Технологичните иновации - новото оръжие на развиващите се страни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологичните иновации - новото оръжие на развиващите се страни

Reuters

Технологичните иновации - новото оръжие на развиващите се страни

Развиващите се пазари вече осигуряват над 40% от световния брутен вътрешен продукт и 37% от преките чуждестранни инвестиции

6891 прочитания

Reuters

© Reuters


Авторът

Хавиер Сантисо е професор по икономика в ESADE Business School и директор на ESADE Център за глобалната икономика и геополитиката (ESADEgeo).  текстът е публикуван на интернет страницата на Project Syndicate.

През последното десетилетие развиващите се пазари се превърнаха в основен двигател на растежа на световната икономика. Според британската банка HSBC 19 държави, които към днешна дата спадат към т.нар. нововъзникващи или бързо развиващи се пазари, ще бъдат сред 30-те най-големи икономики в света през 2050 г., и те ще бъдат по-важните в икономическо отношение спрямо страните, които в момента членуват в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Развиващите се пазари вече осигуряват над 40% от световния брутен вътрешен продукт (БВП) и 37% от глобалните преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ). И докато страните от ОИСР продължават да стагнират и през 2011 г., икономиките на развиващите се пазари силно нараснаха. Китай тази година изпревари Япония като втората по големина икономика в света, а вчера дойде новината, че Бразилия е изместила Великобритания от шестото място в класацията. Междувременно Индия привлече рекордните 80 млрд. долара ПЧИ, което е двойно повече спрямо 2010 г. А бразилската Petrobras, вече е една от най-големите петролни компании в света, след като направи IPO миналата година за рекордните 67 млрд. долара.

Факторът "средна класа"

Причините тези икономики да привличат все повече мултинационални компании от ОИСР са много. В Азия, средната класа представлява 60% от общото население (1.9 млрд. души). Китай стана най-важният автомоблен на пазар в света през 2010 г. И, което не е маловажно, бързият икономически растеж се случва в икономическа среда на малки бюджетни дефицити, нисък държавен дълг и контролирана инфлация.

Но това е само едната страна на медала. Има и друга, по-скрита и незабелязана, която привлича компании от ОИСР към нововъзникващите пазари: революционните технологични иновации. От една страна, мултинационалните компании от нововъзникващите пазари постигат вече отлични резултати и по-висока добавена стойност дори и в секторите на високите технологии, а от друга страна, фирмите от страните от ОИСР все по-често в последно време внасят технологични иновации от компании от нововъзникващите пазари.

Технологиите - двигател на растежа

Според Организацията на обединените нации (ООН) има приблизително 21 500 мултинационални компании, базирани в развиващите се пазари. Някои, като например мексиканската компания на цимент Cemex, индийската  IT-компания Infosys и китайския производител на батерии BYD, вече са лидери в своите сектори.

Основните доставчици за телекомуникациите компании по света, се намират именно в Китай, където Huawei вече е в пряка конкуренция с шведската Ericsson. В Бразилия Embraer започна производството на революционен модел самолет, който други започнаха да имитират. Индийската Tata продава коли, които са със 75% по-евтини от европейските си аналози. В Кения Safaricom трансформира банковите услуги чрез мобилното си приложение M-Pesa, както го направиха преди това индийските мултинационални компании за аутсорсинг, TCS и Wipro.

Дори цифровите технологии се намират под влиянието на икономическия растеж на нововъзникващите пазари. Китайската интернет група Tencent Holdings е третата най-голяма в света по пазарна капитализация (45 млрд. долара през 2011 г.), а най-големият акционер в нея е друга мултинационална компания  от нововъзникващите пазари - Naspers от Южна Африка.

Двете компании инвестират в стартиращи фирми, но не в Калифорния, както Google, а в страни от нововъзникващите пазари. През 2010 г. те инвестираха 700 млн. долара в руския интернет гигант Mail.ru. Руската компания Digital Sky Technologies (която притежава Mail.ru) от своя страна пък е част от почти всички нови ключови американски интернет проекти на фирми като Facebook, Zynga и Groupon.

Обръщането на посоката

Тези мултинационални компании от нововъзникващите пазари са не просто технологично иновативни, те също така са наистина икономични и евтини, което ги прави силно, дори смъртоносно конкурентни. И те бързо се изкачват нагоре, увеличавайки добавената стойност на своята продукция.

Компаниите започват да правят все повече инвестиции в изследователска и развойна дейност, като за 2010 г., според Booz & Company, консултантска компания, следяща технологичния сектор, южнокорейската Samsung се превръща в една от десетте най-големи в света компании по отношение на инвестиции в изследователски центрове. Израел пусна над 4000 стартиращи фирми, заемайки второ място в света по брой на компаниите, които са листнати на NASDAQ.

Като резултат, от всичко това сега е често срещана практика обратният процес на текучество на технологичните иновации - от компании в бързо развиващите се пазари към страните от ОИСР. Отделно от това всички по големи технологични компании вече имат свои изследователски и развойни центрове в тези държави, като IBM например сега има много повече служители в Индия, отколкото в САЩ, а най-големият изследователски център на Microsoft извън САЩ е в Пекин.

Мащабът на промяната

За да се добие представа за мащабите на промяната, трябва да си припомним, че през 90-те години над 95% от изследователската и развойната дейност е била извършвана в развитите страни, а десетилетие по-късно този показател вече е 76%.

Днес, в страните от нововъзникващите пазари се намират 40% от учените и изследователите в света. А според доклад на ЮНЕСКО, публикуван наскоро, Китай, който сега харчи повече от 100 млрд. долара годишно (2.5% от БВП) за научно-изследователска и развойна дейност, е на път да надмине САЩ и Европа по брой на инженери и учени. През 2010 г. 40% от всички китайски студенти са изучавали технически и точни науки, което е повече от два пъти спрямо тези в САЩ.

Нововъзникващите пазари не само ще претендират за лъвския пай от световния растеж през следващото десетилетие, те все по-често ще бъдат и източник на технологични и енергоспестяващи иновации. Към 2020 г. географията на технологичните иновации ще бъде подложена на силна промяна, която ще доведе до изменение на световния баланс на силите.

Авторът

Хавиер Сантисо е професор по икономика в ESADE Business School и директор на ESADE Център за глобалната икономика и геополитиката (ESADEgeo).  текстът е публикуван на интернет страницата на Project Syndicate.

През последното десетилетие развиващите се пазари се превърнаха в основен двигател на растежа на световната икономика. Според британската банка HSBC 19 държави, които към днешна дата спадат към т.нар. нововъзникващи или бързо развиващи се пазари, ще бъдат сред 30-те най-големи икономики в света през 2050 г., и те ще бъдат по-важните в икономическо отношение спрямо страните, които в момента членуват в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    mentor avatar :-|
    Ментор

    "В Азия, средната класа представлява 60% от общото население"

    Да не би да е 6% ?
    Някакси ми е трудно да си представя, че 60% от населението на Индия или Китай е "средна класа", какъвто и смисъл да се влага в това понятие.

  • 2
    lorem_ipsum avatar :-|
    lorem_ipsum

    Докато 3тия свят развива технологиите, Европа продължава да дава половината си бюджет на СЕЛЯНИТЕ. Това с диктатурата на селяниЯта не го ли пробвахме вече?

  • 3
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ

    ААААААААААААААААА, ама Вие тук на накои капацитетни форумци с това съобщение -набл#дение направо им разказвате играта!!Според някои БРАЗИЛИЯ, КИТАЙ са тенологични мъници, ядящи ДОМАТИТЕ С КОЛЦИТЕ И ПРОИЗВЕЖДАщИ банани!

  • 4
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ

    Причините тези икономики да привличат все повече мултинационални компании от ОИСР са много. В Азия, средната класа представлява 60% от общото население (1.9 млрд. души). Китай стана най-важният автомоблен на пазар в света през 2010 г. И, което не е маловажно, бързият икономически растеж се случва в икономическа среда на малки бюджетни дефицити, нисък държавен дълг и контролирана инфлация.

    НЕщО ДА НЕ СТЕ ПООООООООООБЪРКАЛИ ЗА ИНФЛАЦИЯТА..ПО ЕДНО ВРЕМЕ БЕшЕ ДОСТИГНАЛА ЗАСТР. РАЗМЕРИ В КИТАЙ И БЕшЕ АХА АХА НА ПЪТ ДА ГИ БУТНЕ ПОВЛИчАЙКИ И САщ....

  • 5
    r0ksi avatar :-|
    Рокси

    [quote#1:"Ментор"]Някакси ми е трудно да си представя, че 60% от населението на Индия или Китай е "средна класа", какъвто и смисъл да се влага в това понятие. [/quote]
    Сигурно авторът благо пропуска разликата в дефинициите за средна класа на западното общество и на азиатското.
    Бегъл поглед в Уикипедия ( и не само) показва, че в Китай над 35% от населението живее с под 2$ на ден, докато според националните им критерии под линиятта на бедност са 3%.
    Изобщо за да има каквото и да било сравнение трябва да се мери с еднакъв аршин.
    Така че кел файда за азиатеца, че икономиката генерирала 40% от иновациите, когато той живее като куче. А когато започне да усеща ефекта и надигне глава ще се сблъска със същите проблеми, с които сега се борят Европа и САЩ.

  • 6
    anagor avatar :-|
    ANAGOR

    До коментар [#5] от "Рокси":

    Много съм съгласен с тези разсъждения.

    Преди време бях скъсан на изпит по икономически теории защото поспорихме с преподавателя за процента на бедните в САЩ и страните от източния блок като според него бедните в щатите били повече/абе кумунист:)/.
    Да де, но е много важно да се сравняват и потребителските кошници на бедните, а в случая на средната класа между съответните икономики.

  • 7
    mapto avatar :-|
    mapto

    Един поглед назад към вече отдалечаващата се 2009:
    "...Ще дам конкретен пример: ние създадохме при отлично партньорство с български фирми като изборна една дисциплина - "Business Intelligence" - която две години по-късно стана една от най-желаните сред студентите. Наскоро Coca Cola направи аутсорсинг център в България, който е оглавяван от хората, които преподаваха и се учеха по дисциплината, и всяка година от програмите ни центърът взима по един-двама завършили студенти на работа. Друг голям късмет е, че при нас повечето студенти имат и стаж във фирмите. Те работят в големи и утвърдени световни, европейски и български фирми и фирмената им култура вече е съвременна, глобална. Надяваме се, че нашите студенти от магистърската програма "Технологично предприемачество и иновации в информационните технологии", било сами, било срещайки се с иновативни колеги и приятели по света (предлагаме им доста добри професионални и социални изяви и контакти, участие във форуми и мрежи), ще успеят да направят нови значими фирми..."
    http://mapto-on.blogspot.com/2009/02/blog-post.html

    Каква е равносметката от програмата ТПИИТ и мрежа от дейности около нея, споменати по-горе?

    Във факултета феодалните старчета използват всички възможни средства да задушат новата инициатива, която им отвлича студентите. По субективна преценка 50% от студентите, които не могат да запишат новата специалност записват други, останалите просто решават, че нямат нужда да учат в други специалности които не са им интересни, а и в по-голямата си част са морално остарели и вече никому ненужни.

    Държавата нехае и когато има да усвоява средства за иновации от ЕС, ги дава на конюктурници, които освен да организират конференции, нямат голям принос към технологичните иновации. За справка: като най-успешен стартиращ бизнес се награждават франчайзинг компании, а единственият претендент с наистина оригинална идея (Училище по роботика "Robopartans", между другото също основан от възпитаници на въпросната програма) остава непризнат (http://forbesbulgaria.bg/). Дали идеята им има потенциал можете да прецените сами на http://bgmindstorms.wordpress.com/ . И провокативен въпрос - как дефинирате успешен бизнес? Такъв, който носи някакви пари от продажби сега или такъв, който има потенциал да повлече крак и да създаде цял един нов пазар. Надявам се на всички е ясно, че в Силициевата долина определено залагат на второто.

    Това е България! И нищо чудно, че отново сме най-зле в Европа по младежи, изпадащи от обществото (http://www.dnevnik.bg/1734751). Призовавам всеки, който има интерес в България да се случва нещо иновативно да помисли как можем да променим статуквото и да установи контакт с някой от гореспоменатите хора или с мен, за да променим среда, в която живеем, към по-добро.

    Признавам, че аз лично съм страна в този конфликт на култури, но аз вярвам в това, което пиша и ми се иска всеки друг, който вярва, също да вземе страна. За да направим нещата да се случват и в България.

  • 8
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    кой я е писал тая статия?
    прилича на преводните статии, които аз като студент "написах" за Капитал преди 14-15 години... срам ме е, признавам си го, и след 2 подобни опита не съм го правил повече...

    Хуауей са в конкуренция с Ериксон от много време и не само в Китай. но Хуауей копират главно технологиите на Ериксон, както и каквото докопат на Сиско, Алкател и Лусънт. докато Хуавей и ЗТЕ копират западните и американските си конкуренти, нямат да станат водещи в своите индустрии. а "патентите", които са регистрирали в момента не струват кой знае колко много... освен патента за "2-СИМ карти" в смартфон...
    Тата правят автомобили с много ниска цена. и качеството им е подобаващо.
    какво им е революционното на "дирижаблите" на Embraer, че и да ги копират западняците?
    Infosys имат един калпав J-Flex, или нещо подобно, който е много некадърен софтуер за онлайн банкиране. например Т-24, системата на Теменос (представете си, на гърци!) е много по-читава, използваема и надеждна. Infosys са един голям кол-център и това не ги прави иновативни. просто са евтини и използвани от НР, IBМ и други големи ИТ гиганти.
    Safaricom са пуснали първи някакво приложенийце за мобилни разплащания... и? и? колко потребители имат в цял свят? колко милиона/милиарда долара транзакции са се извъртели през това приложение? въпреки факта, че в тях държат голям дял Водафон. защото и едни български мушмороци пуснаха СЕП (мобилни плащания за "нокия 3100", които могат да се използват във всички кафенета Coffee House в Бизнес парка в София)...

    така, че айде малко по-серизоно.
    тук сме се събрали хора умни, образовани, с много глобален ИТ/Телеком/бизнес опит, хора, които мразят свинщината, комунизъма и сме откровени русофоби... не ни разочаровайте :)

    поне проверявайте имената на фирмите и фактите за техните продукти в Уикипедия. знам, че Уикипедия не звучи сериозно, но вие и това не правите...

  • 9
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Мдам, тази статия е мноооо далече от истината :)
    Междувпрочем, напоследък Индия има нетен отлив на капиталови инвестиции и съответно голям проблем, който почти никой не споменава. Китай е един велик балон, където всеки залага каквото му падне, включително внесени суровини и готова продукция, за да вземе заем от китайските държавни банки. Дали и кога произведеното ще се продаде няма значение...
    Та така, малко твърде розово ми звучи тази статия, в стил "драги инвеститори, давайте си парите, тука има, тука нема" :):):)

  • 10
    anagor avatar :-|
    ANAGOR

    Е вие пък са много задълбахте. Статията не е чак толкова лоша, даже има доста тобри анализи.
    Повечето от нещата описани в коментарите са така, но копирането и калпавите патенти говорят, че тези страни искат и влагат ресурс за да се развиват. Е може би Китай няма да стъпят първи на Марс, но в индустриално отношение инвестициите в иновации със сигурност ще им се отплатят. Това съчетано с големия пазар и ниската цена на труда говори за продължителен разтеж и със сигурност тези икономики ще се изкачват към върха. Тук обаче пак ще опрем до стандарта на живот, до формарането на така наречената "средна класа"/понятие към което имам доста резерви/ и т.н., но тази тема е доста сложна и мащабна.
    Ще трябва да навлезем в политиката, от там знаете прескачаме на футбол и накрая естествено започваме да се питаме: Ти мене уважаваш ли ме? :Д


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK