Интелектуалната собственост все по-трудно се защитава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Интелектуалната собственост все по-трудно се защитава

Интелектуалната собственост все по-трудно се защитава

1205 прочитания

Дигиталните технологии и развитието на Интернет улесняват копирането и видоизменението на всякакъв вид информация - от музиката до компютърния софтуеър. Има ли някакви шансове авторските права да бъдат защитени?

"Интернет е една гигантска копирна машина", твърди Дейвид Нимър, адвокат от Лос Анджелис, който съветва хората как да защитят авторските си права. "Всички защитени от закона за интелектуалната собственост продукти могат да бъдат дигитализирани и веднъж попаднали в Интернет, могат лесно, евтино, многократно и моментално да бъдат копирани."

Защитата на интелектуалната собственост е голям бизнес

Много модерни продукти се продават не на физическата им стойност, а на цена, която отразява големите разходи по предварителни изследвания (например лекарства) или гениални идеи (софтуеър), или разходите по рекламата (парфюми). Високите разходи по разработката, съчетани с ниските производствени разходи, правят подобни продукти лесна плячка за пиратите. Ниската цена на всеки фалшифициран артикул означава, че потребителят и пиратът имат общ интерес да изиграят първоначалния инвеститор.

В миналото копирането на интелектуална собственост отнемаше време и често репродукцията бе по-лоша от оригинала. Дигиталните технологии днес обаче променят нещата по два основни начина. Първо, качеството на копията е същото като на оригинала. Например разликата между един фалшифициран компактдиск на Майкъл Джексън и един оригинален е минимална, докато копието на една аудиокасета е доста по-лошо. Второ, непризнаващата граници Интернет улеснява достъпа на много хора до даден продукт. С неговата поява интересите на пирата и потребителя неусетно стават едно цяло. При новото преразпределение, пред което е изправено авторското право, пиратът и потенциалният потребител често са едно и също лице.

Има защитници на пиратството като форма на промоция, които твърдят, че цяло поколение млади китайци се израснали с фалшив софтуеър на Microsoft, но друг не биха могли да си позволят. Нито един аргумент обаче не отчита факта, че "изгубеният" пазар е огромен, а дигиталната ера още ще го увеличи. Той ще се разрасне толкова много, че ще може да бъде наречен пазар на "алтруисткото" пиратство. Много неоторизирани копия (особено на музика и софтуеър) се разпространяват не от организирани банди, а от хора, които не приемат това за престъпление. Тази статия вероятно също ще бъде фотокопирана и разпространена в точно такива организации, които се противопоставят на кражбата на интелектуална собственост.

Силата на закона

Един нов доклад на Price Waterhouse се позовава на масова сцена от 1963 г. във филма "Форест Гъмп". Малка група от актьори са дигитално мултиплицирани, формирайки голяма тълпа. Ако кадърът бъде запазен за бъдеща употреба, само с няколко трика групата спокойно ще може да бъде превърната в тълпа от 1996 г. Кой притежава правата: оригиналните автори на филма или инженерът, който трансформира тяхната работа? Дигиталната техника създава много юридически проблеми, които се умножават още когато защитеният материал се доближи до Интернет. Законът за авторското право в САЩ определя две основни права: оторизиране на репродукцията (т.е. правене на копия) и оторизиране на нейното разпространение. "Основният въпрос е природата на електронното предаване на защитена от закона работа: репродукция, дистрибуция или и двете", пита Уилям Таненбаум, адвокат от Ню Йорк. Засега никой не знае. Всъщност дигиталната ера създава проблеми пред традиционното тълкуване на "репродукцията" и "дистрибуцията".

Един по-суров свят

Много експертни групи по света работят върху нови правила, за да се справят с появилите се проблеми. В САЩ една група, председателствана от помощник търговския секретар Брус Леман, направи предложения за промени в законодателството, свързано с авторското право. В Европейския съюз друга група в края на миналата година разработи "зелена (консултативна) книга" върху "авторските и други свързани права в дигиталното общество", която евентуално може да прерасне в директива. Световната организация по авторските права към ООН също се опитва да актуализира старата Бернска конвенция, установяваща международни стандарти върху законодателството в областта на авторското право.

Като цяло членовете на такива групи са склонни да възприемат строга теоретична позиция и да разширят защитата на авторските права до нови видове интелектуална собственост. Например една нова европейска директива разширява защитата на авторските права до базите данни. Това означава, че почти всеки вид електронна репродукция и дистрибуция на защитена работа изисква разрешението на собственика. Това пък означава, че правото на свободна информация, което гражданите имаха в преддигиталния свят, неминуемо ще изчезне.

Плати ми

Предположете, че законите станат по-строги. Дали ще могат да бъдат приложени? Клайв Брадли от Британската асоциация на издателите твърди, че ще е необходимо създаването на система за плащания за ползващите интелектуална собственост. Това обаче ще бъде много трудно. До миналата година например нямаше международно приета система за идентификация на филми и телевизионни програми.

Трябва да има някакъв начин за обозначаване на защитените продукти, която неколкократно да се появява на определено място (между песните или между сцени от даден филм), предполагат специалисти. Решаването и опростяването на проблемите със системата за плащане, от друга страна, са много важни за по-лесното убеждаване на хората да се придържат към закона. Защото плащането за нещо лесно и евтино не кара хората на заобикалят закона толкова, колкото ако е продуктът е сложен и скъп.

Няма решение

Дали главоболията с пиратите няма да отстранят компании за авторски права от бизнеса? Вероятно не, макар че ще засегнат печалбите им. За обикновените хора ще трябва известно време и усилия, преди да се облагодетелстват от гениалността на хакерите. Компаниите пък ще бъдат изправени пред следния проблем: колкото е по-висока цената на продукта, толкова ще е по-голям мотивът на хората да се обърнат към услугите на люксембургските пирати. В края на краищата Холивуд преживя години, въпреки че телевизионните компании излъчват филмите му само няколко месеца след кинопремиерата им.

Сред редицата проблеми с пиратството е и създаването на рай на авторските права по подобие на данъчния рай. Там професионални пирати ще могат да продават "стоката" си. Един експерт разказва история, в която при голяма телекомуникационна компания отива фирма, искаща да си установи офшорна база, откъдето да продава пиратска продукция.

Едно решение за проблема с пиратството е да се направи реалният продукт по-ценен. Честото актуализиране може да помогне - повечето хора няма да се втурнат да правят копия на финансов бюлетин, ако той бива непрекъснато актуализиран. Второ възможно решение е търсенето на други начини за правене на пари от интелектуалната собственост. Например дадена компания може да загърби компактдисковете и да трупа приходи от реклама или спонсорство. Или пък да направи като групата "Грейтфул Дед", която позволяваше на феновете да записват концертите й и печелеше от входни билети.

Тези идеи са хубави, но не са практични. Ще бъде чудесно, ако един писател раздава безплатно книгите си и прави пари от лекции и семинари, но зависи на какви теми пише. Поне засега влошените отношения между интелектуалната собственост и дигиталната ера създават повече въпроси, отколкото отговори.

По Economist

Дигиталните технологии и развитието на Интернет улесняват копирането и видоизменението на всякакъв вид информация - от музиката до компютърния софтуеър. Има ли някакви шансове авторските права да бъдат защитени?

"Интернет е една гигантска копирна машина", твърди Дейвид Нимър, адвокат от Лос Анджелис, който съветва хората как да защитят авторските си права. "Всички защитени от закона за интелектуалната собственост продукти могат да бъдат дигитализирани и веднъж попаднали в Интернет, могат лесно, евтино, многократно и моментално да бъдат копирани."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.