🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата може да създаде нова жп компания на мястото на БДЖ

Транспортният министър Ивайло Московски смята, че без реформа железниците ще станат "второ Кремиковци"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Създаване на нова железопътна компания на мястото на БДЖ - това е тайният "план Б" на държавата, ако свръхзадлъжнялата "Български държавни железници" (БДЖ) фалира, съобщи транспортният министър Ивайло Московски в сутрешния блок на бТВ.

Според министъра при този сценарий новата компания ще започне на чисто, необременена със стари задължения. Тя ще разполага и с нови активи (влакове и вагони), защото сегашните активи на БДЖ ще отидат за удовлетворяване на кредиторите. "Не може да няма железници", обяви Ивайло Московски. Той повтори, че през 2014 г. страната ни ще може да разчита на помощ от европейските фондове за цялостно обновяване на железопътната инфрактрутура и влаковете. Условието е националният жп оператор да не е на загуба.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    deemer avatar :-?
    Deemer
    • - 1
    • + 32

    Хубаво си говорим за намаляване на разходите, ама защо никой не помисли как да се вдигнат приходите? ЖП транспорта все още е една от най-евтините алтернативи за транспорт на стоки. Защо не се развие тази ниша или ще наруши нечии интереси?

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 2
    • + 4

    А дано, ама надали.

    Нередност?
  • 3
    bta avatar :-|
    bta
    • - 6
    • + 2

    До коментар [#1] от "Deemer":

    Така тр.да се реже неефективните раб.места ,малко вдигане на билетите и нещата се получават

    Нередност?
  • 4
    mangelov avatar :-|
    mangelov
    • + 2

    За повишаване на приходите е необходима инвестиция, т.е. разход. След това приходите и ползите идват бавно, по малко. По-лесно се взема много наведнъж и след това се замитат следите...
    Дано да греша, но ББ също е нормален човек, който иска всичко бързо и лесно...

    Нередност?
  • 5
    tseci avatar :-|
    Цветомир Гинков Вълков
    • - 1
    • + 10

    Прави ми впечатление, че се говори колко не ефективно се управляват железниците как са толкова губещи и.т.н. Никъде до момента не видях какъв е размера на вземанията на БДЖ по дотираните пътнически превози на десетките привилегировани групи които самата държава е създала ( ученици, студенти, пенсионери, семейни, групови, инвалиди и.т.н.) И които привилегии същите експерти и началници умело използват когато трябва да се похвалят колко много се грижат за отделните социални групи и как правят чудеса. Да ама, не доплащат разликата и по този начин "топката" остава в БДЖ. Като се замисля, хората ползващи най-редовно влаковете са именно от тези групи на които държавата щедро раздава преференции но не ги заплаща???

    Разбира се това не е удобна тема за министъра, защото той е човека който да отстоява в министерски съвет тези финансови взаимоотношения да се уреждат!

    Нередност?
  • 6
    meanmoonshiner avatar :-|
    meanmoonshiner
    • + 2

    Това за "добрата воля" на кредиторите много ми хареса!
    Иначе производството по несъстоятелност отваря много въпроси. На първо място, редно ли е държавата да се изхитрява така, че цялата тежест от лошото управление на БДЖ да се прехвърли върху кредиторите на компанията и не създава ли така страхотна несигурност в оборота. На второ място, несъстоятелността на едно дружество от холдинговата група ще повлече ли несъстоятелност и на дружеството-майка - Съдът на европейския съюз вече има практика по въпроса. И на трето място - разпродажбата на всички активи, вкл. железопътна инфраструктура, гари, нови влакове и т.н. означава да останем без такъв транспорт поне за няколко години. Дори и държавата, чрез новото си дружество, да реши купи фалиралото предприятие, ще трябва от бюджета да се изкарат мн пари, да се преназначават работници, да се сключват нови договори, а желаещи да кредитират компанията, гарантирам, няма да има.

    Нередност?
  • 7
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов
    • + 4

    [quote#6:"meanmoonshiner"] И на трето място - разпродажбата на всички активи, вкл. железопътна инфраструктура, гари, нови влакове и т.н. означава да останем без такъв транспорт поне за няколко години. Дори и държавата, чрез новото си дружество, да реши купи фалиралото предприятие, ще трябва от бюджета да се изкарат мн пари, да се преназначават работници, да се сключват нови договори, а желаещи да кредитират компанията, гарантирам, няма да има.[/quote]

    БДЖ е само превозвач. НКЖИ е собственик на инфраструктурата, гарите и ремонтните влакове. Така че ако БДЖ се закрие с фалит и имуществото му се разпродаде всички гробници, които се ползват сега ще заминат в кредиторите, а новото дружество ще трябва да се бръкне с поне 1 млрд. лева, за да закупи нужния му ПС...

    Нередност?
  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#7] от "Гергин Борисов":

    Проблемът е, че и сега трябват 1 милиард лева.. но само за връщане на заемите и още поне толкова за да се подменят отдавна амортизираните влакове.

    Какво ще стане ако не се фалира БДЖ. Ще продължим да използваме все по-развалящите се влакове. Там ще се возят само тези които не искат да плащат нищо - загубите ще се увеличават. В същото време ще трябва да се плащат 800 милиона дългове. Пари за нови влакове няма да има. Щото дълговете са ужасно много. Печелившите дестинации са много малко. Т.е. все повече БДЖ ще затъва и ще бъде яма без дъно.

    Нередност?
  • 9
    mitkovasilev avatar :-P
    Митко Василев
    • - 1
    • + 6

    На държавата ще й излезе по-евтино да им дава същите заплати за да си седят у дома, отколкото да работят и да произвеждат загуби.

    Нередност?
  • 10
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306
    • - 1
    • + 3

    Поредната демагогия. Сега пък ще правим ново БДЖ. Това има някакъв смисъл ако БДЖ в момента дължи повече отколкото има. Представяте ли си, ако е така? Пък после нямало прилики с Гърция.....

    Нередност?
Нов коментар