Телевизията отново финансира партиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телевизията отново финансира партиите

Телевизията отново финансира партиите

672 прочитания

Както ставаше при всички избори досега, телевизията отново е във фокуса на малките, но шумни предизборни скандали. Променените по Закона за местните избори правила за достъп до ефирно време в националните медии създадоха, както се очакваше, практически проблеми. Добрите намерения на законодателите да направят регламент, зависещ от тежестта на отделните партии, от една страна, и от финансовите възможности на участващите кандидати, от друга, имат потресаващ ефект върху бюджета на самата телевизия.

Според закона, чл. 58, ал. 3 "обръщенията по чл.52, ал.1 са безплатни". Става въпрос за онези 3 минути, които в преобладаващите случаи позволяват в началото и в края на кампанията на всеки, представляващ регистрирана по смисъла на закона партия, да даде ясни доказателства за психиатричния си статус. Всичко останало би трябвало да се заплаща по тарифа, определена от Министерския съвет (чл.58, ал.1: "Министерският съвет определя специални тарифи, по които партиите, коалициите и инициативните комитети на независимите кандидати заплащат предизборните предавания"). Тарифата, разбира се, е солена. За телевизионния екран тя е по-ниска от 4000 лв. за минута диспут. За платените репортажи е почти 12 000 лева. А тарифата за минута реклама в най-гледаното време е около 7200 долара.

Парламентарно представените партии и коалиции, както и извънпарламентарните "почтено" заплащат отредените им от закона минути за участие в диспутите. И като ползват безплатно излъчваните "хроники" след информационните емисии, изчерпват пропагандните си мераци към екрана и радиоефира. Така към средата на кампанията предизборното присъствие на партии и коалиции на телевизионния екран е донесло дефицит на телевизията от почти 20 млн. лева. До края сумата сигурно ще се удвои. Тъй като законът не предвижда този път бюджетът да финансира телевизията и радиото директно, най-вероятно дефицитът в края на краищата ще бъде покрит от извънбюджетните сметки, т.е. от средствата, на които разчитат както работещите в телевизията и радиото, така и шефовете им.

Положението на директорите на двете институции никак не е завидно. Ще трябва да обясняват на, общо взето, грамотните си служители защо парите за премии се харчат за прищевки на политиците, които междувпрочем са назначили самите директори и са сътворили правилата на финансиране на предизборната борба.

Проблемът е класически за преходното време - и пазарният принцип съществува на книга, и е съвсем ясно кого облагодетелства. Но също толкова е ясно и кой е губещият от неговото действие.

(Капитал прес)

Както ставаше при всички избори досега, телевизията отново е във фокуса на малките, но шумни предизборни скандали. Променените по Закона за местните избори правила за достъп до ефирно време в националните медии създадоха, както се очакваше, практически проблеми. Добрите намерения на законодателите да направят регламент, зависещ от тежестта на отделните партии, от една страна, и от финансовите възможности на участващите кандидати, от друга, имат потресаващ ефект върху бюджета на самата телевизия.

Според закона, чл. 58, ал. 3 "обръщенията по чл.52, ал.1 са безплатни". Става въпрос за онези 3 минути, които в преобладаващите случаи позволяват в началото и в края на кампанията на всеки, представляващ регистрирана по смисъла на закона партия, да даде ясни доказателства за психиатричния си статус. Всичко останало би трябвало да се заплаща по тарифа, определена от Министерския съвет (чл.58, ал.1: "Министерският съвет определя специални тарифи, по които партиите, коалициите и инициативните комитети на независимите кандидати заплащат предизборните предавания"). Тарифата, разбира се, е солена. За телевизионния екран тя е по-ниска от 4000 лв. за минута диспут. За платените репортажи е почти 12 000 лева. А тарифата за минута реклама в най-гледаното време е около 7200 долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK