С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 4 апр 2018, 12:01, 28487 прочитания

Вкусно и богато или умно и важно

От началото на април БНТ започна да променя програмната си схема

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Засега отпадат публицистични предавания за сметка на забавни и развлекателни формати.
- Рекламният бизнес харесва промените, но към тях има и критики.

От началото на април БНТ започна да работи по нова програмна схема. Целият сектор - рекламен и медиен, очакваше с интерес да чуе каква е стратегията, която ще формира облика на обществената телевизия, след като тя коренно промени мениджърския си екип.

Ролята на БНТ в сегашната медийна ситуация е ключова, защото тя може да произвежда предавания, които са непосилни за комерсиалните телевизии, но важни за хората - публицистика, коментари, независими разследвания. При непрекъснатите опити медийната среда да бъде поставена под контрола на властта или близки до нея интереси опасността за БНТ е да се включи във все по-големия сив и послушен хор.


Обновлението на съдържанието е един от основните ангажименти на новия генерален директор Константин Каменаров. За някои от промените, предложени от екипа му, реакциите бяха положителни. Начинът, по който те се случиха, обаче събра и немалко критики.

Една част от наблюдателите видяха в новата програмна схема по-малко място за сериозна публицистика и по-голям акцент върху развлекателното съдържание.

Новостите в програмата



В ефира на обществената телевизия вече се излъчва играта "Стани богат". Това е и най-силно рекламираният нов проект по БНТ, който се определя от сегашното ръководството като ключов. Играта е програмирана преди "Лека нощ, деца" и централната новинарска емисия "По света и у нас" в праймтайма (най-гледаното телевизионно време) на БНТ. По данни на рейтинговата агенция ГАРБ, с която БНТ работи, излъчването на първите две-три предавания са повишили рейтинга на медиата близо три пъти в този часови пояс (19.00-19.55 - бел. ред.) в сравнение с преди старта на играта. Ако средният дял от аудиторията на БНТ в праймтайма през март е бил 3.5%, по време на излъчването на "Стани богат" вече е 9.7%.

Другата новост е, че кулинарното предаване на Ути Бъчваров "Бързо, лесно, вкусно" също пада от ефира, но на негово място той ще води друго - "Вкусната Европа", което ще се излъчва всеки делничен ден от седмицата. От новата програмна схема на телевизията отпадат и две аналитични публицистични предавания - "Плюс това", което вървеше в събота сутринта с водещи Георги Милков и Милена Цветанска, изглежда, вече е излишно и аналитичното предаване за международна политика "Светът е седем" на Жени Атанасова и Йоана Левиева. На журналистите не е предоставена възможността да предложат промени в рубриките или да развият концепции за нови.

Нов формат с нов основен водещ в сутрешния блок, изтегляне на културната програма към БНТ2, праймтайм за "Открито" на Валя Ахчиева в ефира на обществената телевизия - това са част от промените в програмната схема, които генералният директор на БНТ Константин Каменаров обяви в интервю за "24 часа". ("Капитал" изпрати до БНТ въпроси за промените в програмната схема, но не получи отговор.)

Засега основният акцент е върху развлекателното съдържание. Остава да се види ще се развива ли най-важният жанр - публицистиката, и как.

Според медийния анализатор и преподавател по медийно право в Софийския университет проф. Нели Огнянова по дефиниция обществената телевизия има дълг да се обръща към хората не само като към потребители, но и като към граждани. "Тя трябва да работи за утвърждаване на ценностите на демокрацията - това е правно задължение, държавите от ЕС са го записали в договорите", коментира Огнянова. Тя обръща внимание, че когато една обществена телевизия започне да се грижи "да излизаме усмихнати от къщи" (цитат от интервюто на Константин Каменаров - бел. ред.), нека изведе на преден план също и своята критична и контролна функция, както и ролята си на форум за значими обществени дебати – дори форумът понякога да изглежда като безпощадна говорилня, категорична е преподавателката по медийно право.

Рекламният бранш отчита като положителни опитите да се вкарат предавания, които да вдигнат рейтинга на БНТ и да я направят по-конкурентна на търговските канали.

Според управляващия директор на агенция MediaS Com Александър Гагов последните програмни промени, както и политиката по продажбите за 2018, определено правят БНТ по-конкурентна на търговските телевизии в сравнение с предишни години. "Въпреки че телевизията е обществена, не е нормално най-рейтинговото ѝ предаване да е "Бразди", което е извън праймтайм и е по-скоро нишово. Друг казус, който трябва да реши БНТ чрез програмните промени, е да балансира демографската структура на аудиторията си, като увеличи дела на по-младите. Затова смятаме, че тези промени са в правилната посока от рекламна гледна точка", коментира Гагов.

Изпълнителният директор на Zenith, част от Publicis One, Александър Бирцоев също отбелязва, че забелязва положителна промяна в програмната схема на БНТ, като най-голям успех прогнозира да постигне "Стани богат" заради популярността на формата. "Не очакваме новите предавания да се отразят значително на преразпределението на бюджетите на рекламодателите в полза на БНТ в краткосрочен план, защото по-голямата част от годишните рекламни сделки вече са финализирани, а и е рано да се вадят заключения доколко успешна ще бъде промяната в програмацията", допълва Бирцоев. Според него със сигурност би било полезно да се направи по-широка рекламна кампания на новите предавания, за да може потенциалната им аудитория да разбере за тях.

Освен детайлното изреждане на промените в програмата, новите и отпадащите предавания има значение и начинът, по който телевизията, натоварена с обществени функции, осъществява промените.

В какво е проблемът

Публично ръководството на БНТ досега не е казвало дали зад промените стои някаква стратегия. За новите предавания се разбира от рекламни спотове и едно интервю на генералния директор Константин Каменаров. Накратко, съдържанието се очаква да стане "по-приятно, по-вкусно и по-бляскаво, с малко повече забавление", да има "неща за много по-разнообразни хора от тези, които искат само новини и говорилня" - защото "опасявам се, че сме се превърнали в безпощадна говорилня", казва генералният директор в интервюто за "24 часа".

Липсва яснота и как, по какъв критерий са направени промените в програмата на БНТ. Досега, когато такива са се правили, телевизията винаги е стъпвала в решенията си на предварително направени социологически проучвания за нагласите и интересите на зрителите. Резултатите от тях са били публично представяни едновременно с програмната стратегия на БНТ, за да бъде по-убедително защитена тя. Генералният директор твърди, че промените се правят след допитване и социологическо проучване. Те обаче не са публично оповестени.

Изявленията в медиите повече объркват, а не изясняват намеренията. Така например в коментар пред "Клуб Z" Константин Каменаров обяснява, че "голямата идея е вторият канал (БНТ2 - бел. ред.) да се превърне в нишов канал - за образование и култура". По същата тема пред "24 часа" той обяснява друго - "промяната ще запази цялото съдържание, изисквано от лиценза". Как точно ще се запази една политематична програма и едновременно ще стане тематична/нишова? Според професор Нели Огнянова това логично поражда въпроса - как се извършват промени в БНТ2 без промяна на лицензията? Тя дава пример: новините на БНТ1 и БНТ2 сега са отделни, защото по лицензии изискванията към тях са различни – БНТ2 трябва да има не по-малко от 50 на сто регионални новини. Сега научаваме, че двете програми ще имат общи новини. "БНТ ще има своите новини, които ще се излъчват по БНТ2. Новините на БНТ2 няма да ги има вече. Общи новини – по коя лицензия", пита проф. Огнянова.

Председателят на СЕМ София Владимирова коментира пред "Капитал", че в регулатора не е постъпвало искане за промяна на лицензията на БНТ2. "Каквито и промени да бъдат предприети, СЕМ трябва да бъде уведомен по закон. Намерението да се промени БНТ2 не ме изненадва, защото то бе декларирано от г-н Каменаров още когато представяше концепцията си за развитието на тевизията по време на конкурса", коментира Владимирова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси 4 АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси

Спецпрокуратурата влезе в комисията по хазарта, а Васил Божков обяви, че управляващите искат да отнемат бизнеса му

22 яну 2020, 4336 прочитания

Вечерни новини: Прокурорска акция в комисията по хазарта, мениджър с опит в CNN поема БНР Вечерни новини: Прокурорска акция в комисията по хазарта, мениджър с опит в CNN поема БНР

И още: КПКОНПИ поиска имущество за 380 млн. лв. на Арабаджиеви; Депутатите смекчиха лобистките поправки в закона за горивата; Първа жена президент в Гърция

22 яну 2020, 812 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Санирането продължава със слаб контрол от страна на държавата

Все още не са приети новите мерки за качество на ремонтите

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10