Подкаст | Джанфранко и Анна Киарини: България може да е перфектната малка, бутикова страна

Италианските гурме готвачи са част от шестия (бонус) епизод на подкаста "Неуморимите" с Милена Иванова

Представете си, че един ден сте на вечеря някъде в Антарктида и прочитате в менюто: "Еленски бут", а двойката англичани на съседната маса коментират помежду си: "О, български еленски бут! "

В продължение на доста години работата им е да отварят ресторанти за други хора по цял свят. Отворили са над 200 ресторанта в 114 държави. Добавят България към списъка от държави, в които са работили през 2015 г., когато Джанфранко е поканен като гост готвач на кулинарен фестивал в Банско.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Представете си, че един ден сте на вечеря някъде в Антарктида и прочитате в менюто: "Еленски бут", а двойката англичани на съседната маса коментират помежду си: "О, български еленски бут! "

В продължение на доста години работата им е да отварят ресторанти за други хора по цял свят. Отворили са над 200 ресторанта в 114 държави. Добавят България към списъка от държави, в които са работили през 2015 г., когато Джанфранко е поканен като гост готвач на кулинарен фестивал в Банско.

Анна и Джанфранко Киарини - двама чужденци, които харесват България безкрайно много и към днешна дата са я избрали за свой дом и място, в което да творят.

Срещаме се във Велико Търново, при едно от редовните им пътувания дотам за продукти. Джанфранко е завършил Le Cordon Bleu, златния стандарт в готварските училища и мечтата на много хора, чиито живот е посветен на добрия вкус. Работил е в ресторанти с Michelin звезди в миналото, а в "Диечи" се случва да готви с гост-готвачи със спечелени Michelin звезди. Покрай това засягаме темата с гида Michelin, значимостта му и смисъла от това да присъства в една страна.

"Качеството на един ресторант не може да бъде определяно от броя на харесвания в социалните медии. Качеството трябва да бъде дефинирано от обема качество, което ресторантът предлага, както и от броя на доволни клиенти спрямо тези, които може би не са доволни."

Днес Джанфранко и Анна са горди собственици, шеф-готвачи и управители на Dieci - бутиков ресторант в село Девино, недалеч от Велико Търново. Ресторантът се намира в сградата на основното училище на селото. В превод от италиански "dieci" означава десет - ресторантът сервира 10-степенно гурме меню за максимум 10 души, 5 дни в седмицата. Менюто включва 99% български продукти, а Шеф Киарини предлага ново сезонно меню 3 пъти в годината - пролет, лято и есен. Целта на дуото Киарини е да предложат един различен прочит и интерпретация на традиционни български храни, като в процеса се надяват да ги направят по-ценени от българите, а пък чужденците да се запознаят и разберат същността на българските храни. Ако има крайна цел, то тя е да поставят България на световната кулинарна карта. Може да звучи доста амбициозно, но със сигурност не невъзможно!

Град Елена: "Емилия Романя на България"

Неизбежно при разговор с шеф-готвачи основната тема е храната. Емилия Романя е известна в цял свят заради шунката от Парма (Prosciutto di Parma) и сиренето пармиджано. Според Джанфранко районът около град Елена е българският отговор на италианския район Емилия Романя - заради еленския бут, но и заради сиренето и кашкавала, които зреят в този проветрив район. Аз не знаех например, че вкусът на шунката от Парма има сладост, която се дължи на ябълките и кайсиите, с които хранят прасетата там. Покрай шунката и прасетата, Джанфранко споделя, че в Италия продуктите първо качество остават в Италия, за консумация от италианците, второто качество отива за износ, а третото - за храна на животните. Интересно отношение на една нация както към храната, така и към народа си, за която не е зле да се замислим.

Говорим за козунака, който според Джанфранко и Анна е много по-изчистен като вкус и прилича повече на френския бриош, отколкото на италианското панетоне. Научих и че тъй обичаният в старозагорския край хинап всъщност е жожоба! Говорим си за сладолед от сладки чушки, за 288 часовата ферментация на български арпаджик, както и за българските шипки, които се оказват много по мощни от китайските плодове годжи.

Говорим за устойчивост в кухнята и Джанфранко разказва как е възможно в един ресторант да се използва почти всичко - в "Диечи" отпадъците са едва 1.3% от всички продукти и материали. Покрай устойчивостта засягаме и темата с приготвянето на ферментирали храни. Джанфранко споделя тайната за ферментацията на меки зеленчуци, като например тиквички и твърди неща, като кори от диня. Говорим за трюфели, гъши дроб и редица български деликатеси, които според Джанфранко могат да поставят страната ни на световната кулинарна карта. Говорим за етикета "Произведено в България" и огромната група от отдадени хора в страната, които дерзаят етикетът "Произведено в България" да стане разпознаваем по света.

"Евтина" не трябва да бъде думата, която дефинира България.

България е красива страна и може да се превърне в луксозна дестинация. Какво трябва да се случи, за да минем от "евтина" на "луксозна" разбира се е друга тема и ние говорим надълго и широко за проблемите, както и за някои от възможните решения. Това, което най-много впечатлява и трогва Джанфранко и Анна, са човечността и щедростта на българите, откритостта и дружелюбността на хората. Качества, които за съжаление се срещат все по-рядко в света, в който живеем.

Време е българите да проумеят, че да си българин е яко

България привлича Анна и Джанфранко с това, че е част от Европейската общност, водещ пазар по отношение на технологии, безкрайно красиво място, което напомня на Италия отпреди 50 години в най-добрия смисъл на думата, тази Италия, която за съжаление вече не съществува. Това, което Джанфранко вижда днес е, че в момента, през 2022 г., българите имат достъп до толкова много свободно време и толкова много красота. Тези дадености не убягват от погледа на диаспората, пръсната по цял свят, и Джанфранко вижда как някои хора започват да се завръщат към България.

2050 година: България е перфектната малка, бутикова страна за живот

Българите трябва да си дадат кредит, да се потупат по рамото, според Анна. "Защото въпреки историята на България, потисничеството, всичките ужасни неща, през които сте преминали като народ, вие сте запазили своята идентичност, запазили сте религията си, запазили сте писмото си, наследството си. Това, че сте тук, е важно."

България. Бутик. Богата. Най-богата. Рай на земята. Човечна.

Такъв беше светът някога, място, на което няма нужда да загубиш човечността си, идентичността си, за да се наслаждаваш на плодовете на капитализма. Това може да бъде България през 2050 година според Анна и Джанфранко. И да, бъдещето може да бъде светло.

* Този разговор е проведен на английски език.

НЕУМОРИМИТЕ

Един подкаст на Милена Иванова, в партньорство с Капитал.

За подкаста НЕУМОРИМИТЕ
, създаден в партньорство с "Капитал": една мечта за това, какво може да сме ние, каква може да е България, благодарение и поради нас. НЕУМОРИМИТЕ е подкаст, в който разказвам истории - през разговори с най-обикновени НЕОБИКНОВЕНИ българи пръснати по цял свят - прескочили безброй препятствия по пътя си, успели и успяващи. През споделените истории, НЕУМОРИМИТЕ е един разказ за България - такава каквато е и такава каквато може да е. Защото всички ние сме България, без значение къде сме.
За Милена Иванова, създател на НЕУМОРИМИТЕ:

Бивш инвестиционен банкер от Лондон, живяла и работила в 7 държави, с домашен адрес в един или друг момент, за по-дълго или по-кратко в САЩ, Полша, Франция, Австрия, Великобритания, Казахстан и Русия, в допъление на България естествено. Борави със 7 езика. Предприемач и клиничен ароматерапевт, към днешна дата има доста по-широки интереси, в портфейл от различни дейности от управление на инвестиции, през работа за бордове до управлението на малък стартъп в света на ароматерапията и подкрепа на семейния бизнес. Никога не се е считала за емигрант, а просто един професионален номад, в години, в които този термин още не беше на мода. Завършила MBA в INSEAD - Франция, през 2003 година, през 2018 получава квалификация отново там и като сертифициран независим директор. Председател на борда на съветниците на "Нетерра" в България.