Загубите на БДЖ от национална стачка на железопътните служители ще са около 600 хил. лв. на ден и могат окончателно да закрият компанията. За това предупреди председателят на съвета на директорите на дружеството Владимир Владимиров в сутрешния блок на Българската национална телевизия.
Компаниите за автобусни превози пък може да се окажат най-големите печеливши от такава стачка, тъй като в момента автобуси се движат само по 60% от утвърдените разписания и то при натовареност от 35%. Това стана ясно от думите на Ивайло Константинов, който е председател на националното сдружение на автобусните превозвачи и собственик на компанията за превози "Юнион Ивкони".
Реформи или фалит
В началото на ноември ръководството на БДЖ обяви, че започва преструктуриране на компанията, което ще доведе до съкращаване на 2000 служители, закриване на 180 маршрута, разреждане на графиците на пътуващите влакове и повишаване на цените на билетите. Въпреки моменталното предупреждение за протест от страна на синдикалните организации, оттогава насам от БДЖ настояват, че преговори по тези мерки няма да се водят, защото само те може да извадят компанията от състоянието на фалит, в което се намира.
Владимир Владимиров допълни, че не очаква стачката да обхване цялата страна, както предупреждават синдикатите, защото самите работници осъзнавали в колко тежко положение се намира държавното дружество, а евентуална национална стачка може да тласне окончателно компанията към фалит.
По думите на Владимиров реформата в БДЖ не може повече да се отлага, защото фирмата е в състояние натехнически фалит и само държавните субсидии я спасяват.
"Кредиторите ни и доставчиците на мотрисите искат от януари да видят, че сме освободили ресурс, с който да се плащат мотрисите, или ще си ги вземат", заяви той и допълни, че преговори със синдикатите няма да се водят по параметрите на реформата, защото тя няма алтернатива.
Освен него в студиото, присътваше и Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ. Той обвини ръководството на БДЖ, че е отговорно за тежкото финансово състояние на компанията с проведените до момента "калпави реформи". С пряко включване от Централна гара в София пък негови колеги заявиха, че реформите трябва да се правят с нов заем, който да финансира стабилизацията, вместо да се спират влакове и да се уволняват хора.
Синдикалистите алармираха също, че работниците са били заплашвани от ръководството да не стачкуват, а имената на стачкуващите щели да се записват. На това Владимир Владимиров отговори, че е съвсем естествено да се води стачен регистър, защото стачкуващите служители не следвало да получават заплащане за времето, в което не работят.
Два дни до стачката
Железничарите обясниха, че стачката ще започне в 8:00 часа на 24 ноември и ще продължи до 16:00 часа. Влаковете, които в този момент се движат ще спрат в най-близката гара, каквито са разписанията за безопасност на пътниците, и ако има пътници със здравословни проблеми или затруднено придвижване влаковете ще продължат до първата гара, където те могат да получат необходимите грижи. Имало обаче готовност стачката да продължи и в следващите дни, ако ръководството не седне за преговори с железничарите.
Според владимир Владимиров, БДЖ няма договори с автобусните компании, за осигуряване на алтернативен транспорт. Той не коментира какво ще стане, ако стачката наистина се проведе, с което намекна, че пътниците сами ще трябва да търсят алтернативни средства за придвижване. По думите му железниците имат договори само за извозване на пътниците при повреда на влак до крайната им гара, но сегашните договори осигуряват транспорт на хора, които да запълнят само 5 вагона.
Ивайло Константинов от сдружението на автобусните превозвачи каза, че Министерство на транспорта също не е подписало договори с автобусни компании, с които да посрещне спиране на железниците. Транспортните фирми обаче имали национален координационен център, който при нужда можел да мобилизира автобуси при нужда, а потенциалът на компаниите от бранша бил да обслужва 5 пъти по-голям пътникопоток от сегашния.
Загубите на БДЖ от национална стачка на железопътните служители ще са около 600 хил. лв. на ден и могат окончателно да закрият компанията. За това предупреди председателят на съвета на директорите на дружеството Владимир Владимиров в сутрешния блок на Българската национална телевизия.
Компаниите за автобусни превози пък може да се окажат най-големите печеливши от такава стачка, тъй като в момента автобуси се движат само по 60% от утвърдените разписания и то при натовареност от 35%. Това стана ясно от думите на Ивайло Константинов, който е председател на националното сдружение на автобусните превозвачи и собственик на компанията за превози "Юнион Ивкони".
14 коментара
Стачен регистър - това е задължително условие за работодателя, но и за синдикатите. А иначе автомобилните превозвачи са тези, които очакват събитието, което ще им осигури работа. Социалната система има своите защитни баланси, но загубите са главно за икономиката.
А ако работят, колко ще са разходите, може би 800 000 лв?
Е как така ще има загуби, след като в предишна публикация пише:
a/2011/11/11/1202401_ako_bdj_si_otide_za_mig/
"За момента от ръководството на компанията се шегуват, че пътническите превози са толкова неефективни, че всеки ден стачка би понижил загубите с 142 хил. лв." http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgari
Съвсем ни взеха за маймуни.
До коментар [#3] от "krizkoz":
Маймунска държава, интересно е кой е Урко?
Държавата ни е смешна, но и българите нямаме достатъчно воля да променим това.
БДЖ, че е неефективно, неефективно е. Ако тия от ръководството да си седнат на задните части и да го направят по-ефективно. Защо, например, не мога да си купя билет през сайта им, а трябва да ходя на място и да се редя на опашка? Пероните да се оградят и достъп до тях да имат само хора със закупен билет.
Щом не са направени такива неща, съкращенията трябва да започнат от ръководството.
По стара народна традиция, българина ще преклони глава и ще заклейми стачката.
Е не може да се играят игрички с БДЖ до безкрай.... трябва да се вземат у ръце ...... играта на капитализъм приключи.....
До коментар [#7] от "Любомир Гаврилов":
Всеки нормален и уважаващ себе си òвек би я заклеймил !
Покрай цялата дандания обаче у хората остава впечатлението, че има една група (ГЕРБ), която иска реформа и една друга група, която не иска реформа (жепейците).
Нещата обаче са по-различни.
Министерството предлага механично да се спрат 1/4 от влаковете и да се съкратят 1/6 от работниците. Как това ще намали загубите не е ясно. Защото другите линии ще продължат да трупат загуби а хората ще се откажат от пътуване с железниците, щото няма да има редовни влакове.
Реформата трябва да се прави със закупуване на нова техника, влакове, закриване на губещи линии, продажба на излишни активи и земи. С това което се канят да направят тея, ще стане същото като при Балкан - просто ще изчезне! Гарантирано от ... мен!