С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 фев 1995, 14:40, 994 прочитания

АЕЦ "Белене" може да стане най-големият приватизационен обект

Янко Янев, председател на Комитета за използване на атомната енергия за мирни цели (КИАЕМЦ), пред в. "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Г-н Янев, като председател на контролния орган в областта на атомната енергетика у нас как виждате бъдещето на спорния проект за дострояваме на АЕЦ "Белене"?

- Бъдещето на АЕЦ "Белене" в момента не е ясно. Разбира се, има намерение от страна на Националната електрическа компания да дострои обекта. Този обект при финансово-икономическото състояние на страната ни в момента може да бъде достроен само с външни инвестиции. И съществува, това е вече мое лично мнение, реална възможност този обект наистина да бъде достроен по този начин. Смятам, че това ще бъде голям принос за стопанското оживление на страната. Той може да бъде направен и като приватизационен обект. Очевидно външният партньор в такъв случай трябва да получи някакъв дял от собствеността, за да може да инвестира и по-нататък по някоя от известните финансови схеми или да бъде съексплоатираща организация съвместно с НЕК или да го трансферира на НЕК, построявайки го при определени условия. Това, което нас ни засяга като Комитет по атомна енергия, тъй като в закона ни е вмесено правото да се грижим за безопасността, е възможно ли е обектът "Белене" да бъде построен, така че той да отговаря на съвременните изисквания за безопасност. Първата част, в която посочих, че е възможно той да бъде построен само с външен инвеститор, автоматически отговаря и на втората. Да, след като дойде външен инвеститор, и то европейски, той ще го построи съвместно с нас на такова равнище на безопасност, което може да бъде напълно съвместимо с всички европейски атомни централи. Няма никакъв проблем проектът "Белене" да бъде модернизиран, както се върши в Темелин (Чехия). Аз дори смятам, че може да се направи и по-добре. Така че от наша гледна точка има цял кръг от проблеми. Но те не са нерешими, а проблеми, които изискват определено технологично време. В това число лицензиране на площадката, модернизация на проекта, лицензиране на тази модернизация и дострояване на блок № 1, а може би впоследствие и друг.


Вече стана известно, че френската национална електрическа компания (ЕДФ) проявява определени интереси към АЕЦ "Белене". В какво точно се изразяват те и има ли инвеститорски интерес и от страна на други западни компании?

- На този въпрос в момента не може да бъде даден конкретен и еднозначен отговор, защото такъв отговор ще има само тогава, когато се вземе реално решение за схемата, по която ще бъде построен обектът. Това, което е факт, е, че беше създадено българо-руско инвестиционно дружество за инвестиции в ядрената област и че един от обектите на това дружество може би ще бъде и модернизацията и дострояването на АЕЦ "Белене". При условие, че такова решение се вземе. Естествено, ако се вземе решение проектът "Белене" да бъде довършен по приватизационна схема, ние не можем да определим дали това ще бъде ЕДФ, някоя друга компания или финансови институции, които могат да участват в подобна приватизационна сделка. Мисля, че в КЕ и НЕК са провеждани предварителни разговори в тази насока с различни организации - Европейската банка за възстановяване и развитие, ЕДФ, с Уестингхаус особено. Има определен интерес към това дали този проект би могъл да се превърне в печеливш за България и, разбира се, за инвеститора. Но нещата спират дотук. Официално декларирани интереси засега няма, тъй като няма официално искане от наша страна. Ние самите се интересуваме какво ще правим с този мащабен обект и е съвсем очевидно, че е необходим парламентарен консенсус или най-малкото парламентарно решение, което да гарантира стабилитета на проекта.

Вие имате специфична гледна точка към този проект, свързана с възможностите на страната ни да обслужва външния си дълг...



- АЕЦ "Белене" е обект, чиято стойност по сведения на "Енергопроект" и на КЕ надхвърля 1 млрд. долара досега. Когато си готов да разделиш собствеността в него с друг, очевидно е, че подобна приватизационна схема в момента ще се изпълнява с помощта на бонове по външния дълг. В този смисъл, ако 50% от този обект бъдат продадени, това означава, че ще бъде редуциран външният дълг на България с една солидна сума. Това е едната страна на въпроса. Другата е възможността при въвеждане на нови електропроизводствени мощности да изнасяме електроенергия, което също може да помогне. Една държава, за да си плаща външните задължения, трябва да прави национален продукт, който да изнася, за да печели. Дали тя ще плаща тези задължения с износ на енергия или с износ на телешко месо си е нейна работа. Зависи къде е достатъчно добра. Но ако питат мен, един 1000-мегаватов блок при 7000 часа годишна експлоатация ще направи 7 млрд. кВтч. Ако продадем тази електроенергия по 3 цента, са някъде от порядъка на над 200 млн. долара. Колко килограма краставици или домати трябва да изнесем, за да постигнем тази сума? Или колко безмитни зони трябва да опънем? Сигурно ще трябва цяла България да я направим на безмитна зона, ако трябва да изкараме 250 млн. долара от наеми. Сметката е елементарна и тази сметка някой трябва да я прави. И аз мисля, че вече я правят.

Буди въпроси фактът, че докато Франция се отнася твърде благосклонно към нашата атомна енергетика, германският парламент отново поставя въпроса за закриване на АЕЦ "Козлодуй"...

- Германският парламент да иска закриване на АЕЦ "Козлодуй" ми звучи най-малкото смешно. Защото във всички случаи германският парламент си е избран от германците да си гледа германските проблеми. Това е моето мнение. Ние ги уважаваме като една от богатите, културни и интелигентни държави. Но не може германският парламент да взима решение какво да се прави в България. Просто защото това противоречи на международното право. А защо ЕДФ проявява интерес? Той съществува дотолкова, доколкото може да бъде наречено интерес това, че те проявяват готовност за участие в дискусии по този въпрос. Това показва, че за ЕДФ не е чужда идеята да участва в чужбина в енергопроизводителни предприятия. Те вече участват в проекта Моховце (Словакия) за изграждане на смесено дружество със Словенската електрическа компания. А нашата проста задачка е да се помъчим да убедим обществеността, че проектът "Белене" може да бъде една безопасна високотехнологична атомна централа, ако се дострои съвместно със западни партньори. И разбира се, със съществено руско участие. Тъй като някои наши колеги допуснаха според мен грешка в Темелин, че изолираха руските партньори, и в момента имат определени забавяния по проекта, защото не можеш или по-точно не бива да се предприемат такива действия без оригиналния проект, проектанти и доставчика на оригиналното оборудване.

Напоследък източноевропейските държави, специално в областта на атомната енергетика станаха доста атрактивен пазар за западните доставчици и производители на специализирано оборудване. Това не предполага ли сблъсък на интереси, които пък да се обслужват от определени среди у нас?

- Централна и Източна Европа има специфика в това отношение. Тя се изразява именно в това, че те са бедни на енергоресурси страни, в които ядрената енергия има съществен дял в енергопроизводството. Това важи за Чехия, за Словакия, Унгария, Румъния и, разбира се, за България. В този смисъл във всяка от тези държави вървят или вървяха (специално за България) строежи. Унгария обмисля в момента 1000-мегаватови блокове, но все още се колебаят дали да не изчакат от новото поколение. Така че е вярна тезата, че можем да бъдем обект на интерес за Запада. Но понятието бизнес, което днес спрягаме под път и над път, означава и двете страни да спечелят. Така че, ако ние спечелим от тази сделка, нещо трябва да спечелят и онези, които ще дойдат с пари.

И все пак ще могат ли или по-точно ще пожелаят ли нашите държавници да се възползват от тази конкуренция в интерес на страната?

- Не забравяйте, че украинците също искат да строят. Но Украйна заради чернобилската авария и оръжейните ядрени проблеми има не особено висок авторитет. В крайна сметка задачата си е наша. Ако ние успеем да убедим останалия свят, че можем разумно и добре да експлоатираме атомна енергия, още повече ако това става в партньорство с организации с по-висока от нашата технологична култура, смятам, че няма нищо странно и нищо лошо в това. Въпросът вече е дали у нас ще бъдат подбрани необходимите екипи, които да могат, от една страна, да направят проектите, главно финансовите, тъй като според мен проблемът е чисто финансов.

Т.е. според вас, когато се говори за атомно лоби в България, не може със сигурност да се твърди, че неговата задача е да прокарва интересите на една или друга западна компания?

- Категорично не. Какво значи да прокарваш интереси? Интереси има една компания, която денонощно идва и те насилва да строиш "Белене". Такава компания няма и нито един досега не е дошъл да ни насилва да строим "Белене". Напротив, аз смятам, че ние трябва да ходим и да търсим изгода за България в един такъв преход. Това е, което правят КЕ и НЕК, и то е в интерес на България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът: София не трябва да крие как е похарчила 38 млн. лв. за улични ремонти Съдът: София не трябва да крие как е похарчила 38 млн. лв. за улични ремонти

"Капитал" спечели дело за достъп до информация срещу общината, след като тя отказа да каже как харчи парите за ремонти на вътрешноквартални улици

24 фев 2020, 102 прочитания

Три проблема преди старта на тол системата Три проблема преди старта на тол системата

Държавата остави доставчиците на тол такси и превозвачите да се разберат сами. От това може да загубят всички, включително държавата

24 фев 2020, 111 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
Чужденците все още проучват, българите нямат информация и средства да купуват

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10