Моля, пътниците да слязат
Промените в закона за автомобилните превози ще намалят конкуренцията и алтернативите за пътниците
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Българските автобусни превозвачи предлагат всевъзможни маршрути и пътувания. Наскоро някои от най-големите на пазара предложиха и една нова услуга – пътуване във времето. И по-специално пътуване назад във времето към годините на плановата икономика. Транспортното министерство се съгласи да се качи на този рейс. Така изказването на министъра на транспорта Александър Цветков, че трябва да се въведе ред в автобусните превози, защото "конкуренцията е много голяма и фирмите си крадат пътниците", далеч не е просто комично. Лошото е, че след ведомството на рейса към соцреалността волю-неволю ще трябва да се натоварят и всички български граждани.
Крачката назад е разписана в промените в Закона за автомобилните превози, които започнаха да се разглеждат от парламента. В своята цялост законът предлага куп пазарни ограничения - таван на цените на такситата, ограничения при превозите за собствена сметка (виж каретата) и най-вече намаляване и по-строго регулиране на броя на автобусните разписания.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
13 коментара
"Който разменя свобода за сигурност, накрая няма нито свобода, нито сигурност" - Бенджамин Франклин. Не се връзвайте на обещанията за светли бъднини, срещу скромното условие чиновникът да има думата вместо нас-клиентите. Ако го допуснем в автобусните превози, ни чака същото в много други браншове, включително във вашия собствен. Поне още 30-тина групи "бизнесмени" гледат дали номерът ще хване дикиш, за да го изкопират и в тяхния сектор. Накрая ще го докараме до еманацията на всяка централна икономика - опашки и купонна система
ОК, съгласен съм с изказаната теза. Но статията ми се струва по скоро философска отколкото аналитична.
Излагате мнението че в този сектор пазарните правила са по-добри от планирането на държавно ниво. Въпреки това, сега действащите правила също не са много пазарни. В екстремния пазарен подход всеки би трабвало да може да превозва пътници от всякъде до всякъде (при спазване на правила за безопасност и и комфорт). Но дали е възможно това да се случи в този сектор? На какви начала ще се състезават фирмите?
Крайната цел на всякакви промени би трябвало да бъде възможно най-комфортно пътуване при най-ниска цена. Но тъй като главно значение за пътниците има разписанието, дори и при лоши автобуси или пък различни цени, несмятам че то трябва да бъде подлагано на конкуренция.
Това което те предлагат мисля че следва тази логика.
От друга страна може би трябва да се даде възможност на алтернативни автогари да действат по свой принцип. Да се стимулира предприемачеството.
В статията си изказвате тезата колко непазарно подхожда държавата, а я подкрепяте с изявления колко ще бъдат прецакани тези или онези, но не защото работят на пазарен принцип ами защото имат сключени вече договори с община.
Поздравления за добрата статия! И поздравления за първия коментирал статията заради блестящия цитат от Бен Франклин, който за съжаление звучи твърде актуално в днешна България.
Много точно Калина Горанова е напипала точно онези текстове от променения закон, които имат за цел само едно - на пазара на автобусни превози да останат само КАРАТ-С, Ивкони и още няколко такива фирми.
От една година насам министър на транспорта не е Александър Цветков. Министър е гореспоменатият собственик на КАРАТ-С Миролюб Столарски. Специално заради него бе ангажиран цял правителствен самолет по-рано тази година, за да може в удобно за него време българска делегация да пътува до Турция. Където българската делегация отиде като аслана, а се върна като насрана. Е, типично за ГЕРБери, след това представиха насирането като грандиозен успех.
Та от година насам щом Миро вдигне телефона и звънне на министъра, всичко се изпълнява на часа.
Лека нощ на всички и на следващите избори гласувайте с главите си, не с гъзовете си. Или поне опитайте.
Мисля,че тези министерски и лобистки намерения като цяло са неприложими.Въобще критериите са от камбанарията на столицата и дестинациите от нея до други градове в страната.Какво обаче става с превозвачите в провинцията - те или ще изчезнат,за сметка на софийските,или ще надуят цените.Примери и сега - бол.Конкуренцията по направлението Русе - Силистра/120 км./ прави билетите изгодни за пътниците.Оцеляват фирмите,които са се приспособили.Как стои въпросът с други дестинации,където превозвачът е монополист?Например от Плевен до с.Одърне/30км./ стойността на билета е такава каквато е при по-горе упоменатата дестинация.Е,как да повярвам,че при новите условия услугите ще поевтинеят???
Абе тоя комунизъм не свърши ли вече,бе? Къде живеем? То това на държава отдавна не прилича....
До коментар [#3]
Големите са се набълбукали с кредити за нови автобуси и са се поразширили невероятно, използвайки икономическият бум от 2006-2008.
Вместо да оптимизират, се опитват да смачкат малките за да им се върне част от пътникопотокът. Те не че пък малките не играят нечестно. В крайна сметка нито инвестират в автопарк, нито са напълно изрядни (не че големите са, но може би в по-голяма степен са "бели" пред данъчните). В крайна сметка тези предложения са криви според мен. Първо нека 'избелят" сивото в бранша, така ще си дойдат много места на място. Ето къде ТРЯБВА да се намеси държавата, а не да ми правят някакви измислени закони. То лошо няма да има "стратегия" за развитие на авто-транспортният сектор (особенно като се има в предвид, че нито БДЖ е конкурент, нито пък има авиационен такъв локално освен до варна и бургас от софия.)
Министерството на транспорта да се занимава с БДЖ! Аз се чудя нямат ли си достатъчно проблеми с държавния монополист че да се занимават с автобусните превози които са единствения що годе нормален вид обществен транспорт именно заради конкуренцията.
"Егати и държавата щом тоя е министър"
"...от Монтана например тръгва автобус с крайна спирка Злокучене (Софийска област). Пътниците от Монтана за Злокучене са четирима. Останалите 30 в рейса слизат на гарата в София..."
(Шум от аплодисменти) Авторката заслужава едно Куба Либре поне за подобен стил! ;)
Браво! :)
"......Международните превози....." - има ли все още такива. Аз мислех че са умрели вече :)
Особено като гледам че билета Пловдив-Лондон струва 21 евро с Райън еър и пристигаш за три часа кой ще се лангърка в рейса три дни? :)
Няма какво да ги пазим превозвачите. Този закон е пълна глупост. Конкуренция трябва да има. Не трябва да няма никакви ограничения за възможните линии. Който от където до където си иска да води. В крайна сметка като тегли чертата ще се види дали това е правилният вариант. Трябва да пазим лоялната конкуренция с технически изправни автобуси, а не да се слага ограничения и да създаваме възможност за корупция. Аз съм ПРОТИВ този законопроект !!!
п.п. Не трябва да има никакви ограничения в цените на такситата. Нито отгоре нито отдолу. Сегашните изисквания за обявяване на тарифите са перфектни. Като доближиш такси и му видиш тарифата на врата си преценяваш дали да се возиш. Трябва да въведат по-сериозни изисквания към таксиметровите апарати и контрол за точното измерване на километрите.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.