"Родакар" шантажира властите със слаб проект
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Родакар" шантажира властите със слаб проект

"Родакар" шантажира властите със слаб проект

Британският автомобилостроител иска от нашето правителството това, което Тачър му отказа

3612 прочитания

© Петър Петров


"До края на май производството на "Маестро" ще спре и "Родакар" ще затвори врати", съобщи говорителят на българо-британското дружество Винсент Хамърсли. "Родакар" АД беше съвместно дружество на най-големия британски автомобилен концерн Роувър груп" (с 51%) и българската компания "ДАРУ", дистрибутор на BMW, "Ровър" и "Ланд Ровър", собственост на Тилев. Едноименният завод спря сглобяването на возилата още миналия месец. "Ровър" се оттегля от България поради "липса на подкрепа от страна на българското правителство и бюрократични затруднения", формулира представителят на британския концерн за България. Прокраднаха се обаче намеци, че "Ровър" ще ревизира решението си, ако правителството "даде ясни гаранции и уверения, че действително желае производството на българските автомобили "Ровър".

Мнозина свързват събитието с още пресните скандали между собственика на българските фирми Атанас Тилев и правителството. В този смисъл оттеглянето на "Ровър" седмица преди годишната среща на ЕБВР в София (към която са съсредоточени немалко надежди за привличане на чужди инвеститори) може да бъде тълкувано като "отмъщението на Тилев".

Компанията обяви, че на изпроводяк всеки от работниците (117 души) ще получи накуп 12 месечни заплати.

Смесеното дружество приватизира срещу 1.4 млн. долара бивши цехове на завода за дизелови двигатели "Вамо" в началото на ноември 1994 г. Инвестицията на "Ровър" за преустройството на предприятието възлиза на 20 млн. долара, според вицепремиера Гечев. В деня на освещаването на автомобилостроителницата представители на "Родакар" АД подписаха договор с Банка Австрия (първият заем, даван от австрийската банка за частния сектор в България) за кредит от 7.5 млн. британски паунда, които да гарантират допълнително успеха на начинанието. Варненският завод трябваше да сглобява пътнически и лекотоварни разновидности на "Маестро". Според оптимистичните очаквания през 1997 г., когато се предвиждаше фабриката да заработи с пълния си капацитет, от поточната линия трябваше да слязат 10 000 автомобила.

За почти една година в "Родакар" са сглобени 2200 коли, от които са продадени само 200.

"Ако продължаваме по този начин, заводът ще ни струва 10 милиона долара на година", пресметнаха представители на островната автомобилна фирма.

Те извиняват неуспеха си с високите акцизи, наложени от българските власти. При помпозното откриване на завода вицепремиерът Гечев съобщи, че "това е един хубав ден за чуждестранните инвестиции в България". От "Ровър" обаче съжаляват, че в началото са се предоверили на обещанията на българските държавници, които впоследствие не се материализирали. Безрезултатна останала молбата на "Родакар", депозирана в Комисията по бюджет и финанси, фирмата да бъде освободена от 10% акциз върху вноса на дизелови двигатели и от акциза при импорт на резервни части. "Проблемите на "Ровър" не са в акцизите, които са не повече от 7 на сто от себестойността на автомобилите", коментират запознати.

Проектът на британския автомобилостроител датира още отпреди десети ноември, като идеята тогава е, вместо да се закрива, производството на морално остарелия автомобил да се прехвърли в друга страна. След създаването на ЕБВР "Ровър" започва да лобира за финансиране от европейската банка. Не е известно защо преговорите са неуспешни, но е близко до ума кога една банка не отпуска кредит.

Намекът, че предприятията фалират най-често вследствие на лошо управление, г-н Винсънт Хамърсли остави без коментар. "Един от проблемите беше, че нямахме разпространителска мрежа", заяви за "Капитал" говорителят на "Родакар" АД. При прерязването на лентата на завода във Варна единственият българин в управителното тяло на компанията Ивайло Коевски се похвали, че за "Родакар"-продуктите ще бъде използвана дистрибуторската мрежа на "ДАРУ груп". Сега обаче се оказва, че двете марки не могат да се предлагат заедно, защото са несъвместими като шоколад и копърка. "БМВ е луксозна кола от висока класа, а "Маестро" е просто практична", прецени г-н Хамърсли. На предпазливата констатация, че моделите на "Маестро", които се предлагат на българския пазар, са ветерани, а цените са стряскащо високи (640 954 хиляди лева), от "Ровър груп" отговарят: "Този автомобил наистина е с дизайн от 1982 г., но подобрен. Във Великобритания дори през 1994 г. продажбите на "Маестро" бяха много големи."

Не е такова мнението на британските специалисти. "Те искат да финансират закриването на завода си за "Маестро" с чужди пари", казва колега от голяма британска агенция, покриващ дейностите на "Бритиш аероспейс".

Неуспехът на британския автомобил, сглобяван в България, се дължи и на факта, че за да бъде поевтинен, му е "ампутирана" всичката електроника. Затова последното, с което може да се характеризира автомобилът, е икономичност. За сравнение - една "Лада Самара" струва с около 150 хиляди лева по-малко от "Маестро" и гори с около 5 литра по-малко бензин. Като на руските автомобили се начисляват същите данъци като на "Ровър".

Идеята на хората от "Родакар" беше да продават автомобилите на държавните институции, тъй като така и така обикновеният гражданин не се ориентира към скъпия и харчлив автомобил. С други думи, идеята беше българският данъкоплатец да финансира британския автомобилостроител. Това, което британският данъкоплатец не направи. Но в България така и така повечето от производствата разчитат на държавна подкрепа.

Съветът, който говорителят на "Родакар" Хамърсли дава на потенциалните инвеститори, е "проучвайте възможностите внимателно и винаги дръжте пръста си на пулса".

Може би трябва да се добави - на пазара, а не на държавните субсидии. А за това, че все пак данъкоплатецът е бил по-щедър, отколкото "Ровър" се опитва да го изкара, ще напомнят паркираните пред президентството автомобили "Маестро".

"До края на май производството на "Маестро" ще спре и "Родакар" ще затвори врати", съобщи говорителят на българо-британското дружество Винсент Хамърсли. "Родакар" АД беше съвместно дружество на най-големия британски автомобилен концерн Роувър груп" (с 51%) и българската компания "ДАРУ", дистрибутор на BMW, "Ровър" и "Ланд Ровър", собственост на Тилев. Едноименният завод спря сглобяването на возилата още миналия месец. "Ровър" се оттегля от България поради "липса на подкрепа от страна на българското правителство и бюрократични затруднения", формулира представителят на британския концерн за България. Прокраднаха се обаче намеци, че "Ровър" ще ревизира решението си, ако правителството "даде ясни гаранции и уверения, че действително желае производството на българските автомобили "Ровър".

Мнозина свързват събитието с още пресните скандали между собственика на българските фирми Атанас Тилев и правителството. В този смисъл оттеглянето на "Ровър" седмица преди годишната среща на ЕБВР в София (към която са съсредоточени немалко надежди за привличане на чужди инвеститори) може да бъде тълкувано като "отмъщението на Тилев".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK