“Околосветско пътешествие с нож и вилица” е любимата на поколения български кулинари книга на немските автори Гюнтер Линде и Хайнц Кноблох. В нея те повеждат хората с афинитет към чуждоземските кухни на апетитно приключение, включващо виртуални посещения в над 50 държави. Сборникът излиза преди 31 години и дълго време голяма част от над 700-те рецепти и продукти в него остават екзотика по ред икономически и политически причини.
Преди 11 години в България стъпи веригата магазини Lidl. В тон с Линде и Кноблох те продължиха германската традиция да разширяват кулинарните хоризонти на нацията ни. Но вместо на въображението, за реализацията на околосветските кулинарни въжделения на сънародниците те въведоха тематични седмици, включващи продукти, вдъхновени от различни световни кухни и кулинарни традиции. Това е една от ключовите специфики на модела на Lidl, напълно отличаваща го от конкурентите на пазара, изцяло разработка на веригата.
Процесът по селектиране на продуктите също е функция на характерния им пазарен подход, базиран на опита от международните пазари и внимателно вслушване и задълбочен анализ на обратната връзка, която получават от клиентите си.
По време на тематичните седмици на българския потребител се предлагат вкусове от различни точки на света, както и нехранителни продукти, обединени около конкретна тема. Проучванията сред клиентите на веригата показват, че тези събития се очакват и приемат с огромен интерес от потребителите.
Световни кухни в един магазин
През годините Lidl е предложила десетки кулинарни пътешествия. Във веригата магазини са гастролирали продукти, вдъхновени от кулинарните традиции на редица кухни: италианска, френска, английска, американски, иберийска, ориенталска, дори карибска.
Специално внимание се обръща и на традиционния български вкус, като през 2020 година се появява една от най-успешните им тематични кампании – „Седмица на родната кухня“.
“Това е поредната инициатива, която „Лидл България“ предприема като част от своята политика за популяризиране и предлагане на стоките от родни производители. Именно тя заедно с непрекъснатото обновяване и разширяване на асортимента от продуктова линия „Родна стряха“ са част от усилията, които полагаме в подкрепа на българските производители“, обяснява Драгомир Илиев, управител „Стоково снабдяване и маркетинг“ в компанията. С тази тематична седмица в търговската мрежа се появяват традиционни, но позабравени продукти като старопланински гюбек, желиран език, различни видове смесени сирена, бут по еленски и др.
Основният акцент на първата тематична седмица в „Лидл България“, организирана през 2011 г., не са хранителните, а автоартикулите. Малко по-късно през същата година се представя и първата седмица с хранителни продукти, вдъхновени от определена кухня - Vitasia, която тогава включва не повече от 10 артикула. За сравнение - в последната седмица, представяща вкусове от Азия, през лятото на 2021 г., е имало над 30 продукта. Традиционно българският потребител проявява най-голям интерес към италианската тема – първата такава е била през юни 2011 г. с 6 артикула, а сега тя включва средно по 75 продукта на акция.
Само за 2021 г. компанията е реализирала над 50 тематични седмици, които представят както вкусове от различни региони от света, така и разнообразни нехранителни продукти, обединени в една тема.
Сред последните от тази година са карибската и сицилианската седмица. В отговор на засиленото потребителското търсене компанията планира и бъдещи кампании, посветени на продукти, имащи отношение към по-здравословно и балансирано хранене или по-специфични диети – без глутен, лактоза и захар, веган седмица и др.
Най-голям интерес българският потребител има към италианската тема – първата такава е била през юни 2011 г. с 6 артикула, а сега тя включва средно по 75 артикула на акция;
Гласът на клиента
“Стратегията на Lidl се гради не просто върху следването на нагласите, а върху опитите да ги изпреварва и да ги създава. Lidl е част от международна верига и имаме достъп до ноу-хау от над 30 държави, в които оперираме. Това ни дава изключително ценни знания за тенденциите на чуждите пазари. Дори те да не са достигнали до България все още, за нас те са ясен сигнал за актуалните трендове, които можем да предложим и на българския потребител”, допълва Боян Георгиев, директор „Стоково снабдяване“ на „Лидл България“. Така компанията развива и възпитава потребителските вкусове според актуалните тенденции по света. А клиентите на веригата стават все по-взискателни и информирани.
“Когато правиш бизнес, насочен към хората и имащ за цел да удовлетворява техните потребности, няма как да не отчиташ тяхната обратна връзка, техните нагласи и нужди”, казва Георгиев и допълва, че именно обратната връзка от клиентите е много силен двигател за стратегията на компанията, когато говорим за развиване и надграждане на асортимента, продуктови нововъведения или пък подобряване на изживяването в магазините.
Наблюденията на Lidl показват, че българските клиенти се променят в унисон с европейските тенденции. Хората стават все по-ориентирани към здравословно хранене, следят много повече съдържанието на продуктите, описано на опаковките, и внимателно четат етикетите. Броят на потребителите, които имат отношение към био асортимента и вегетарианските опции, нараства значително през последните години. Интересът към иновативните и суперхраните постоянно се увеличава. Отражение на това е специалната зона в магазините на „Lidl България“, наречена „По-близо до природата”. В нея от 2017 г. насам клиентите намират на едно място всички био, веган, безглутенови и безлактозни продукти.
Все по-често тук се наблюдава и поведение, което е ясно изразено сред европейските потребители, а именно нарастващ интерес към устойчиви продукти, продукти с добавена стойност, които дават допълнителна полза за потребителя.
Нова реалност – ново поведение
В периода на ковид пандемията компанията следи и отразява промените в потребителските нагласи с още по-голямо внимание.
Именно променената реалност и потребителско търсене доведоха до редица новости и промени в асортимента, които Lidl въвежда.
Само за първите 3 месеца след началото на кризата веригата разширява асортимента си с близо 100 нови продукта само от български производители. Те включват хранителни и нехранителни стоки – различни видове консерви, млечни и месни продукти, колбаси, брашно, макаронени изделия, хляб и други.
Изолацията вкъщи с цялото семейство и разреденото пазаруване водят до по-голяма консумация на определени стоки. В отговор на това компанията започва да предлага повече продукти в по-големи, семейни опаковки или XXL разфасовки.
През 2011 г. е организирана и първата седмица с хранителни продукти, вдъхновени от определена кухня. Тогава се предлагат не повече от 10 такива продукта. За сравнение последната акция през лятото на 2021 г. включваше над 30 артикула
Изолацията вкъщи с цялото семейство и разреденото пазаруване водят до по-голяма консумация на определени стоки. В отговор на това компанията започва да предлага повече продукти в по-големи, семейни опаковки или XXL разфасовки.
Новата реалност налага и още една адаптация. Заради това, че не са опаковани и трябва да ги вземат с ръце, потребителите започват да купуват по-малко прясно изпечени хляб и хлебни продукти – тенденция, която се появява не само у нас, но и в редица европейски пазари. И тук компанията намира решение – в рамките на седмица заедно с един от дългогодишните си доставчици “Симид“ разработва 4 нови продукта – замразени хлебчета и кифлички. Само за първите 3 седмици в продажба те реализират оборот от над 60 000 лв.
На лов за отстъпки
Сред основните тенденции в потребителското поведение, резултат от пандемията, които се отчитат както в световен мащаб, така и в България, е и това, че клиентите стават по-силно бюджетно ориентирани. В отговор на това „Лидл България“ предлага по-често и по-голям брой акции за продуктите си, както и възможност за допълнителни отстъпки чрез мобилното им приложение Lidl Plus. През него клиентите на веригата супермаркети получават допълнителни атрактивни оферти и още много предимства, целящи пазаруването им да стане по-лесно, бързо и удобно.
В началото на годината компанията прави една дори още по-сериозна крачка с въвеждането на т.нар. „Lidl цена“. Тя обединява изгодни предложения с намалени или много конкурентни спрямо пазара цени, от които клиентите им могат да се възползват по всяко време, така че да управляват ефективно семейните си бюджети, докато пазаруват. В този смисъл чрез „Lidl цена“ компанията дава в ръцете на своите клиенти още един начин, по който да управляват по-добре бюджетите си и да пестят, докато пазаруват.