С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 авг 2018, 12:36, 3913 прочитания

Режисьорът на IT продукти

Диян Михайлов, продуктов мениджър в "Скейл фокус", пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Диян Михайлов определя себе си като човек, който разбира връзката между бизнес, дизайн и технологии. Той иска да развива българското общество на продуктовите мениджъри, като през 2015 г. стартира инициативата за неформални срещи ProductTank. Завършил е бакалавърска степен по международен бизнес и е магистър по бизнес развитие и иновации в Copenhagen Business School в Дания. След университета работи една година в скандинавска компании за производство на медицински инструменти, а по-късно е консултант по дигитални стратегии и клиентско изживяване в консултантската компания PwC. Участвал е и в стартъпа Crowdio. В "Скейл фокус" ръководи един от трите екипа, работещи за американската компания за електронна търговия Shutterfly. Общува с ученици и студенти като част от образователната инициатива Junior Achievement Bulgaria и е консултант във фонда LAUNCHub Ventures. Михайлов е част от тазгодишните финалисти на конкурса за млади предприемачи Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".
Компанията

"Скейл фокус" е българска компания за разработване на софтуер по поръчка и IT аутсорсинг, основана през 2012 г. Разполага с 9 офиса и има над 200 завършени проекти и 150 клиента. Печалбата на компанията расте и достига 2.1 млн. лв. за 2017 г. Приходите са се увеличили с над 25% до 25.7 млн. лв. В момента българската технологична компания си партнира с групата за електронна търговия на персонализирани нестандартни подаръци Shutterfly Inc. С приходи от над 1 млрд. долара за 2017 г. и с централа в Силициевата долина Shutterfly има няколко продуктови екипа в България. Отделът за картички, подаръци и дизайн на дома, който се развива от София, осигурява над 100 млн. приходи годишно.

Още по темата

Италианският инженер, който стана български мениджър

Алесандро Салерно, мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB

24 авг 2018

Нагоре по комуникационната стълба

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker, пред "Капитал"

17 авг 2018

От стартираща компания за стартиращи компании

Съоснователят на Appzio и финалист в Next Generation 2018 Бранимир Парашкевов пред "Капитал"

10 авг 2018

Любопитният инженер

Мирослав Гечев, директор стратегическо развитие в "Телелинк бизнес сървисис"

3 авг 2018

ГЛАСът на различните

Симеон Василев, основател и директор на фондация ГЛАС

27 юли 2018

Учили сте в Дания и дори сте работили там една година. Знаете и датски на високо ниво. Защо обаче се върнахте в България?

Откриха ме от една българска фирма. Изкарах доста време в Дания - 7 години. Никога целта ми не е била да оставам там. Образованието много ми хареса. Поработих малко, но се оглеждах за някое друго място, не беше задължително да е България. Така се случи, че от тук ми се обадиха първо, и за няма и два месеца разпродадох всичко и се прибрах.

Връщате се в България, защото ви предлагат работа. Но и по-късно, през целия ви професионален опит, изглежда, сякаш работата намира вас, без да я търсите.

Когато правиш това, което ти харесва, няма нужда да ходиш и да търсиш, и да полагаш някакви усилия. Хората сами те намират. Може би донякъде ми помага и това, че аз съм един от малкото хора с тази професия в България, но гледам да се занимавам с нещо, което ми е интересно.

Защо решихте да се занимавате с продуктов мениджмънт?



Харесва ми да създавам някакви неща. Дали аз самият? Повече ми харесва да помагам на други. Това е основно занимание в продуктовия мениджмънт - нещо не е съществувало, няма го никъде и ето, вече съществува и хората го използват. Дава ти и възможност да работиш с различен тип хора, всеки със своя перспектива - дизайнери, програмисти, маркетингови експерти. Логистично е много привлекателна професия. Можеш да работиш, откъдето искаш. Утре мога да замина в Южна Америка за месец, ако искам, и да работя от там.

Каква е мисията ви в професионален план?

Да можеш да правиш добри софтуерни продукти е едно от нещата, които поне за следващите десетки години няма да е въобще излишно. Това е нещо важно за мен, което тепърва ще променя света.

Какъв тип мениджър сте?

Мога да кажа какъв искам да съм. Някои лидери се опитват да бъдат евангелисти и да спускат истината на хората - като Илън Мъск, който обяснява на хората как ще изглежда светът и как ще живеят след много години. Те винаги имат голяма популярност, ако са харизматични. Например Джеф Безос също има визия, но няма харизма. Трудно ми задържа вниманието и не ме вдъхновява. Има и други лидери, които са с по-голямо въздействие за мен, и те са тези, които водят хората така, че те самите в един момент да могат да намерят собствена кауза. Аз така се опитвам да водя моите екипи. Просто им давам инструментите, които те да използват, да намерят цел и да я постигнат.

Кой тогава е вашият пример за лидер, който ви учи и вдъхновява?

За мен е важно да насърчаваш хората около теб да търсят това, от което има нужда бизнесът, и в един момент да комбинираш всичко. Последните години има няколко бизнес лидери, които наистина ми правят впечатление. Единият е изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела, който точно по този начин за мен води компанията успешно. Той е точно обратната страна на предшественика си Стив Балмър, който беше евангелист. Новият изпълнителен директор на Uber, Дара Косровшахи, също е противоположност на бившия изпълнителен директор Травис Каланик.

Били сте и главен продуктов мениджър в българското подразделение на Crowdio. Как работата в стартираща компания се различава от големите международни организации?

В стартъпа получаваш доста по-голяма възможност за създаване на нещо в още по-голям мащаб, защото не създаваш само продукт. Създаваш и екип, създаваш и компания, визуална идентичност, бранд. Всичко, от което има нужда един успешен бизнес.

В партньорство с Мария Рашковска създавате през 2015 г. българското общество на откритата в Лондон пет години по-рано инициатива за продуктови мениджъри ProductTank. Защо стартира ProductTank Bulgaria?

Когато започнах работа в Crowdio, исках да се занимавам с продуктов мениджмънт, но това не е професия, която човек може да започне да работи след университета. Преплитат се много различни области и трябва да имаш опит в много неща, за да се справяш: в технологии, дизайн, бизнес логика. След PwC имах опита, но в България продуктовият мениджмънт е доста непозната професия и просто нямаше от кого да се уча.

Каква е мисията на ProductTank Bulgaria?

В България имаме история, свързана предимно с аутсорсинг, но бизнес моделът на тази индустрия е доста неясен. Ако една компания като "Скейл фокус" иска да е 10 пъти по-успешна, трябва да направи собствен продукт. Вече много фирми се опитват да влязат в този модел и това е бъдещето за мен. Истината е, че имаме голям потенциал. Обратната връзка, която получаваме от Силициевата долина, е, че сме на супер високо ниво и можем да създаваме продукти. Но не е важно само да напишеш кода, трябва и да продадеш продукта. Затова средата в България трябва да се развива също и като дизайн, и като бизнес умения. За нас в ProductTank това е новата ни мисия, защото първата ни беше да споделяме знание, което вече е факт. Оттук нататък ще работим вече да развиваме цялостната бизнес среда.

Кое беше най-голямото предизвикателство при реализирането на ProductTank?

Две неща бяха много трудни. Те все още са трудни, но малко по-лесно се случват в момента. Едното беше да накараме хората да споделят опита си в работата като продуктови мениджъри. Да привлечем вниманието им да споделят знание, защото в България няма нито една академична програма, няма и нито една публикация от български преподавател на тази тема. И втората трудност беше да достигнем до правилните хора измежду шума от всичко останало – първите събития събираха около 10 души.

Какви са бъдещите цели на ProductTank?

Да започнем да имаме повече академични програми в тази професия. Трябва да започнем всяка година да правим проучвания как се развива тази професия, за да видим как може да се подобри. Да имаме нещо като борд на продуктовите мениджъри, който да даде повече мащабност на инициативите.

Как успявате да организирате времето си и да се занимавате с разнородни дейности?

Имам си екипи (смее се). Не правя нищо сам и от много години разбрах, че ми се получава много повече, когато имам partners in crime (съучастници, съмишленици - бел. ред.). За всяко нещо си има подходящи хора. В ProductТank сме двама съоснователи и си разпределяме работата, имаме и хора, които ни помагат. В компанията имам екип, в който всеки има голяма свобода в действията си, и те могат да функционират почти изцяло без мен. Работим на такова ниво, че всеки човек знае за какво се борим, знае как влиза в цялата картина, има възможност да покаже най-доброто от себе си. Останалите ми занимания не са на пълно работно време и не е толкова трудно да отделя време.

Съществува ли вече българският модел за успех?

Като успешни хора мога да дам за пример Васил Терзиев и Светозар Георгиев от "Телерик", защото те са хора, започнали от нищо, направили успешна компания, и сега се чувства тяхната помощ в цялата екосистема.

Определяте ли се като успял?

Със сигурност. Аз имам успех, когато хората около мен с моя помощ създадат нещо успешно. Има доста компании и хора, на които помагам да успеят.

Какви са вашите професионални цели в следващите 5 години?

Надявам се поне 5-10 компании да са преминали от аутсорсинг индустрията към разработване на продукти с моя помощ.
Кое е първото нещо, което правите сутрин?

Първото нещо, което ми е като рутина, е да наваксам какво е станало, докато съм спал.

Кое е любимото ви смарт устройство?

Таблетът.

Кое е вашето щастливо място, където релаксирате най-добре?

Аз съм запален ветроходец и харесвам морските спортове. Просто обичам морето, там си почивам най-добре. От близо 15 години съм плувец, сърфист, плавам с яхти. След две седмици ще правим огромна двуседмична регата в открито море в Егейско море по островите. Много често ходя в Азия - Индонезия, Малайзия. Това, бих казал, ми е някакво щастливо място - всичко,свързано с морето.

Коя е предпочитаната ви литература?

При мен разделението е 20% книги, 60% блогове и публикации, 20% snippets (информация на малки дози като интересни факти, мисли и т.н. - бел. ред.). Чета професионални книги постоянно, но не само. Азиатските култури от много дълго време ме привличат и сега съм се потопил в японски къси разкази от началото на ХХ век.

Интервюто взе Тихомира Дончева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Учителят предприемач Учителят предприемач

Елица Костова, основател на Edu Compass, пред "Капитал"

14 сеп 2018, 2518 прочитания

Каузата ми е да работя в посока устойчиво развитие на човечеството Каузата ми е да работя в посока устойчиво развитие на човечеството

Сергей Петров, съосновател и изпълнителен директор на Bee smart technologies, пред "Кариери"

11 сеп 2018, 3 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Не си поставяйте географски ограничения

Диян Михайлов, продуктов мениджър в Scalefocus и финалист в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Икономика с висока температура

Румънският растеж започва да се забавя, а прогнозите стават все по-мрачни

Финансова грамотност за нашите деца

Все повече инциативи обучават ученици и подрастващи за важността на парите, инвестициите и семейния бюджет

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Мястото"

Ироничен трилър за границите на ежедневните желания

20 въпроса: Здравко Григоров и Ангел Хаджийски

Новото издание на фестивала Sofia Biting Docs започва на 1 октомври

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Парламентът смени тримата министри, Турция ще реже бюджетни разходи

Емисия

DAILY @7PM // 20.09.2018 Прочетете