Политическите чистки – докога?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Политическите чистки – докога?

За да легитимират масовите смени в изпълнителната власт управляващите направиха анкетна комисия, която да проверява назначенията по времето на ГЕРБ

Политическите чистки – докога?

4665 прочитания

За да легитимират масовите смени в изпълнителната власт управляващите направиха анкетна комисия, която да проверява назначенията по времето на ГЕРБ

© Анелия Николова


Традиционната за българското държавно управление политическа метла е вече утвърдена практика в работата на всяко едно министерство и агенция. На всеки четири години сценарият е един и същ. С наближаването на ново управление висшите държавни служители примиренчески чакат гилотината да падне. Къде с процедурни къде със законодателни трикове всички висши чиновници (вкл. полицаи, митничари, и данъчни) се отстраняват, прехвърлят на по-ниски длъжности, или уволняват. В една част от случаите има и елемент на отмъстителност и гонение, като пращат дисциплинарни проверки или прокурори и съсипват кариерата и живота на съответния служител. Десетина процента оцеляват чистката – или защото позицията им не е считана за особено важна (т.е. не контролира финансов ресурс), или защото имат добри връзки и с новата власт. Тук там, по изключение, някой оцелява, защото е добър професионалист. По-оправните напускат и отиват в частния сектор и никога повече не се връщат в държавната администрация. Останалите, обикновено по-посредствените, чакат да се върнат "нашите" и се връщат в администрацията.

Междувременно загубилите властта вдигат шум до небето и се оплакват от политическото гонение и "партизиране". А новите властващи дават традиционните обосновки за чистката – корумпирани, некадърни, партийно обвързани, калинки, и т.н. Тъй като на всеки четири години слушаме едни и същи аргументи, истината явно е някъде по средата.

Тази седмица в парламента се размятаха поредните данни в контекста на новосъздадената комисия за борба с "калинките". Излязоха данни, по информация предоставена на в. Труд, че по време на мандата на ГЕРБ с конкурс в министерствата са били привлечени 756 чиновници, 1799, без конкурс. Конкурсът, както знаят малцината дръзнали да се явят на такъв, и до ден днешен в повечето случаи не значи нищо – има един куп механизми, по които се нагласят. Вече се ориентираме как действа и новото правителство. Министърът на вътрешните работи ни предостави сравнителна статистика: 537 освободени от ГЕРБ през първите три месеца, спрямо 350 от сегашното управление. В Пловдив пък чухме, че кметът Иван Тотев вече е приютил 500 "кой от къде е артисал". Крайната цел също бе очерта неотдавна о БТВ от лидерът на ДПС, който поясни "управлението на г-н Пламен Орешарски има една основна задача – да разгради наследената тоталитарна властова система на ГЕРБ".

Тъй като по-голямата част от зрителите на този повтарящ се на всеки 4 години спектакъл си изкарват хляба в частния сектор тази цялата драма малко ги касае, но като данъкоплатци би трябвало всички дълбоко да ни вълнува. Трудно е да си представим как биха функционирали частните компании и българската икономика, ако всички мениджъри 3 нива надолу под собственика ги изхвърляха на всеки 4 години. Представете си ако вземем една средно-голяма международна корпорация със 50 000 служители, чиито 200 мениджъри на високо ниво, са периодично уволнявани и сменяни – това е горе долу традиционната картинка в МВР. Такава корпорация няма бъдеще – гарантирано.

Какви са проблемите извън чисто човешкия елемент че едни държавни чиновници страдат за сметка на други:

-Губи се натрупан опит и професионализъм;

-Малкото дългосрочна устойчивост на държавните политиките, която остава със смяна на правителствата и тя почти изчезва; -Служителите не са мотивирани да заемат високи длъжности, защото те са мандатни -Малцина остават хората с дългосрочен управленски опит и стратегическо мислене (в някои министерства те изчезват изцяло докато "новите" се научат);
-Цялата система за управлението на човешките ресурси загнива и се превръща в една смесица от шуробаджанащина и партийни пристрастия.

-Ако даденият министър или неговите партийни патрони са корумпирани политическата чистка е идеалният инструмент да се назначат хора, на които се вярва, и които да са част от схемите;

Всичко това влошава качеството на и без това не особено добре мотивирана държавна администрация, където посредствеността се превръща в правило, отколкото изключение. Мотивацията за професионален растеж след някакъв етап спада рязко, защото за 100-200 лв. по-висока заплата (напр. от началник отдел да станеш началник на дирекция) рискът да бъдеш «изметен» и да си загубиш дохода рязко се увеличава.

Цялата тази драма, с която ние така сме свикнали, че я възприемаме за обичайна, обаче може и да има край някой ден. Не защото ще помъдреем, а защото вече почва да влиза в обзора на Европейската комисия. Бъдещият антикорупционен доклад на Комисията (това е нов механизъм за наблюдение на корупционните практики и антикорупционни политики в ЕС) обръща специално внимание именно на този феномен. Не за друго, а защото той е типичен най-вече за страните, които имат проблем с корупцията. В част от източно-европейските страни и съседна Гърция политическите метли също съществуват, в развитите демокрации – те са по-скоро козметични.

Ако еврочиновниците следяха изказванията в периодите на следизборните политически чистки, през последните 15 години, те биха заключили, че чистките са ефективен инструмент в борбата с корупцията, защото те дават възможност бързо и незабавно да отървем от корумпираните и некадърните. Уви – на това никой не вярва. Всеки подозира, че просто едни чиновници се заменят с други, независимо от това колко кадърни и корумпирани са те, а това колко са лоялни на даденият министър или близки до хора в съответната политическа партия.

Въпросът е дали една бедна и малка страна, където висшият административен елит на държавата се свежда до 1000-2000 души, може да си позволи да губи натрупаният опит и професионализъм на тези хора, не малка част от които никога не се връщат към държавното управление. Партиите явно намират за приемливо това. Резултатът за данъкоплатеца винаги е един и същ – много ниско качество на държавно управление и липса на хора с достатъчно управленски опит и стратегическа визия за развитието на страната.

Как е решен въпросът в нормалните страни?

Железни закони за държавния служител и правила правят чистките и калинките практически невъзможни. Некадърните и корумпираните се премахват чрез ясно правила и системи за контрол върху служителите (от инспекторати, човешки ресурси), ясни правила за кариерно развитие.

Авторът е старши експерт по социология и криминология в Центъра за изследване на демокрацията. Беше зам.-министър на вътрешните работи в служебния кабинет.

Традиционната за българското държавно управление политическа метла е вече утвърдена практика в работата на всяко едно министерство и агенция. На всеки четири години сценарият е един и същ. С наближаването на ново управление висшите държавни служители примиренчески чакат гилотината да падне. Къде с процедурни къде със законодателни трикове всички висши чиновници (вкл. полицаи, митничари, и данъчни) се отстраняват, прехвърлят на по-ниски длъжности, или уволняват. В една част от случаите има и елемент на отмъстителност и гонение, като пращат дисциплинарни проверки или прокурори и съсипват кариерата и живота на съответния служител. Десетина процента оцеляват чистката – или защото позицията им не е считана за особено важна (т.е. не контролира финансов ресурс), или защото имат добри връзки и с новата власт. Тук там, по изключение, някой оцелява, защото е добър професионалист. По-оправните напускат и отиват в частния сектор и никога повече не се връщат в държавната администрация. Останалите, обикновено по-посредствените, чакат да се върнат "нашите" и се връщат в администрацията.

Междувременно загубилите властта вдигат шум до небето и се оплакват от политическото гонение и "партизиране". А новите властващи дават традиционните обосновки за чистката – корумпирани, некадърни, партийно обвързани, калинки, и т.н. Тъй като на всеки четири години слушаме едни и същи аргументи, истината явно е някъде по средата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    v_l avatar :-|
    v_l

    Още една от многото причини държавата да не работи.
    Какво да очакваш от някой, който знае, че е там за 4 години и е назанчен, защото е нечий човек? Логично това не го вдъхновява да работи за полза роду, а само да се нагуши колкото може за предоставеното му вереме.

  • 2
    jddi avatar :-|
    Димов

    Точно така, аргументът, че редовната подмяна на висшите административни кадри намалява корупцията е идотски по три причини:

    1) Смяната на административния елит позволява на организацията, временно държаща властта да придобие пълен контрол над всички части от държавното управление и в резултат безотчетно и скрито да изгражда каквито си иска схеми.

    2) От позиции с реална власт се отстраняват като неудобни и безполезни всички професионалисти, които притежават морални устои: честност, желание за справеливост и върховенство на закона. Тези хора не само не искат да участват във финансови и документни измами, ами и активно работят срещу тях, съответно са вредни и опасни за статуквото.

    3) На власт идват хора, които са наясно, че са там за малко и ще бъдат разкарани в следващия цикъл. Обикновено тези хора са избрани, защото са послушна част от механизма на партийната организация, а не защото блестят с прфесионални качества. Дори и да не участват директно в престъпни схеми, тези хора са част от системата, създаваща и поддържаща условията на безотчетност. Предвид, че са наясно с краткия си престой на съответния пост, те трябва да направят следния избор - пълно послушание пред назначилата ги организация с цел други бъдещи постове или гладна, спешна, безочлива корумпираност.

  • 3
    2.5 avatar :-?
    2.5

    “Мотивацията за професионален растеж след някакъв етап спада рязко, защото за 100-200 лв. по-висока заплата (напр. от началник отдел да станеш началник на дирекция) рискът да бъдеш «изметен» и да си загубиш дохода рязко се увеличава.”

    Не споделям това виждане на автора(апропо, интересени подробности от CV-то)!
    Политически чистки ще има, докато са налице и политическите назначения! Ясно като бял ден. Всеки, седнал на стола с политическа протекция неминуемо е наясно, че е на проветриво място и рискува да бъде отвян със “смяната на караула”. Именно, затова и “кариерното развитие” при някои хора е толкова стремително - просто са наясно какво ги чака. Има и друга порода кадри, които се продават добре - нещо като “жена на всички времена”. Повече светлина по въпроса може да хвърли г-н Мавродиев, който дава всичко от себе си за да пасне и в актуалните условия. Гуверньора на БНБ е подобен случай...
    В малка страна като нашата, с шуро-баджанашка народопсихология няма как - прайдовете се сменят.

  • 4
    today avatar :-|
    today

    Така е, защото "всичките са маскари", открай време. Защото голямата борба да спечелят изборите и да държат властта е за да се "оправят". А за се оправят трябва да си назначат техни хора на позициите, които осигуряват финансов ресурс на гърба на държавата, държавните монополи и общините, че вече и на ЕС - през фондовете.

  • 5
    tzm41313897 avatar :-(
    Mark Twain

    Г-н Гунев, а не мислите ли, че закони има, но, както повечето такива у нас, те просто не се спазват? Пример: колко хора пресичат на червено, паркират на тротоарите и т.н.? Щом за тези очевидни неща няма закон и наказани, то няма как да има за такива профилирани неща като назначение в Н-ското министерство в Н-ската дирекция. Така че проблемът не е липсата на закони, а как да се спазват. Тъжното е, че все повече ми прилича, че само диктатура ще оправи нещата...

  • 6
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Нивото на гражданско съзнание у повечето българи е като у пещерен човек. Повечето са авантаджии на дребно, които мразят едрите такива, защото са "по-успели". Проклинат малките си пенсии и заплати, но им става едно такова хубаво, когато отмъкнат няколко плочки от тротоара или закачат фризера в мазата към общото осветление.

  • 7
    miho55 avatar :-|
    miho45

    До коментар [#3] от "2.5":

    А защо работното место на специалист или такъв,който във времето се изгражда като специалист,трябва да се отъждествява със стол с политическа протекция?Вредно,много вредно,то за това сме на "върха" в ЕС във всяко едно отношение.......

  • 8
    di.mi.28 avatar :-(
    di.mi.28

    Политическата промяна в държавата и в общините е болезнена не само за висшия ешелон на ръководните кадри, който се подменя, но и за обикновения служител. Защото той трябва да се нагажда към нов ръководител и да толерира нови приятелски/партийни кръгове. А това е стресиращо, унизително и дълбоко демотивиращо.
    За съжаление - края не му се вижда.

  • 9
    zogorsone avatar :-|
    zogorsone

    "Железни закони за държавния служител и правила правят чистките и калинките практически невъзможни. Некадърните и корумпираните се премахват чрез ясно правила и системи за контрол върху служителите (от инспекторати, човешки ресурси), ясни правила за кариерно развитие."

    И пак до върховенството на закона стигнахме, без него всичко е загубено.

  • 10
    miho55 avatar :-|
    miho45

    До коментар [#9] от "zogorsone":

    За съжаление,това е нежелано от партийните централи и като следствие са нарочно приетите "обслужващи" закони.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK