КАКВО Е ЦИМЕНТЪТ ЗА ВАС И С КАКВО ВИ ВДЪХНОВЯВА ТАКА, ЧЕ ДА МУ ПОСВЕТИТЕ РАБОТАТА СИ?
Циментът притежава мощ, сила, устойчивост. Циментът, когато се трансформира в бетон, може да бъде изкуство. Циментът може да бъде нещо много, много красиво, когато се превърне в хубава бетонна структура. Виждал съм творци, които правят мебели от цимент и е много впечатляващо – изработват мивки, кухни, маси, аксесоари за кухнята. От цимент всъщност могат да се правят цял куп хубави неща.
ЗА МНОЗИНА ЦИМЕНТЪТ И БЕТОНЪТ СА ТОЧНО ОБРАТНОТО НА КРАСОТАТА И ПРИРОДАТА. КАК МОГАТ ДВЕТЕ НЕЩА ДА СЪЩЕСТВУВАТ В ХАРМОНИЯ, БЕЗ ДА СЕ ИЗКЛЮЧВАТ ВЗАИМНО?
Тези представи се свеждат до факта, че бетонът е много траен материал. Но от моя гледна точка той може прекрасно да се впише в зеленината и природата, без да бъдат в конфликт. Аз лично обичам цвета на бетона, обичам самата му структура, ако я погледнете много отблизо, ще видите колко красива може да бъде една стена от чист бетон. Архитектите и дизайнерите имат роля в разкриването на красотата на бетона. Ако се занимавах с маркетинг, вероятно бих го формулирал така: бетонът може да бъде много, много секси.
КАК СИ ПРЕДСТАВЯТЕ БЪДЕЩЕТО НА ЦИМЕНТА?
Производството на цимент потребява много енергия. Имаме амбициозната цел всички наши заводи да станат въглеродно неутрални до 2050 г. Това е наистина много висока цел, но, от друга страна, вярвам, че е задължително да го направим.
В КОИ ЗАВОДИ НА HEIDELBERGCEMENT GROUP ДОСТИГАНЕТО НА ТАЗИ ЦЕЛ Е В ПО-НАПРЕДНАЛ ЕТАП?
Имаме два много развити проекта. Единият е в нашия циментов завод в Бревик, Норвегия, там работим с технология за улавяне на въглерод. Вторият е в Ликс, Белгия, където прилагаме различни технологични решения за улавяне на въглерод, който след това може да бъде използван от други индустрии, които имат нужда от него в работата си, например при производството на бира, безалкохолни напитки и т.н.
КОГА ПЛАНИРАТЕ “ДЕВНЯ ЦИМЕНТ” ДА ПОСТИГНЕ ВЪГЛЕРОДНА НЕУТРАЛНОСТ И КАК ЩЕ СЕ СЛУЧИ ТОВА?
В момента тези проекти са в тестова фаза, развиват се успешно, но не са на етапа, на който могат да бъдат приложени във всички циментови заводи в групата. HeidelbergCement управлява над 100 циментови завода в целия свят, работим на четири континента. Прилагаме поетапен подход към свеждането на нетните емисии до нула. И разбира се, качеството на цимента не бива да страда от това.
В ДЕВНЯ ИЗПОЛЗВАТЕ RDF КАТО ГОРИВО. КАКВИ СА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ И ЕКОЛОГИЧНИТЕ ПОЛЗИ ОТ ТОВА?
Икономическите ползи със сигурност не са водещият мотив за нас. В момента е далеч по-важно, че можем да заменим изкопаемите горива с други материали, които иначе биха се озовали на сметищата. Това е основният ни приоритет. В същото време намаляваме потреблението си на въглища, газ и т.н., което води и до понижаване на въглеродните ни емисии, без да правим компромиси с качеството на цимента.
Така че ползите от употребата на RDF са най-вече екологични. Защото замяната на изкопаемите горива с алтернативни изисква големи инвестиции. За тази и следващата година имаме планирани 5 млн. евро инвестиции в мерки за поетапно достигане до нулеви нетни емисии. Основна част от тези инвестиции са в посока по-нататъшно увеличаване на използването на алтернативни горива като RDF.
ИМАШЕ ЛИ СЪПРОТИВА, КОГАТО ЗАПОЧНАХТЕ С ИЗПОЛЗВАНЕТО НА RDF? ПРЕДСТАВЛЯВА ЛИ РИСК ЗА ХОРАТА И ОКОЛНАТА СРЕДА ТОВА ГОРИВО?
Винаги има известни притеснения. Вероятно сте виждали, че когато хората горят в дворовете или пред къщите си боклук, има пушек, миризма, прах. Но това няма как да се сравнява с RDF. RDF е продукт, не боклук. Отпадъците, събирани примерно от общините, се сортират със специално оборудване и се подбират онези компоненти, които безвредно могат да бъдат използвани. От отпадъците се отделят и материалите, които могат да бъдат рециклирани, като например пластмасовите бутилки. Ние не горим рециклируеми пластмаси, защото няма смисъл, те могат да бъдат рециклирани и от тях да бъдат произведени нови бутилки. Отделят се и онези материали, които не носят никаква полза за горенето. Целта е да се намали до минимум обемът на отпадъците, които се озовават на сметищата. ЕС и съответно България имат стриктни цели за намаляване на този обем, защото изхвърлянето на отпадъци на сметище е най-вредната опция.
НАМИРАТЕ ЛИ ДОСТАТЪЧНО RDF В БЪЛГАРИЯ?
Имаме пилотен проект тук наблизо, който ни снабдява с RDF. Когато започнахме да работим заедно преди няколко години, това беше един от много малкото производители на RDF. Но междувременно заради силния натиск от страна на ЕС относно сметищата все повече и повече компании се занимават с обработка на отпадъците и отделяне на онези материали, които биха могли или да бъдат рециклирани, или да бъдат трансформирани в RDF и изгорени. Пазарът за този тип продукти напълно се промени. Работим и с общини и имаме съвместни проекти.
А ВНАСЯТЕ ЛИ RDF ОТ ДРУГИ ДЪРЖАВИ?
За момента все още внасяме, тъй като няма достатъчно материал на разположение на пазара в България. Направили сме огромни инвестиции, за да можем да горим RDF. Целта ни е да намалим вноса до нула и да използваме само местни материали. Надявам се следващата година да стигнем момента, в който можем да кажем, че използваме само местни материали, защото има все повече и повече производители, които правят RDF с приемливо качество. Вярвам, че вносът и конкуренцията помагат за мотивиране на местните производители.
КАКВО Е ЗНАЧЕНИЕТО НА “ДЕВНЯ ЦИМЕНТ” ЗА ГРУПАТА HEIDELBERGCEMENT? КАКВИ СА СИЛНИТЕ СТРАНИ НА ЗАВОДА В БЪЛГАРИЯ?
Първо, във Варна и Девня има добре образовани хора. Второ, има налични суровини с много високо качество, което е изключително важно. И трето, местоположението - заводът е много близо до пристанище, което, макар основният обем от продукцията в момента да е за местния пазар, дава възможност за износ.
КАКВО “ВНЕСОХТЕ” В “ДЕВНЯ ЦИМЕНТ” ОТ HEIDELBERGCEMENT - ТЕХНОЛОГИИ, НОУ-ХАУ, НОВИ ПРОДУКТОВИ РЕШЕНИЯ?
Предимството да работиш в рамките на голяма група е, че можеш да учиш от колеги от целия свят. Което също така означава, че добрият опит тук, в Девня, може да бъде предаван в други страни. Това също се случва често. Имаме колеги, дългосрочно командировани да работят в държави като Франция и други. Не само получаваме информация и подкрепа, но и даваме информация и подкрепа, двупосочна улица е. “Девня Цимент” e един от най-модерните заводи в Европа, оборудването е обновено съвсем наскоро. И това е огромен плюс.
КАКЪВ ПОТЕНЦИАЛ ВИЖДАТЕ В БЪЛГАРИЯ?
В България има много пространство за развитие в правилната посока. Едно от големите предимства е, че все още има множество добре образовани млади хора, особено в някои сектори като технологиите. HeidelbergCement има голям IT център във Варна, където се програмират приложения за цялата група по целия свят. Но в промишлеността например се отваря пропаст в сравнение със съседните държави, когато става въпрос за наличие на квалифицирани хора. Смятам, че това трябва да е основен приоритет на настоящото и бъдещите правителства - да направят живота в България привлекателен за младите хора, за да остават тук. Наблюдавах това в Украйна, където работих няколко години, там беше изключително трудно да се намерят квалифицирани хора, защото всеки с добро образование беше напуснал страната. Това е нещо, по което България трябва да работи.
ПОЛОВИН ГОДИНА СЛЕД НАЧАЛОТО НА ПАНДЕМИЯТА КАКВА Е ОЦЕНКАТА ВИ ЗА ЕФЕКТИТЕ Й ВЪРХУ БИЗНЕСА НА КОМПАНИЯТА И КАКВИ СА ОЧАКВАНИЯТА ВИ ЗА ТАЗИ ГОДИНА КАТО ОБЕМИ И ПРОДАЖБИ?
Първият голям шок, който беше през март, април и май, доведе до спад в обемите от близо 20% в нашия пряк бизнес. В момента понижението е около 10-15%. Това, от което се притеснявам, е, че ще видим истинските ефекти едва догодина. Не защото през 2021 г. ще има високи нива на нови заразявания с COVID-19, а защото всички сега са много предпазливи с инвестициите. Ние сме тясно свързани със строителния сектор и усещаме тенденциите на много ранен етап. В момента планираме, опитваме се да бъдем оптимисти, да сме дори още по-ефективни от досега, за да се справим с този спад в нашата индустрия. Но въпреки това смятам, че 2021 ще бъде трудна година. Това е от страната на бизнес активността.
От друга страна, хората ще бъдат изморени от всички тези мерки, които предприемаме. И се притеснявам, че ще стават все по-малко и по-малко внимателни. Опитваме се постоянно да мотивираме служителите си, да ги образоваме, да обясняваме последствията и т.н. Засега това работи, нямаме случаи на заразени. Но следващата година ще бъде много трудна както от пазарна гледна точка, така и по отношение на мотивацията. Тревожното е, че хората са нервни и притеснени от всичко случващо се и това носи по-висок риск от грешки и трудови инциденти. Постоянно правим обучения за безопасност и напомняме на колегите да се придържат към правилата.
За цялата 2020 г. очакванията ни са обемите да бъдат 10-15% надолу. Що се отнася до финансовите резултати, ако няма нещо извънредно до края на годината, към момента изглежда, че ще постигнем целите си и дори може би леко ще ги надхвърлим. Това е свързано и с понижаването на цените на енергията заради свиването на икономиката. Нашата индустрия е енергийно интензивна и поевтиняването на горивата моментално се отразява на финансовия ни баланс. Също така действахме много бързо на пазара, за да се приспособим към новите обстоятелства, и това много помогна за смекчаване на шока.
КОИ СА ЖИВИТЕ СЕКТОРИ, КОИТО ДВИЖАТ ТЪРСЕНЕТО НА ЦИМЕНТ В МОМЕНТА, И КЪДЕ ИМА ПО-ГОЛЯМО ЗАБАВЯНЕ?
Пазарът се движи най-вече от инфраструктурните проекти - магистрали, жп линии и подобни. В България тези проекти, които са от дълго време и вървят и в момента, помагат за търсенето и за покриване на загубите до известна степен.
Интересна тенденция е увеличаването на търсенето на цимент на торби. Той се купува от домакинства и от малки компании, които правят ремонти и реновации. Този сегмент изненадващо върви нагоре, хората използваха локдауна през пролетта да обновят домовете си. Мислех, че домакинствата и малките компании ще са по-предпазливи и ще спестяват заради несигурността.
Притеснявам се обаче, че догодина много малки компании, които не са стабилни финансово, ще затворят. Същото ще се случи най-вероятно и в хотелиерския сектор.
СЛЕД 2021 Г., КОЯТО ОЧАКВАТЕ ДА БЪДЕ НАЙ-ТРУДНАТА, КОГА ЩЕ ДОЙДЕ ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО?
Цялата следваща година ще бъде доминирана от коронавирус кризата, дори да има ваксина, това не означава, че от днес за утре всички ще са ваксинирани. И се надявам, че през 2022 г. бизнесът ще навакса, дори с бърза скорост, защото след две слаби години пазарът ще е гладен за развитие. Често след дълбоки кризи следващите години има силен отскок.