"Ровър" възстанови производството на леки автомобили в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Ровър" възстанови производството на леки автомобили в България

Атанас Тилев (вляво), шеф на "Дару груп", и президентът Желев поляха с чаша шампанско първата кола от конвейра

"Ровър" възстанови производството на леки автомобили в България

Около 20% по-скъп от "Лада" ще бъде сглобяваният у нас модел "Маестро"

Ива Рудникова
6243 прочитания

Атанас Тилев (вляво), шеф на "Дару груп", и президентът Желев поляха с чаша шампанско първата кола от конвейра


В петък във Варна беше официално открит най-новият завод за сглобяване на автомобили "Ровър". Заводът е съвместно дружество на най-големия британски автомобилен концерн "Ровър" и българската компания "Дару кар", която е дистрибутор на автомобили BMW, "Ровър" и "Ландровър", част от групировката е с интереси в банковото и застрахователното дело. "Ровър" притежава 51% дял и компанията, чието име е "Родакар".

Управителното тяло на новосъздадената компания е шестчленно, като единственият български представител там е Ивайло Коевски - търговски и маркетинг директор, иначе шеф в "Дару груп". Съвместното дружество приватизира бивши цехове на завода за дизелови двигатели "Вамо" в началото на ноември 1994 г. Предприятието ще произвежда пътнически и лекотоварни разновидности на "Маестро", а комплектните части за тях ще се доставят от Великобритания. Заводът ще прави по три автомобила на час и се предвижда да заработи с пълен капацитет през 1997 г., когато от поточната линия ще слязат 10 000 автомобила, а работните места ще достигнат 250. Цената на готовия продукт на "Родакар" ще бъде официално съобщена на Пловдивския панаир, но според предварителни калкулации ще превишава с 15 до 20% стойността на "Лада". В деня на освещаването на автомобилостроителницата представители на "Родакар" АД подписаха договор с Банк Аустрия (това е първият заем, даван от австрийската банка за частния сектор в България) за кредит от 7.5 млн. паунда, които да гарантират допълнително успеха на начинанието.

Паркингът пред "Родакар" едва събра шикозните коли (предимно BMW-та и ровъри) на уважилите церемонията по официалното откриване на завода във Варна. В просторното хале в очакване на водосвета на чаша шампанско кралски поданици (част от тях домакини, а другите просто гости на събитието) си бъбреха с български държавници, политици, бизнесмени и журналисти. Със сандвичи тип хапки в ръка се разхождаха британски и родни шефове в автомобилния бизнес, посланик Шорт, дипломати и ценители на хубавите коли и чуждестранните инвестиции. Компанията на бившия посланик на България във Великобритания и служебен министър г-н Иван Станчов беше предпочетена от президента Желев и лорд Фрейзър, министър в Департамента на търговията и индустрията. В завода, свежо боядисан в жълто, зелено и червено, бяха и представителите на съюз "Произведено в България" Андрей Райчев и Драгомир Драганов. Известният социолог внимателно разгледа изложените подмодели на "Маестро" и отсече: "Страшна е колата." "Наблюдател" беше Тома Томов, а светските дела с интерес следяха и работниците от завода, небрежно подпрени на стената, облечени в гащеризони и снежнобели тениски. Търговският директор на "Родакар" АД г-н Коевски разказа за "Капитал прес", че производственият процес засега се обслужва от 117 българи, като 15 от тях (т.нар. team leaders) са преминали стаж в Каули, Великобритания. По-късно в различни изказвания работниците бяха похвалени за завидните им сръчност и схватливост. Сред гостите беше и групичка от КНСБ, състояща се от Кръстьо Петков и двамата му заместници плюс г-жа Янка Такева от учителския синдикат към профсъюза. Иван Нейков, вицешеф на КНСБ, сподели, че е впечатлен от завода и на шега (засега) се замисли за колко време КНСБ ще успее да направи синдикална организация сред тези 117 души. Направи впечатление отсъствието на поканения за пръв оратор премиер Виденов, нямаше го и претендиращия за голяма заслуга към завода Жорж Ганчев. В списъка на поканените фигурираха имената на Константин Тренчев, Красимир Премянов и Андрей Луканов, които също си спестиха светския шум.

Придобивката на българската индустрия беше осветена от Варненския и Преславски митрополит Кирил. Конферансис на импровизираната трибуна насред цеховете беше Филип Бърли - заместник изпълнителен директор на "Родакар". Пръв поднесе поздравления вицепремиерът Румен Гечев. Той започна словото си със закачка към българската част от публиката, и по-специално Александър Йорданов, като каза: "Днес е един хубав ден за чуждестранните инвестиции в България." Г-н Гечев уточни, че инвестицията, направила възможно изграждането на "Родакар", възлизала на около 20 млн. долара. Министърът на икономическото развитие оцени като великолепен шанса на България за трансфер на нови технологии, мениджмънтски ноу-хау и откриването на нови пазари. Накрая Румен Гечев окончателно спечели британската аудитория с обещанието, че ще предложи на Министерски съвет да препоръча на всички бюджетни и държавни предприятия да купуват "Родакар"-продукти. Джон Ръсел, директор продажби и маркетинг на "Ровър груп", определи работата с българските партньори като "интересна и ценна". Лорд Фрейзър добави, че решението на "Ровър" да инвестира в България е от особено значение за двете страни и особено за България, която като надежден бизнессътрудник ще стане обект на интерес и за други крупни компании от цял свят. Президентът Желю Желев хареса това, че стартирането на автомобилната промишленост предполага ангажирането на широк кръг производства, които ще осигурят заетост на работната сила.

На всеки час от завода ще автомобила "Маестро"

В петък във Варна беше официално открит най-новият завод за сглобяване на автомобили "Ровър". Заводът е съвместно дружество на най-големия британски автомобилен концерн "Ровър" и българската компания "Дару кар", която е дистрибутор на автомобили BMW, "Ровър" и "Ландровър", част от групировката е с интереси в банковото и застрахователното дело. "Ровър" притежава 51% дял и компанията, чието име е "Родакар".

Управителното тяло на новосъздадената компания е шестчленно, като единственият български представител там е Ивайло Коевски - търговски и маркетинг директор, иначе шеф в "Дару груп". Съвместното дружество приватизира бивши цехове на завода за дизелови двигатели "Вамо" в началото на ноември 1994 г. Предприятието ще произвежда пътнически и лекотоварни разновидности на "Маестро", а комплектните части за тях ще се доставят от Великобритания. Заводът ще прави по три автомобила на час и се предвижда да заработи с пълен капацитет през 1997 г., когато от поточната линия ще слязат 10 000 автомобила, а работните места ще достигнат 250. Цената на готовия продукт на "Родакар" ще бъде официално съобщена на Пловдивския панаир, но според предварителни калкулации ще превишава с 15 до 20% стойността на "Лада". В деня на освещаването на автомобилостроителницата представители на "Родакар" АД подписаха договор с Банк Аустрия (това е първият заем, даван от австрийската банка за частния сектор в България) за кредит от 7.5 млн. паунда, които да гарантират допълнително успеха на начинанието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK