С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 фев 1994, 12:34, 539 прочитания

СДС няма да преглътне рекомунизацията

Филип Димитров, председател на НКС на СДС, пред в. "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Г-н Димитров, вашата декларации в края на миналата седмица за евентуално излизане от парламента видимо шокира не само опонентите ви, но и ПГ на СДС. Как все пак да възприемаме вашата заявка за напускане на парламента - като спонтанно решение или стратегически ход?

- Едно нещо трябва да стане много ясно в България, това е, че ние се намираме в ситуация на преход, който може да се нарече революционен. Няма съмнение, че падането на Берлинската стена маркира една революция в света и тази революция в Източна Европа продължава. Казвам това, защото се чуват гласове, които ни съобщават, че това е положението и че сме в опозиция, че опозицията трябва да умее да губи. В крайна сметка мнозинството навсякъде гласува, а опозицията навсякъде търпи то да поема отговорността за решенията, които взема. Когато се прокарва закон, с който за години напред се предоставя едната от трите власти изцяло във владение на бившата комунистическа партия, това не е просто парламентарна загуба на опозицията. Гласуването на закон, с който висшите постове в съдебната власт стават монопол на комунистите, е акт, който връща нещата назад, това си е червена контрареволюция. И не е нещо, което може да бъде възприето с парламентаристко хладнокръвие и то не трябва да бъде възприемано така от нацията. Така че моето желание е нещата да си отидат на местата и да се разбере каква е относителната тежест на събитията в тази държава. Само тогава ние можем да говорим за точна стратегия и за смислена тактика. Защото, ако не можем да оценим относителната тежест на събитията, които стават в България, естествено ние ще се лутаме, ще бъдем неефикасни.


Разчитате ли на адекватна реакция на парламентарната група, защото първите й коментари бяха твърде разнопосочни?

- Мисля, че това до голяма степен ще бъде един психологически проблем. Парламентарната група изпитва известно чувство за вина от това, че така тихо премина гласуването на тези текстове. Но аз искам да подчертая, че по никакъв начин парламентарната група не можеше ефикасно да възпре това гласуване. Искам да подчертая, че това е тема, която отдавна са обсъжда в парламентарната група, лично аз съм чул много клетви от типа - ние няма да допуснем това. И едновременно с това всички си даваме сметка, че в така структурирания парламент ние нищо не можем да направим да го спрем. Нещата опират до това - докъде ще стигне наглостта на мнозинството в неговите откровено рекомунизационни стъпки. Докато някакво обществено мнение поставяше граници на рекомунизацията, ние можехме да разчитаме на известни успехи. В момента изключителната наглост, с която се действа, показва, че никакви задръжки от типа на обществено мнение, от типа какво отговаря все пак на стандарта на демократичните правила няма да бъдат взимани предвид.

Появи се информация, че на последния пленум на ВС на БПС само четирима са гласували за избори. Според някои наблюдатели вашата неочаквана стъпка до голяма степен би катализирала процеса.



- Признавам, че решението на ВС на комунистическата партия дойде донякъде неочаквано. Неочаквано, защото лидери на комунистическата партия бяха започнали да правят изявления и да възприемат идеята за необходимостта от предсрочни избори. За всекиго е ясно, че ако комунистическата партия се заинати, тя би могла да опази този парламент заедно със своите сателити до изтичането на конституционния срок. Ако в този интервал от време СДС приема всяка своя следваща загуба като резултат от традиционните правила на парламентаризма и неизбежните тегоби на опозицията, то тогава ние може би ще имаме да преглътнем твърде много неща. Трябва да се разбира ясно дали ние правим констатацията, че в България резките процеси за завършили и следователно оттук нататък влизаме в схемата на строгото спазване на това, което се нарича парламентарна игра, и тогава търпим всичко. Казваме на нашите симпатизанти повече да не чакат от нас нищо друго, освен на изборите да гласуват и тогава да обсъждаме. И с това нещо нещата се поставят на местата им. Ако не е така, ние съответно мислим как точно да реагираме на събитията, които стават в България и в българския парламент.

След вашата среща с Жан Виденов имаше формулировка, че са водени разговори за укрепване на парламента. В крайна сметка вашата позиция...

- Мисля, че се касае за недоразумение. Не са водени разговори за укрепване на парламента, а беше поставен въпрос от страна на г-н Жан Виденов за това, че парламентаризмът би бил укрепен, ако не се дава възможност в периода между обявяването и провеждането на избори България да бъде управлявана от - безотговорно спрямо парламент - правителство. В това отношение СДС е изразявал становище, което горе-долу е подобно, и аз сега не бих се впуснал да коментирам това.

Тогава каква ще бъде съдбата на внесената от СДС поправка към Конституцията в този дух, ако излезете...

- Мисля, че съдбата на тази поправка така или иначе е твърде съмнителна. Защото това е текст, който може да се гласува по една дълга процедура и ако няма пълна готовност на три четвърти от парламентаристите, каквато очевидно няма, това е нещо, което ще се затлачва повече от година.

Съществува мнение, че има неформално споразумение между различните парламентарни групи за приемане на бюджета и после да започнат политическите игри. Не се ли боите в този момент да бъдете набеден за деструктивен елемент спрямо интересите на страната?

- Какъв деструктивен елемент? Аз обсъждам въпроса и поставих въпроса за това може ли председателят на НКС на СДС, не някой друг, само председателят и никой друг, да даде знак, че ние просто говорим сериозно. И че ние наистина няма да търпим това. Ако господа комунистите се опитат да осъществят своята червена контрареволюция, тогава ние ще реагираме съответно на тези действия. Очевидно е, че в някои кръгове цари надеждата, СДС ще преглътне каквото и да се случи. Пак повтарям, има и такава логика. Ако това е позицията на СДС, аз съм готов да я приема, друг е въпросът дали съм съгласен с нея или не. Като част от политическата сила аз бих приел нейната позиция. Но да се твърди противното и едновременно с това да не се прави нищо, което ясно да сигнализира, че ние ще реагираме, ако този закон тръгне да влиза в сила, е нещо много опасно.

Актуален ли е отново въпросът за вида коалиция СДС? Въобще не рискувате ли твърде много, ако противопоставите НКС на парламентарната група?

- Ако би имало някакъв проблем между НКС и парламентарната група, то той не би зависил от вида коалиция, а би зависил от отношенията между НКС и парламентарната група. Би било смешно да се твърди, че партиите имат едно отношение към парламентаристите си, а НКС - някакво друго. Това е несериозно. Така че видът коалиция не е това, което имаме да обсъждаме. А що се отнася до това дали могат да възникнат напрежения между ПГ и НКС, теоретически това не е изключено. Надявам се до такова нещо да не се стига. Но ако теоретически такова противоречие би възникнало, то ще има сериозни последици.

Означава ли срещата с лидера на КНСБ проф. Кръстьо Петков някаква промяна в досегашната декларирана позиция към синдикатите? Самият той вече декларира, че е по-близко до СДС, отколкото до БСП.

- Не участвах в тази среща, поднесох само своите поздрави на г-н Петков и неговите хора, детайлите ще бъдат докладвани във вторник от господата, които я проведоха, но това, което научих от тях, а видях и изявление на г-н Петков, то е, че той твърде много се е доближил до позицията на СДС, което мисля, че е похвално за него. Що се отнася отношението ни към синдикатите, ние не си меним позициите през ден. Общо взето, оставаме на такива позиции, каквито разумът и интересите на държавата налагат. Например никога не сме били съгласни и няма да бъдем съгласни да се измислят синдикални организации и без каквато и да е било проверка те да се възвеличават и обявяват за национални величия. Това нито преди, нито сега бихме търпели. Оттам идва и нашата позиция, заявявана многократно, че тежестта на отделните синдикални организации трябва да се оценява след провеждането на синдикални избори. Обстоятелството, че г-н Кръстьо Петков е стигнал до този извод, ме радва, но ние нямаме основание да си променяме възгледите, защото това е единственият разумен възглед, който може да се лансира в България днес. Тезата, че трябва да бъде използвано имуществото на бившите казионни организации на комунистическата партия за социални цели, е теза, която ние сме прокарали още в закона си. Поддържаме я и сега не защото сме някакви инати и не искаме да си променяме становището, просто това е единственият разумен начин, по който може да се процедира. Обратното би означавало да се правят неправомерно подаръци на тоя или на оня, както се опита да направи правителството на Беров. За вярна служба може би. Но това е нещо, което противоречи на интересите на България, противоречи на здравия разум, затова от тази позиция не можем да отстъпим.

Така категорична е вашата позиция и към "Подкрепа", предполагам?

- В момента говоря за принципи, които следва да бъдат отстоявани. Оттам нататък кой ги приема и кой не, е отделен въпрос. Разбира се, никой, който е получил удар в гърба от някого, не се чувства достатъчно комфортно да му излага гърба си отново.

Тогава веднага да ви попитам за отношението ви към ДПС. Преди няколко дни Ахмед Доган направи изявление, че е готов да напише писмо до СДС за възстановяване на отношенията.

- Не мисля, че г-н Доган е човек, който би могъл да ми вдъхне доверие. Иначе с удоволствие ще прочета такова писмо и ще го коментирам, след като го получа.

На какви партньори освен на БЗНС на г-жа Мозер ще разчита СДС при евентуални избори?

- Не съм сигурен, че ще има бързи избори.

Но някои ваши колеги в парламента възприемат вашия жест като знак за това.

- Дай боже, да е така. Що се отнася до партньорите, мисля, че не трябва да се бърка разширяването на кръга на нашите избиратели, привличането на хора за каузата на СДС с подписването на споразумения от практическо естество. Аз се сещам поне за два-три договора, които СДС би могъл да подпише с някого, които няма да му донесат нито един глас повече. Така че въпросът опира не до външния салтанат, а до реалната работа за това хората да разберат в каква позиция сме, какво ние ще правим.

Все пак каква е организационната готовност на СДС за наближаващи избори?

- За избори и за зима човек никога не е готов напълно. Но това не означава, че не трябва да ги посрещнем.

Не мислите ли, че пукнатината, която се получава след политическите трусове, каквито усетихме през последните дни, може да се окаже твърде удобна за президента Желев за по-директно навлизане в политиката?

- Всички изследвания, включително и президентските, доказват по безсъмнен начин, че такова животно като президентска партия в България няма и не може да има. На този биологически вид климатът тук не му понася. Президентът би могъл да си докара може би някакъв вид парламентарно мнозинство, но това няма нищо общо с партия, с избори, с избиратели. Що се отнася до уязвимостта на нашите парламентарни мнозинства, трябва да призная, че тя се оказа наистина знаменателна. Проблемът е там, че досега имахме малко възможности да оценяваме съществени неща и в крайна сметка така е. Твърде много се говореше за имплантирани елементи в СДС, вярно имаше ги. Но това, за което по-малко се говори, е корупцията, податливостта на изкушения. Не бяхме виждали никой от тези хора как изглежда, като е на власт, но някои хора се оставят да бъдат развратени от нея. Това става във всички времена, във всички държави и във всички политически формации. Сега имаме достатъчно богат на брой кадър, който се е доказал, но през 1991 година ние нямахме практически никой, който да е показал какво става от него тогава, когато започнат да се появяват пред него изкушенията. Видяхме, че много хора се поддадоха. Разбира се, това наложи те да бъдат изритвани от СДС, или отлюспвани, ако предпочитате. Когато има пак такива случаи, пак ще ги отлюспваме. Не е там въпросът. Въпросът е да сведем до минимум рисковете в една бъдеща ситуация. И аз се надявам, че след опита, който добихме през това време, ще можем да направим това успешно.

Напоследък нови формирования, предимно икономически, се борят за място в обществения живот, а с последните си действия правителството на Беров показа по-скоро негативно отношение към тях, какво вие мислите за това.

- Не знам какво имате предвид под правителството на г-н Беров.

По-скоро самия г-н Беров.

- Може би г-н Беров персонално е проявил някаква доза характер в това отношение. Трогнат съм да го науча, защото правителството на г-н Беров и позициите на правителството на г-н Беров, решенията му, инициативите на правителството на г-н Беров до една са в полза на тази част от икономическите формации в България, която иска да играе против правилата на пазарната игра, нарушава ги и се ползва от административна протекция, за да се обогатява на гърба на данъкоплатците. Така че не зная какви са чувствата на г-н Беров, но правилата на неговото правителство в това отношение са доста опасни.

Обективно тези групировки контролират доста сериозни средства. Казвам - обективно, не говоря за начина, по който са ги направили. Не ви ли плаши дистанцията, която има СДС от тях при една бъдеща изборна кампания?

- Не бих бил склонен да коментирам този въпрос. Ние сме на един принцип, че приветстваме хората, които могат да забогатеят честно, и желаем в България да има повече такива хора. Тогава обаче, когато се нарушават законите и се играе против правилата на играта, тогава мерките, които се взимат, се прилагат с цялата строгост на закона.

Става въпрос за това, че в момента едрите търговци се обединяват против евентуалното настъпление на чужд капитал в България.

Смятате ли, че концесиите на някои такива господа биха се отразили благоприятно на нашите избиратели, на българските данъкоплатци или на българската икономика? Ако това е така, сметката излиза малко крива. За дребни трохи ние трябва да попилеем държавата. Аз не съм съгласен на това.

Има тенденция за фундаментално противопоставяне на националния с чуждия капитал.

- Мисля, че това е много опасна теза за България. И това за мен е лош симптом. Пак повтарям, нямам нищо против български богаташи да се създават. Нямам нищо против тези богаташи да плащат своите данъци, да разкриват работни места, да плащат заплати на хората, да правят живота им по-хубав. Нямам нищо против това. Но аз съм категорично против идеята, че ние ще затворим вратите на България за чуждия капитал и ще започнем да обясняваме колко патриотично и достойно е това. Абсолютна лъжа е, че България може да излезе от блатото със собствени средства. Всички държави, които в последните петдесет години са реализирали някакъв икономически успех, са го реализирали по пътя на експортната ориентация и отварянето за чужди инвестиции. Няма случаи, когато една капсулирана, затворена и строго протекционистка позиция в последните петдесет години да е довела до успех. Обратното води до големите, удивителни разцъфтявания на неизвестни допреди държави. Достатъчно е да посочим примера с тихоокеанските тигри или какво всъщност стана в Германия, по какъв начин страните, които отвориха вратите си за Европейската общност, успяха да направят крачка напред. Така че да се воюва срещу навлизането на чуждия капитал е в противоречие с националните интереси и аз не съм съгласен да защитавам такава страна.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 528 прочитания

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 2 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 1393 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
БНБ прие вътрешни правила за износ и внос на валута

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10