С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 24 юли 2014, 18:20, 20840 прочитания

В училището на живота

Борис Колев от JT International за маркетинговите иновации, предизвикателствата на мениджмънта и изграждането на социален дух

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


На 5 юни "Капитал" отличи победителите в конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2014. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител в конкурса е Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" в "Елана фонд мениджмънт" и портфолио мениджър на взаимните фондове на финансовата компания. Той получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени още двама души, чиято награда е частична стипендия за същата MBA програма. Всяка седмица "Капитал Daily" представя един от 12-те финалисти. Днес това е Борис Колев от JT International.
Борис Колев започва кариерата си още от училище, като днес се занимава с маркетингови и дигитални иновации. Собственик е на JT International (www.jtint.com), около която с годините създава още няколко дъщерни компании, посветени на разработването на различни иновативни проекти и идеи. Голяма част от времето си посвещава и на социални каузи като мрежата за корпоративна социална отговорност CSR - България (csr.bg). Има редица награди и отличия, като през 2008 г. е определен за един от най-добрите млади предприемачи в Европа от световното издание на BusinessWeek Magazine.

"Познавам себе си като предприемач. Винаги това съм правил, винаги това ми е било интересно", представя се 25-годишният Борис Колев. Бизнес историята му започва още в началото на гимназията, когато в осми клас се запознава с организацията Junior Achievement и прави първата си учебна фирма.


Задачата е да се създаде компания, да се измисли и разработи продукт, а в края на година компанията да се закрие и да се "изчистят" всички необходими документи. В следващите години заедно със съучениците си продължават да правят учебни фирми. "Ставахме все по-добри, бяхме номер едно в България, ходихме по европейски състезания, наистина бяхме мегадобри", разказва той. "Още тогава създадохме проекти, които още ги има – например футболната лига на интернет форумите (ForumsLeague Bulgaria) е проект, който създадохме още в десети клас, и вече десета година това е най-голямото футболно първенство за любители в България."

Десетина години по-късно Колев вече има зад гърба си няколко съвсем реални компании, както и редица социални проекти, сред които и организацията CSR - България, на която е главен изпълнителен директор.

Като на игра



Първата реална компания обаче се появява непланирано. "Бях решил да кандидатствам в САЩ, бяха ме приели в няколко университета, но седмица преди бала баща ми почина при инцидент – и реших да остана тук с майка си и сестричката си и да си намеря бързо работа, която да е средно добре платена", обяснява той. Докато търси работа, временно помага в Junior Achievement, като някъде тогава се появява и идеята да се пробва в реалния бизнес с учебната си компания. "Почнах да го мисля, защото тогава се получаваше много добре – тогава успявахме като ученици и аз реших, че истинският бизнес няма да е много по-различен."

И тъй като поемат към различни университети по света, съучениците му, с които е разработвал учебната компания, му оставят постигнатото до момента от първата компания – Junior Team. За да звучи малко по-сериозно, името е съкратено до инициалите JT, към което младежът добавя International "не защото беше международна компания, а защото в това International си вкарах визията и мечтата да стане такава". Седем години по-късно компанията и появилите се с течение на времето около нея дъщерни дружества вече наистина работят и извън страната - например в Италия, и гледат и към други чуждестранни пазари като Австрия, Дания и Германия. Създателят й пък е сред отличените като най-добри млади предприемачи в Европа от BusinessWeek и част от списъка на Forbes - България, за най-перспективните "30 под 30 години" в страната.

Както при много други успешни истории обаче, началото се оказва особено предизвикателно. Когато решава все пак да опита да развива бизнес с учебната си, вече реална фирма, Колев е едва на 17. "Изчаках да навърша 18 години и на следващата седмица бяхме с документите в Търговския регистър", обяснява той. За да регистрират компанията, взимат назаем нужните 5000 лв. Първоначалната идея е дружеството да се занимава с реклама и маркетинг, което им позволява да започнат с практически нулева инвестиция. "Продавахме услуга, така че в началото си инвестирахме предимно времето. Бяхме си напечатали и визитки и си направихме уебсайт", разказва предприемачът.

Силата на иновациите

Проблемът се появява, когато си дават сметка, че "няма няма нормална, уважаваща себе си компания, която да си повери рекламата на 18-годишни хлапета, които нямат никакъв опит". Вместо да се откажат, той и екипът му променят концепцията. "Решихме да видим какво компаниите биха поверили на млади хора и така почнахме да се занимаваме с иновации. Търсихме в интернет да видим какви иновации има по света, които тук ги няма", обяснява Колев. Оказва се, че ако предложат нещо наистина иновативно, компаниите всъщност са много по-склонни да го поверят на млади хора, тъй като ги свързват с иновациите. Това се оказва и повратната точка в бизнес историята.

Първият голям проект, с който се заемат, е Bluetooth реклама. Идеята е проста – потребителите, чиито мобилни устройства поддържат Bluetooth, могат да активират функцията на устройството си и на определени места да получават безплатно съдържание. Подходът се приема от компании като Coca-Cola, които вече използват подобни реклами на глобално ниво, и нещата започват да се получават.

"Първият голям проект беше за Bluetooth реклама. Тази услуга тръгна много добре и решихме тогава да направим друго – да я отделим в дъщерна фирма и да продължим в основната с други иновации", разказва Борис Колев. Впоследствие това става характеристика на целия бизнес модел на групата – JT International остава компания майка, а около нея се появяват редица дъщерни компании, всяка от които се занимава с конкретна иновативна услуга. "Постепенно за всяка от компаниите намерихме собствен предприемач, който да я тегли напред и да може всички да растат, а не да е една голяма структура", обяснява той.

В момента общият брой на компаниите е осем, като по думите му не всички работят на печалба. Така например една от дейностите, която през годините носи постоянен стабилен доход, се оказва създаването на уеб сайтове, отделено в момента в компания с името JT Design. Опитът да правят реклама чрез аромати (с дъщерната компания ScentMark) обаче не се оказва печеливш. "Това е нещо, което все още много малко хора в България са чували. Идеята ни беше да накараме рекламния сектор да използва обонянието като сетиво, но се оказа, че е много скъпо за рекламните агенции", посочва предприемачът.

Друга от компаниите – NetMark, пък по думите му всъщност е първият в България екип за реклама в социалните мрежи. "Още преди да стане популярен Facebook, решихме, че това е бъдещето", твърди той и допълва, че в момента фирмата е по-скоро бутикова и работи само за няколко много големи марки. Най-голямата компания в групата понастоящем е DigiMark, която е специализирана в правенето на мобилни приложения за всички големи платформи – iOS, Android, BlackBerry, Windows. "Създадохме я миналата година, през февруари, с един служител – а в момента са 16", уточнява Колев. Общо в осемте дружества от групата работят над 40 човека.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чумата на корупцията 4 Чумата на корупцията

Истинският виновник за епидемията

9 авг 2019, 10669 прочитания

Цената на газовата корупция 6 Цената на газовата корупция

Турски поток

31 май 2019, 7037 прочитания

24 часа 7 дни

17 окт 2019, 4271 прочитания

17 окт 2019, 2708 прочитания

17 окт 2019, 1619 прочитания

17 окт 2019, 1537 прочитания

17 окт 2019, 1238 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Един успял мъж на 33

Никола Газдов от "Ренърджи" за това колко е важно човек постоянно да учи и да трупа опит

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10