С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 ное 1994, 13:18, 8265 прочитания

Структура и управление на международните компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Многонационалните корпорации са компании, които разпространяват своята дейност в повече от една страна, т.е. имат производствени и други звена в редица страни извън държавата, в която се намират седалищата им. С други думи, страната домакин има в своите държавни граници стопански предприятия, които се управляват от чужденци.

Многонационални и транснационални компании


В икономическата литература често се прави разлика между многонационални и транснационални корпорации. Транснационални са компаниите, които по своята същност са еднонационални, т.е. седалището им е в една държава и собствеността също, но имат филиали в други страни по света. Многонационални корпорации са компании, чийто капитал е многонационален по произход, т.е. е притежание на собственици от различни държави. Пример за транснационална компания е Ай Би Ем (IBM), американска компания но произход, но имаща филиали в страните от всички континенти. Пример за многонационална компания е англо-холандската групировка "Роял - Дъч/Шел груп".

Пионерите в този бизнес

Предшествениците на съвременните мултинационални концерни започват да надхвърлят националните граници някъде в началото на 60-те години на миналия век. Пионер в този процес става Фридрих Байер, който през 1865 г., т.е. 2 години след основаването на своята химическа компания край Кьолн, придобива дял в анилиновото предприятие "Олбани" (щата Ню Йорк). През 1866 г. шведът Алфред Нобел, изобретателят на динамита, построява завод за производството на взривни вещества в Хамбург (Германия). През 1967 г. американската компания "Сингер" за производство на шевни машини въвежда в действие своето първо задгранично предприятие в Глазгоу (Шотландия). "Сингер" се явява и първата в света компания, организирала масово производство за целия свят на една и съща продукция по същество, в неизменна форма и под една и съща марка. В тази връзка може с пълно право да се каже, че "Сингер" е първият мултинационален концерн.



Мащабите на дейността на транснационалните и многонационалните компании непрекъснато нарастват. Според експертите на ООН в началото на 80-те години международните Корпорации са разполагали със собственост на сума над 500 млрд. долара, контролирали са около 90% от всички задгранични инвестиции и почти половината от външнотърговския оборот на индустриално развитите държави. Очакванията на експертите са, че към края на века международните компании ще се разпореждат с около 3/4 от съвкупния БНП на тези държави.

Раждането на многонационалните компании

Факторите и мотивите, каращи дадена компания да разшири дейността зад границите на държавата, в която тя е създадена и работи, са много и разнообразни. На първо място, това са съображенията за максимизирано на продажбите и максимизиране на печалбите. Тези икономически съображения са свързани най-вече с намаляването на транспортните разходи, различията в данъчното облагане, различията в разходите за труд и пр. За задграничната инвестиционна дейност влияние оказват и редица неикономически фактори. От значение са социалноикономическият климат в страната, законовата инфраструктура (дали има ограничения за превеждането на печалбата от поделенията към компанията-майка, дали има задължителни изисквания за размер на инвестициите, нормативи за използване на местна работна сила, суровини и пр.).

Вземането на решение за изграждане на задгранични филиали на дадена компания се придружава и от насочване на преки инвестиции зад граница. Последните представляват процес на създаване на нови предприятия зад граница или придобиване (закупуване) на вече съществуващи. Преките задгранични инвестиции са преобладаваща форма на задграничните частни вложения. Задграничните преки инвестиции приличат до известна степен на портфейлните инвестиции, но същевременно се и различават. За разлика от преките инвестиции портфейлните не дават на инвеститора правото на пълен контрол върху дейността на предприятието или владението му. Формата, под която обикновено се извършват потфейлните инвестиции, с покупката на акции и облигации на задгранични акционерни компании. Освен това преките инвестиции се правят обикновено от корпорации и по-рядко от еднолични инвеститори. При портфейлните инвестиции по принцип управлението и ръководството на предприятието е поверено на граждани на страната домакин, на която принадлежи инвестиционният проект.

Начини на управление

Отличителна черта на международните компании се явява фактът, че техните дъщерни предприятия действат в условията на дисциплина, присъща на структура с единна стратегия и единна система за контрол. Нейният мозъчен център се явява главната кантора. Тя разработва единната стратегия, приема решенията за нови капитални вложения, разпределя експортните пазари и програмите за изследвания между различните дъщерни предприятия и установява по какви цени ще се доставя вътре в корпорацията.

Най-нагледният пример за влияние на международните компании върху провеждането на националната икономическа политика се изразява в дела на международната търговия, която се пада на доставките на стоки и услуги между дъщерните предприятия в различните страни. Така например в един анализ на английската търговия се казва, че още през 1966 г. Министерството на търговията на Великобритания е установило, че 22% от английския експорт се падат на сделките между родствени предприятия. Вътрешнокорпоративната търговия е значително по-различна, отколкото търговските взаимоотношения между корпорациите, и е свързана с т.нар. трансферно ценообразуване. Чрез трансферното ценообразуване международните корпорации се стремят да максимизират своята печалба. Как става това? Ако например между две страни съществуват различия в данъчното облагане и там, където се намира компанията-майка данъците са по-високи, отколкото в държавата, където е разположена дъщерната фирма, тя ще е заинтересована да оцени стойността на износа по-ниско, отколкото с реалната му цена, и по този начин да бъде преместена печалба от компанията-майка към нейните задгранични поделения. Трансферното ценообразуване е средство и за избягване на различията и митническите тарифи, за заобикаляне на ограниченията, които страната-домакин налага върху репатрирането на печалбата от филиалите към компанията-майка и пр.

Материалът е част от поредицата "Reform guide for market economy" на Център за изследване на демокрацията
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво означава оставката на Тереза Мей 8 Какво означава оставката на Тереза Мей

Неяснотите около Brexit засега само се увеличават, Борис Джонсън е фаворит за нов премиер на Великобритания

24 май 2019, 1986 прочитания

Злато за милиарди се изнася незаконно всяка година от Африка Злато за милиарди се изнася незаконно всяка година от Африка

Правителствата на Гана, Танзания и Замбия твърдят, че нелегалният добив нанася големи екощети

24 май 2019, 845 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика и икономика" Затваряне
Сервизите на Ройтер

С фокус върху сигурността

Кои са начините, с които можем да защитим телефона си от зловреден софтуер

Борисовата градина на раздора

Устройственият план на парка ще запали нов голям конфликт в София преди изборите

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък