С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 27 дек 2011, 13:23, 6649 прочитания

Технологичните иновации - новото оръжие на развиващите се страни

Развиващите се пазари вече осигуряват над 40% от световния брутен вътрешен продукт и 37% от преките чуждестранни инвестиции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Авторът

Хавиер Сантисо е професор по икономика в ESADE Business School и директор на ESADE Център за глобалната икономика и геополитиката (ESADEgeo).  текстът е публикуван на интернет страницата на Project Syndicate.
През последното десетилетие развиващите се пазари се превърнаха в основен двигател на растежа на световната икономика. Според британската банка HSBC 19 държави, които към днешна дата спадат към т.нар. нововъзникващи или бързо развиващи се пазари, ще бъдат сред 30-те най-големи икономики в света през 2050 г., и те ще бъдат по-важните в икономическо отношение спрямо страните, които в момента членуват в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Развиващите се пазари вече осигуряват над 40% от световния брутен вътрешен продукт (БВП) и 37% от глобалните преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ). И докато страните от ОИСР продължават да стагнират и през 2011 г., икономиките на развиващите се пазари силно нараснаха. Китай тази година изпревари Япония като втората по големина икономика в света, а вчера дойде новината, че Бразилия е изместила Великобритания от шестото място в класацията. Междувременно Индия привлече рекордните 80 млрд. долара ПЧИ, което е двойно повече спрямо 2010 г. А бразилската Petrobras, вече е една от най-големите петролни компании в света, след като направи IPO миналата година за рекордните 67 млрд. долара.


Факторът "средна класа"

Причините тези икономики да привличат все повече мултинационални компании от ОИСР са много. В Азия, средната класа представлява 60% от общото население (1.9 млрд. души). Китай стана най-важният автомоблен на пазар в света през 2010 г. И, което не е маловажно, бързият икономически растеж се случва в икономическа среда на малки бюджетни дефицити, нисък държавен дълг и контролирана инфлация.

Но това е само едната страна на медала. Има и друга, по-скрита и незабелязана, която привлича компании от ОИСР към нововъзникващите пазари: революционните технологични иновации. От една страна, мултинационалните компании от нововъзникващите пазари постигат вече отлични резултати и по-висока добавена стойност дори и в секторите на високите технологии, а от друга страна, фирмите от страните от ОИСР все по-често в последно време внасят технологични иновации от компании от нововъзникващите пазари.



Технологиите - двигател на растежа


Според Организацията на обединените нации (ООН) има приблизително 21 500 мултинационални компании, базирани в развиващите се пазари. Някои, като например мексиканската компания на цимент Cemex, индийската  IT-компания Infosys и китайския производител на батерии BYD, вече са лидери в своите сектори.

Основните доставчици за телекомуникациите компании по света, се намират именно в Китай, където Huawei вече е в пряка конкуренция с шведската Ericsson. В Бразилия Embraer започна производството на революционен модел самолет, който други започнаха да имитират. Индийската Tata продава коли, които са със 75% по-евтини от европейските си аналози. В Кения Safaricom трансформира банковите услуги чрез мобилното си приложение M-Pesa, както го направиха преди това индийските мултинационални компании за аутсорсинг, TCS и Wipro.

Дори цифровите технологии се намират под влиянието на икономическия растеж на нововъзникващите пазари. Китайската интернет група Tencent Holdings е третата най-голяма в света по пазарна капитализация (45 млрд. долара през 2011 г.), а най-големият акционер в нея е друга мултинационална компания  от нововъзникващите пазари - Naspers от Южна Африка.

Двете компании инвестират в стартиращи фирми, но не в Калифорния, както Google, а в страни от нововъзникващите пазари. През 2010 г. те инвестираха 700 млн. долара в руския интернет гигант Mail.ru. Руската компания Digital Sky Technologies (която притежава Mail.ru) от своя страна пък е част от почти всички нови ключови американски интернет проекти на фирми като Facebook, Zynga и Groupon.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Висшият адвокатски съвет категорично против кандидатурата на Иван Гешев 2 Висшият адвокатски съвет категорично против кандидатурата на Иван Гешев

Гешев не притежава нужните качества за главен прокурор, кандидатурата му трябва да се отхвърли и да започне нова процедура

18 сеп 2019, 2015 прочитания

Снимка на деня Снимка на деня

В Шри Ланка бе открита най-високата сграда в Южна Азия - 356-метровата кула Лотос

18 сеп 2019, 568 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика и икономика" Затваряне
Магазините в Гърция преживяха една от най-тежките Коледи от десетилетия

Продажбите са спаднали с 30% спрямо миналата година

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател