Екосистемата
Доставените от български производители хранителни продукти в Lidl за 356 млн. през 2019 г. са създали най-голям в абсолютна стойност вторичен ефект върху свързаните индустрии по веригата на стойността - 313 млн. лв. Важното тук е, че като цяло Lidl купува все повече български продукти и съответно това се умножава във все по-голям вторичен ефект. През 2019 г. е отчетен 30% ръст в покупката на стоки от български производители, като очакванията са и тази година да има съществено увеличение.
Тези числа и още други ценни данни са от доклада на Института за пазарна икономика (ИПИ), който е направил цялостна оценка на социално-икономическото въздействие от дейността на Lidl. От анализа се разбира, че когато магазинът не е просто магазин, а част от цялостна екосистема, която включва редица допълнителни услуги и дейности, освен директното отражение върху икономиката, от него има и сериозно косвено влияние. Прочетете най-важното тук
>
ЛЪЧЕЗАР БОГДАНОВ
ИПИ
Доставените от български производители хранителни продукти в Lidl за 356 млн. през 2019 г. са създали най-голям в абсолютна стойност вторичен ефект върху свързаните индустрии по веригата на стойността - 313 млн. лв. Важното тук е, че като цяло Lidl купува все повече български продукти и съответно това се умножава във все по-голям вторичен ефект. През 2019 г. е отчетен 30% ръст в покупката на стоки от български производители, като очакванията са и тази година да има съществено увеличение.
Главният икономист на ИПИ коментира въздействието на Lidl върху икономиката на България. Четете разговора с него тук.
>
Отражението върху регионите
Изводът за ефекта на Lidl върху регионите е, че до голяма степен компанията предопределя заплатите в малките населени места, и то не само за сектора на търговията, но и като цяло. С по-високото заплащане, което дава, тя създава силна конкуренция на пазара на труда и в резултат на това развива местната икономика. А по този начин, образно казано, завърта колелото на добавената стойност - по-добре платените служители могат да харчат повече и да спомагат за развитието на други бизнеси, като правят ремонти в домовете си, посещават ресторанти, купуват стоки и ползват услуги.
Вижте картата за въздействието тук >
МИЛЕНА ДРАГИЙСКА "ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ"
“Тези 1.121 млрд. лв., които са с 11% повече спрямо 2018 г., ни изпълниха с удовлетворение.
За мен всъщност тази цялостна картина, която получихме от доклада, направи по-скоро осезателна отговорността ни върху свързаните с нас бизнеси и субекти, както и за цялостно развитие на икономиката и обществото.”
Главният изпълнителен директор на “Лидл България” коментира изводите от доклада и плановете на компанията. Четете разговора тук
>