Докладиада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Докладиада

Барозу демонстрира посоката на устрема на правителството на Бойко Борисов

Докладиада

Какво каза Еврокомисията на България в последната си оценка за правосъдието и борбата с корупцията и престъпността

Ирина Новакова
3976 прочитания

Барозу демонстрира посоката на устрема на правителството на Бойко Борисов

© Yves Herman


На 20 юли се чества Свети Илия, повелител на летните стихии, гръмотевици и градушки. В негова име се организират общоселски събори и тържества.

Тази година празникът съвпадна с доклада, с който Европейската комисия оцени усилията на България да реформира съдебната си система и да се бори с корупцията и организираната престъпност. За разлика от предишни години, в тази оценка на Брюксел нямаше гръмотевици. А единствената градушка беше от похвалите с доклада, заваляли на общоминистерския събор в чест на документа в София.

Нов momentum

Докладът на Брюксел ще се запомни като първия, който ясно констатира, че в България има "силна политическа воля за реформи", наречена "устрем" в българския превод на доклада (в оригиналния английски текст определението е "momentum", което в предишни години е превеждано като "инерция"). Комисията е забелязала този устрем в годината, изминала от предишната й оценка, която съвпадна с идването на власт на правителството на ГЕРБ.

Доказателства за това явление (невиждано в първите две и половина години на членството на страната в Евросъюза) са приетата преди месец Стратегия за съдебна реформа, промените в Наказателно-процесуалния кодекс и по-енергичната борба с организираната престъпност и корупцията.

Макар и в типичния експертен и неутрален дух, тонът на доклада като цяло е позитивен. В него липсват добре познатите от предишни оценки фрази като "политически чадър над обвиняеми",  "провал за задържане на известни престъпници" и "продължаваща неадекватност в разследванията и съдебните дела за организирана престъпност и корупция на високо ниво". Тези проблеми са поне отчасти овладяни, смята Еврокомисията, и го доказва с примери - докладът споменава съдебните производства срещу бивши депутати и министри (включително срещу Божидар Нанев от това правителство) и полицейските акции срещу организираната престъпност.

Формално, без цел и посока

Този път, българските институции прочетоха за себе си други неприятни фрази в доклада - или пропуснаха да ги прочетат, твърде заети с анализ на похвалите. Споменават се "важни недостатъци" и "липса на инициатива и професионален капацитет" в работата на прокуратурата и съда. "Сложните разследвания показват липса на посока и цел, а процедурите са твърде формални, твърде дълги и често се провалят в съда". Органите за борба с конфликт на интереси са пасивни и не работят независимо, а контролът на публичните средства (включително еврофондовете) е слаб и рядко улавя измами. Репутацията на съдебната система пък е уронена от казусите с лобизма на Красимир Георгиев, проблемите в Благоевградския окръжен съд и облагодетелстването на магистратски роднини с ценни имоти. В дните преди доклада, от София са направили опит да убедят Еврокомисията да смекчи част от тези критики, особено насочените към прокуратурата - но без успех, според източници от институцията.

За пръв път докладът обръща специално внимание на управлението на публичните средства - новост, която беше слабо коментирана при реакциите в София. За разлика от останалите критики и похвали, за тази никой не пое отговорност.

Внимание, конфликт на интереси

Темата попада в полезрението на Еврокомисията заради са "фундаменталните слабости" в тази област, сочи докладът. Визира се най-вече качеството на обществените поръчки, компроментирано от корупция, конфликт на интереси, "местно протежиране" и пряко договаряне с бенефициенти дори в случаи, когато е уместно да се проведе търг.  Органите, отговарящи за превенцията и хващането на тези злоупотреби са пасивни, твърди докладът. Само преди седмица подобни заключения направи и годишния отчет на ОЛАФ. Там България беше посочена като единствената държава в ЕС, където повечето нередности с еврофондове се хващат не при текущи проверки на отговорните за това служби, а едва при последващия одит или външни проверки.

При коментара на тази тема, говорителят на Еврокомисията Марк Грей неслучайно напомни замразяването на близо половин милиард евро от пред-присъединителните програми, което беше наложено на България преди точно две години. До него се стигна именно заради слабия контрол върху

харченето на парите и конфликта на интереси. Въпреки че Грей ясно посочи, че засега подобна стъпка не се обмисля, сериозните констатации в доклада по темата би трябвало да се приемат като последно предупреждение.

В Румъния - анти-доклад

Докладът за България обаче изглеждаше несравнимо по-добър при неизбежното сравнение с оценката за Румъния, която също е обект на Механизма за наблюдение и сътрудничество. Северната ни съседка не само че не е показала сходно ниво на политическа и съдебна воля за реформа, но и дори е допуснала "назадък" в борбата срещу корупцията. В Букурещ се появиха опасения, че критиките на Еврокомисията ще отложат членството на Румъния в Шенген, където страната се опитва да влезе заедно с България през 2012г.

Румънските политици реагираха странно на доклада - правителството още вчера обяви, че ще подготви анти-доклад със собствено мнение за напредъка си и така ще се опита да накара Брюксел да ревизира оценката. Първите коментари на румънските медии по тази идея бяха, че вместо да дискредитира Еврокомиисята, Букурещ ще посрами себе си.

Накрая, но не за последно

През лятото на 2007, 2008 и 2009г. след докладите на Еврокомисията се случваха две неща - първо, политиците и съдебната система ни обещаваха, че ще изпълнят всички препоръки на Брюксел. И второ -

излизаха в лятна ваканция, която притъпяваше тези намерения. Впоследствие, механизмът за наблюдение така и не успява да изпълни целите си и остава в сила отново и отново, година след година.

Този път българското правителство и съд имат всички условия да променят модела на пост-докладната истерия, преминаваща в ступор. Има политическа воля, подкрепена отвън. Има започнати и подготвяни законодателни и административни реформи. Има и конкретни препоръки. Нищо не пречи на следващия Илинден тук да прочетете последния текст по последния брюкселски доклад за България.

На 20 юли се чества Свети Илия, повелител на летните стихии, гръмотевици и градушки. В негова име се организират общоселски събори и тържества.

Тази година празникът съвпадна с доклада, с който Европейската комисия оцени усилията на България да реформира съдебната си система и да се бори с корупцията и организираната престъпност. За разлика от предишни години, в тази оценка на Брюксел нямаше гръмотевици. А единствената градушка беше от похвалите с доклада, заваляли на общоминистерския събор в чест на документа в София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    marriela avatar :-|
    Marriela

    В докладите на ЕС за напредъка на България винаги, освен констатации, е имало и политика. "Силна политическа воля за реформи" според мен не е констатация, защото такава очевадно липсва, а е едно политическо рамо за ГЕРБ, имайки предвид, че и Барозу, и мнозинството в ЕК са представители на политически партии, членуващи в Европейската народна партия, в която членува и ГЕРБ!

  • 2
    photographer avatar :-|
    Сульо Пулев

    Тези доклади много отдавна престанаха да имат каквото и да е значение; често, ако не постоянно, са далеч от реалностите в съответните държави (България и Румъния) и в момента единствената им цел е да обслужват политически интереси от двете страни на Дунава. Всъщност, не толкова цел, колкото "полза", от която се "ползват" съответните политически групи у нас и на север. Брюксел като цяло има изключително бегла, в най-добрия случай, представа за това какво се случва в двете най-нови страни-членки и изглежда, че не само не търси да рифрешне погледа си върху проблемите ни, ами се чувства доста комфортно да критикува стари или несъществуващи проблеми и да хвали стари или най-често несъществуващи напредъци.

  • 3
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    ...ммм, всъщност на база такива доклади се решава ще се дават ли пари на БГ от ЕС фондове, кога и колко...или ще се обещават пари, но с невъзможни административни условия - например отнемане на права на разплащателни агенции. Така че, свъщност докладите са много важни. Дали отразяват истината? В ЕС никой не го интересува каква е истината, обаче има заинтересовани как изглежда :).

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Каквото и да ви говорят става дума за пари, ако не споменават пари, значи става дума за много пари......
    А паретата в ЕС почват да стават кът, поради това онова......
    И брюкселските зелки правят каквото могат да спъват паретата да идват къде Румъния и България, и са си прави за себе си, всяка коза гледа свой крак, нали?

  • 5
    boiko_poboiko avatar :-|
    Бойко Побойко

    Целия доклад може да се обобщи с две думи - Бойко дръж!;-)
    http://boiko-poboiko.info/za-trude6tite-se-i-vredata-ot-loita

  • 6
    baletlnetpepas avatar :-|
    Автор

    Momentum -
    1. (mech.) quantity of motion of moving body, product of its mass and its velocity 2.impetus gained by movement (lit. or fig.)

    Източник - The Concise Oxford Dictionary - 7th Edition - April 1981

    Колкото до статията и доклада, ако зависеше от мен, първото нещо което щях да направя за реформа в съдебната власт, щеше да бъде изкарването на прокуратурата от нея. Ако някъде има истинска корупция, трудно уловима и още по трудно доказуема, то тя е в прокуратурата.
    Решението на съда се наблюдава от две страни - прокурор и адвокат. Решението на прокуратурата не се наблюдава от никой друг освен от самата прокуратура - дознателят може и да си помисли нещо, но няма власт да оспори действията на прокурора, а адвоката би имал интерес да мълчи при корупционни практики. Ако ще се подкупва някой, то по-сигурно и по-евтино е да подкупиш прокурора да не повдигне обвинение, от колкото съдията да оправдае подсъдимия.

    Излизането на прокуратурата от съдебната власт би допринесло в следващите доклади да има отделна оценка за съда и за прокуратурата. Защото сегашната обща оценка за съдебната власт (която включва и двете) позволява на всеки да интерпретира думите както му е изгодно. Правителството например, в борбата си със съда, ще каже че в същност се има предвид съда, а не прокуратурата и ще продължи с безумните си желания да се наложи над него.

  • 7
    photographer avatar :-P
    Сульо Пулев

    До коментар [#3] от "mirohero":

    хаха! нещо си се объркал мой човек! тез доклади нямат нищо общо с процеса на вземане и даване на парички, камо ли с решенията за отнемане на права и прочие... тези неща се решават на друго ниво и на друг механизъм, а докладчетата са чисто и просто фасада, с която чичковите политичковчета да могат да се хвалят ако са на власт и да плюят ако са в опозиция. туй то.

  • 8
    info111 avatar :-|
    info111

    Напълно съм съгласен с мнението на Marriela, а и с останалите - докладът е твърде общ и с ясен политически отенък, обаче едва ли някой е очаквал да е друг.
    На мен ми направи впечатление един абзац:

    "В дните преди доклада, от София са направили опит да убедят Еврокомисията да смекчи част от тези критики, особено насочените към прокуратурата - но без успех, според източници от институцията..."

    Опитите на настоящото правителство да набедят едни за лоши - напр. съдиите, а други - за добри или реформиращи се (като прокуратурата, следствието и полицията) са малко прибързани и не съвсем обективни.

    Докладите на Еврокомисията за България през годините освен оценка за страната ни, всъщност представляват и самооценка на същата тази комисия, както и на европарламента доколко ЕС и структурите и комисарите му са адекватни и полезни. И този момент май се изпуска, а той е много важен според мен, защото картинката не е никак розова.
    Много от нещата, които се констатират са верни, но е вярно също, че както българските управления и борбата с организираната престъпност са тромави и вървят след събитията, същото важи до голяма степен и за евроструктурите през годините...
    Не ми се иска да се разводнявам, но и западните страни, и САЩ носят определена отговорност за безобразията и тоталното доминиране на организираната престъпност в България през последните 20 години! И въпреки че това е преди всичко "работа" на българските граждани - избиратели и правителства, много от неприятните неща в България, като варварското й разграбване можеше да се предотвратят, ако действията на "констатиращите" с докладите бяха по-адекватни и навременни през годините. Твърде дълго много от бюрократите в Брюксел бяха "толерантни" и изчкващи в оценките и най-вече действията си и понякога драстично "погрешни" - а през това време всички знаеме какво ставаше в страната...Сега вече е много трудно да се хванат толкова много "изпуснати влакове", но не само че не е невъзможно, но и задължително.

    Да дам само един, много красноречив пример - регистрирането на ДПС, което е категорично незаконно според Конституцията, е станало и след натиск отвън, и по-специално от Турция и ... двора на "Нейно Величество кралицата на Англия" !!!
    ""Пътят на България към Европа ще бъде опорочен, ако не се позволи на ДПС да участва в изборите" - казва на времето пред "дипломата" от "Монтерей" Виктор Вълков Катрин ла Люмиер, генерален секретар на Съвета на Европа...Къде е сега ла Люмиер да говори и предупреждава пак за опорочения път на България към Европа?"
    Ето и абзац от едно писмо - то е от тогавашния министър-председател на Турция Месут Йълмаз до българския премиер. "Г-н премиер, ако искате да бъдат решени в кратко време и изгодно за Вас всички висящи въпроси, обявете, че ще приемете моята покана, ще дойдете в Турция, ще се разберем. Трябва да бъде регистрирано ДПС като политическа партия", цитира по памет Попов част от писмото.
    И още: "...Във връзка с тази история, няколко дни по-късно, посланикът на Великобритания ми предаде устно, че правителството на Нейно Величество кралицата на Англия ще бъде доволна, ако г-н Димитър Попов използва своето влияние, за да се получи регистриране на ДПС като политическа партия", съобщи Попов.

    http://www.afera.bg/index.php?option=com_content&task=view&id=5504&Itemid=9

    http://www.lubamanolova.info/component/content/article/7/791-6-

    Защо сега Катрин ла Люмиер, Турският кабинет или "дворът на "Нейно Величество кралицата на Англия" не дойдат да си приберат Доган барбар с летящата му чиния, та поне малко да си поотдъхне малката ни страна от престъпленията и "умозаключенията" на този откровен престъпник-рецидивист и доносник на ДС?


    С две думи искам да кажа, че много от оценките са и ... самооценки и много от препоръките трябва да се приемат и в двете посоки. На всички е ясно, че нямаше да се стигне до каквито и да е промени в България - колкото и спорни и неустойчиви да са те, ако не бе силният ескалиращ натиск от ЕС и САЩ.


  • 9
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    От това, което прочетох, всичко в доклада е истина, и е разказано с твърде добронамерен тон.

    боби1944 да си гледа работата, щото като имаше пари у Европата, пак ни пишеха доклади, и там за стани-шеф и компания имаше доста по-сериозни думи. Няма разлика в подхода, просто на боби1944 любимците бяха задници и се оакаха здраво, както оакаха и нас, и сега боби го е яд. Сладур...

  • 10
    info111 avatar :-|
    info111

    Нека все пак да припомня няколко простички факта, които може би определени лица позабравят в коментарите си.
    Досега през последните 20 години почти никой от официалната власт не видя мафия и организирана престъпност в странта. Спомняте ли си, например, как и Михов, и Румен Петков и редица други техни колеги (вътрешни министри) на въпроса има ли мафия и организирана престъпност в България лежерно отричаха или невинно питаха: "А какво разбирате под мафия?"
    Ако някой не си спомня, да си направи труда и да се поразрови, за да разбере за какво говоря...Ето един пример:

    "Румен Петков не видя мафия в Дупница

    Румен Петков се разходи из площада пред общината в Дупница, където го чакаха стотици жители на града, дошли да подкрепят Пламен Галев..."

    rel="nofollow">http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2278&sectionid=16&id=0000101

    (Обаче вижте иронията - Румен Петков се прави на недоубита лисица и отрича изобщо съществуването на мафия в България, ама вижте какво казват ... родителите му в същото време:

    "Мафията и престъпниците са по-организирани в България от полицията и държавата. Това каза бащата на министъра на вътрешните работи - Йордан Петков..."

    http://bulgaria.actualno.com/news_156495.html

    За какво говоря ли?
    Ами за това, че ако ВЪТРЕШНИЯТ МИНИСТЪР НЕ ВИЖДА ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНОСТ, ТО КАК ИЗОБЩО ПОДЧИНЕНИТЕ МУ И МВР ЩЕ СЕ БОРЯТ С НЕЯ ?!

    Така че да не забравяме - Борисов и Цветанов са първите от управленците в България през изминалите десетилетия, които най-после съзряха организираната престъпност и мащабите на пораженията и проникването й във властта и всички области на икономическия и обществено-политическия живот в страната! И това е факт! (Както е и факт, че те точно и затова спечелиха изборите...)
    Съвсем отделен е въпросът какво следва от тук нататък и доколко те са искренни и способни да доведат битката срещу мафията и да осъдят босовете й с адекватни тежки присъди...Аз лично съм скептичен, но истински се надявам да не се окажат поредните разочарования...И точно тук виждам и ролята на ЕС! Само знам, че повече така не може и не трябва, няма да продължава! Българският народ не заслужава този терор и икономически геноцид.

    Простата истина е, че ако в наказателното право освен престъпникът присъди заслужават и неговите съучастници, то от тук е нужна само една крачка, за да се види ОЧЕВАДНОТО! Че редица полицаи, прокурори, следователи и съдии СА ЕДНАКВО СЪПРИЧАСТНИ, АКО НЕ И ПО-ВИНОВНИ (аз лично смятам, че вината им е по-голяма) НЕОСЪДЕНИТЕ НАЙ-КРУПНИ ПРЕСТЪПНИЦИ, В Т.Ч. УБИЙЦИ, ЗАЩОТО КОГАТО ТЕ НЕ ГИ ВКАРВАТ ТАМ, КЪДЕТО ИМ Е МЯСТОТО, ТО И ТЕ СА ВИНОВНИ ЗА ПОСЛЕДВАЩИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ, РЕСП. УБИЙСТВА НА СЪЩИТЕ...
    С две думи, ако един убиец-рецидивист (да не посочвам конкретни имена - такива всички знаеме бол) трябва да най-накрая да бъде осъден десетки години в затвора, то на съпричастните за невкарването му досега по делата му следователи, полицаи, прокурори и съдии трябва направо да им отрежат главите.

    За какво говориме, когато лица с "30-40 досъдебни производства и условни присъди" продължават да извършват очевидно единственото, което могат - ПРЕСТЪПЛЕНИЯ? И какво според вас трябва да се направи с всичките полицаи, следователи, прокурори, съдии и служебни лица, "работили" по тези рецидивисти и делата им? Къде са те сега? На тях ли ще продължава да се разчита в борбата с организираната престъпност!?!?!?
    И друго - изключително важно - докога и Бойко Борисов, и Цветаб Цветанов ще продължават да се правят че не виждат старите мутри от ДС в редиците на МВР, прокуратурата, съдилищата и тайните служби? И какво правят още тези там? С тях ли ще се борят с мафията, която се зароди и създаде точно от ДС и шефовете на главните й управления?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK