Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 22 ное 2011, 9:27, 4163 прочитания

По 600 хил. лв. на ден ще струва стачката в БДЖ

Автобусните компании ще спечелят от спиране на влаковете

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Загубите на БДЖ от национална стачка на железопътните служители ще са около 600 хил. лв. на ден и могат окончателно да закрият компанията. За това предупреди председателят на съвета на директорите на дружеството Владимир Владимиров в сутрешния блок на Българската национална телевизия.

Компаниите за автобусни превози пък може да се окажат най-големите печеливши от такава стачка, тъй като в момента автобуси се движат само по 60% от утвърдените разписания и то при натовареност от 35%. Това стана ясно от думите на Ивайло Константинов, който е председател на националното сдружение на автобусните превозвачи и собственик на компанията за превози "Юнион Ивкони".


Реформи или фалит

В началото на ноември ръководството на БДЖ обяви, че започва преструктуриране на компанията, което ще доведе до съкращаване на 2000 служители, закриване на 180 маршрута, разреждане на графиците на пътуващите влакове и повишаване на цените на билетите. Въпреки моменталното предупреждение за протест от страна на синдикалните организации, оттогава насам от БДЖ настояват, че преговори по тези мерки няма да се водят, защото само те може да извадят компанията от състоянието на фалит, в което се намира.

Владимир Владимиров допълни, че не очаква стачката да обхване цялата страна, както предупреждават синдикатите, защото самите работници осъзнавали в колко тежко положение се намира държавното дружество, а евентуална национална стачка може да тласне окончателно компанията към фалит.



По думите на Владимиров реформата в БДЖ не може повече да се отлага, защото фирмата е в състояние натехнически фалит и само държавните субсидии я спасяват.

"Кредиторите ни и доставчиците на мотрисите искат от януари да видят, че сме освободили ресурс, с който да се плащат мотрисите, или ще си ги вземат", заяви той и допълни, че преговори със синдикатите няма да се водят по параметрите на реформата, защото тя няма алтернатива.

Освен него в студиото, присътваше и Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ. Той обвини ръководството на БДЖ, че е отговорно за тежкото финансово състояние на компанията с проведените до момента "калпави реформи". С пряко включване от Централна гара в София пък негови колеги заявиха, че реформите трябва да се правят с нов заем, който да финансира стабилизацията, вместо да се спират влакове и да се уволняват хора.

Синдикалистите алармираха също, че работниците са били заплашвани от ръководството да не стачкуват, а имената на стачкуващите щели да се записват. На това Владимир Владимиров отговори, че е съвсем естествено да се води стачен регистър, защото стачкуващите служители не следвало да получават заплащане за времето, в което не работят.

Два дни до стачката

Железничарите обясниха, че стачката ще започне в 8:00 часа на 24 ноември и ще продължи до 16:00 часа. Влаковете, които в този момент се движат ще спрат в най-близката гара, каквито са разписанията за безопасност на пътниците, и ако има пътници със здравословни проблеми или затруднено придвижване влаковете ще продължат до първата гара, където те могат да получат необходимите грижи. Имало обаче готовност стачката да продължи и в следващите дни, ако ръководството не седне за преговори с железничарите.

Според владимир Владимиров, БДЖ няма договори с автобусните компании, за осигуряване на алтернативен транспорт. Той не коментира какво ще стане, ако стачката наистина се проведе, с което намекна, че пътниците сами ще трябва да търсят алтернативни средства за придвижване. По думите му железниците имат договори само за извозване на пътниците при повреда на влак до крайната им гара, но сегашните договори осигуряват транспорт на хора, които да запълнят само 5 вагона.

Ивайло Константинов от сдружението на автобусните превозвачи каза, че Министерство на транспорта също не е подписало договори с автобусни компании, с които да посрещне спиране на железниците. Транспортните фирми обаче имали национален координационен център, който при нужда можел да мобилизира автобуси при нужда, а потенциалът на компаниите от бранша бил да обслужва 5 пъти по-голям пътникопоток от сегашния.

[[infographic:71]]
 

Анкета

Синдикатите плашат със стачки. Кой ще отстъпи?

За да гласувате в анкетата, натиснете върху предпочитания от вас отговор.
// Kапитал
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Европейските пазари приключиха седмицата на червено Европейските пазари приключиха седмицата на червено

Големият брой заразени с коронавирус в САЩ притесни инвеститорите

28 мар 2020, 147 прочитания

Къща със статут на културна ценност в центъра на София с проект за надстрояване Къща със статут на културна ценност в центъра на София с проект за надстрояване

Предвижда се къщата на проф. Симеон Велков на ул. "Мизия" 9 да се надстои с два етажа и да се слее със съседната постройка

28 мар 2020, 270 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К1: Средата" Затваряне
Credit Suisse: Еврозоната се нуждае от цялостно споразумение до средата на януари

Доходността на италианските и испанските облигации може да достигне 9%, предупреждава банката

Още от Капитал
Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10