С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 сеп 2018, 11:57, 113161 прочитания

Повелителят на пчелите

Сергей Петров, съосновател и изпълнителен директор на Bee smart technologies, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Профил

Заради мечтата си да управлява самолет Сергей Петров завършва "Авиация" в Техническия университет в София. След събитията от 11 септември обаче държавните поръчки за обучението на пилоти са спрени и Петров решава да се пренасочи в друга сфера. Започва работа първо като мениджър проекти в компания за уеб дизайн, а след това и в софтуерната Axway. В негова истинска страст се превръщат технологиите, иновациите и начинът, по който могат да подобрят живота на хората. Така новият му път започва от програмата "Космически предизвикателства". Обучението го отвежда и до Singularity University в САЩ, където се ражда идеята за опазването на пчелите, която впоследствие превръща в бизнес и през 2015 г. основава компанията Bee Smart Technologies. Сергей Петров е сред финалистите в тазгодишното издание на конкурса за млади предприемачи Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".
Компанията

Българската "Бии смарт текнолоджис" разработва комбинация от хардуерни и софтуерни решения, които се внедряват в пчелния кошер и помагат на пчеларите да получат информация за състоянието му. Продуктът на компанията представлява малък компютър, който през сензорите си засича температура, влага, преместване и акустичен анализ на честотата, с която жужат пчелите. Разработката е насочена към некомерсиални пчелари и до момента е събрала 400 хил. евро инвестиции от бизнес ангели и фонда NEVEQ.

Още по темата

Учителят предприемач

Елица Костова, основател на Edu Compass, пред "Капитал"

14 сеп 2018

Четири стартъпа ще представят България на Start.Up! Germany

Там те ще се състезават с още над 40 млади компании от цял свят

13 сеп 2018

Нагоре по комуникационната стълба

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker, пред "Капитал"

17 авг 2018

Любопитният инженер

Мирослав Гечев, директор стратегическо развитие в "Телелинк бизнес сървисис"

3 авг 2018

Предприемачът без его

Съоснователят на Enhancv и победител в Next Generation 2018 Волен Вълков пред "Капитал"

29 юни 2018

Какъв беше професионалният ви път, преди да основете собствена компания?

Започнах да работя още когато бях в гимназията. Тогава бях Project manager в компания за уеб дизайн. Впоследствие започнах работа в компанията Axway, където основната дейност беше имейл защита и сигурно прехвърляне на файлове, и така навлязох в софтуерния бизнес. Там прекарах около 6 години и започнах да търся нови предизвикателства. Тогава попаднах на образователната програма "Космически предизвикателства", организирана от Райчо Райчев от EnduroSat. Две години поред учих с екипа и предложих на Райчо да направим заедно проект. Заснехме България от 30 км височина с балон. От този момент се родиха и други идеи като стратосферна совалка и малките сателити, които EnduroSat развиват в момента. Оттам се запали желанието ми да работя в по-иновативни компании, които се занимават с технологии и имат шанс да променят света.

Така през 2013 г. стигнах до Singularity University в САЩ, който се занимава с експоненциално развиващи се технологии и тяхното внедряване в бизнеси, които могат да помогнат на човечеството. Това беше и курсовата ми работа - да измисля проект, който да помогне на поне 1 млрд. души в следващите 10 години. След като завърших програмата, се върнах на работа за няколко месеца в Axway, но усетих, че вече ми е скучно там. Исках да имам собствен бизнес и си дадох време от 1 година, в която да изчистя концепцията си.

Как се роди идеята за проект, свързан с опазването на пчелите?

Идеята за проект в помощ на пчелите винаги се е въртяла в съзнанието ми, но когато кандидатствах за Singularity University, трябваше да изпъкна с оригинален проект и в този момент реших да я разпиша подробно. Моят проект беше за това какво би представлявало пчеларството на бъдещето и как може да помогнем на пчелите да запазят устойчивото развитие на аграрната индустрия и съответно да има какво да ядат хората. Проектът ми спечели пълна стипендия и впоследствие реших, че тази идея трябва да се превърне в бизнес, защото се оказа наболял проблем, за който индустрията търси решение.



Какви бяха първите стъпки от създаването на стартираща компания?

В продължение на една година усилена работа трябваше да си дам сметка какъв ще бъде бизнесът ни, какво и как ще продава, какъв ще бъде екипът, каква ще бъде иновацията, която да внедрим, какъв ще е продуктът, колко ще струва, как ще стигне до клиентите и много други неща. Затова чак началото на 2015 г. основах компанията с цел да получим инвестиция, защото развиването на хардуер е скъпо. Инвестицията ни беше нужна, за да си направим прототип и да го закараме на полеви тестове в САЩ. Впоследствие потърсихме и по-голяма инвестиция, за да може прототипът да се превърне в продукт и бизнес.

Колко общо инвестиции имате до момента?

Към момента сме получили малко над 400 хил. евро. Първият рунд беше осигурен от инвеститори от ангелски клуб в България, в който участват 20 души, които търсят как да помогнат на малкия бизнес и обикновено инвестират малки суми. Впоследствие в нас повярва и фодът за рискови инвестиции NEVEQ, които инвестираха 315 хил. евро, и сега търсим нов рунд на финансиране.

Как се промени бизнес планът ви от 2015 г. досега?

Компанията тръгна с идеята да бъде от полза на големите пчелари. Тогава си мислехме, че така ще можем да помогнем на най-големите индустрии, като внедрим нашата технология. Оказа се обаче, че те са в много удобно положение, тъй като пчелите са малко на брой, а на фермерите им трябва тяхното опрашване. В реалност, където пазарът на опрашването не е обслужен, т.е. има по-малко пчели, отколкото са нужни, пчеларите могат да избират условията си. Това беше първата ни и най-голяма критична фаза, защото се оказа, че пчеларите прогнозират колко точно активи ще загубят и съответно си вдигат цените. В такава реалност не е лесно да позиционираш продукт, който реализира спестявания.

Затова решихме да се пренасочим към всякакъв вид пчелари, най-вече некомерсиални, за които това не е основен доход. Когато достатъчно много хора влязат на този пазар и опрашването се превърне в платена услуга, тогава вече и ние ще отидем към комерсиалните пчелари.

А самият продукт как се промени?

Първите прототипи, които закарахме в САЩ, бяха устройства, които тежат 7 кг, стоят извън кошера, връзват се с много кабели. Впоследствие се фокусирахме върху това да направим все по-малко устройство, което се прибра в една малка кутийка. В началото имаше сензори, които влизаха вътре в кошера, а самото устройство беше навън.

Сега го сведохме до един малък компютър, който е способен да засича различни събития през сензорите си - температура, влага, преместване и акустичен анализ на честотата, с която жужат пчелите. Следим жуженето им през цялата година и го анализираме и така помагаме на пчеларите да разбират какво се случва с кошерите и има ли нужда да се намесват и да ги отварят. Тъй като в кошера се образува екосистема, която не е добре да се нарушава и постоянно да се проверява дали всичко е наред, чрез устройството пчеларите ще се намесват само тогава, когато наистина има проблем.

Колко клиенти и продадени устройства имате до момента?

Започнахме да продаваме през второто тримесечие на 2017 г., тъй като беше много важно да преминем всички процеси по сертификация и да се съобразим със закона. Отначало започнахме далеч по-скромно, отколкото си представяхме, но до края на тази година целим да продадем устройство номер 1000. Както и с всичко друго, хардуерните продукти имат нужда от повече време и масова комерсиализация. Чрез сключването на подходящи партньорства и доразработване на веригата за доставки, за която и търсим инвестиция в момента, смятаме да постигнем експоненциален растеж на продажбите в следващите години. Имаме клиенти от 5 различни континента, най-вече в САЩ, както и в Австралия, Израел и др.

Какви умения е необходимо да имате като изпълнителен директор на компанията?

Моята лична цел е екипът да бъде по-квалифициран от мен самия. Не наемаме хора, които трябва да обучаваме, защото все още градим ядрото на екипа. Работа ми е да събирам правилните хора, да ги мотивирам и да си харесват работата. От мен тръгва идеята за това как да се развива компанията, но заедно целия екип решаваме дали е подходящ пътят и как ще направим промените.

От какви специалисти е съставен екипът на компанията?

Имаме CTO, хардуерен специалист, маркетинг, финанси и бизнес умения. Имаме и един колега австралиец, който от клиент се превърна в директор "Бизнес развитие" на компанията. Устройството ни му помогна да открие сериозен проблем в кошера си и така той се впечатли как работи и ни предложи да е наш представител в Австралия.

Срещате ли трудности с намирането на кадри?

Трудно е намирането на хора, които се занимават с хардуер, защото в България тази индустрия не е добре развита още. Но в последните години международните компании, които започнаха да развиват такива продукти в България, успяваха да върнат кадрите, които допреди това работиха в чужбина.

В софтуерната индустрия има много големи компании, които стават интересни за младите професионалисти и им предлагат условия, с които стартъпите не могат да се борят. При стартиращите компании е важно да говорят за по-романтичната част на бизнеса, как той ще промени средата. Ние не можем да предложим големи заплати, бонуси или допълнителни облаги. Предлагаме възможност да използват уменията си за устойчивото развитие на човечеството.

Какви са предизвикателствата, с които се сблъсквате в работата ви?

Най-голямото предизвикателство е да си правиш оценка от какви ресурси имаш нужда и от какво имат нужди потенциалните ти клиенти. Това е проблем в световен мащаб - хората, които започват нови проекти, не си дават сметка какво точно трябва да построят. Ние знаехме, че трябва да имаме интелигентна система, и започнахме да я тестваме с пчеларите, но не идентифицирахме кой точно сегмент от пчеларите ги интересува. Проблем е и бързото движение на компанията и проекта - трябва бързо да се проваляш, да експериментираш, да валидираш идеите с клиентите и да се учиш от тях. И това е постоянен цикъл, който не спира.

Как виждате компанията и себе си в бъдеще, какви са целите ви?

Целта ми е да направя нещо смислено, което помага на хората. Както каза Ивайло Пенчев от Walltopia: "Единственият начин да бъдеш устойчиво щастлив е да бъдеш от полза на другите." Аз много вярвам в това и мисля, че е и моята мотивация.

За компанията очаквам да се наложим като най-добрия технологичен доставчик на услуги, свързани с пчеларството, и да спомогнем чрез технология спирането на смъртността при пчелите, като така ще помогнем освен на различни компании и на здравословното състояние на хората като цяло.

Кои са конкурентите ви и с какво се различавате с тях?

Чуваме, че и в България има вече подобни проекти, макар че не сме ги виждали в действие, и се радваме, че се развива тази ниша. В световен план има около 5 компании, които са сериозен конкурент за нас, но се различаваме от тях с това, че построихме нашата технология заедно с пчеларите и правим проект, който отговаря на техните основни нужди. Системата ни е гъвкава, защото всичко сме си направили сами, без да разчитаме на други разработчици, и можем да правим промени в движение. Друго голямо предимство е фактът, че устройството е компактно и много лесно за употреба.
Кои личности ви вдъхновяват и са били за пример в професионалното развитие?

Един от хората, който изигра най-силна роля в развитието ми и оформянето на мирогледа ми, е Райчо Райчев от Endurosat. Той е причината да стана предприемач - той гледа към резултатите и преследва целите си, вдъхновява хората около себе си и ги зарежда с енергия.

В по-глобален мащаб съм много впечатлен от бившия директор на NASA Пийт Уорден, когото познавам лично и е човек, силно заинтересован от науката, но застава на административна позиция с цел да помогне и развие организацията и това е най-хубавото нещо, което й се случвало.

Какви технологични устройства използвате в ежедневието си?

Освен компютър и телефон много разчитам на Fitbit гривната си, за да тренирам и спя по-добре. Фен съм на това да измерваш начина, по който живееш. С екипа правим и малки проекти, като например да поставиш сензор в растение вкъщи, за да знаеш кога има нужда от поливане. Като цяло обаче предпочитам да карам колело.

Коя бизнес книга бихте препоръчали?

Напоследък започнах да чета много книги, далеч повече от преди, защото казват, че добрият изпълнителен директор чете по 50 - 60 книги на година. Препоръчвам The hard thing about hard things на Бен Хоровиц. Както и Principles на Рей Далио и със сигурност книгата на Кристофър Вос - Never split the difference, която говори за това как да постигаш нещата, които искаш, без да накърняваш отсрещната страна, и как да комуникираме ефективно.

Какво бихте посъветвали младите предприемачи, които сега стартират компания или се колебаят дали да започнат собствен бизнес?

Трябва много бързо да се проваляш и това не трябва да носи негативни конотации. Провалът трябва да бъде резултат от провален експеримент и най-важното е да научиш нещо от него. Затова правете неща, които "гърмят", за да може да разбирате след това защо.

Интервюто взе Сирма Пенкова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Учителят предприемач Учителят предприемач

Елица Костова, основател на Edu Compass, пред "Капитал"

14 сеп 2018, 2714 прочитания

Не си поставяйте географски ограничения Не си поставяйте географски ограничения

Диян Михайлов, продуктов мениджър в Scalefocus и финалист в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

4 сеп 2018, 1 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Каузата ми е да работя в посока устойчиво развитие на човечеството

Сергей Петров, съосновател и изпълнителен директор на Bee smart technologies, пред "Кариери"

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете