За парфюмерийната индустрия професията „нос“ (Nose) е толкова важна, колкото тази на енолога при производството на вино. Но за разлика от енолозите, които са неделима част от всяка уважаваща себе си изба, броят на „носовете“ в световен мащаб не надхвърля повече от 200 души. Френският моден дизайнер Кристиан Диор ги нарича „най-тайната професия в света“. Това са изключително скъпо платени професионалисти с вродено силно обоняние, тренирано и развивано в продължение на години. Те обикалят света в търсене на нови суровини, които да съчетаят, за да постигнат въздействащ и запомнящ се аромат. И всички те познават в детайли неповторимия аромат на българската роза.
Но връзката на парфюмерийна индустрия с България е не само розовото масло, което световните гиганти използват за суровина в търсене на нови аромати. Марката Savex на шуменската компания „Фикосота“ от години е основен клиент и партньор на „носовете“ от водещите парфюмерийни гиганти като IFF, Givaudan, Firmenich, Symrise и др. Парфюмерийните къщи имат собствени екипи, които работят за българския бранд, за да създадат неподражаеми аромати на перилните препарати Savex. Това е и една от формулите на успеха – потребителите търсят нови и оригинални аромати, които се различават от останалите препарати на щанда в хипермаркета и дават специално усещане.
“Най-лесният начин да загубиш предимство е да спреш да се развиваш. И ако не си започнал да мислиш за следващия проект, вече си безвъзвратно изостанал.“
Илина Лилова, главен оперативен директор на “Фикосота”
Ако искаш да си най-добрият
За да постигне необходимото качество, освен с парфюмерийни компании „Фикосота“ си партнира с водещи световни производители на суровини от Германия, Белгия, Швейцария, Холандия, Великобритания и САЩ. “Ние работим в екип с развойните отдели на тези компании върху следващите поколения продукти и се отличаваме с изключително бърз route-to-market на иновациите”, казва Илина Лилова, главен оперативен директор в компанията. По думите й подобни партньорства са традиция от поне 20 години и са резултат от корпоративната философия на дружеството. “Ако искаш да си най-добрият, трябва да работиш с най-добрите. Затова не правим компромиси с качеството и надеждността, а партньорите, с които работим, независимо дали български или международни, покриват най-високите световни стандарти“, допълва Лилова.
Партньорството на „Фикосота“ със световни производители на суровини, материали, опаковки и оборудване е изцяло подчинено на Win-Win стратегията. От една страна, Savex има възможност да използва и внедрява най-иновативните продукти на доставчиците в своето производство, а от друга страна, потребителите получават качествен продукт, който е резултат на общи усилия. По този начин българската компания успява да отговори на потребителските нагласи да идентифицира бъдещите тенденции и да се противопостави успешно на многомилиардните бюджети за развитие и хилядите хора, работещи в развойните отдели на мултинационалните фирми.
ПЪРВИ В ТЕХНОЛОГИИТЕ
Savex налага иновативни решения в категорията перилни препарати.
Сред тях са Veilex технологията срещу неприятните миризми и Stain-X технологията срещу упорити петна. Българската компания първа лансира набиращите сериозен интерес и търсене в световен мащаб парфюмни капсули в прах. Дружеството е първото в региона, което залага на продажбата на капсули в екологични опаковки (паучове).
Как се става марка №1 в България
Постоянните иновации и нетрадиционният за българска компания подход да работи със световни лидери превръщат марката Savex в лидер на местния пазар. От създаването й през 2002 г. непрекъснато увеличава пазарния си дял, за да се превърне в пазарен лидер в България, по данни на последното изследване на Nielsen Bulgaria от август 2021 г.
За екипа на Savex не е достатъчно просто да пребори местните си конкуренти, а да разчупи традиционния скептицизъм на потребителите към българските продукти и да изпревари в продажбите световни брандове като Procter & Gamble, Henkel и Unilever.
Успехите на българския пазар и успешното разчупване на стереотипите от гледна точка на потребителското поведение довеждат до логичната експанзия на Savex.
Иновативните продукти и успешната маркетингова стратегия нареждат марката сред водещите марки в региона, а и успешно пробива на далечни пазари като САЩ и Мексико. “За разлика от категории като храните при перилните препарати почти няма различия и специфики в потреблението, които да дават предимство на местни конкуренти. По целия свят хората търсят качество на изпирането и затова Savex успява да се наложи на всички пазари, в които присъства”, казва Илина Лилова.
Когато се конкурираш със световни гиганти
Всъщност формулата на успеха на Savex са гъвкавите решения и постоянните инвестиции в иновации. Това е единственият шанс да си конкурентоспособен на световните гиганти в индустрията, които разполагат с годишни корпоративни бюджети от порядъка на 1- 2 млрд. долара и R&D екипи от по няколко хиляди души.
Компанията налага иновации във всички направления и ги прилага както при традиционните перилни препарати - прахове, така и при течните и капсулите. Инвестиционната политика на Savex е насочена към нови формати, формули, опаковки, аромати и оборудване.
Най-трудните са иновациите, свързани с ново поколение оборудване. Реализацията им отнема дълго време, защото машините трябва да бъдат конструирани специално за нуждите на “Фикосота”, за да може компанията да създаде и наложи новите продукти на пазара.
Винаги има решение
Един от силните козове на “Фикосота” е това, че взема бързи и гъвкави решения. “Ние все още имаме комфорта да си позволяваме бързи промени и да поемаме рискове Нашите партньори оценяват това, че сме способни да вкараме за тестове в лабораториите ни иновации едва 2 месеца след представянето им”, посочва Илина Лилова.
Философията на “Фикосота” е, че посредствеността и липсата на действия са по-страшни от грешката. Най-лесният начин да загубиш предимство е да спреш да се развиваш. И ако не си започнал да мислиш за следващия проект, вече си безвъзвратно изостанал. Затова иновациите и постоянното търсене на нови пазарни ниши и възможности са в основата на пазарното поведение на Savex.
“В бранд спринтовете мениджърите на “Фикосота” се опитват да прогнозират бизнеса, продуктите и марката след 10 години. Там се раждат най-добрите идеи.“
А 10 години напред?
„Комуникацията с потребителите е много важна. Ние постоянно правим пазарни проучвания и когато открием ниша, която няма отговор или има неудовлетворение от съществуващите продукти, се опитваме да задоволим потребностите“, обясня Илина Лилова.
Търговските представители на Savex са в непрекъснат контакт с дистрибутори и ключови клиенти, които виждат пазара от друг ъгъл и помагат на компанията да следва тенденциите, растящите сегменти и нишите с потенциал. Източник на интересни хрумвания са и бранд спринтовете, които бранд мениджърите на “Фикосота” правят редовно. Основната идея е да се опитат да прогнозират бизнеса, продуктите и марката след 10 години. Там се раждат най-добрите идеи.