Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 апр 1996, 13:10, 966 прочитания

ТЕЦ "Варна" е наред за концесия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Подготвя се екип, който ще разработва проекта за предоставяне на концесия върху ТЕЦ "Варна", съобщиха от отдел "Концесии" в МС. На първия етап трябва да бъде определен финансов консултант по подготовката на концесията. Той трябва да направи оценка на активите на дружеството и да представи схема за финансиране на проекта. До този момент освен "Ротшилд" са проявили интерес и две английски компании. За подготовката на проекта ще бъдат необходими минимум 8 месеца, тъй като това е най-краткият срок, посочен в офертите на тримата кандидати. Едва след това ще може да се пристъпи към откриване на процедура за предоставяне на концесия, като за тази цел ще бъде обявен търг или конкурс. Според експерти концесията е единственият начин за привличане на свежи пари във варненската ТЕЦ. В същото време обаче Националната електрическа компания хем не може да даде пари за рехабилитация, хем се дърпа и спъва концесионния проект. Мотивите са, че ако се даде на чужда фирма, централата на практика ще бъде извадена от енергийния баланс на страната. Според енергийни експерти позицията на електрокомпанията е незащитима и на практика е част от

Заговор срещу ТЕЦ "Варна"


Най-простият контрааргумент срещу становището на НЕК е, че в момента варненската централа на практика бездейства, а дори и да работи, не произвежда повече от 200 мегавата. Освен това тя е един от най-големите замърсители в региона. Централата е проектирана да работи с вносни въглища от донецкия каменовъглен басейн. При технологията, която се прилага за тяхното изгаряне, се отделят голямо количество пепел и серни окиси. Според шефа на фирма "ТОТЕМА инженеринг" Румен Ганчев централата ще бъде в състояние да произвежда 1320 мегавата, без да нанася сериозни поражения на околната среда, но затова е необходима сериозна реконструкция и смяна на горивната база. Според г-н Ганчев последното се налага не само от екологични съображения.

Още от средата на 80-те години става ясно, че донецкият басейн, подобно на другите каменовъглени басейни в Европа - Уелс (Великобритания), Лион (Франция), Рур (Германия), напоследък и Силезия, е застрашен от изчерпване. В резултат на това от 1990 г. Украйна отказа да поднови дългосрочната спогодба за доставка на въглища, сключена преди това с бившия СССР.

С доставките се заеха доставчици, за които се твърди, че до един се финансират от Мултигруп. Междувременно количеството, въглища за ТЕЦ "Варна" монотонно намалява през годините, а цената им нараства и през 1995 г. надхвърля 46 долара на тон. Пропорционално на това намалява и произведената от централата енергия, въпреки че два от шестте й блока от 210 мегавата бяха преустроени да изгарят природен газ - гориво, към чиято доставка Мултигруп също има определени аспирации.



През 1992 г. ТОТЕМА съвместно с американската фирма BECHTEL OVERSEAS предложила проект за рехабилитация на ТЕЦ "Варна", който предвижда приспособяване на централата към подвърхов режим на работа, т.е. към тази част на товаровия график, където има дефицит на енергия. За такава енергия електрокомпаниите по принцип плащат повече и поради това е естествено тя да се произвежда от ТЕЦ, които работят със скъпи вносни въглища. Според специалистите трябва да се търси възможност за доставка на въглища, които да са подходящи за такъв режим на работа с повишена маневреност. Другата препоръка е въглищата да се доставят задължително от три алтернативни източника, за да се осигури максимална енергийна независимост на страната.

"Предложението за смяна на горивната база предизвика буря от негодувание сред изпълнителните директори на НЕК по онова време, както и в ръководството на централата, въпреки че тенденцията за затихване на доставките вече беше ясна. Понятно е - това беше времето, когато доставчиците идваха на преговорите с куфарчета. По-късно обаче, когато явно нищо не можеше да спре тенденцията за бездействие на централата, дойде неафишираната заповед "отгоре" и съответното решение на оперативното ръководство на НЕК - трите стари блока на ТЕЦ "Варна" да се консервират (при наличните технологии това значи да се унищожат), а останалите три да се преустроят на природен газ. И двете решения вече са в ход. Междувременно се лансират и някои "попътни" решения, например един блок в ТЕЦ "Варна" да се пригоди за изгаряне на "по-широка гама горива с разнообразни характеристики. Така, ако някоя групировка достави инцидентно партида въглища, те ще могат да се изгорят на ишлеме, а енергията да се продаде от групировката изгодно. А в останалото време държавата да си поддържа електроцентралата с всичките й разходи. Това е практика до момента, само че с епизодични доставки на природен газ. Очевидно обаче далаверата със скъпото гориво вече по-трудно се реализира. Затова преустройството на блок №6 на централата по споменатия уникален сценарий предстои. Същевременно наши емисари трескаво търсят въглища за този и още един-два блока на ТЕЦ "Варна" дори в Китай и Виетнам, макар и скъпи и с неподходящи характеристики. Или пък планират инвестиране в нови рудници в "периферията на донецкия басейн" - само и само да не се къса пъпната връв", каза пред "Капитал" шефът на "ТОТЕМА инженеринг".

ТЕЦ "Варна" има бъдеще

но ако работи на подвърхов режим, смятат експерти. Ако средната цена на електроенергията е 4.2 цента на киловатчас (такава трябва да бъде тя според разчетите на ТОТЕМА), ТЕЦ "Марица-изток" ще продава тока си по 2.6 цента/квтч, а ТЕЦ "Варна" - по 4.7 цента/квтч. Въпреки високата цена еленергията от варненската централа ще има пазар, защото малко централи в страната могат да работят с режим, който да им позволи да запълват дефицита на ток. Няма да бъде трудно да се осигурят и необходимите кредити. Проектът за реконструкция на ТЕЦ "Варна" за работа на подвърхов режим е включен в приоритетите на Световната банка. ЕБВР и други банки също са изявявали желание да финансират подобен проект. Според експертите това гарантира, че ще има кандидати за концесия. Проблемът е, че ако иска да печели, концесионерът ще бъде принуден да направи необходимата реконструкция и да избира сам горивната база и доставчиците си. А точно това, изглежда, е крайно неудобно за някои шефове в НЕК.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е една от европейските страни с най-малко тестове за коронавирус България е една от европейските страни с най-малко тестове за коронавирус

До момента са направени над 16 хил. теста, повече са в Беларус и Палестина

5 апр 2020, 397 прочитания

Петрол, отчети и коронавирус: какво очакват пазарите Петрол, отчети и коронавирус: какво очакват пазарите

Русия и Саудитска Арабия може все пак да не се разберат, корпоративният сезон започва

5 апр 2020, 187 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
Депутати искат ускорени амортизации

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10