С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 яну 1995, 12:48, 5880 прочитания

Създаване и развитие на ГАТТ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Създаването на ГАТТ (Общо споразумение за митата и търговията - General Agreement on Tariffs and Trade) е свързано с опитите за учредяването след Втората световна война на Международна търговска организация (МТО). През 1946 г. икономическият и социален съвет на ООН взема решение за свикване на международна конференция по търговията и заетостта, която се провежда в Хавана през 1947-1948 г. е участието на 56 страни. На 24 март 1948 г. там се подписва заключителният акт - Хаванският устав на МТО, известен като Хаванската харта, който обаче не беше ратифициран от правителствата и не влезе в сила.

Успоредно с преговорите по Устава на МТО бяха организирани преговори по митата и по изработването на текст на ГАТТ, в който са включени редица постановки от Устава на МТО. На 30 октомври 1948 г. е подписан Заключителният акт на първата митническа конференция, който включва и текста на ГАТТ. Подписано от 23 страни, Общото споразумение за митата и търговията влиза в сила от 1 януари 1949 г. Понастоящем в дейността на ГАТТ в една или друга форма участват над 140 държави. От европейските страни Албания, България и СССР не членуват в ГАТТ, ако не се броят естествено и Андора, Ватиканът, Лихтенщайн и Сан Марино, които просто нямат собствени национални икономики.


Целите

Официалната цел на ГАТТ е постепенното снижаване на митата, отменянето на преференциалния митнически режим, отказ на страните участнички от импортни ограничения. ГАТТ представлява фактически междуправителствена организация, основаваща се на многостранен договор за регулиране на търговията и търговската политика. Страните - участнички в ГАТТ, осъществяват около 85 на сто от международната търговия.

Принципите



Дейността на ГАТТ се изгражда на следните основни принципи, закрепени в конкретни търговско-политически норми в текста на Общото споразумение:

- многостранност на външната търговия

- прилагане на режим на най-облагодетелстваната нация в търговията

- недискриминация при прилагането на допустимите от гледище на ГАТТ ограничения

- намаляване на митническите ставки и на нетарифните ограничения

- взаимност на отстъпките.

Структура

Висш орган на ГАТТ са сесиите на договарящите се страни. На 16-ата сесия през 1960 г. бе създаден Съвет на представителите на договарящите се страни - оперативен ръководен орган на ГАТТ, действащ между сесиите. Съветът подпомага пленарните заседания, извършва подготовката за провеждането на сесиите и търговските преговори (раунди), контролира работата на постоянните комитети и изпълнява делегираните от пленарните заседания задачи.

Секретариатът на ГАТТ осъществява текущата работа. Той се подразделя на 3 отдела. Тук се включва и Бюрото на генералните директори. Досегашни генерални директори са били: Ерик Уиндъм-Уайт (1948 - 1968 г.), Оливър Лонг (1968 - 1980 г.), Артър Дункел (от 1980 г.), Питър Съдърланд.

Комитетите на ГАТТ трябва да наблюдават и контролират развитието на отделните области в дейността му. Най-важните комитети са: Комитет за насърчаване на световната търговия, като се има най-вече предвид отражението на експорта върху икономиката на развиващите се страни; Комитет по въпросите на платежния баланс и ограничаването на импорта. Доколкото работата на комитетите е ограничена и лимитирана във времето, тя се подпомага и от т.нар. работни групи.

Дейност

Основна форма на осъществяване на мерките на ГАТТ по либерализацията на международната търговия е провеждането на многостранни търговски преговори. Страните - участнички в ГАТТ, периодично провеждат преговори (раунди), на които се обсъждат предимно два кръга въпроси: снижаването на търговско-политическите бариери и разработването на кодекси или правила, регулиращи прилагането на нови нетърговски ограничения (технически бариери и други нетарифни форми при вноса на стоки). Досега са проведени 7 тура (раунда) на международни многостранни преговори и в крайна фаза последният, осми, кръг на преговорите - това е тъй нареченият Уругвайски кръг.

За периода 1947 - 1956 г. в рамките на ГАТТ са проведени четири кръга, на които са обсъждани проблемите за взаимното съкращаване на митата. Петият кръг (1961-1962 г.), т.нар. Дилън раунд, завършва е намаляване на външните тарифи на страните - членки на ЕО, и САЩ е 6-7 на сто от всяка страна. На шестия кръг на преговорите (1964 - 1967 г.), т.нар. Кенеди раунд, намаляването на митата беше средно с 35 процента, което обхвана около 60 хиляди стокови наименования. Освен това тогава бе подписан Антидъмпинговият кодекс, в който е дадено определение за дъмпинг, изложена е методиката на съпоставянето на цените, за да се определят дъмпингът и щетите, причинени на един или друг отрасъл на промишлеността. Кодексът е опит да се изработи международно съглашение, регулиращо прилагането на антидъмпингови мита (дотогава са действали антидъмпингови закони, приети в различно време, значително отличаващи се един от друг).

Докато първите шест цикъла от преговори бяха насочени предимно към намаляване на митническите ставки, седмият кръг (1973 - 1979 г.), т.нар. Токио раунд, обхвана и въпросите на нетарифните ограничения, като бяха разработени редица споразумения, които конкретизираха и доразвиха нормите на ГАТТ в нетарифната област, както и механизма на консултации, разрешаването на споровете и контрола. Тези споразумения разшириха функциите на ГАТТ, обхвата на неговата дейност и ролята му в международната търговия. Тук става дума за нарастващо въздействие на ГАТТ при регулирането на проблемите, свързани с търговско-политическите ограничения.

В Токио раунд участваха 99 страни, в това число 60 развиващи се. Държавите участнички многократно обсъждаха тарифните проблеми, обаче разногласията, особено за методите на намаляване на митата, задържаха приемането на конкретни решения. Едва на 35-ата сесия (ноември 1979 г.) беше формално завършен Токийският кръг от преговори. На 17 декември 1979 г. бе подписано съглашение от 29 страни, включително и една развиваща се - Аржентина. То влезе в сила от 1 януари 1980 г., като неговото действие се разпространяваше само върху страните, подписали съглашението. То предвижда снижаване на митата, приемане на редица кодекси, регулиращи прилагането на някои нетарифни бариери и договори за търговия със селскостопански стоки. Средното намаляване на тарифните ставки беше около 25-30%. То трябваше да се осъществи на 2 етапа в течение на 8 години. От 1 януари 1980 г. САЩ съкратиха своите мита в търговията със страните - членки на ЕО, с 30%, с Япония - с 25%, а страните-членки на ЕО - в търговията със САЩ с 30%, с Япония - с 20%. Средното равнище на митническите тарифи в страните от Общия пазар трябваше да спадне с 9.8 до 7.5%. Намаляването на митата касае главно готовите изделия и полуфабрикатите. Като цяло намалението на митническите тарифи заема предимно 9-10% от оборота на световната търговия.

Уругвайският възел

През септември 1986 г. в град Пунта дел Есте министрите на търговията приеха декларация, която постави основите на Уругвайския кръг от преговори (Уругвай раунд). Беше определен срок от 4 години (до края на 1990 г.) за осъществяването на либерализиране на световната търговия чрез премахване на съществуващите бариери. Самите преговори се водеха в главната квартира на ГАТТ в Женева, където заседаваха трите основни органа на Уругвай раунд - Комитетът по търговските преговори и подчинените му Група по преговорите за стоките и Група по преговорите за услугите. Скандалът избухна само 4 месеца преди края на официалния срок за приключване на Уругвайския кръг от преговори. Тогава американският министър на селското стопанство Клайтън Петън заплаши, че ако ЕО не намали своите субсидии за износа на селскостопански проекти, САЩ ще се оттеглят от преговорите. На всичкото отгоре досега Конгресът на САЩ не е ратифицирал Генералното споразумение за митата и търговията. Вместо това той приема едва ли не всяка година търговски закони, за да защити интересите на американския бизнес.

Масло в огъня доля и председателстващият женевската работна група на Комитета по търговията на ГАТТ Арт де Зеув, който предложи свой план за съкращаване на субсидиите. Неговата идея е това съкращаване да бъде балансирано между всички участници, като ЕО запази помощта на своите фермери и митническите бариери срещу вноса на евтина селскостопанска продукция, а същевременно се откаже от инвестициите за облекчаване на износа й. В крайна сметка на 7 декември 1990 г. в Брюксел преговорите на заключителната среща на 107-те държави и представители на международни организации и банки бяха прекъснати поради възникналия "аграрен конфликт" между ЕО и САЩ. Различията се отнасяха до позициите, които страните имат за размерите и етапите на съкращаването на субсидиите за селското стопанство. ЕО и САЩ обаче правят изчисленията си върху различни бази и за различни периоди от време, при което се получават почти несъпоставими резултати. ЕО предлага намаление с 30%, а САЩ - със 75%.

В сегашния спор обаче страните от третия свят изразиха своята ясна позиция. Бразилският посланик Рубенс Рикуперо недвусмислено изрази "разочарование от липсата на съществени резултати" още преди декемврийската среща в Брюксел. Той остро критикува поведението на свръхсилите, което беше решаващо за неуспеха в Брюксел. В крайна сметка на практика всяка страна иска да извлече някаква изгода от този кръг на преговорите, като например по-широк достъп на текстилните стоки и тропическите плодове, произвеждани от по-бедните страни, и по-ниски мита за промишлената продукция, и по-добра патентна защита за промишлено-развитите държави.

Още в самото начало, през 1986 г., участниците в Уругвайския кръг от преговорите си поставиха особено амбициозни цели не само да започнат с разграждането на системата от мита и търговски ограничения, но и заедно да подобрят постигнатите в рамките на споразумението договорености, разширявайки тяхното действие в такива области като банковото и застрахователното дело, телекомуникациите, транспорта, патентите, защитата на производствените марки и пр. Основният спорен въпрос - намаляването на селскостопанските субсидии - блокира изпълнението на предварително набелязаните цели.

В мароканския град Маракеш в резултат на 7-годишни преговори бе подписан заключителният документ на Уругвайския кръг, влязъл в историята под името "Заключителен акт на резултатите от Уругвайския кръг на многостранните търговски преговори". Пакетът документи с обем 26 000 страници и тегло 175 кг, ще започне да действа от началото на 1995 г.

В раздела "Достъп до пазарите" е концентрирана цялата борба при 7-годишните преговори. Съкращаването на тарифните ставки ще се извърши чрез 5 равни съкращения в рамките на 5 години, считано от 1.01.1995 г. до 1.01.1999 г. Страните трябва да намалят митата на промишлените и селскостопанските стоки с около 37%. САЩ и ЕС се споразумяха на двустранна основа митата да бъдат намалени наполовина. В областта на услугите намеренията бяха изпълнени наполовина, тъй като спорни останаха въпросите, свързани с телевизионните програми и филмите, финансовите услуги и транспорта на стоки.

Предвижда се и създаването на многостранна търговска организация. Целта е създаването и да бъде завършено към средата на 1995 г. Създадената Световна търговска организация вече ще има юридически статут подобен на статута на МВФ или на Световната банка. Организацията ще следва решенията, които ще се взимат от конференцията на равнище министри, която ще се свиква най-малко веднъж на две години и ще се управлява от генерален съвет, съставен от представителите на всички страни членки.

За разлика от предшественика си ГАТТ Световната търговска организация разполага "с автоматичен н принудителен механизъм", т.е. арбитражът на специализираните й групи ще бъде задължителен и автоматично прилаган, освен ако всички страни (без изключение) в организацията не вземат обратното решение. Наличието на действаща и работеща Световна търговска организация по принцип предполага забрана върху едностранните мерки за търговски репресии, тъй като в случай на спор страните членки са длъжни да го представят пред "правосъдието" й.

Материалът е част от поредицата Reform guide for market economy на Център за изследване на демокрацията
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: МТО ГАТТ

Прочетете и това

Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

И още: Груевски е получил статут на бежанец в Унгария; Борисов първи се явява утре "на разпит" в Шоуто на Слави

20 ное 2018, 20 прочитания

"Патриотите" не могат да решат за наследника на вицепремиера Симеонов

Лидерът на НФСБ настоява постът да заеме началникът на кабинета му - Марияна Николова, но това се оказва ябълка на раздора

20 ное 2018,

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика и икономика" Затваряне
Контрабанда, фалшиви пари, наркотици

Как руската мафия прониква навсякъде

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете