ЕС сви търсенето си за българска продукция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕС сви търсенето си за българска продукция

Рецесията, обзела ЕС кара българските индустриалци да поглеждат към алтернативни пазари.

ЕС сви търсенето си за българска продукция

Българските износители вече насочват 42% от продукцията си към пазари извън ЕС

Стефан Антонов
5981 прочитания

Рецесията, обзела ЕС кара българските индустриалци да поглеждат към алтернативни пазари.

© Юлия Лазарова


Спад на българския износ за Европейския съюз (ЕС) в четвърти пореден месец отчете днес Националният статистически институт. Само за октомври към изпадналия в рецесия европейски пазар българските фирми са доставили стоки на стойност 2.09 млрд. лв. и това е 8.1% по-малко спрямо миналия октомври. Като цяло за десетте месеца от началото на годината до края на октомври износът за ЕС е спаднал с 3.2%.

Спадналото търсене беше първият видим канал (освен замразеното кредитиране), през който кризата от 2008 г. засегна България, като доведе до ръст на безработицата, спад на доходите и рецесия. За разлика от началото на кризата обаче българските компании вече са се ориентирали към алтернативни пазари, главно в Азия, и към страните извън ЕС износът расте шест последователни месеца. Само за октомври експортът към трети страни се е покачил с внушителните 22.7 процента, а за десетмесечието - 11.1 на сто.

Това е и причина общият размер на експорта също да се увеличава - с 2.2% за периода януари – октомври до общ размер 33.8 млрд. лв.

В тази структура обаче ЕС заема дял от 58.6%, а износът към трети страни вече е 41.4 на сто. За сравнение в края на октомври миналата година към ЕС потегляха 62% от българския износ и само 38 процента се насочваха към трети страни.

Новите пазари

Износът на българските компании за Китай например се увеличава със 124% на годишна база и общият му размер от началото на годината до 31 октомври е стигнал 985 млн. лв. Така Китай вече измества Русия като втората най-важна държава за българските износители извън ЕС. Експортът към Руската федерация е на стойност 936 млн. лв., като увеличението му на годишна база е 7.4 на сто.

Основен пазар остава Турция, за където износът на българските фирми расте с 10.5% на годишна база и за десетте месеца е достигнал 3.2 млрд. лв.

Други пазари, за които износът се увеличава както в сравнителен план, така и в обсолютни стойности са САЩ – с 34% до 582 млн. лв. и Грузия – с 26% до 460 млн. лв.

Вносът на България

Безспорен лидер по внос за Бъгария остава Русия заради енергийните ресурси – газ, суров петрол и ядрено гориво. Общата стойност на доставените от руски компании стоки в България е 8.67 млрд. лв. и това е 30% увеличение спрямо десетте месеца на миналата година.

Втора по внос към България е Турция – с 1.9 млрд. лв. и 6% годишно увеличение, а на трето място е Украйна, от която внесените стоки са за 1.06 млрд. лв., но това е с 28% по-малко на годишна база.

Равносметка

Резултатът от външната търговия за десетте месеца на годината е дефицит от 6.05 млрд. лв., или двоен ръст нагодишна база. Само с ЕС дефицитът расте петкратно - до 3.4 млрд. лв., а с трети страни размерът му е 2.6 млрд. лв., или д 20% по-голям спрямо същия период на миналата година.

Спад на българския износ за Европейския съюз (ЕС) в четвърти пореден месец отчете днес Националният статистически институт. Само за октомври към изпадналия в рецесия европейски пазар българските фирми са доставили стоки на стойност 2.09 млрд. лв. и това е 8.1% по-малко спрямо миналия октомври. Като цяло за десетте месеца от началото на годината до края на октомври износът за ЕС е спаднал с 3.2%.

Спадналото търсене беше първият видим канал (освен замразеното кредитиране), през който кризата от 2008 г. засегна България, като доведе до ръст на безработицата, спад на доходите и рецесия. За разлика от началото на кризата обаче българските компании вече са се ориентирали към алтернативни пазари, главно в Азия, и към страните извън ЕС износът расте шест последователни месеца. Само за октомври експортът към трети страни се е покачил с внушителните 22.7 процента, а за десетмесечието - 11.1 на сто.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    сдруги думи - произвеждаме неща, които не ни трябват (ама не ни ги искат); Не произвеждаме неща от които имаме нужда!
    И понеже по-голямата част от вноса са суровини - не си оправяме ефективността в икономическите сектори ... Мат`рялска му работа....

  • 2
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    И това е начин за оцеляване в тази криза!

  • 3
    yotata avatar :-|
    йотата

    [quote#2:"petar_333"]И това е начин за оцеляване в тази криза![/quote]

    И кой точно оцелява?

  • 4
    yotata avatar :-|
    йотата

    До коментар [#1] от "Georgi Yordanov":

    А сега следва зануляване на пенсиите.
    (освен ако не бъркам в логическата верижка: производство=продажби=печалби=данъци=трансфери към "социални плащания")

    Е не веднага де, ама другия мандат. Освен ако не почнем да печатаме. При което Дянков, в професионален план ще бъде изяден с очилцата, и няма да го искат даже за портиер в Световната банка.

  • 5
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    Интересно ще е да се види какви стоки внасяме и изнасяме по държави (като изключим суровините). За намаляващия износ към ЕС е ясно - на повечето страни стратегията не им е да внасят, а да ни продават на нас стоки и услуги за крайно потребление, включително нискокачествена продукция. На нас каква ни е стратегията - какви продукти изнасяме и закъде?
    Между другото имам подозрения, че износът за САЩ се увеличава от софтуерни продукти...

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    И аз съм любопитен какво освен храни (сирене и лютеница) изнасяме за САЩ и какво за Западна Европа. Войната в Сирия и бъркотията като цяло в региона удари силно по индустриалния износ (електрматериали, мотори, и т.н.), да се надяваме на възстановителния етап.

  • 7
    dimitrion avatar :-?
    dimitrion

    Преди няколко години на Пловдивския панаир имаше голям щанд на Индонезия. На него освен големи инд. фирми бяха представени и по-малки такива. Когато попитах шефа на една от по-малките фирми, как са се справили с тези големи разходи- самолетни билети, наеми за панаир, хотели и пр., той ми отговори, че голяма част от разходите са покрити от тяхното правителство. В Индонезия имало програма за поощряване на износа.
    Веднага се сетих, че и ние си имаме център за поощряване на износа, но до не сега не съм чул на някоя наша фирма износител да и са платени разходите за панаир и др. изложения.
    Освен това по Евронюз нон стоп пускат реклами за Македония, Румъния, Турция, Тайланд : "Елате, инвестирайте при нас", а за България няма и дума.
    Нали преди половин година говореха за "Национална стратегия за поощряване на износа"? Какво стана?

  • 8
    jordani avatar :-|
    jordani

    Ама супер некадърна статия.
    Значи за да има новина - се слага негативно звучащо заглавие.
    Правилното е " Българският износ се увеличава и преструктурира ".

    Само износа за Джорджия малко ми е мътен.

  • 9
    hristo_gu avatar :-|
    hristo_gu

    До коментар [#3] от "йотата":

    добрите фирми оцеляват.

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Бягайте от брюкселските зелки докато ви дърат краката.....
    Докато Меркелица и Барозу са начело на ЕС от кризата няма излизане... Оланд и Камерън само не стигат....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK