Невнимателните водачи могат да бъдат съдени за непокрити по "Гражданска отговорност" щети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Невнимателните водачи могат да бъдат съдени за непокрити по "Гражданска отговорност" щети

Невнимателните водачи могат да бъдат съдени за непокрити по "Гражданска отговорност" щети

1254 прочитания

Когато пътните произшествия не се уреждат с кешови плащания на улицата, а се изчака КАТ, независимо кой е виновен за катастрофата пострадалите шофьори могат да получат обезщетения от застрахователите си по "Каско"-договорите. Застрахователят на "невинния" шофьор обаче от своя страна претендира пред застрахователя, който е сключил "Гражданска отговорност" (ГО) с виновния, като си иска платената по "Каско" сума. Когато шофьорът, нанесъл щетите, не е сключил задължителната ГО или лимитът по нея е по-нисък от нанесените вреди, може да бъде съден за разликата. Това положение е ново, тъй като от началото на тази година се въвеждат нови лимити по застраховката "Гражданска отговорност". До средата на 1995 застрахователите бяха неограничено отговорни по нея - тоест срещу фиксираната премия от 250 лева те трябваше да заплащат пълния размер на причинените от застрахованите вреди по улиците. Сега обаче водачите избират да се застраховат до определен лимит и при нови тарифи (вариантите са три - виж таблицата) и ако нанесат вреди за по-големи суми, ще трябва да си ги плащат сами.

"Каско"-застраховката обхваща няколко риска, един от които е и увреждане на автомобила при катастрофа. При произшествието обаче освен действителните вреди по колата се получава и загуба на търговска стойност (обезценка), както и се пропускат ползи от това, че автомобилът не е в движение и др. Именно за тези рискове, както и за физическите увреждания, пострадалите могат да искат обезщетение от застраховката "Гражданска отговорност" на виновния водач.

Ако например водач на кола А блъсне кола Б и двамата имат "Каско"-застраховка и "Гражданска отговорност", но при различни застрахователи, тогава и двамата ще получат обезщетение от застрахователите си по "Каско"-застраховките за причинените вреди по колите им. "Каско"-застрахователят на Б ще претендира към застрахователя на виновния А за изплащане на платеното от него обезщетение, който иск се реализира от "Гражданска отговорност" на А при другия застраховател. Възможно е обаче увреденото лице да не е доволно от "каско"-покритието или да иска допълнителни обезщетения за нанесени т.нар. морални вреди, при което да изиска допълнително обезщетение от застрахователя на А по "Гражданска отговорност".

Проблем обаче възниква, когато виновният водач не е застрахован по "Гражданска отговорност" и към него се предяви претенция от застрахователя на увредения за покриване на щетите. "Положението може да се окаже критично при отказ на виновния да плати и тогава по съдебен ред се търси отговорност от него", коментира Иван Дочовски - директор на сектор автомобилно застраховане при ЗПАД "България". В такъв случай, особено ако лицето е неплатежоспособно, сме приели да поемаме до 5000 лв. от дължимото от него по обезщетението, допълни той. Когато обаче искът е за по-голяма сума, тя се изисква по съдебен ред.

В друг случай, когато и двете коли са застраховани при един и същи застраховател, виновната страна ще получи обезщетение по "Каско", а невинната - по "Гражданската отговорност" на причинителя на произшествието. Възможно е обаче и двамата водачи да имат еднаква вина за настъпването му, което се определя от застрахователите като случай на съвина. Претенциите на двамата по "Каско"-обезщетението се удовлетворяват, а по "Гражданска отговорност" отговорността на застрахователите е наполовина.

Проблем възниква и за първите три месеца на годината, тъй като крайният срок за сключване на задължителната ГО е 31 март, а застраховката важи само за календарната година. Така повечето шофьори нямат обезпечение по "Гражданска отговорност" през първите месеци. За да се избегне донякъде рискът от липсата на застраховка в този тримесечен период, в "България" автоматично подновяват застраховката на клиентите си по ГО от миналата година за януари през настоящата. Всъщност според все още действащите стари закони за периода януари - март ДЗИ носи автоматична отговорност по ГО и е единственият, който може да сключва тези договори. Тълкувателно обаче в момента монополът на ДЗИ в това отношение се счита за прекратен и частни дружества също предлагат "Гражданска отговорност". За това съдебната практика през последните години не товари ДЗИ с неоснователните искове.

Преглед на оригинала

Когато пътните произшествия не се уреждат с кешови плащания на улицата, а се изчака КАТ, независимо кой е виновен за катастрофата пострадалите шофьори могат да получат обезщетения от застрахователите си по "Каско"-договорите. Застрахователят на "невинния" шофьор обаче от своя страна претендира пред застрахователя, който е сключил "Гражданска отговорност" (ГО) с виновния, като си иска платената по "Каско" сума. Когато шофьорът, нанесъл щетите, не е сключил задължителната ГО или лимитът по нея е по-нисък от нанесените вреди, може да бъде съден за разликата. Това положение е ново, тъй като от началото на тази година се въвеждат нови лимити по застраховката "Гражданска отговорност". До средата на 1995 застрахователите бяха неограничено отговорни по нея - тоест срещу фиксираната премия от 250 лева те трябваше да заплащат пълния размер на причинените от застрахованите вреди по улиците. Сега обаче водачите избират да се застраховат до определен лимит и при нови тарифи (вариантите са три - виж таблицата) и ако нанесат вреди за по-големи суми, ще трябва да си ги плащат сами.

"Каско"-застраховката обхваща няколко риска, един от които е и увреждане на автомобила при катастрофа. При произшествието обаче освен действителните вреди по колата се получава и загуба на търговска стойност (обезценка), както и се пропускат ползи от това, че автомобилът не е в движение и др. Именно за тези рискове, както и за физическите увреждания, пострадалите могат да искат обезщетение от застраховката "Гражданска отговорност" на виновния водач.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK