ЕС сви търсенето си за българска продукция

Българските износители вече насочват 42% от продукцията си към пазари извън ЕС

Рецесията, обзела ЕС кара българските индустриалци да поглеждат към алтернативни пазари.
Рецесията, обзела ЕС кара българските индустриалци да поглеждат към алтернативни пазари.    ©  Юлия Лазарова
Рецесията, обзела ЕС кара българските индустриалци да поглеждат към алтернативни пазари.
Рецесията, обзела ЕС кара българските индустриалци да поглеждат към алтернативни пазари.    ©  Юлия Лазарова

Спад на българския износ за Европейския съюз (ЕС) в четвърти пореден месец отчете днес Националният статистически институт. Само за октомври към изпадналия в рецесия европейски пазар българските фирми са доставили стоки на стойност 2.09 млрд. лв. и това е 8.1% по-малко спрямо миналия октомври. Като цяло за десетте месеца от началото на годината до края на октомври износът за ЕС е спаднал с 3.2%.

Спадналото търсене беше първият видим канал (освен замразеното кредитиране), през който кризата от 2008 г. засегна България, като доведе до ръст на безработицата, спад на доходите и рецесия. За разлика от началото на кризата обаче българските компании вече са се ориентирали към алтернативни пазари, главно в Азия, и към страните извън ЕС износът расте шест последователни месеца. Само за октомври експортът към трети страни се е покачил с внушителните 22.7 процента, а за десетмесечието - 11.1 на сто.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се