отстъпки спъват сериозно претенциите на Макрон за реформи на Европа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Нов мениджър за фонд за стартъпи, размествания в "Стандарт", Ковачки трупа дългове към "Булгаргаз"

Емисия

DAILY @7AM // 17.12.2018 Прочетете