Вкусно и богато или умно и важно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вкусно и богато или умно и важно

Според генералния директор на БНТ, телевизията е станала безпощадна говорилня

Вкусно и богато или умно и важно

От началото на април БНТ започна да променя програмната си схема

Весислава Антонова
29094 прочитания

Според генералния директор на БНТ, телевизията е станала безпощадна говорилня

© Надежда Чипева


- Засега отпадат публицистични предавания за сметка на забавни и развлекателни формати.

- Рекламният бизнес харесва промените, но към тях има и критики.

От началото на април БНТ започна да работи по нова програмна схема. Целият сектор - рекламен и медиен, очакваше с интерес да чуе каква е стратегията, която ще формира облика на обществената телевизия, след като тя коренно промени мениджърския си екип.

Ролята на БНТ в сегашната медийна ситуация е ключова, защото тя може да произвежда предавания, които са непосилни за комерсиалните телевизии, но важни за хората - публицистика, коментари, независими разследвания. При непрекъснатите опити медийната среда да бъде поставена под контрола на властта или близки до нея интереси опасността за БНТ е да се включи във все по-големия сив и послушен хор.

Обновлението на съдържанието е един от основните ангажименти на новия генерален директор Константин Каменаров. За някои от промените, предложени от екипа му, реакциите бяха положителни. Начинът, по който те се случиха, обаче събра и немалко критики.

Една част от наблюдателите видяха в новата програмна схема по-малко място за сериозна публицистика и по-голям акцент върху развлекателното съдържание.

Новостите в програмата

В ефира на обществената телевизия вече се излъчва играта "Стани богат". Това е и най-силно рекламираният нов проект по БНТ, който се определя от сегашното ръководството като ключов. Играта е програмирана преди "Лека нощ, деца" и централната новинарска емисия "По света и у нас" в праймтайма (най-гледаното телевизионно време) на БНТ. По данни на рейтинговата агенция ГАРБ, с която БНТ работи, излъчването на първите две-три предавания са повишили рейтинга на медиата близо три пъти в този часови пояс (19.00-19.55 - бел. ред.) в сравнение с преди старта на играта. Ако средният дял от аудиторията на БНТ в праймтайма през март е бил 3.5%, по време на излъчването на "Стани богат" вече е 9.7%.

Другата новост е, че кулинарното предаване на Ути Бъчваров "Бързо, лесно, вкусно" също пада от ефира, но на негово място той ще води друго - "Вкусната Европа", което ще се излъчва всеки делничен ден от седмицата. От новата програмна схема на телевизията отпадат и две аналитични публицистични предавания - "Плюс това", което вървеше в събота сутринта с водещи Георги Милков и Милена Цветанска, изглежда, вече е излишно и аналитичното предаване за международна политика "Светът е седем" на Жени Атанасова и Йоана Левиева. На журналистите не е предоставена възможността да предложат промени в рубриките или да развият концепции за нови.

Нов формат с нов основен водещ в сутрешния блок, изтегляне на културната програма към БНТ2, праймтайм за "Открито" на Валя Ахчиева в ефира на обществената телевизия - това са част от промените в програмната схема, които генералният директор на БНТ Константин Каменаров обяви в интервю за "24 часа". ("Капитал" изпрати до БНТ въпроси за промените в програмната схема, но не получи отговор.)

Засега основният акцент е върху развлекателното съдържание. Остава да се види ще се развива ли най-важният жанр - публицистиката, и как.

Според медийния анализатор и преподавател по медийно право в Софийския университет проф. Нели Огнянова по дефиниция обществената телевизия има дълг да се обръща към хората не само като към потребители, но и като към граждани. "Тя трябва да работи за утвърждаване на ценностите на демокрацията - това е правно задължение, държавите от ЕС са го записали в договорите", коментира Огнянова. Тя обръща внимание, че когато една обществена телевизия започне да се грижи "да излизаме усмихнати от къщи" (цитат от интервюто на Константин Каменаров - бел. ред.), нека изведе на преден план също и своята критична и контролна функция, както и ролята си на форум за значими обществени дебати – дори форумът понякога да изглежда като безпощадна говорилня, категорична е преподавателката по медийно право.

Рекламният бранш отчита като положителни опитите да се вкарат предавания, които да вдигнат рейтинга на БНТ и да я направят по-конкурентна на търговските канали.

Според управляващия директор на агенция MediaS Com Александър Гагов последните програмни промени, както и политиката по продажбите за 2018, определено правят БНТ по-конкурентна на търговските телевизии в сравнение с предишни години. "Въпреки че телевизията е обществена, не е нормално най-рейтинговото ѝ предаване да е "Бразди", което е извън праймтайм и е по-скоро нишово. Друг казус, който трябва да реши БНТ чрез програмните промени, е да балансира демографската структура на аудиторията си, като увеличи дела на по-младите. Затова смятаме, че тези промени са в правилната посока от рекламна гледна точка", коментира Гагов.

Изпълнителният директор на Zenith, част от Publicis One, Александър Бирцоев също отбелязва, че забелязва положителна промяна в програмната схема на БНТ, като най-голям успех прогнозира да постигне "Стани богат" заради популярността на формата. "Не очакваме новите предавания да се отразят значително на преразпределението на бюджетите на рекламодателите в полза на БНТ в краткосрочен план, защото по-голямата част от годишните рекламни сделки вече са финализирани, а и е рано да се вадят заключения доколко успешна ще бъде промяната в програмацията", допълва Бирцоев. Според него със сигурност би било полезно да се направи по-широка рекламна кампания на новите предавания, за да може потенциалната им аудитория да разбере за тях.

Освен детайлното изреждане на промените в програмата, новите и отпадащите предавания има значение и начинът, по който телевизията, натоварена с обществени функции, осъществява промените.

В какво е проблемът

Публично ръководството на БНТ досега не е казвало дали зад промените стои някаква стратегия. За новите предавания се разбира от рекламни спотове и едно интервю на генералния директор Константин Каменаров. Накратко, съдържанието се очаква да стане "по-приятно, по-вкусно и по-бляскаво, с малко повече забавление", да има "неща за много по-разнообразни хора от тези, които искат само новини и говорилня" - защото "опасявам се, че сме се превърнали в безпощадна говорилня", казва генералният директор в интервюто за "24 часа".

Липсва яснота и как, по какъв критерий са направени промените в програмата на БНТ. Досега, когато такива са се правили, телевизията винаги е стъпвала в решенията си на предварително направени социологически проучвания за нагласите и интересите на зрителите. Резултатите от тях са били публично представяни едновременно с програмната стратегия на БНТ, за да бъде по-убедително защитена тя. Генералният директор твърди, че промените се правят след допитване и социологическо проучване. Те обаче не са публично оповестени.

Изявленията в медиите повече объркват, а не изясняват намеренията. Така например в коментар пред "Клуб Z" Константин Каменаров обяснява, че "голямата идея е вторият канал (БНТ2 - бел. ред.) да се превърне в нишов канал - за образование и култура". По същата тема пред "24 часа" той обяснява друго - "промяната ще запази цялото съдържание, изисквано от лиценза". Как точно ще се запази една политематична програма и едновременно ще стане тематична/нишова? Според професор Нели Огнянова това логично поражда въпроса - как се извършват промени в БНТ2 без промяна на лицензията? Тя дава пример: новините на БНТ1 и БНТ2 сега са отделни, защото по лицензии изискванията към тях са различни – БНТ2 трябва да има не по-малко от 50 на сто регионални новини. Сега научаваме, че двете програми ще имат общи новини. "БНТ ще има своите новини, които ще се излъчват по БНТ2. Новините на БНТ2 няма да ги има вече. Общи новини – по коя лицензия", пита проф. Огнянова.

