Едновременно с кабинета стартираха и трусовете в Нефтохим
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едновременно с кабинета стартираха и трусовете в Нефтохим

Едновременно с кабинета стартираха и трусовете в Нефтохим

Галина Александрова
1062 прочитания

Нефтохим ще бъде приватизиран, обяви лаконично служебният премиер Стефан Софиянски в петък, без да дава повече подробности. Същия ден Министерският съвет въведе временна забрана от 14 февруари до 30 април 1997 г. за износа на авиационни бензини, автомобилни бензини, керосин, дизелово гориво, газьол за промишлени и комунални цели, горива за корабни дизелови двигатели, мазут и пропан-бутан. Забраната не се отнася за горивата в нормалните резервоари на български и чуждестранни превозни средства.

Документът бе приет спешно от кабинета след посещението на служебния премиер в Нефтохим в четвъртък. Ако е необходимо, границата ще бъде блокирана дори с войска, но ще бъде спряно изтичането на национален доход чрез нелегалния износ на горива от Нефтохим, заяви пред журналисти Стефан Софиянски. Рафинерията губи всекидневно милиони от социалните цени на произвежданите в нея петролни продукти. В същото време избрани търговци изкупуват бензина и дизела по вътрешни цени и го продават зад граница по международни, реализирайки огромни печалби. В момента бензинът се продава у нас около 130 долара за тон, а нафтата - под 100 долара за тон. Зад граница вървят съответно по 230 и 213 долара за тон. Това решение на кабинета временно ще парира спекулативната търговия с горива и ще засегне значително групировки от типа на "Литекскомерс", "Юкос петролеум - България" и множеството фирми, свързани с партийни величия и приближени на бившето ръководство, смятат в комбината. Според източници от Бургас "Литекскомерс" се ползвала със специални преференции в рафинерията и под покровителството на търговския директор Светослав Йорданов през последните кризисни дни получавала големи количества бензин с предимство. Така обясняват в Бургас защо в бензиностанциите на "Литекс" има гориво за разлика от останалите фирми.

В понеделник се очаква да бъдат взети още правителствени решения за принципите на управлението на рафинерията, включително по механизмите за определяне на цените на горивата. Цената ще бъде вдигната драстично, каза Софиянски, но не толкова, колкото са поискали от рафинерията - 1500 лева за литър.

Още на първото си заседание в четвъртък служебните министри решиха Нефтохим отново да мине на пряко разпореждане на Министерския съвет. Само седмица преди това правителството на Жан Виденов приключи дейността си, като с неясни мотиви прехвърли рафинерията към промишленото министерство. Не е ясно все още защо бе предприета тази мярка от нашите предходници, но се надявам да разберем това в най-скоро време, заяви вицепремиерът и министър на промишлеността Александър Божков. Според него в момента проблемите на рафинерията са от такъв характер, че с тях трябва да се ангажира кабинетът. Определен бе и съставът на новия директорски борд на комбината. Стефан Софиянски настоял в него да бъдат включени само държавни служители. От тази седмица Нефтохим ще има двама изпълнителни директори - досегашния финансов директор Атанас Зайков, който водеше преговорите с кредиторите, и колегата му по производствените въпроси Никола Карагьозов. В съвета на директорите влизат също двама инженер-химици от рафинерията - Георги Василев, който е технически директор, и Георги Андонов, началник на цех "Каталитичен крекинг". За председател на борда бе избрана Ели Гетова, която в скоро време ще бъде назначена за зам.-министър на промишлеността. За зам.-председател е определен Димитър Бъчваров, който ще оглави отдел "Икономика" в Министерския съвет. В понеделник вероятно ще бъде обявен и седмият член на директорския борд, очаква се той да бъде един от министрите. Не е изключено това да бъде министърът на финансите Светослав Гаврийски, който би бил особено полезен при преговорите за откриване на нови кредитни линии и изчистването на взаимните дългове между бюджета и рафинерията.

Премиерът уцели десятката, като назначи борд от професионалисти, заяви представител на фирма, която е търговски партньор на рафинерията. Никола Карагьозов се ползвал с подкрепата на синдикалистите на д-р Тренчев, докато към Зайков била добре разположена соцпартията. Новите стари шефове на Нефтохим са компрометирани при досегашното си управление и ще бъдат уязвими, предупреждават обаче хора от рафинерията. Във вреда на Атанас Зайков са връзките му с Гриша Ганчев и "Литекскомерс" и с изчезналия шеф на "Омнитех" Константин Димитров. Според източник от Бургас синът на Карагьозов бил обвинен за участие в обири и за смъртта на възрастен човек при катастрофа и срещу него е заведено дело в края на 1995 г. При срещата си със Стефан Софиянски синдикалисти от Нефтохим пък му връчили папка с документи, които уличавали в далавери техническия директор Георги Василев.

От ръководството на Нефтохим е поискано в срок от две седмици да представи цялостна оздравителна програма на дружеството. Според данни от рафинерията новото ръководство вече работи усилено по бизнес-програмата на дружеството за 1997 г., в която ще бъдат включени и исканите от правителството оздравителни мерки.

От Нефтохим твърдят, че реалната себестойност на бензина е около 1400-1500 лв. за литър. В момента различните видове бензини се продават от 328 до 376 лв. за литър. Сегашните цени на горивата са калкулирани при курс 660 лв. за долар. Методиката за определянето на цените на горивата може и да не се променя, ако се съобразява с ежедневния курс на долара, твърдят от нефтеното дружество.

Още до неделя ще бъдат взети необходимите мерки за откриване на нови кредитни линии и за разсрочване на задълженията на Нефтохим към банките, обеща Софиянски. Правителството едва ли ще стане финансов гарант по кредитните линии, но е достатъчен фактът, че то отново пое управлението на рафинерията и от първия си работен ден се ангажира с решаването на нейните проблеми, заявиха пред "Капитал" от смесеното дружество "Росбулнефт", което е основен доставчик на Нефтохим. В средата на миналата седмица оттам съобщиха, че руската страна в дружеството "Роснефт" е поела 50% от гаранциите пред френската "Париба" за кредитната линия, отпусната на Нефтохим. В резултат на тази гаранция кредитната линия вече е увеличена на 50 млн. долара, твърдят от смесеното дружество.

В четвъртък в Нефтохим пристигна танкерът "Африкана добс" с около 66 хил. тона петрол, доставен от "Росбулнефт". С него рафинерията закърпи производството за малко повече от седмица, при това при намалена преработка. До края на месеца се очакват поне още един танкер със суров петрол от "Росбулнефт" и два танкера от "Юкос петролеум - България". Договорено е едно карго и с британската фирма "Аркадиан", съобщиха от Бургас. Но дори и да бъдат изпълнени тези доставки, пак няма да бъдат достигнати обичайните 10 карта, необходими месечно на рафинерията, за да се осигури нормалната й дейност. От голямо значение при по-нататъшните преговори по бъдещите доставки за Нефтохим ще бъде ценовата политика на новия кабинет, смятат представители на фирмите доставчици.

Според специалисти от бранша приватизацията е единствената реалистична възможност да бъдат осигурени свежи пари за реализирането на инвестиционните проекти. Около 200 млн. долара са крайно необходими за модернизацията на инсталациите на нефтохимическия комбинат, част от които вече са напълно амортизирани и до година могат да доведат до затваряне на цели производства.

Нефтохим ще бъде приватизиран, обяви лаконично служебният премиер Стефан Софиянски в петък, без да дава повече подробности. Същия ден Министерският съвет въведе временна забрана от 14 февруари до 30 април 1997 г. за износа на авиационни бензини, автомобилни бензини, керосин, дизелово гориво, газьол за промишлени и комунални цели, горива за корабни дизелови двигатели, мазут и пропан-бутан. Забраната не се отнася за горивата в нормалните резервоари на български и чуждестранни превозни средства.

Документът бе приет спешно от кабинета след посещението на служебния премиер в Нефтохим в четвъртък. Ако е необходимо, границата ще бъде блокирана дори с войска, но ще бъде спряно изтичането на национален доход чрез нелегалния износ на горива от Нефтохим, заяви пред журналисти Стефан Софиянски. Рафинерията губи всекидневно милиони от социалните цени на произвежданите в нея петролни продукти. В същото време избрани търговци изкупуват бензина и дизела по вътрешни цени и го продават зад граница по международни, реализирайки огромни печалби. В момента бензинът се продава у нас около 130 долара за тон, а нафтата - под 100 долара за тон. Зад граница вървят съответно по 230 и 213 долара за тон. Това решение на кабинета временно ще парира спекулативната търговия с горива и ще засегне значително групировки от типа на "Литекскомерс", "Юкос петролеум - България" и множеството фирми, свързани с партийни величия и приближени на бившето ръководство, смятат в комбината. Според източници от Бургас "Литекскомерс" се ползвала със специални преференции в рафинерията и под покровителството на търговския директор Светослав Йорданов през последните кризисни дни получавала големи количества бензин с предимство. Така обясняват в Бургас защо в бензиностанциите на "Литекс" има гориво за разлика от останалите фирми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK