Когато преди 18 години Ивайла Василева започва работа като еколог в циментовия завод в Девня, позицията й е звучала малко като оксиморон. Родителите й са се чудели какво изобщо ще прави след завършване на специалност “Екология и опазване на околната среда” и дали ще се занимава с ловене на пеперуди в полето, а циментовата индустрия все още е била всичко друго, но не и “зелена”. Днес поляните около завода не са покрити със слой сив прах, Василева е мениджър устойчиво развитие на “Девня Цимент” и заедно с Георги Златев, мениджър алтернативни горива, работят по прилагането на модела на кръговата икономика - минимум отпадъци и максимум ползи.
ЗА ОБЩЕСТВОТО ТЕМАТА ЗА ОТПАДЪЦИТЕ ЧЕСТО Е МНОГО ЧУВСТВИТЕЛНА. НАШАТА ГЛЕДНА ТОЧКА Е ПО-РАЗЛИЧНА. ЗА НАС ОТПАДЪЦИТЕ СА РЕСУРС, КОЙТО ТРЯБВА ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, И ТО ДА СЕ ИЗПОЛЗВА ОПТИМАЛНО
Ивайла Василева и Георги Златев
Ивайла Василева е мениджър устойчиво развитие на “Девня Цимент”. Заедно с Георги Златев, мениджър алтернативни горива, работят по прилагането на модела на кръговата икономика - минимум отпадъци и максимум ползи.
БОКЛУК НЕ Е МРЪСНА ДУМА
“За обществото темата за отпадъците често е много чувствителна. Нашата гледна точка е по-различна. За нас отпадъците са ресурс, който трябва да се използва, и то да се използва оптимално. В България има огромно количество отпадъци, които се депонират. А те са ценен ресурс”, казва Георги Златев. В държави като Германия, Италия и Израел вече се случва разкопаване на стари сметища, за да се изземат оттам отпадъци, които да се оползотворят като гориво или да се вложат в производство. България още е в другата крайност и се намира в донякъде парадоксалната ситуация на страна, произвеждаща много боклук, но малко RDF (от refuse-derived fuel - гориво, получено от отпадъци - бел. ред.). А както показва и името, боклукът може да е ценна суровина.
“Количествата не са достатъчни, защото в момента в България има само няколко общини, които имат нужните инсталации, които да произвеждат RDF” (вижте графиката), казва Василева. Това е причината да се налага “Девня Цимент” да внася RDF, като в момента съотношението български - вносен е 50% на 50%. “Работим за вдигането на българските 50% и това става с активно сътрудничество с общините”, посочва Василева.
Първият им успешен проект е с община Варна и като всяко начало се е случило трудно и бавно. Преговорите са отнели 3-4 години, а резултатът е, че количествата отпадъци за крайно депониране във Варна са намалели наполовина. “Учихме се взаимно. Общината започна за първи път да произвежда RDF, а ние - за първи път да го използваме. Учихме се и от опита на нашите колеги в заводите на HeidelbergCement в Германия, в Австрия, в скандинавските страни, където работят с RDF от дълго време. Не стана изведнъж като с магическа пръчка, но в крайна сметка моделът заработи”, казва Василева.
„Нашият основен фокус като компания е да развиваме местния пазар на RDF”, казва Георги Златев. Това е начинът заводът, където в момента се използват 60% алтернативни горива и 40% традиционни (въглища и петролен кокс), да достигне процентите на най-напредналите циментови производители в Европа, които използват 80-100% възобновяеми горива. Това може да се случи по най-добрият начин, ако тези количества RDF бъдат произведени в България от общински инсталации и заводи.
Затова „Девня Цимент” иска да разшири този модел и да го приложи с други общини. В момента компанията води разговори с местните власти в Пловдив, Шумен, Добрич, Русе и Силистра. „Инициативата идва от нас, ние предоставяме възможност за ефективно оползотворяване на отпадъци и подаваме ръка. Първият път беше най-трудно, сега можем да им кажем – вижте, във Варна работи”, казва Златев.
КРЪГЪТ, В КОЙТО ВСИЧКИ ПЕЧЕЛЯТ
Представете си камион с боклук, който вместо да го изсипе на сметището, го разтоварва в преработващо предприятие. Там първо се отделят органичните отпадъци, които след обработка могат да се ползват в земеделието и в други производства. Това, което може да се рециклира, като хартия, метал и пластмаса, отива по предназначение и се връща обратно в индустрията. Нерециклуриемите материали се превръщат в RDF. Накрая за депониране отива много малко или почти нищо.
„Това е идеята на кръговата икономика. Искаме да я видим работеща тук, местните отпадъци да се обработват по подходящ начин, за да могат да се върнат за оползотворяване. Така може да се намали цената на продукцията на заводи като нашия и да има полза и за нашите клиенти”, обяснява Златев.
Освен икономически смисъл подобен модел има и екологични предимства. Отпадъците няма да замърсяват почвите и водите, а общините ще намалят разходите си за поддържане и управление на сметища. В същото време това ще им позволи да покрият все по-строгите европейски изисквания за намаляване на количествата, които се депонират. За циментовите заводи използването на RDF вместо въглища или нефтени продукти означава по-малко серни и азотни емисии. Дори останалата при горенето пепел не е проблем, защото се влага в състава на цимента.
Голямата инвестиция, която позволява на „Девня Цимент” да превключи на RDF, се случва през 2014 г., когато заводът е оборудван с нова технологична линия. Тя е проектирана да може да използва пълноценно голямо количество алтернативни горива и с пускането й през 2015 г. започва постепенно увеличаване на дела им в горивния микс. „Използваме най-добрите налични технологии и това ни дава самочувствие, че можем да оползотворяваме големи количества от тези алтернативни суровини, като същевременно правим все по-ефективен и екологичен нашия процес. Чисто технологично алтернативните горива се използват много по-трудно, изискват по-специфично и скъпо оборудване с немалки разходи за инвестиция в тази техника и поддръжка впоследствие, но са благоприятни от гледна точка на въздействието върху околната среда”, казва Георги Златев.
Резултатът е, че за няколко години заводът е достигнал средното за Европа ниво, а целта е да догони лидерите по оползотворяване на алтернативни горива. „Предстои ни изграждането на два големи проекта за модернизация и монтиране на допълнително оборудване за употреба на алтернативни горива. Това ще ни позволи да увеличим количеството и да разширим портфолиото. Ще можем да влагаме и други алтернативни горива освен RDF, например автомобилни гуми, индустриални отпадъци, а не само битови, биомаси, дори собствени отпадъци от завода – палети, опаковки, дървени материали, които ще могат да се вложат обратно”, обяснява Златев. И всъщност терминът алтернативни вероятно съвсем скоро ще излезе от употреба, защото тези горива вече се превръщат в основни.