Държавата може да създаде нова жп компания на мястото на БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата може да създаде нова жп компания на мястото на БДЖ

Държавата може да създаде нова жп компания на мястото на БДЖ

Транспортният министър Ивайло Московски смята, че без реформа железниците ще станат "второ Кремиковци"

Иван Михалев
5607 прочитания

© Анелия Николова


Създаване на нова железопътна компания на мястото на БДЖ - това е тайният "план Б" на държавата, ако свръхзадлъжнялата "Български държавни железници" (БДЖ) фалира, съобщи транспортният министър Ивайло Московски в сутрешния блок на бТВ.

Според министъра при този сценарий новата компания ще започне на чисто, необременена със стари задължения. Тя ще разполага и с нови активи (влакове и вагони), защото сегашните активи на БДЖ ще отидат за удовлетворяване на кредиторите. "Не може да няма железници", обяви Ивайло Московски. Той повтори, че през 2014 г. страната ни ще може да разчита на помощ от европейските фондове за цялостно обновяване на железопътната инфрактрутура и влаковете. Условието е националният жп оператор да не е на загуба.

Министърът беше непреклонен, че държавата няма да се откаже от предприетите реформи в БДЖ, въпреки решението на синдикатите да обявят безсрочна стачка от 24 ноември. Московски няколко пъти заяви, че БДЖ е в технически фалит и само добрата воля на кредиторите я спасява от реално обявяване в несъстоятелност. По думите му железниците ще станат "второ Кремиковци", ако не се вземат спешните мерки, предложени от сегашното ръководство и одобрени от правителството

Те предвиждат съкращаване на около 2000 служители, закриване на 150 влака от дневно движещите се 585 влака и вдигане на цените на билетите средно с 9% за влаковете, субсидирани от държавата (от 1 януари 2012 г.) и с 15% за бизнес влаковете (от 1 декември 2011 г.). По този начин годишните разходи на БДЖ ще намалеят с 22-23 млн. лева. 

Създаване на нова железопътна компания на мястото на БДЖ - това е тайният "план Б" на държавата, ако свръхзадлъжнялата "Български държавни железници" (БДЖ) фалира, съобщи транспортният министър Ивайло Московски в сутрешния блок на бТВ.

Според министъра при този сценарий новата компания ще започне на чисто, необременена със стари задължения. Тя ще разполага и с нови активи (влакове и вагони), защото сегашните активи на БДЖ ще отидат за удовлетворяване на кредиторите. "Не може да няма железници", обяви Ивайло Московски. Той повтори, че през 2014 г. страната ни ще може да разчита на помощ от европейските фондове за цялостно обновяване на железопътната инфрактрутура и влаковете. Условието е националният жп оператор да не е на загуба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    deemer avatar :-?
    Deemer

    Хубаво си говорим за намаляване на разходите, ама защо никой не помисли как да се вдигнат приходите? ЖП транспорта все още е една от най-евтините алтернативи за транспорт на стоки. Защо не се развие тази ниша или ще наруши нечии интереси?

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    А дано, ама надали.

  • 3
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#1] от "Deemer":

    Така тр.да се реже неефективните раб.места ,малко вдигане на билетите и нещата се получават

  • 4
    mangelov avatar :-|
    mangelov

    За повишаване на приходите е необходима инвестиция, т.е. разход. След това приходите и ползите идват бавно, по малко. По-лесно се взема много наведнъж и след това се замитат следите...
    Дано да греша, но ББ също е нормален човек, който иска всичко бързо и лесно...

  • 5
    tseci avatar :-|
    Цветомир Гинков Вълков

    Прави ми впечатление, че се говори колко не ефективно се управляват железниците как са толкова губещи и.т.н. Никъде до момента не видях какъв е размера на вземанията на БДЖ по дотираните пътнически превози на десетките привилегировани групи които самата държава е създала ( ученици, студенти, пенсионери, семейни, групови, инвалиди и.т.н.) И които привилегии същите експерти и началници умело използват когато трябва да се похвалят колко много се грижат за отделните социални групи и как правят чудеса. Да ама, не доплащат разликата и по този начин "топката" остава в БДЖ. Като се замисля, хората ползващи най-редовно влаковете са именно от тези групи на които държавата щедро раздава преференции но не ги заплаща???

    Разбира се това не е удобна тема за министъра, защото той е човека който да отстоява в министерски съвет тези финансови взаимоотношения да се уреждат!

  • 6
    meanmoonshiner avatar :-|
    meanmoonshiner

    Това за "добрата воля" на кредиторите много ми хареса!
    Иначе производството по несъстоятелност отваря много въпроси. На първо място, редно ли е държавата да се изхитрява така, че цялата тежест от лошото управление на БДЖ да се прехвърли върху кредиторите на компанията и не създава ли така страхотна несигурност в оборота. На второ място, несъстоятелността на едно дружество от холдинговата група ще повлече ли несъстоятелност и на дружеството-майка - Съдът на европейския съюз вече има практика по въпроса. И на трето място - разпродажбата на всички активи, вкл. железопътна инфраструктура, гари, нови влакове и т.н. означава да останем без такъв транспорт поне за няколко години. Дори и държавата, чрез новото си дружество, да реши купи фалиралото предприятие, ще трябва от бюджета да се изкарат мн пари, да се преназначават работници, да се сключват нови договори, а желаещи да кредитират компанията, гарантирам, няма да има.

  • 7
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    [quote#6:"meanmoonshiner"] И на трето място - разпродажбата на всички активи, вкл. железопътна инфраструктура, гари, нови влакове и т.н. означава да останем без такъв транспорт поне за няколко години. Дори и държавата, чрез новото си дружество, да реши купи фалиралото предприятие, ще трябва от бюджета да се изкарат мн пари, да се преназначават работници, да се сключват нови договори, а желаещи да кредитират компанията, гарантирам, няма да има.[/quote]

    БДЖ е само превозвач. НКЖИ е собственик на инфраструктурата, гарите и ремонтните влакове. Така че ако БДЖ се закрие с фалит и имуществото му се разпродаде всички гробници, които се ползват сега ще заминат в кредиторите, а новото дружество ще трябва да се бръкне с поне 1 млрд. лева, за да закупи нужния му ПС...

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#7] от "Гергин Борисов":

    Проблемът е, че и сега трябват 1 милиард лева.. но само за връщане на заемите и още поне толкова за да се подменят отдавна амортизираните влакове.

    Какво ще стане ако не се фалира БДЖ. Ще продължим да използваме все по-развалящите се влакове. Там ще се возят само тези които не искат да плащат нищо - загубите ще се увеличават. В същото време ще трябва да се плащат 800 милиона дългове. Пари за нови влакове няма да има. Щото дълговете са ужасно много. Печелившите дестинации са много малко. Т.е. все повече БДЖ ще затъва и ще бъде яма без дъно.

  • 9
    mitkovasilev avatar :-P
    Митко Василев

    На държавата ще й излезе по-евтино да им дава същите заплати за да си седят у дома, отколкото да работят и да произвеждат загуби.

  • 10
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    Поредната демагогия. Сега пък ще правим ново БДЖ. Това има някакъв смисъл ако БДЖ в момента дължи повече отколкото има. Представяте ли си, ако е така? Пък после нямало прилики с Гърция.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK