С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
29 яну 1996, 12:02, 1192 прочитания

Невнимателните водачи могат да бъдат съдени за непокрити по "Гражданска отговорност" щети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато пътните произшествия не се уреждат с кешови плащания на улицата, а се изчака КАТ, независимо кой е виновен за катастрофата пострадалите шофьори могат да получат обезщетения от застрахователите си по "Каско"-договорите. Застрахователят на "невинния" шофьор обаче от своя страна претендира пред застрахователя, който е сключил "Гражданска отговорност" (ГО) с виновния, като си иска платената по "Каско" сума. Когато шофьорът, нанесъл щетите, не е сключил задължителната ГО или лимитът по нея е по-нисък от нанесените вреди, може да бъде съден за разликата. Това положение е ново, тъй като от началото на тази година се въвеждат нови лимити по застраховката "Гражданска отговорност". До средата на 1995 застрахователите бяха неограничено отговорни по нея - тоест срещу фиксираната премия от 250 лева те трябваше да заплащат пълния размер на причинените от застрахованите вреди по улиците. Сега обаче водачите избират да се застраховат до определен лимит и при нови тарифи (вариантите са три - виж таблицата) и ако нанесат вреди за по-големи суми, ще трябва да си ги плащат сами.

"Каско"-застраховката обхваща няколко риска, един от които е и увреждане на автомобила при катастрофа. При произшествието обаче освен действителните вреди по колата се получава и загуба на търговска стойност (обезценка), както и се пропускат ползи от това, че автомобилът не е в движение и др. Именно за тези рискове, както и за физическите увреждания, пострадалите могат да искат обезщетение от застраховката "Гражданска отговорност" на виновния водач.


Ако например водач на кола А блъсне кола Б и двамата имат "Каско"-застраховка и "Гражданска отговорност", но при различни застрахователи, тогава и двамата ще получат обезщетение от застрахователите си по "Каско"-застраховките за причинените вреди по колите им. "Каско"-застрахователят на Б ще претендира към застрахователя на виновния А за изплащане на платеното от него обезщетение, който иск се реализира от "Гражданска отговорност" на А при другия застраховател. Възможно е обаче увреденото лице да не е доволно от "каско"-покритието или да иска допълнителни обезщетения за нанесени т.нар. морални вреди, при което да изиска допълнително обезщетение от застрахователя на А по "Гражданска отговорност".

Проблем обаче възниква, когато виновният водач не е застрахован по "Гражданска отговорност" и към него се предяви претенция от застрахователя на увредения за покриване на щетите. "Положението може да се окаже критично при отказ на виновния да плати и тогава по съдебен ред се търси отговорност от него", коментира Иван Дочовски - директор на сектор автомобилно застраховане при ЗПАД "България". В такъв случай, особено ако лицето е неплатежоспособно, сме приели да поемаме до 5000 лв. от дължимото от него по обезщетението, допълни той. Когато обаче искът е за по-голяма сума, тя се изисква по съдебен ред.

В друг случай, когато и двете коли са застраховани при един и същи застраховател, виновната страна ще получи обезщетение по "Каско", а невинната - по "Гражданската отговорност" на причинителя на произшествието. Възможно е обаче и двамата водачи да имат еднаква вина за настъпването му, което се определя от застрахователите като случай на съвина. Претенциите на двамата по "Каско"-обезщетението се удовлетворяват, а по "Гражданска отговорност" отговорността на застрахователите е наполовина.



Проблем възниква и за първите три месеца на годината, тъй като крайният срок за сключване на задължителната ГО е 31 март, а застраховката важи само за календарната година. Така повечето шофьори нямат обезпечение по "Гражданска отговорност" през първите месеци. За да се избегне донякъде рискът от липсата на застраховка в този тримесечен период, в "България" автоматично подновяват застраховката на клиентите си по ГО от миналата година за януари през настоящата. Всъщност според все още действащите стари закони за периода януари - март ДЗИ носи автоматична отговорност по ГО и е единственият, който може да сключва тези договори. Тълкувателно обаче в момента монополът на ДЗИ в това отношение се счита за прекратен и частни дружества също предлагат "Гражданска отговорност". За това съдебната практика през последните години не товари ДЗИ с неоснователните искове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: ГО КАТ

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 659 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 918 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
Какво можем да правим с приватизационните бонове

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов