Цените на депутатите падат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цените на депутатите падат

Цените на депутатите падат

996 прочитания

Два месеца преди предсрочните парламентарни избори започна разпродажба, в буквалния смисъл, на места в депутатските листи. В условията на хиперинфлация и финансов хаос това се оказа може би единственият динамичен "бизнес".

Разцепването на левицата и отказът на опозицията от общи листи създадоха нова политическа ситуация, при която интересът към твърдо партийните депутатски места в двата полюса (крайно ляво и крайно дясно) намаля. Тези, които плащат, предпочитат да се подсигурят с гласове в малките парламентарни групи, които в определени ситуации имат своята тежка дума. Освен това в малките групи механизмът на вътрешнопартийния контрол не е толкова силен, както в БСП и СДС, и позволява по-лесното лансиране на външни икономически и законодателни интереси.

В момента БСП е дотолкова дискредитирана, че никой не иска да се обвързва с нея освен тези, които нямат друг избор или но традиция са обречени на партията. СДС, от друга страна, вече има своите пакетни спонсори. А и при засиленото обществено внимание към всяко действие на коалицията и нейните лидери никой не би рискувал на дребно.

Традиционно червени в избора си са преобладаващата част от големите икономически групировки и държавните предприятия, банковата система като цяло обикновено залагаше на същия цвят, с изключение на Тексимбанк и БРИБ, които се смятат по-скоро за проопозиционни.

Така че политическите инвестиции са насочени към четири основни формации - Народен съюз, ДПС, Българския бизнес блок и евролевицата.

Жорж предлага цени в марки

БББ загуби стратегическата си позиция на балансьор, която му осигуряваше непрекъснати и разнородни дивиденти по време на 37-ото Народно събрание. След добилите публичност конфликти между Народен съюз и СДС и почти сигурното влизане на евролевицата в парламента Жорж Ганчев смъкна тарифите за място в листите на бизнесблока. Според заинтересовани източници първоначалната "такса" за водач на листа е била 50 000 германски марки, в момента обаче е намалена наполовина. Така че с 25 000 марки се купува депутатски имунитет и право на законодателна инициатива. Цените в твърда валута по-скоро падат заради обезценката на лева и заради "риска" от невлизане в парламента. При предишните парламентарни избори цената на "бизнесдепутат" е била около 2 млн. лева, като Жорж тогава е приемал и плащане в натура - коли, апартаменти и др.

Лидерът на БББ има опит с търгуването на депутатски места и сред собствените си съпартийци. Членове на бизнесбратствата споделиха, че едно от задължителните условия за включването им в листите е било предварително да внесат средства за предизборната кампания по сметка на БББ.

С настъпилите трансформации в левицата бизнесблокът загуби и основния си политически покровител - Красимир Премянов. А така Жорж Ганчев може би окончателно се прости с амбициите си да оглави българския туризъм (като шеф на комитет или министър). За БББ като формация в момента е жизненонеобходимо да се преориентира към нови политически инвеститори. Най-малкото за да бъдат задоволени (дори и временно) апетитите на лидера.

Народен съюз - апетитният залог

Коалицията БЗНС - Демократическа партия в момента изглежда най-привлекателна за потенциални "спонсори", предимно през БЗНС. След отказа на СДС обединената опозиция да отиде на избори с общи листи интересите към тази коалиция нарастват, защото от нея вероятно ще зависи парламентарната подкрепа на следващото правителство.

В последните дни на това Народно събрание беше направен първият опит НС да бъде употребен като парламентарна сила. Плановете на шефа на Мултигруп Илия Павлов да осигури съставянето на правителство с мандата на съюза не бяха реализирани, но те и без това приличаха повече на опипване на почвата, отколкото на някаква политическа заявка. Павлов обаче надали се е отказал от намеренията си да вкара парламентарната група в удобни за групировката релси - нещо, от което Мулти отчаяно се нуждаеше по време на 37-ото Народно събрание. Само че тогава трябваше да се задоволи с компилация от разноцветни депутати - Александър Маринов (БСП), Пламен Денчев (БСП), Венцеслав Димитров (НС), Стоян Денчев (ДПС). Факт е, че човекът на "Мулти" в Народен съюз, Венцеслав Димитров, успя да прокара в парламентарната група подписката за цесията "Химко", без някой от колегите му да съобрази за какво точно става въпрос. Обвързването с "Мулти" обаче може да създаде допълнителни проблеми на и без това крехката коалиция.

Евролевицата - новата оферта

Към старите и добре познати парламентарни играчи се включи формацията, изградена от разнородни соцотломки. Социолози предричат на евролевицата сигурно влизане в парламента, естествено в подходяща коалиция, например с ГОР.

Евролевицата всъщност събира стари лица в нова обвивка. ГОР, ДАР, ОСД и напусналите БСП са добре познати на публиката, само че сега се появяват в нова аранжировка. При това, след като положиха максимални усилия да поизмият червената боя и въпреки това да останат специфично леви.

Основната фигура, която с изявите си на редовните пресконференции на евролевицата е на път да обсеби образа на формацията, е Александър Томов (въпреки че като кандидат за формален лидер засега се спряга Николай Камов). Опасни за единството на новата политическа сила могат да се окажат прекалените лидерски амбиции на част от организационния комитет.

Още преди учредителното събрание на евролевицата (на 22.02), което ще се проведе в зала 1 на НДК, представители на оргкомитета са водили разговори със смятани за платежоспособни политически инвеститори. Според един от учредителите Александър Томов се е срещал с представители на ръководството на Мултигруп, за да обсъди "актуални политически въпроси". Истинското разиграване на листите на евролевицата обаче ще започне след учредителното събрание на 22 февруари.

"Ку-ку" - политически продукт за продан

Според източник от фирменото отделение на Софийски градски съд на предсрочните парламентарни избори ще има официално регистрирана "Ку-ку" партия. Този път били взети всички мерки да не се повтори гафът с делото по регистрацията през 1994 г.

Тогава фирменото дело беше минало, по процедура обаче регистрацията трябваше да бъде публикувана в Държавен вестник. По неизяснени причини една "разсеяна "секретарка тогава задържа съдебното решение в чекмеджето си фатално дълго. ЦИК отказа регистрация на "Ку-ку" партията с аргумента нередовна процедура.

Едно от. основните преимущества на "Ку-ку" партията е телевизионното време, с което реално разполага "Каналето". Предаването всъщност постоянно води своеобразна политическа кампания въпреки ограниченията, наложени от новия медиен закон.

Основният въпрос, на който познатите лица от "Каналето" ще трябва да си отговорят, е дали като партия ще играят за себе си, или за някой друг зад кадър. Първото може да стане феномен в политическата култура. Второто - да доведе до уличаване на всенародните любимци във фалш и да ги развенчае за дълго.

Още повече че според заинтересовани от новата партия там вече е направена заявка за инвестиция от страна отново на Мултигруп.

Кой инвестира в депутати

Досега се смяташе, че депутатите са "стоки с фиксирано потребление", т.е., без да имаш силно политическо лоби, не е възможно да си национален капиталист или едър бизнесмен по правилата, които седемте години преход наложиха. Необходимостта от радикални пазарни промени и общественото настроение срещу корупцията разклатиха сериозно равновесието между търсенето и предлагането на политическа подкрепа за бизнеса. От една страна, за съществуващите играчи стана въпрос на оцеляване да намерят път към новата власт, защото без подкрепа от администрацията техният т.нар. бизнес не може да продължи. От друга страна, особено големите политически формации не могат да си позволят директно афиширане на контакти с икономически и силови групировки, защото това ще се отрази на изборния им резултат. Поради това засега пазарлъци се провеждат предимно с по-малките сили. Като насърчаване на конкуренцията на пазара на корумпирани политици може да се смята решението за сваляне на прага за влизане в парламента от 4 на 3%.

По правило този тип "бизнес" привлича икономически структури, които просто не могат да поддържат дейността си, без да са си осигурили законови вратички и доброжелателни чиновници по висшите етажи на властта.

Един от основните (почти истерично залагащи) играчи на пазара на листи е Мултигруп, засега повече поради активността на членове на ръководството, а не заради реално вложени пари. След като претърпя голямото си разочарование с правителството на Виденов, на което възлагаше големи надежди, сега "Мулти" се презастрахова, залагайки на всякакви формации и на разноцветни персонажи. Така че накрая поне някой да си изпълни ангажиментите към групировката. Отбиването на "Мулти" от властта се очертава като един от най-сериозните проблеми пред бъдещото управление, независимо какво точно ще бъде то.

Вероятно на "пазара" ще се появят и икономически субекти, натрупали достатъчно пари по време на управлението на Виденов и сега търсещи политическа легитимация. Възможно е да се активизират и фирми около приятелския кръг на Виденов "Орион" въпреки съдебната заплаха, тегнеща над част от ядрото му, а може би точно заради нея.

Естествено избираемо място ще се постараят да си купят и досегашни народни избраници, за които е жизненоважно да се подсигурят с имунитет за още един мандат, за да не се озоват на "Развигор".

Появила се е вече и категорията на "новобогаташите" в политическия бизнес. Известен варненски бизнесмен не крие едноличните си мераци да оглави Комитета по горите срещу 35 хиляди долара.

"Дребния бизнес никакъв го няма, затова фирмаджиите се опитват да инвестират последните си пари в депутатско място или в държавен пост, за да могат после да се обогатят", коментира действащ "брокер" на депутатски кресла. В "ценоразписа" влизали и недвижимости като къщи и бензиностанции, които могат да бъдат оттъргувани срещу вписване на кандидата на избираемо място.

Според запознати с движението на тарифите в момента депутатско място може да се купи с "инвестиция", варираща от 20 000 до 35 000 германски марки. След изборите веднага ще се оформи и нов пазарен сегмент - на министри, зам.-министри и шефове на комитети и агенции. Тук вече и ценовикът Гривеков ще бъде безсилен. Освен ако някой не реши, че е време предлагането на такива стоки да се ограничи драстично.

(Капитал)

Два месеца преди предсрочните парламентарни избори започна разпродажба, в буквалния смисъл, на места в депутатските листи. В условията на хиперинфлация и финансов хаос това се оказа може би единственият динамичен "бизнес".

Разцепването на левицата и отказът на опозицията от общи листи създадоха нова политическа ситуация, при която интересът към твърдо партийните депутатски места в двата полюса (крайно ляво и крайно дясно) намаля. Тези, които плащат, предпочитат да се подсигурят с гласове в малките парламентарни групи, които в определени ситуации имат своята тежка дума. Освен това в малките групи механизмът на вътрешнопартийния контрол не е толкова силен, както в БСП и СДС, и позволява по-лесното лансиране на външни икономически и законодателни интереси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK