ДА СТИГНЕШ ДО МОРЕТО С ТОК ОТ “КАУФЛАНД”
И още за стратегията за енергийна ефективност на компанията, която започва началото на на нейната дейност у нас и гледа далече в бъдещето
Инвестиции 44 млн. лева в енергийна ефективност и спестени хиляди тонове вредни емисии е равносметката на “Кауфланд” за последните 15 години.
Компанията е избрала комплексен подход за опазване на околната среда: иновативната система за отопление и охлаждане в магазините,
която не използва гориво, “зелени доставки” с камиони на метан и дори на пръв поглед елементарни, но ефективни решения като сгъваеми
щайги за плодове и зеленчуци за многократна употреба. Те са въведени през 2020 г. и освен че спестяват отпадък, като се използват многократно,
намаляват и разходите за обратен превоз, тъй като заемат по-малко място. По данни на на „Кауфланд“ щайгите спестяват 1000 тона въглеродни емисии
само за една година, което се равнява на 400 дизелови автомобила по-малко по пътищата.
Въглеродните емисии - с 4750 т по малко
От 2017 г. досега “Кауфланд” е спестила 4750 тона емисии СО2, сочат данни от нейни доклади. Мерки за енергийна ефективност се внедряват
поетапно от 2012 г. насам и спестените вредни емисии са дори повече, но прецизното им отчитане започва през 2017 г. “През 2019 г.
въведохме и сертификат за енергийна ефективност ISO 50001, който е свързан с мониторинг и отчитане на ефектите от политиката ни
за енергийна ефективност”, разяснява Иво Василев, енергиен мениджър на „Кауфланд“. Сертификатът все още не е задължителен в държавите
- членки на ЕС, но веригата го въвежда навсякъде, където присъства в Европа.
Сред мерките за енергийна ефективност място намира и преминаването изцяло от луминесцентно към енергоспестяващо LED осветление във всички
нови и реконструирани обекти на компанията. От тази година в четири хипермаркета и в логистичния център на „Кауфланд“ ще бъдат внедрени соларни панели.
“Потреблението на електроенергия в тези пет обекта ще се редуцира с още 20 - 30%”, коментира Иво Василев Инвестицията в соларни панели ще бъде
от порядъка на 1.5 млн. лв.
НА ПЪТ С ТОК ОТ “КАУФЛАНД”
Зарядни станции за електрически автомобили – към 02.2021.
Бързи зарядни станции: DC 50 kW CCS cable ; DC 50 kW CHAdeMO cable; AC 43 kW Type 2 cable
Бавни зарядни станции: AC 2 x 22 kW Type 2
Пет нови зарядни станции за е-автомобили и
е-велосипеди ще бъдат добавени през 2021 г. към съществуващите седем
От няколко години веригата инвестира в електромобилност, като изгражда зарядни станции за е-автомобили и е-велосипеди.
“Към момента имаме седем бързи зарядни станции, две бавни (за автомобили) и една зарядна за велосипеди, разположена в София”, казва Иво Василев.
Станциите са в София, Пловдив, Стара Загора, Велико Търново, Бургас и Варна. Тази година компанията ще изгради още пет станции.
“Благодарение само на нашите станции електромобилите ще могат да стигат не само до Черноморието - Бургас и Варна, но и до Сандански,
Ботевград, Плевен, Русе, Добрич и др.”, посочва Василев. Инвестициите в зарядни станции на “Кауфланд” са около 1.5 млн. лв. общо.
Компанията закупува и електромобили за своя автопарк.
За ползите от остатъчната енергия
“През 2012 г. "Kaufland България" преустановява използването на фосилни горива във всичките си нови и модернизирани обекти.
Това означава, че ние вече не използваме газ, ТЕЦ и дизел за отопление. Не използваме и климатици за охлаждане в тези обекти”,
казва енергийният мениджър. От 2012 г. досега компанията е изградила 21 обекта с “Кауфланд климатично-охладителна система" (KKV)
– нова технология, специално създадена за компанията. Тя използва за отопление и охлаждане отпадъчна енергия от хладилните инсталации.
- “Кауфланд” вече не използва и т.нар. чилъри - големи агрегатори за студен въздух, като по този начин намалява и шумовото замърсяване.
“Бяхме скептични как ще отопляваме обектите само от остатъчна енергия. Изцяло отпадна инвестицията в газифициране на сгради.
Дотогава всички обекти се присъединяваха към газопреносната мрежа с тръби, което беше свързано с изхвърляне в атмосферата на още вредни емисии.
През лятото имаше чилър, който е на ток. Той престана да се използва, а така енергопотреблението за един хипермаркет се намали с около 10%,
защото за подовото отопление се използват малки помпи, които не изразходват много електроенергия.
Получихме двоен ефект и пестим 150 тона вредни емисии на обект”, казва Иво Василев.
“Към момента имаме седем бързи зарядни станции, две бавни (за автомобили) и една зарядна за велосипеди, разположена в София”
Иво Василев
енергиен мениджър на “Кауфланд
Енергийните тайни на хладилниците
През 2017 г. “Кауфланд” решава да започне поетапна подмяна на вредните хладилни агенти в инсталациите си. Тогава компанията има 39 магазина,
в които се използва агент, чийто потенциал за затопляне на атмосферата (GWP - Global Warming Potential) е 3922 пъти по-висок от този на СО2.
“Започнахме поетапно да го заменяме с нов хладилен агент с по-нисък коефициент на затопляне - 1397.
През март тази година 51 от 60 хипермаркета ще разполагат с новия агент. Инвестицията е сериозна — близо 80 хил. лв.
струва оборудването на един обект. От 2017 г. изграждаме обектите си с изцяло нова хладилна инсталация, която използва само СО2 за охлаждане.
Тези нови обекти са десет”, посочва енергийният мениджър. В тях хладилните мебели са с вратички, а не открити витрини,
като по-този начин се пести допълнителна електроенергия.
Освен промените в процесите и технологиите, които са най-пряко свързани с дейността й, компанията насърчава и се опитва да възпитава
отговорно потребление и у клиентите си с различни кампании и инициативи (четете тук за социалната отговорност на “Кауфланд”) и
с по-зелените продукти, които им предлага.