"Карат-С" и "Биад – С" взимат концесията на жп гара Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Карат-С" и "Биад – С" взимат концесията на жп гара Пловдив

"Карат-С" и "Биад – С" взимат концесията на жп гара Пловдив

Обединението между двете компании беше единственият кандидат да стопанисва транспортното съоръжение

Десислава Лещарска
9759 прочитания

© НИКОЛАЙ НИКОЛОВ


Единственият кандидат за концесията на пловдивската жп гара – ДЗЗД "Железопътна гара – Пловдив", ще я стопанисва в следващите 35 години. Това става ясно от дневния ред на последното заседание на правителството в оставка. В сдружението влизат автобусната компания на Миролюб Столарски "Карат-С" (с 95% дял в него) и строителната фирма "Биад-С" на председателя на Българската камара на строителите Светослав Глосов (с 5%).

Нова автогара и хотел

Старата сграда на жп гарата ще бъде реставрирана, тъй като има историческа и архитектурна стойност, обясни пред "Капитал" Светослав Глосов от сдружението. Ще се ремонтират чакалнята, главният перон и подлезът, каза още предприемачът. На територията на предгаровия площад и сградите на бившата транспортна болница, които ще бъдат съборени, концесионерът ще изгради нова автогара, тризвезден хотел, нови търговски площи и заведения.

Мащабни ремонти

Община Пловдив имаше възражения към концесията, включително и към изграждането на нова автогара, която ще конкурира намиращите се на метри две гари - "Родопи" и "Юг". Местната власт се притесняваше, че дейността на концесионера ще попречи на ремонта на жп линиите с евросредства, както и на изграждането на автомобилен подлез под гарата, свързващ булевардите "Васил Априлов" и "Македония". В близост ще минава и т.нар. южна тангента на Пловдив (ул. "Пещерско шосе" – "Южна гарова артерия" и бул. "Кукленско шосе"). От транспортното министерство са уверили община Пловдив, че концесията няма да попречи на плановете й.

Инвестиции от над 11 млн. лева

Според условията на държавата новият стопанин на пловдивската гара се ангажира да инвестира 11.2 млн. лв. без ДДС за целия срок на концесията, като за първите четири години вложенията трябва да са 9.85 млн. лв. Концесионната такса е от две части – фиксирана и променлива. През първите четири години фиксираната част е 290 000 лв. годишно. След този срок тя става 412 000 лв., като на всеки три години ще се индексира с общия инфлационен индекс на страната по данни на НСИ с натрупване за периода. Променливата част е в размер на 16 на сто от нарастването на общия размер на брутните приходи от всички дейности за текущата година и надхвърлящи базовите приходи от 1 812 000 лв.

Втори успешен опит

Срокът за намиране на нов стопанин на жп гара Пловдив беше удължен веднъж поради липсата на желаещи. Слабият интерес не е изненадващ. Още с обявяването на изискванията към кандидатите от строителния бранш изразиха съмнение относно поръчката. Участниците трябваше да докажат общо за последните три години оборот от минимум 90 млн. лв. и балансова стойност на активите от 30 млн. лв. Опитът, който се изискваше, пък е за превоз на пътници за минимум три години и строителна дейност.

Автобусната компания "Карат С" покрива условията основно благодарение на договорите със Столична община за обслужване на 24 линии на градския транспорт. Контрактите за 16 от тях бяха прекратени през миналата година. Компанията на Столарски за малко щеше да получи лихви в размер на 2.6 млн. лв. вместо реалните 600 хил. лв. Последвалият скандал костваше поста на двама души от ръководството на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), а зам.-кметовете на бюджета и на транспорта Дончо Барбалов и Любомир Христов се разминаха с последно предупреждение. Последва и решение на общината да се върви към поетапно разваляне на договорите с частните оператори.

От дневния ред на министерското заседание става ясно още, че се прекратява концесионната процедура за пристанищен терминал Тутракан заради липса на интерес.

Единственият кандидат за концесията на пловдивската жп гара – ДЗЗД "Железопътна гара – Пловдив", ще я стопанисва в следващите 35 години. Това става ясно от дневния ред на последното заседание на правителството в оставка. В сдружението влизат автобусната компания на Миролюб Столарски "Карат-С" (с 95% дял в него) и строителната фирма "Биад-С" на председателя на Българската камара на строителите Светослав Глосов (с 5%).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    tanas avatar :-(
    Танас

    ДС се грижи за кадрите си.

  • 2
    nockout avatar :-|
    nockout

    Специално Столарски винаги ми е бил много мътен. А ако се вярва на слуховете и в камарата на строителите положението не е цветущо, а за далаверите се носят легенди.

  • zidane

    БАСИ ПОДАРЪКА!

  • 4
    boris_ivanov avatar :-|
    boris_ivanov

    Концесия на ж.п. гарата във втория по големина български град на собственик на автобусна компания?? Каква би била мотивацията на концесионера да развива гарата след като ж.п. транспортът е в пряка конкуренция със собствения му бизнес??

    Изграждане на нова автогара?? Другите две, "Юг" и "Родопи", наистина са на метри -- едната в единия, другата в другия край на гаровия подлез...

    Унищожаване на предгаровия площад...

    Дали концесията ще е в полза на ж.п. гарата и града, или на концесионера?

  • 5
    gnevnik avatar :-|
    Гневник

    Близка до ГЕРБ фирма получава жп гарата в Пловдив
    Консорциум с участието на автобусната компания "Карат-С" на Миролюб Столарски, ще получи днес концесията на жп гарата в Пловдив. Грешка за близо 2,7 милиона лева са допуснали от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). През лятото експертите му изчислиха, че Общината дължи на частния превозвач „Карат-С" повече от 12 милиона лева, от които над 3 милиона са лихвите по дълга. Няколко месеца по-късно проверка, назначена от кмета на столицата Йорданка Фандъкова, показа, че дължимата лихва е над пет пъти по-малка от обявената и възлиза на над 600 000 лева. Завишените лихви се дължат на политическа поръчка от собственика на „Карат-С" и спонсор на ГЕРБ - Миролюб Столарски, „Карат-С", Миролюб Столарски които още 2008 година, седеше на масата заедно с Велизар Стоилов, когато се разпределяха едни линии, заради които Велизар Стоилов си отиде като заместник-кмет, сега четири години по-късно се оказа, че общинските съветници на ГЕРБ са в поредната далавера. Столична община спонсорира спонсора на ГЕРБ. Радослав Тошев, дългогодишен шеф на Комисията по транспорт в Столичната община, заслужено може да бъде наречен общинар-брокер, http://e-vestnik.bg/15582, - " Малкият Бор", синчето на агент Бор - http://www.pik.bg/radoslav-toshev-se-ozheni-za-treti-pat/, е част от мафията. http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1041747 Орлин Иванов и Радослав Тошев са двамата настоящи общински съветници от ГЕРБ, изнудвали кандидата за президент на управляващите Росен Плевнелиев през 2007 г., когато той е бил управител на "Линднер" в България. Това съобщи Георги Кадиев, точно седмица след като вътрешният министър Цветан Цветанов разкри, че трима общинари са искали 500 000 евро от Плевнелиев, за да придвижат проекта му за Бизнес парка, но той нито платил, нито сигнализирал за корупционния натиск. http://prnew.info/radoslav-toshev-ne-haresvam-vsichki-jeni-na-bashta-mi-tosho-toshev/ Тази държава не мога да я разбера, едно пише в закона друго става ...В съвременния смисъл на думата, олигарси са онези състоятелни граждани, които са монополизирали държавната изпълнителна и законодателна власт.
    35 години - мале ле стара майчинко. 35 години дали ще им стигат!? и „Кой не скача е червен!?” Търся една песен от близкото минало: "45 години стигат, времето е наше", някой ако може да помогне ще му бъда много благодарен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK