"Тракия" ще бъде завършена най-рано в края на юни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Тракия" ще бъде завършена най-рано в края на юни

"Тракия" ще бъде завършена най-рано в края на юни

Поредното забавяне беше оправдано от строителя с очакваните валежи през следващите седмици

Десислава Лещарска
6726 прочитания

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


И новият срок за завършването на последната отсечка от магистрала "Тракия" - края на май няма да бъде спазен. По завършен аутобан до морето ще се стига най-рано в края на юни – началото на юли. Това стана ясно по време на поредната инспекция на трасето в неделя, на която присъстваха служебният министър по регионално развитие Екатерина Захариев, представители на пътната агенция и на изпълнителя – сдружение "Тракия IV" с водещ партньор "ПСТ Холдинг" на бизнесмена Васил Божков.

Техниката и хората – недостатъчни

"За съжаление това, което видях от оставащите 34 км от автомагистрала "Тракия" (лот 4 – Ямбол – Карнобат), не ме радва. Считам че, за да се пусне трасето до началото на активния летен сезон, техниката и хората трябва са се увеличат по четири", коментира министър Захариева след проверката. С тези темпове на работа магистралата ще е готова в края на юни, каза още министърът.

"Ще сме готови до началото на активния летен сезон т.е. края на юни – началото на юли", потвърди пред "Капитал" Иван Иванов, изпълнителен директор на "ПСТ Холдинг". Поредното забавяне той оправда с очакваните валежи през следващите седмици. "По договор ни е забранено да полагаме асфалт, когато вали дъжд. Всеки ден, в който не работим, ще бъде добавен към крайния срок – края на май", каза Иванов.

Обект с проблеми

Първоначалният срок по договора за последната отсечка за "Тракия" беше 23 февруари, но пътната агенция склони да подпише анекс с изпълнителя заради тежките зима и пролет на 2012 г., които възпрепятстваха строителството. Така срокът стана май месец 2013 г., но скоро след договарянето му стана ясно, че и той не е реалистичен, този път заради финансови проблеми на "ПСТ Холдинг". Наетите от компания подизпълнители и доставчици на техника протестираха многократно през последните шест месеца, защото главният изпълнител не си плащаше сметките редовно.

В началото на март се разбра, че "ПСТ Холдинг" ще тегли банков заем за 40 млн. лева, с които да дофинансира изграждането на последната отсечка от "Тракия" и да се разплати с доставчиците си (най-вероятно от Първа инвестиционна банка - бел.ред.). Парите са договорени окончателно миналата седмица и постепенно почваме да увеличаваме техниката и строителите на обекта, коментира пред "Капитал" Иван Иванов. До наемането на една компания и пристигането й на обекта минават дни, така че това, което министърът иска – увеличение на техниката и хората, ще се случи постепенно, каза още Иванов. Следващата седмица "ПСТ Холдинг" ще представи актуализиран график за работа, а министър Захариева обясни, че няма заплаха от спиране на европейски средства.

Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт", но суми се превеждат след дълга и сложна процедура по одобрение на разходите. Освен това цената на отсечката Ямбол – Карнобат по договор – 209.6 млн. лв., се оказа нереалистична, така както и срокът за завършване. Оскъпяването, за което от "ПСТ Холдинг" отказаха коментар, е за сметка на изпълнителя. Държавата също "удари едно рамо", след като фирми, свързани с Васил Божков спечелиха миналата година два търга за стабилизиране на терените покрай "Тракия" за над 25 млн. лева.

И новият срок за завършването на последната отсечка от магистрала "Тракия" - края на май няма да бъде спазен. По завършен аутобан до морето ще се стига най-рано в края на юни – началото на юли. Това стана ясно по време на поредната инспекция на трасето в неделя, на която присъстваха служебният министър по регионално развитие Екатерина Захариев, представители на пътната агенция и на изпълнителя – сдружение "Тракия IV" с водещ партньор "ПСТ Холдинг" на бизнесмена Васил Божков.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    ivanhoe avatar :-(
    Ivanhoe

    Държавата също "удари едно рамо", след като фирми, свързани с Васил Божков спечелиха миналата година два търга

    Демек, ресто на рушвета, да не гръмнат всички по веригата.
    Разбира се, за сметка на данъкоплатеца.
    Следете с интерес тези 2 търга - и за 2ст. работа няма да бъде свършено по тях!

  • razbiratel

    Ами ако не става до началото на сезона шута отзад не им плащате и да заповядат следващите.Така и така ще прецакат сезона!Ебати държавата ще им се молите ли???

  • 3
    superbg avatar :-P
    superbg

    Огън служба не остана!
    Строи се 30 години тази магистрала, голяма работа че щяла да се забави с 1 месец.
    Най-важното е да стане.
    Бях някъде 1-ви 2-ри клас, когато магисстралата стигна до Пловдив.

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    Снимки на построеното по проблемния лот 4.2 на "Тракия" към началото на март 2013 година благодарение на г-н Галин Градев (от стр. 207 до стр. 218):

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1185569&page=207

  • 5
    jugozombi avatar :-?

    За пореден път "Капитал" пише само за лот 4.2 на "Тракия", без да разглежда в цялост ситуацията в несправящите се със срокове и договори пътностроителни компании на лицето Васил Божков. Завършването на лот 4.2 вероятно ще се отложи след края на май, но въпреки това то не е твърде далече. Много повече тревога и съответно медийно внимание би следвало да предизвиква (не)случващото се по лот 2 на "Марица", който също би трябвало да се строи от некоректната към подизпълнители и държавни институции компания "ПСТ Холдинг" АД, но на практика по него не се работи от лятото на миналата година с оправданието, че изпълнителят хвърлял всичките си сили за оставащото по "Тракия".

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    А дано,успех:)

  • 7
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    трябва да се направи регистър на шибаните и некоректните фирми. обзалагам се, че класацията ще бъде оглавена от фирми на Черепа, Домузчийски, Григанчев, Цецо Мустакян, Николай Банев-Нориса, и другите ембелматични фигури на прехода и пост-прехода.

    едва когато изритаме тези лица от бизнеса ни, тогава ще настъпи времето на пазарно-ориентирана конкуренция от малки и средни предприятия...

  • 8
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#7] от "Rage Against":

    ЗОП-ът е продънен като цялата законова система, за да изриташ някого от търг трябва да има влязла в сила присъда, а въпросните бизнесмени с мутренско съзнание не може да ги стигнеш и с лайняна клечка, а присъда???

  • 9
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    До коментар [#8] от "Consumer":

    винаги могат да се измислят изисквания към участниците в търга, за да не се допускат злоупотребите, които се случват все на консорциумите оглавени от Черепи, Баневци, Домузчиевци и тем подобни крадливи копелдаци.

    не може една сбирщина престъпници и крадци да държат заложници малки и средни предприятия в региона на строителството на магистралите (или други инфраструктурни проекти). да не говорим, че мнозинството от тези малки и средни предприятия са оглавени от некадърници и алчни бизнесмени... но не това е фокусът в момента :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK