Епизод 6 - Що е то финтех и как улеснява живота ни

Ваня Манова и Иван Хаджов от MasterCard разказват за финансовите иновации и как ни помагат да оптимизираме разходите си

Какви възможности предоставят виртуалните портфейли, кои са полезните финансови иновации, с помощта на които можем да управляваме парите си по-ефективно или да инвестираме, какви подобни услуги вече са достъпни в България.

Това са част от темите, които разискваме в шести епизод на подкаст сериала за инвестиционна култура "Парите говорят". Гостуват Ваня Манова, мениджър на MasterCard за България, Северна Македония, Албания и Косово, и Иван Хаджов, мениджър "Бизнес развитие" в MasterCard за България, Северна Македония и Косово.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин
    • + 1

    Законите против прането на пари се превръщат в заплаха - все повече хора стават жертва на тези закони

    Доставчиците на платежни услуги ползват автоматизирани системи, с които да изпълняват изискванията на законите против прането на пари и финансирането на тероризма (AML/CFT). Когато една такава система вдигне жълт или червен флаг за някой потребител политиката на фирмата обикновено е да замрази сметката на клиента, като по този начин го лишава от достъп до парите му (ако не затворят сметката на подозрителния клиент това може да доведе до много разходи за доставчика на платежни услуги във връзка с писането на доклади за съмнителна активност, които се изискват от законите AML/CFT).

    Някои доставчици на платежни услуги в някои случаи може да замразят сметката временно (вместо да я затварят) и да дадат възможност на потребителя да предостави повече документи (когато системата вдигне жълт флаг - при червен флаг директно затварят сметката и клиентът чака дълго време преди да си получи парите обратно, ако не умре от глад преди това). Има случаи когато потребителят не е възможно да предостави документите, които се изискват.

    Много хора не знаят, че има риск да им замразят сметката без предизвестие и се предоверяват на доставчиците на платежни услуги – имат само една сметка (в комплект с дебитна карта) и не държат достатъчно пари в брой извън банковата система.

    ....

    Горното е откъс от статията "Законите против прането на пари се превръщат в заплаха - все повече хора стават жертва на тези закони", която публикувах в блога си (в нея има още примери).

    Ето два примера с българи, пострадали от законите за прането и тероризма:

    "Revolut e прилична услуга ... докато не ви се наложи да комуникирате със съпорта им. При опита, който добих от него предполагам, че не повече от 100 човека обслужват няколкостотин хиляди потребители на услугата :)

    Случи ми се следното: Блокираха ми акаунта за проверка преди няколко дни. След по-малко от час изпратих всичко, което приложението показваше, че е нужно за проверката - последните 3 payslip-a, statement-и за top-up, вкл. и за savings сметката в банката, която ползвам. Зареждам само от личната си дебитна карта. Правя преводи към лични банкови сметки. Ползвам картата активно от няколко месеца за всякакви плащания. Тествам я все още и съм на стандартния план. Въобще нищо съмнително няма в операциите, които правя, както и при зареждането на суми в акаунта ми.

    След като минаха повече от 48ч (както пише в приложението, че отнема подобна проверка) отворих live chat през приложението, но освен да ме прехвърлят от един на друг ... нищо друго не се случи. Сега статуса стои на "Looking for agent" и до там. Нито мога да отворя нов, нито на този нещо се случва."

    "Миналата седмица ударих някакъв лимит на акаунта явно и ме блокираха за доказване на произход на средствата. Изпратих им документи и уж до 48ч трябваше да ги разгледат - не се случи. Някак си им нямам доверие да си поверя акции и пари без да са за къси оборотни средства. Няма телефон за контакт или каквито и да е данни да се свържа с тях. Може би са забутани някъде по менютата, но предвид че са ми блокирали акаунта не изглежда сериозно да не са най-отпред."

    И българските банки вече започват да влошават услугите, има подобни случки с потребители на български банки.

    Нередност?
  • 2
    alexpetrov avatar :-|
    alexpetrov
    • + 1

    за мене това е неква скрита реклама на NesCaffe.

    Нередност?
Нов коментар

Вход

Още от Капитал