Председателят на СЕМ София Владимирова коментира пред "Капитал", че в регулатора не е постъпвало искане за промяна на лицензията на БНТ2. "Каквито и промени да бъдат предприети, СЕМ трябва да бъде уведомен по закон. Намерението да се промени БНТ2 не ме изненадва, защото то бе декларирано от г-н Каменаров още когато представяше концепцията си за развитието на тевизията по време на конкурса", коментира Владимирова.

- Засега отпадат публицистични предавания за сметка на забавни и развлекателни формати.

- Рекламният бизнес харесва промените, но към тях има и критики.

От началото на април БНТ започна да работи по нова програмна схема. Целият сектор - рекламен и медиен, очакваше с интерес да чуе каква е стратегията, която ще формира облика на обществената телевизия, след като тя коренно промени мениджърския си екип.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    subaru avatar :-|
    subaru

    Нито дума за спорт

  • 2
    vesi_antonova avatar :-|
    Весислава Антонова

    За Спорта си заслужава да се напише отделен текст

  • 3
    mediaworld avatar :-|
    mediaworld

    Извинявам се, ама това пак е поредната тенденциозна статия...
    Можете ли, Весислава, да покажете назад във времето (вече има и Гугъл) кои са социологическите проучвания, които стоят зад промените, правени от близката до вашия кръг С.Ш.? А за частните телевизии не питате на какво се базират промените в концепциите им? Питахте ли защо преди години Нова сменяше водещи като носни кърпички? Питахте ли какво стана, та махнаха "трубадури на свободното слово" като Сашо Диков и Кулезич? Защо спряхте да питате къде е Ани? А за Валерия Чанкова защо не пишете, а? Проверихте ли каква стратегия и концепция има в това дългогодишен продуцент на новини и актуални предавания да бъде изпратен в "На кафе"?
    Второ - отпадат две публицистични предавания, които дори не знам кога се излъчват, камо ли да съм ги гледал. Какви обществени функции изпълнява една обществена телевизия, ако не се гледа от обществото, а само от отделни, малки групи от него?
    Направих си труда да прочета от други сайтове за промените в БНТ. Не знам как другите медии имат информация, пък само вие - не. Но нейсе.
    Та в другите медии пише, че БНТ сваля "Шоуто на Канала" и пада едното предаване на Мира Добрева. Това на Ути Бъчваров заменя едното от двете му, а другите пада. Значи - тезата, че се залага на забавни предавания издиша като спукан балон.
    Преразказвате криво някакви интервюта и изявления в различни периоди от време. А ако бяхте наистина добър медиен журналист, щяхте да знаете колко динамична е телевизията и медийния пазар като цяло. И вероятно, ако бяхте честен и добър журналист, а медиата ви не пишеше тенденциозно - щяхте да имате информация.

    И един съвет за финал - спрете да препредавате мислите на Нели Огнянова. Тя никога не е била добър медиен професионалист. Тя е просто теоретик, който преди години написа лобистки медиен закон. И после бе наградена с два поста за работата си. Цялата гилдия знае това.

    И понеже отдавна не съм писал във форумите ви - сега ще си направя скрийншот, та ако изтриете неудобните истини, да имам доказателство за "свободата", която се шири тук

  • 4
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648


    До коментар [#3] от "
    mediaworld
    ":

    А какви функции изпълнява, ако предаванията и са от порядъка на Биг Брадър. По вашата логика отвсякъде трябва да звучи чалга, 'щото р'ъиш, е много популярна и населението това иска.

  • 5
    mediaworld avatar :-|
    mediaworld

    Ами очевидно не става дума за Биг брадър и чалга. Такива неща по БНТ няма, но и това не означава автоматично, че трябва да се гледа от тесен кръг интелектуалци и никой друг.
    Емблеми като "Панорама" и "Референдум" като гледам не са махнати. Филмовата програма си е все така добра, по Коледа даже имаше страхотни музикални филми и концерти. Рекламните агенции са доволни, което е хубав знак, защото БНТ ще има шансове да получи приходи, а не само да се храни от нашите данъци.
    Май те ще си излъчват световното (че нали имаше рев, когато се даваше и от частни телевизии). Правят някакви опити да станат по-гледаеми и достъпни за хората. Какво лошо има? Наистина не разбирам какъв е проблемът.
    Също така се разрових вчера и видях, че това е третият материал по темата на Дневник и Капитал за последната седмица. Човек ще рече, че е станала някаква революция с редица жертви...

    Уважавах медийната секция на Капитал, защото беше добра, особено във времена, в които не се пише умно и задълбочено в този ресор. Напоследък обаче качеството спада рязко и тази тематика почна да се натоварва с политически и икономически интереси. Това не е Капитал, който харесвах. Мога редица примери от последната година да дам, но Весислава Антонова някак избяга от тази дискусия май...

  • 6
    debonair avatar :-|
    Joro69

    Промените са осезаемо положителни, а опитът на Капитал да се заяде е трогателен и постига обратен ефект. “Плюс това” беше чудесно предаване, но нещо ми подсказва, че ще се появи някакъв негов аналог в програмата. Другото свалено определено няма да липсва на никого.

  • 7
    rwc28392756 avatar :-|
    Kreader

    Заминава и БНТ. НЕ ХАРЕСВАМ ТЕЛЕВИЗИЯ, но БНТ беше най-най доброто налично със служители професионалисти. Жалко и браво на стрия директор- адмирации.

  • 8
    kdo52372883 avatar :-(
    kdo52372883

    Sic transit gloria БНТ. Не трябва публицистика, само риалити. Не трябват анализи и култура, само хазартни игри и шоута. Вместо интелигентен диалог - крясъци и среден пръст. От което се вдигал, видите ли, рейтингът. Ами щом е така, значи зомбитата - пардон зарителите - това искат. Псувни, сеир, кукиш. Ако може и малко чалга да вкарате в сутрешния блок, рейтингът ви ще скочи до небесата, уверен съм! А качествената продукция като "Четвърта Власт", "Под прикритие" и други, които наистина вдигат рейтинга, ще останат в историята. Щото нито Каменарят, нито Кошлукът имат мозъка и визията да направят дори бледо подобие на такива сериали. Те са там само за да изпълняват заповеди. Пардон, исках да кажа, задължителни методически указания.

    Междувременно, събеседниците ще бъдат определяни чрез СМС от #Тлъстака. Или Вожа. Или Цецоу. Което е едно и също, в крайна сметка. Нали това искате, драги зрители? Чалга, риалити, брадъри, систъри, чичовци, баджанаци и прочее? Нали това искате? Една (още една) телевизия от, за и на Пеевски? След Нова. И след BIT. Нали това искате? Вечер доволно да си грухате от шопската и ракийката пред телевизора, който плътно да ви залива с помия и да ви зомбира все повече и повече? Еми, това и получавате. И това и заслужавате. И на следващите избори - пак Делян, Боку и Цецоу да изберете. Поврага.

  • 9
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Мисля, че промените са по-скоро правилни. Стани богат е ОК, не е биг брадър все пак, но много бавно върви и аз лично не го гледам. Нишата за куиз предаване тип Минута е много съществува и това е мисля най-успешният формат.

    Въпреки това трябва да се внимава с търсенето на рейтинги и задоволството от рекламните агенции. Щом те са доволни, значи нещата са зле, това са лешояди.

    Бразди си е класика, макар че малко по-задълбочено трябва да е. Сега просто екипът пътешества из Европа и после събере на две на три няколко предавания. Трябва малки дусциплина там да се въведе.

    Сериалите на БиБиСи са много добри, само ако можеше да има избор дали да със субтутри или озвучени щеше да е супер. Нощният управител по Льо Каре в момента върви, респект.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK