Подкаст: Гледайте жълтите павета, мислете за управлението на София

Разговор с арх. Христо Станкушев за историята и ценността на паветата и сегашното им състояние след поредния некачествен ремонт. Какво се обърка?

Ако колите са "виновни" за лошото състояние на паветата, може би е крайно време общината да помисли за обособяването на пешеходна зона там
Ако колите са "виновни" за лошото състояние на паветата, може би е крайно време общината да помисли за обособяването на пешеходна зона там
Ако колите са "виновни" за лошото състояние на паветата, може би е крайно време общината да помисли за обособяването на пешеходна зона там    ©  Цветелина Белутова
Ако колите са "виновни" за лошото състояние на паветата, може би е крайно време общината да помисли за обособяването на пешеходна зона там    ©  Цветелина Белутова

Когато преди повече от 100 години се полагат жълтите павета в София, община и граждани се гордеят да покажат новата си емблема и дават ясен знак, че столицата върви в крак с новата модерна вълна, зараждаща се в Европа. В сравнение с тогава много неща са се променили - включително чувството за "гордост", което няма как да съществува при настоящия вид на настилката, жертва на некачествен ремонт. В този епизод на подкаста "Гласът на Капитал" говорим с арх. Христо Станкушев, част от новата гражданска платформа "Екипът на София", и припомняме историята на жълтите павета, митовете и слуховете около тях, както и връзката им с обществото и елитите. Той дава отговор и на въпроса "какво се обърка" при сегашния ремонт, сравнява отношението на градската управа тогава и сега, обяснява за ценността им и режимите за опазване.

Жълтите павета са инициатива на кмета Мартин Тодоров и за тях почва да се говори през 1906 г., като се формира комисия за вариантите за новата настилка. "Това е един период на бурно развитие, по време на който реализират множество проекти, които и до ден днешен формират облика на стара София", казва архитектът.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Гласът на Капитал

Още подкасти Гласът на Капитал

„Гласът на Капитал“ е седмичен подкаст, в който журналистите разказват най-важната история от седмицата в дълбочина, с контекст и анализ.

  • SoundCloud на Гласът на Капитал
  • Spotify на Гласът на Капитал
  • iTunes на Гласът на Капитал
  • Google Podcasts на Гласът на Капитал
  • YouTube на Гласът на Капитал
  • RSS Feed на Гласът на Капитал

Когато преди повече от 100 години се полагат жълтите павета в София, община и граждани се гордеят да покажат новата си емблема и дават ясен знак, че столицата върви в крак с новата модерна вълна, зараждаща се в Европа. В сравнение с тогава много неща са се променили - включително чувството за "гордост", което няма как да съществува при настоящия вид на настилката, жертва на некачествен ремонт. В този епизод на подкаста "Гласът на Капитал" говорим с арх. Христо Станкушев, част от новата гражданска платформа "Екипът на София", и припомняме историята на жълтите павета, митовете и слуховете около тях, както и връзката им с обществото и елитите. Той дава отговор и на въпроса "какво се обърка" при сегашния ремонт, сравнява отношението на градската управа тогава и сега, обяснява за ценността им и режимите за опазване.

Жълтите павета са инициатива на кмета Мартин Тодоров и за тях почва да се говори през 1906 г., като се формира комисия за вариантите за новата настилка. "Това е един период на бурно развитие, по време на който реализират множество проекти, които и до ден днешен формират облика на стара София", казва архитектът.

"Сега някак контекстът е различен - продължава той. Когато се прави някакъв публичен ремонт, винаги се подхожда с недоверие, докато тогава цялата обществена енергия е била впрегната в това да изградим нещо ново, да се заявим пред света, че ние сме именно това - ние сме жълтите павета, халите, новата Софийска баня, все неща, които говорят не само като един естетически жест, че сме част от новата вълна, която се заражда в Европа, но имаме и всички тези нови европейски елементи, които казват какво е България тогава", обяснява арх. Христо Станкушев.

А когато говорим за такива исторически моменти, няма как да не подхванем и темата за ремонта, започнал миналата година. Един от огромните проблеми при него е например това, че общината не е упоменала в проектната документация кои 20% от паважа трябва да се пренареждат. Това е оставено на фирмата изпълнител - да прецени кои части. "Реално паветата са в доста лошо състояние и би следвало общината да изисква ревизия и репариране на цялата настилка. Няма как да извикаш някой да ти пренареди 20% от плочките в банята - или правиш цялостен ремонт, или не го правиш. Тези детайли говорят за желание да бъде отметната една задача, но не толкова качествено, колкото бързо и без особени перипетии в процеса, както обикновено става", казва гостът.

В подкаста ще чуете още:

  • Каква е историята на жълтите павета?
  • Защо са толкова ценни и доколко общината е осъзнала тяхната "ценност" и ги пази?
  • Как трябва да се третира жълтия паваж?
  • За социалният аспект и понятието "жълтопаветник".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    #hubavoe! Няколко съвсем неслучайни фирми вече са сред първите заявили десетки милиони лева плащания по Плана за възстановяване и устойчивост.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161268623161189
    Любимите строители на ГЕРБ „Джи Пи Груп” и „Трейс Груп Холд” ще получат съответно 48,2 млн. лв. и 75 млн. лв. европейски средства като изпълнители по проект на общинското „Метрополитен” ЕАД за изграждане на участък от линия 3 на метрото в София. „Сиела Норма“ на Иван Тодоров – считан за близък с депутата от ДПС Делян Пеевски, която съди ЦИК за машините за гласуване, ще получи 443 хил. лв. за „осигуряване на адекватна информационна и административна среда” за изпълнение на ПВУ, по проект на Министерски съвет.

    Нередност?
Нов коментар