С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 окт 1995, 15:53, 631 прочитания

Телевизията отново финансира партиите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Както ставаше при всички избори досега, телевизията отново е във фокуса на малките, но шумни предизборни скандали. Променените по Закона за местните избори правила за достъп до ефирно време в националните медии създадоха, както се очакваше, практически проблеми. Добрите намерения на законодателите да направят регламент, зависещ от тежестта на отделните партии, от една страна, и от финансовите възможности на участващите кандидати, от друга, имат потресаващ ефект върху бюджета на самата телевизия.

Според закона, чл. 58, ал. 3 "обръщенията по чл.52, ал.1 са безплатни". Става въпрос за онези 3 минути, които в преобладаващите случаи позволяват в началото и в края на кампанията на всеки, представляващ регистрирана по смисъла на закона партия, да даде ясни доказателства за психиатричния си статус. Всичко останало би трябвало да се заплаща по тарифа, определена от Министерския съвет (чл.58, ал.1: "Министерският съвет определя специални тарифи, по които партиите, коалициите и инициативните комитети на независимите кандидати заплащат предизборните предавания"). Тарифата, разбира се, е солена. За телевизионния екран тя е по-ниска от 4000 лв. за минута диспут. За платените репортажи е почти 12 000 лева. А тарифата за минута реклама в най-гледаното време е около 7200 долара.


Парламентарно представените партии и коалиции, както и извънпарламентарните "почтено" заплащат отредените им от закона минути за участие в диспутите. И като ползват безплатно излъчваните "хроники" след информационните емисии, изчерпват пропагандните си мераци към екрана и радиоефира. Така към средата на кампанията предизборното присъствие на партии и коалиции на телевизионния екран е донесло дефицит на телевизията от почти 20 млн. лева. До края сумата сигурно ще се удвои. Тъй като законът не предвижда този път бюджетът да финансира телевизията и радиото директно, най-вероятно дефицитът в края на краищата ще бъде покрит от извънбюджетните сметки, т.е. от средствата, на които разчитат както работещите в телевизията и радиото, така и шефовете им.

Положението на директорите на двете институции никак не е завидно. Ще трябва да обясняват на, общо взето, грамотните си служители защо парите за премии се харчат за прищевки на политиците, които междувпрочем са назначили самите директори и са сътворили правилата на финансиране на предизборната борба.

Проблемът е класически за преходното време - и пазарният принцип съществува на книга, и е съвсем ясно кого облагодетелства. Но също толкова е ясно и кой е губещият от неговото действие.



(Капитал прес)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търгът за тунела под Шипка ще се забави още Търгът за тунела под Шипка ще се забави още

АПИ удължи с три месеца сроковете за подаване на оферти заради поискани допълнителни разяснения от потенциалните кандидати

18 яну 2020, 33 прочитания

Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо

Първите частни астронавти проведоха "суха тренировка" преди аварийния тест на капсулата Crew Dragon днес

18 яну 2020, 1513 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2523 прочитания

17 яну 2020, 2452 прочитания

17 яну 2020, 2185 прочитания

17 яну 2020, 2136 прочитания

17 яну 2020, 2114 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
Формулата на успеха в шоубизнеса

Как френските звезди остават на върха десетилетия

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10