С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 мар 1995, 12:53, 5546 прочитания

Янчулев умишлено блокирал сделката с "Чавдар"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако не се закупят навреме необходимите автобуси, в градския транспорт може да се очаква криза, която по внезапност и сила ще догони водната, смятат столични общинари. Кметът Александър Янчулев обаче и досега продължава да отказва сделката за 60 автобуса, които Столична голяма община трябваше да закупи от ботевградската фирма "Чавдар".

Янчулев обяви завод "Чавдар" за пропаднал


В края на януари градските съветници привикаха за обяснение г-н Янчулев на специално заседание на транспортната комисия. На него столичният градоначалник мотивира отказа си да сключи сделката с факта, че смята завода за пропаднал, тъй като няма клиенти и липсва продукция. "Ние престиж на този завод няма да създаваме. Не може при съществуващата финансова криза на общината от парите на данъкоплатците, които формират бюджета в София, да се финансира подобна сделка само заради съживяване на родното производство", заяви кметът на София. Оказа се обаче, че аргументите му се изчерпват единствено със споменатия цитат и едно посещение на предприятието в края на м.г., при което видял цеховете затворени.

Интересното е, че само месеци преди това "пропадналият" завод доказа, че може да се конкурира с една от най-известните фирми в автомобилостроенето - "Мерцедес-Бенц".

"Чавдар" спечели конкурса за закупуване на нови автобуси



обявен от СГО. Комисията класира като най-добри офертите на две фирми - "Чавдар" и "Мерцедес". С решение на Столичния общински съвет от 4 и 5 октомври 1994 г. на кмета на СГО с възложено да продължи преговорите с "Мерцедес-Бенц" за закупуване на 60 автобуса "Мерцедес 0405 Г" и да бъдат проведени преговори с "Чавдар-МАН", Ботевград, за сключване на договор за доставка на 60 автобуса "Чавдар". Общинските съветници фиксираха и конкретен срок - 30 ноември 1994 г.

Към края на ноември обаче става ясно, че сделката с "Мерцедес" пропада, тъй като не е осигурена финансово поради отказа на Булбанк да издаде банкова гаранция. При сделката с фирма "Чавдар" подобни проблеми не съществуват и според специалистите не би трябвало да има пречки за сключване на договора. Тогава влиза в ход твърдението, че няма усвоено серийно производство на предлагания от ботевградската фирма прототип и нищо не гарантира качеството на изработените в обичайни производствени условия автобуси.

Аргументите за сделката с Чавдар

Становищата на членовете на постоянната комисия по транспорта и сигурността на движението при Столичния общински съвет се разминават в някои детайли, но в общи линии везните клонят в полза на сделката с "Чавдар".

Димитър Георгиев:

"Условията на " Чавдар" са подобри от финансов аспект - разсрочено плащане и по-ниска единична цена. В завода съществува супермодерна техника за боядисване и изпичане на продукцията."

Славейко Божинов:

"В момента нямаме алтернатива, тъй като с "Мерцедес" нещата се провалиха. Бихме могли да поставим допълнителни условия към "Чавдар", с които да гарантира качеството на продукцията. Освен това МАН не напразно застава зад сделката с "Чавдар"."

Г. Василев:

"От икономическа гледна точка смятам, че мотивите за отхвърляне на сделката са неоснователни. "Чавдар" прие такива условия на общината, каквито нито една друга фирма не би приела. В рамките на 18 месеца, т.е. това е периодът, преди да се извърши първото плащане, ще се види дали изделието е добро, ще се получат ли дефекти. Ако автобусите покажат съществени дефекти, общината просто няма да извърши плащането. Всичко това означава, че към фирма "Чавдар" чрез договора трябва да се поставят условия, гарантиращи качеството на изделието. По този начин ще има страна, която ще поеме риска от кредитирането."

Позицията на промишленото министерство

На обявения от столичната община конкурс фирмите участници представиха прототипи на предлаганите от тях автобуси, съпроводени със съответните изпитателни протоколи и друга техническа документация. По този начин представи офертата си и "Чавдар". Общината даде поръчката си и нашето предприятие предложи прототип, който задоволява всичките й изисквания. "Чавдар" предлага съчленен автобус с модерен дизайн, каросерията и носещото устройство (шаси) са изработени у нас по лицензна документация на австрийската фирма "Щайер", двигателят е МАН D 2865 LUH -EURO 1, дизел, а изпитанията на прототипа са правени в Германия по строгите западноевропейски стандарти, съобщи за "Капитал" г-н Борис Янков, началник на управление в Министерството на промишлеността. Според него автобусът има много добри не само технически, но и екологични параметри.

Известната немска компания МАН е инвестирала в изработването на този прототип 200 000 марки. А с официално декларираната пред столичните общинари готовност да маркира с името си автобусите от серийното производство, на които ще пише "МАН-Чавдар", тя практически се явява гарант за тяхното качество, е становището на г-н Янков.

Янчулев обещал автобусния пазар на "Мерцедес"

За посветените в бранша е ясно, че непреклонната позиция на столичния кмет обслужва определени интереси, коментират експерти от отрасловото ведомство, като напомнят за конкуренцията между фирмите МАН и "Мерцедес". Янчулев заложил на втората и се ангажирал да не допуска на най-големия ни пазар - столичния, автобусите на "Чавдар", които се правят по нова технология в тясно сътрудничество с МАН. Затова вече години наред градоначалникът се опитва - при това не безуспешно - да компрометира продукцията на родния производител. Преди две години вместо предложените нови български автобуси общината предпочете да купува стари, макар и рециклирани возила от чужбина. Сега, след като проектът за доставка на мерцедеси се провали, отново се отказва сделка с българското предприятие. На г-н Янчулев не му остава друго, освен да протака нещата, докато не бъде притиснат с държавна поръчка, за да има оправдание пред "Мерцедес", че е приел, твърдят експерти.

От Министерството на промишлеността не отрекоха, че предприятието работи епизодично, когато има поръчки. А такива се очакват и от общините, които на определени периоди подменят автобусния си парк. Инцидентни бройки от новите производства вече са пуснати в движение в няколко от големите градове и показват добри качества. Около 600 автобуса, произведени от "Чавдар", могат да се видят и в Атина. През тази година ботевградската фирма подготвя сделка за експорт на 360 междуградски, 160 туристически и 700 градски автобуса за Китай. В момента се изпълнява поръчка за износ на 105 автобуса за Башкирия. 15 от тях вече са експедирани, останалите ще бъдат готови до края на април, твърдят от фирмата. Параметрите на сделката все още се уточняват с финансовото министерство, тъй като това е тристранна операция, при която България изнася возилата за Башкирия, тя пък ще реализира експорт на товарни автомобили за Китай, срещу което ще бъде покрит наш дълг от 9.9 млн. швейцарски франка към Китай.

Според специалисти от индустриалното ведомство предприятието не само не пропадало, но от миналата година показва подобряване на финансовите си резултати - общи приходи от дейността за 223 млн. лв. при разходи 206 млн. лв., т.е. "Чавдар" вече започва да печели от основната си дейност, главната финансова тежест идва от лихвите по неиздължени кредити и неплатени данъци.

МАН иска да разширява кооперирането с "Чавдар"

В рамките на подписания през февруари 1993 г. договор за коопериране между "Чавдар" и МАН са изработени и са пуснати в движение по няколко прототипа на три групи автобуси - градски, извънградски и луксозен туристически. Представителите на МАН вече са заявили интереса си към задълбочаване на съвместната дейност с ботевградското предприятие. Но едно от изискванията е да има и вътрешни поръчки за серийно производство и някои от тези автобуси да се виждат по улиците на столицата и страната. При едно малко усилие на правителството и добра воля на общините в тази посока МАН е готова да застане и финансово зад българския производител, т.е. да инвестира в производството, а впоследствие да се стигне и до създаване на джойнт венчър, заявили представители на германската фирма.

Министерството на промишлеността е подготвило за обсъждане в МС комплект от мерки за защита на местното машиностроене и в частност на автобусното производство, стана ясно през миналата седмица. Те предвиждат митнически облекчения при вноса на детайли, машини и други необходими за производството компоненти, възлагане на държавни поръчки, данъчни облекчения, както и облекчен режим за погасяване на лихвите за периода, през който предприятието е работило с намален капацитет.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е пред наказателна процедура заради промените в партийното финансиране България е пред наказателна процедура заради промените в партийното финансиране

Казусът със субсидиите и даренията на формациите стигна до антикорупционната организация на Съвета на Европа GRECO

9 дек 2019, 1039 прочитания

Уикенд новини: Главният прокурор ще може да бъде разследван от свой подчинен, съдът блокира партията на Слави Трифонов 1 Уикенд новини: Главният прокурор ще може да бъде разследван от свой подчинен, съдът блокира партията на Слави Трифонов

И още: Масови стачки във Франция заради пенсионната реформа на Макрон, още по-строг воден режим в Перник

8 дек 2019, 1972 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
Промените в Закона за земята отнемат свободата на избор

Йордан Соколов, председател на ПГ на СДС, пред в. Капитал

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10