С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
29 юни 2018, 13:17, 33880 прочитания

Предприемачът без его

Съоснователят на Enhancv и победител в Next Generation 2018 Волен Вълков пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Волен Вълков е големият победител в тазгодишното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, организиран от медиите "Капитал" и "Кариери". В поредни броеве ще представяме финалистите в конкурса. Вълков е завършил немска езикова гимназия във Варна. Записва да учи компютърни науки в София, а после заминава в Германия на обменна година и работи за нишова стартираща компания там. Забелязва, че при кандидатстване за работа хората срещат един основен проблем - често не вярват в себе си и съответно изпитват трудности да се представят добре в CV. Така, когато се прибира в България, с Георги Иванов и Димитър Вулджиев, с които се запознава покрай предприемаческата организация Start It Smart, започват компанията Enhancv.
Компанията

Основаната през 2014 г. Enhancv е платформа за създаване на CV-та от ново поколение. Екипът на компанията е съсредоточен в това да развива формата и да помага на хората, които създават биографията си да сложат най-важната информация в нея и да се опишат по най-добрия начин. За близо четири години съществуване компанията успява да привлече половин милион потребители на платформата си, а в момента има 10 хил. потребители, плащащи месечни, тримесечни или полугодишни абонаменти. Зад Enhancv стои екип от 15 души и външно финансиране от 325 хил. евро от фонда Eleven, един от основателите на Telerik, Светозар Георгиев, инициаторът на гражданската платформа MOVE.BG Саша Безуханова и международният рисков инвеститор Палак Сет. През 2016 г. компанията е генерирала оборот от 980 хил. лв., показва справка в търговския регистър, а за изминалата 2017 г. растежът е почти двоен, казват основателите.

Още по темата

Каузата ми е да работя в посока устойчиво развитие на човечеството

Сергей Петров, съосновател и изпълнителен директор на Bee smart technologies, пред "Кариери"

11 сеп 2018

Повелителят на пчелите

Сергей Петров, съосновател и изпълнителен директор на Bee smart technologies, пред "Капитал"

7 сеп 2018

В България има много възможности за всеки, който е готов да ги посрещне

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker и финалист в надпреварата Next Generation, пред "Кариери"

21 авг 2018

Нагоре по комуникационната стълба

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker, пред "Капитал"

17 авг 2018

Любопитният инженер

Мирослав Гечев, директор стратегическо развитие в "Телелинк бизнес сървисис"

3 авг 2018

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

2 авг 2018

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

24 юли 2018

Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

20 юли 2018

Кариера с много лица

Основателят на фондация "Подарете книга" и част от челната тройка в конкурса Next Generation 2018 Благовеста Пугьова пред "Капитал"

16 юли 2018

Започва менторската програма за мениджърите с инженерен профил от Next Generation 2018

Изпълнителният директор на "Trelleborg България" и победител в конкурса през 2011 г. Руслан Папазян ще работи с четирима финалисти през следващата една година

6 юли 2018

Facebook обмисля да използва изкуствен интелект в борбата с фалшивите новини

Социалната платформа може да купи стартъпа Bloomsbury AI

4 юли 2018

Волен Вълков от Enhancv e победителят в Next Generation 2018

Общо 11 души достигнаха финалите на конкурса за млади бизнес лидери и получиха награди от Шефийлдския университет и "Trelleborg България"

15 юни 2018

Историите на два вече пораснали стартъпа

Разказват съоснователите на Transmetrics и Enhancv

24 ное 2017

В началото бе автобиографията

Основателите на българския стартъп Enhancv Волен Вълков, Георги Иванов и Димитър Вулджев предлагат на кандидатстващите за работа по-креативен и човешки стил на резюметата

2 юни 2017
От CV-то историята ви изглежда като успех за една нощ - университет, специализация в Германия и веднага успешен стартъп. Каква е истината?

- Не мисля, че е успех за една нощ. Истината е, че никога не сме мислили, че ще станем много голяма компания, никога не е било важно да ставаме огромни, по-скоро сме гледали да решаваме някакъв проблем и стъпка по стъпка да подобряваме това, което правим. Аз бях в университета, когато започнахме и съответно ми отне повече време да завърша. Честно казано, и ние не се мислим за огромен успех - да, има хора, има приходи и т.н., но ние сме в такава сфера - B2C, че ако утре се случи нещо - например излезе нов конкурент и потребителите ни се преместят към него, за около година всичко може да приключи. Определено имаме още много да учим и да се развиваме и не мисля, че сме си свършили работата. Казвам го, защото в България много често ни дават като пример за успешна компания, чуждите инвеститори ни казват "Абе момчета, ако не се провалите, никой няма да го отрази".


Защо се насочихте към информатиката?

- Не съм начертавал път пред себе си - примерно да стана програмист, да работя за голяма компания и после да стартирам нещо собствено. Харесваше ми да решавам сложни задачи. Оставаше ми се в България и така влязох в университет в България. Една година бях в Германия - най-сетне научих немски, работих в един германски стартъп. По-скоро винаги съм се опитвал да взема максимума от всяка ситуация. Например в университета се запознах със страхотни хора, там научих за Start It Smart и научих някакви много елементарни неща за предприемачеството. Тогава започнах да се сблъсквам с други елементарни неща, с които и аз, и хората около мен имат проблем - да продадат сами себе си, всички подаваха някакви шаблонни CV-та и изобщо не можеха да опишат себе си. След поредния отказ, който получих в Германия, реших, че нещо трябва да се промени, и така започнах да работя за германския стартъп. После се върнах и с момчетата решихме да действаме със CV-тата.

Каква беше първата година в компанията?



- Бих казал, че първата година беше опознавателна. Постоянно се сблъсквахме с неща, с които не знаем какво да правим. Например получаваш инвестиция и се чудиш какво да правиш с нея или си направил суперготин сайт, но не разбираш защо хората не влизат в него, като съм направил, каквото трябва. После например осъзнаваш, че има и други канали освен Facebook. Първата година си беше като скоростна магистратура.

Какво научихте от нея?

- Първото, което научих е, че ти си си отговорен за нещата и никой не казва, че всичко ще е се получи както трябва - готино и забавно.

Има ли компанията ви някаква по-голяма мисия и визия?

- Имаме, но не ни е страх да я променяме или да оставяме без такава. Хората често използват продукта ни, без да знаят какво им предстои в живота. Истината е, че нещата често се случват точно както не си ги планирал и трябва да си окей с това. Да намериш своята страст и визия обикновено е някаква мантра, към която хората се стремят в професионален план. Ние се опитваме да нямаме прекалено много страст, а да имаме цел - видели сме, че можем да помагаме на хората и го правим. Много е важно да имаш посока и фокус, а грандиозните визии са нещо, което може да се промени всеки един ден.

В една стартираща компания всеки прави всичко. Как се определяте професионално?

- В CV-то ми пише младши предприемач (смее се). Един приятел казва, че предприемачеството е най-бързият начин да научиш нещо - например трябва да се научиш как се създава продукт, как се прави маркетинг, как се прави финансова стратегия и това ти се случва днес, нямаш време да идеш да го научиш някъде. Все пак с времето е добре да разпределите отговорностите в екипа и всеки да има фокус.

Виждали сме много креативни маркетингови кампании от Enhancv, например когато направихте биография на Барак Обама и попаднахте в американските медии с нея. Каква част от успеха на компанията ви е благодарение на продукта и каква на маркетинга?

- Със сигурност маркетингът нямаше да е това без продукта и обратно. Бих казал, че много сме се старали да изпипваме нещата - да правим малко, но да е наистина добре. Не правим неща просто за да има какво да правим. Аз лично много се гордея с това, което сме постигнали в маркетинга, защото е много трудно в B2C компания, дори да имаш страхотен продукт, особено от България без контакти и без бюджет, да мислиш постоянно как още хора да използват продукта ти. А в България няма голяма и успешна потребителска компания, като Spotify например, която да предостави кадри с ноу-хау. Важно е да се инвестира в маркетинг, но и много премерено да се следи срещу дадена инвестиция в какъв период и какво точно ти се възвръща.

Колко хора се занимават с маркетинг при вас?

- Четирима, но те не се занимават само и постоянно с това. Една от силните страни на Enhancv е, че сме гъвкави и се нагаждаме спрямо това, което трябва да се направи, а не спрямо това, което искаме да правим. По-скоро, когато има някакъв проблем за решаване, се опитваме да наместим ресурса така, че да го решим.

Каква е структурата на екипа?

- В книга, която наскоро четох, се казва "титлите са единственото безплатно нещо, така че ги давай". Доста ценен урок и наистина работи, защото дават много ясно очаквания за това кой какво прави и дават бързина на решенията, защото е ясно от кого зависи. Бих казал, че при нас е малко по-различно. Нямаме ясни титли, но към всекиго има ясни очаквания. Много често един човек днес се занимава с едно, а утре с друго, което е извън зоната му на комфорт. Това ни дава скорост, а отговорността, когато се работи в екип, е споделена. От друга страна, не бих казал, че сме и с плоска структура - имаме изпълнителен директор, лидер на даден екип и т.н.

Казвате, че много се гордеете с екипа си. Има ли нещо общо между всички ви?

- Инвестираме в хората - постоянно проучваме, ходим на обучения и конференции. Всички тук сме постоянно учещи се хора и според вътрешното ни проучване това е най-честата причина за хората да са в компанията.

Как се координирате в компанията?

- Всеки понеделник правим обща закуска, в петък имаме демо, на всеки шест месеца имаме Power week, където се събираме всички и една седмица работим върху нещо конкретно заедно. Всяка седмица имаме срещи между лидер на екип и всеки в екипа, където обсъждаме кой как се чувства, за да адресираме потенциални проблеми веднага. Това е едно от най-важните неща за нас - имаме ли проблем, изразяваме го, а не чакаме, докато стане късно.

Коя е вашата стратегия - фокусът върху един продукт или да се нагаждате към клиентите и да развивате различни линии според търсенето?

- Първото задължение на хората, концентрирани в развитието на продукта, като мен, е да казват "не". За мен трябва да си смел в мечтите си и да не мислиш на дребно. От друга страна, ако бизнесът и продуктът вече работят, хванал си част от огромен пазар, дай всичко от себе си да постигнеш максимума там. Помогнали сме на много малко от хората, нуждаещи се от помощ при направата на CV. Да, оглеждали сме за други опции. Истината е, че нещата, които можем да правим, са в огромен диапазон, но когато направиш един продукт, разбираш, че трябва да правиш това, което решава истински проблем, а не просто да следваш модерни неща и тенденции. Не можеш постоянно да се луташ и да се опитваш да вземеш всички възможности.

В собственото ви CV на преден план вадите слабостите и провалите си. Защо?

- Покрай компанията си дадох сметка, че имаш много неща, които да напишеш в CV-то си и да звучи супер - образование, курсове, специализации, обучения, постижения на компанията. Ако напишеш само това обаче, не си ти и нещата се изкривяват. В моя случай - на хартия съм завършил много добра гимназия, на практика, когато завърших, дори директорът ми каза, че съм поставил рекорд за най-слаб ученик там за последните 30 години. И не бях научил немски, за което всъщност бях там. После отидох да следвам в Германия, да работя в стартъп. Научих немски. Научих също, че причината да правиш и постигаш нещо се дължи поне наполовина на провалите.
Най-впечатляващите CV-та, които съм виждал в живота си, са точно на хора, които говорят и за провалите си. Бих казал, че ми става тъжно, когато отворя нечий LinkedIn и той е пълен само с постижения и титли, изобщо не виждам човека в това, а ние се свързваме с хората точно на базата на слабостите си.

Как вземате решението кога и на какво да кажете "не"?

- Ако мога да го обясня така: имаш супермного дрехи и разбираш, че няма да си напълниш душата, ако имаш още и още, и трябва да изхвърлиш част от тях. Подобно е. Разбира се, много по-трудно е да кажеш "не", отколкото "да". Много хора си мислят, че добрите лидери казват "да", "напред" и т.н. постоянно, но то е тъкмо обратното. Не бих казал, че съм бил 100% сигурен, когато съм взимал такива решения. Но в един момент си казах "оставям всичко", без да знам какво предстои, но с убеждението, че аз няма какво да дам вече, а и ще се намерят хора да го поемат и вероятно те могат да постигнат повече.

Друг мой начин е да си задам въпроса защо правя дадено нещо и да намеря истинската причина. Често се оказва егото, желанието да се запозная с някого и т.н. Това го възприемам като урок от дадената ситуация.

Кое е най-трудното и най-лесното решение, което сте вземали в компанията?

- Най-трудното е решението или по-скоро поредицата от решения, когато се разделяхме с един от съоснователите. Когато той реши да си тръгне, за нас беше много трудно да решим какво правим оттук нататък, как да го комуникираме с екипа. Най-лесното решение беше да започна точно с тези хора, страшно много съм научил от тях и дори да можех да върна времето назад, не бих го променил.

Къде виждате себе си и компанията след пет години?

- Пет години са много време. От друга страна, ние планираме в шестици. Имаме шестседмични, шестмесечни, шестгодишни планове. Иска ни се след шест години да сме инструментът, с който хората могат сами да си помогнат, когато се чувстват заклещени на едно място - било то, когато не знаят как да се представят пред работодател, не знаят в коя компания да кандидатстват, не знаят как да се интегрират в новата компания, не знаят как да си поискат увеличение на заплатата, как да срещнат ментори и т.н. Аз самият искам да продължа да съм в компанията. Напълно бих се примирил, ако утре се окаже, че компанията няма как да просъществува, всички ние да тръгнем по пътя си, но ми се иска след пет години да съм част от това, което описах.
Q&A

Как балансирате между личен и професионален живот?

- Често се хващам в ситуация, в която искам да дам още и още, но истината е, че колкото и да се опитваме, всички даваме толкова, колкото можем. Това, което правя, е да се обръщам към себе си, да си давам стоп - и за работа, и за проблеми от лично естество. Гледам да оставам сам и да търся отговор на това, което ме тормози. Не бих казал, че съм се научил съвсем.

Какво означава за вас, че спечелихте конкурса?
- Беше доста готино. Обикновено като основател на компания решаваш проблемите на някой друг, но няма кой да реши твоите проблеми или да ти каже "Браво, много готино!". За мен конкурсът беше признание. Бях забравил какво е някой на мен да ми каже, че съм постигнал нещо. Потупах се по рамото, особено след като видях конкуренцията.

Кое е най-важното качество, което ви движи напред и ви помага в позицията на лидер?
- Осъзнатост. Не съм сигурен дали е най-важното, но съм сигурен, че ако нямаш него, е много трудно да имаш, което и да е друго. Не мисля, че е нещо, което имаш вродено, по-скоро е плод на постоянна борба, но ако си осъзнат, можеш да разбираш себе си, хората около себе си и да взимаш решения.

Има ли джаджа, приложение или софтуер, без които не можете?
- Гледам да мога без нещата. Менят се, всеки ден гледам да си остана сам със себе си, било то с книга, да чета нещо, да планирам и т.н. Има хиляда различни инструмента, но се сменят. Точно в момента не мога да си поставям приоритети за деня без bullet journal-a си (вид хартиен тефтер - бел. ред.).

Книга, която бихте препоръчали?
- Ego is the Enemy на Райън Холидей.

Интервюто взе Александра Козбунарова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ничия кариера не е по-голяма от човека, който я създава Ничия кариера не е по-голяма от човека, който я създава

Елица Костова, основател на Edu Compass и финалист в надпреварата Next Generation, пред "Кариери"

25 сеп 2018, 1 прочитания

Каузата ми е да работя в посока устойчиво развитие на човечеството Каузата ми е да работя в посока устойчиво развитие на човечеството

Сергей Петров, съосновател и изпълнителен директор на Bee smart technologies, пред "Кариери"

11 сеп 2018, 3 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation 2018" Затваряне
Бъди по-нисък от тревата, но се цели по-високо от луната

Волен Вълков, съосновател на платформата за създаване на автобиографии Enhancv и победител в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери" Next Generation

Синя вълна с червено мъртво вълнение

Демократи и републиканци си поделиха контрола над Конгреса, което означава повече надзор и отчетност за управлението на Тръмп

Бюджетният излишък: Милиард и едно излишни желания

За трета поредна година държавните финанси са на огромен плюс, а дебат как тези пари да се упарвляват смислено липсва

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете