С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 5 апр 2019, 10:11, 7402 прочитания

Камионите ще платят сметката

Преговорите между транспортните фирми и регионалното министерство за бъдещите тол-такси започнаха с бурни спорове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Някои цени са значително по-високи дори от тези в Германия, което предизвика силно възмущение у превозвачите.
  • Плановете са до началото на лятото тарифите да бъдат приети, а тол-системата да заработи на 16 август.
Горчива първоаприлска шега за сметка на транспортните фирми. Така дойде новината какви тол-такси предвижда Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). То се срещна с автомобилните превозвачи на товари и малко по-късно и с автобусните компании на 1 април.

Планът е от 16 август тази година тежкотоварните превозни средства да се таксуват на изминато разстояние, а не за време, както беше досега с винетките. Ставките ще са на принципа тези, които рушат и замърсяват повече, да плащат по-високи такси. Целта на държавата е да събере над 1 млрд. лв. на година за поддръжка и строителство на пътища. За тази цел тя е поискала тол-такси, които са доста по-високи в сравнение с други европейски държави като Германия, Полша, Белгия, Сърбия.


Цената от 47 стотинки на километър за най-екологичните камиони не просто остави недоволни превозвачите - тя беше окачествена като шокираща и пълен абсурд. Ведомството не даде вид на изненадано. "Никой от нас не е смятал, че тези разговори ще са лесни, мирни и тихи. Не сме очаквали, че браншът ще бъде доволен", каза регионалният министър Петя Аврамова след първата среща.

Скъпо ли е наистина

От думите на министър Аврамова и нейният заместник Николай Нанков стана ясно, че това е един от много варианти, които Световната банка е изготвила (виж таблицата). Тактиката вероятно е, че държавата тръгва със скъпо предложение, а в рамките на преговорите ставките най-вероятно ще се променят. Предварителна информация или дискусии не е имало с превозвачите.

Най-сериозната сметка ще се плати от най-тежките камиони. Според сметките на Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи, цената на разходите за ползването на пътищата ще се увеличи 30 пъти за най-често използваните камиони в България - Евро 4. Сметката е при пробег 8 хил. км на месец и използване на платен път в 60% от случаите.



Логично е цената да се увеличи, тъй като това е идеята на тол-таксата. Сравнението с други държави обаче показва, че първото предложение на МРРБ е по-високо от много други страни в Европа, и то за най-екологичния клас - Евро 5 и Евро 6. Таксата за магистрали и първокласни пътища за камиони над 12 т.от висок емисионен клас Евро 6 е 0.47 лв. на километър, в Полша и Унгария е 0.12 лв., а в Германия - между 0.28 и 0.36 лв.

Магистралата от Нови Сад до Ниш в съседна Сърбия, която е дълга 588 км, струва 52 евро за тежките камиони, или около 104 лв. В България същият камион ще заплати над двойна стойност - 236 лв., за по-малко разстояние - 500 км.

Пред журналисти министър Аврамова обясни, че вероятно стойностите от таблицата ще се променят. От думите ѝ стана ясно обаче, че по-скоро ще се стеснят разликите между ставките за ниски и високи емисионни класове, отколкото да се промени коренно тарифирането.

Илюстрация


Другите проблеми

Един от аргументите на МРРБ е, че заради ниски ставки за автобусите и превозните средства под 12 т по-голямата тежест се поема от най-тежките тежкотоварни камиони, където попада и транзитният трафик. "Ние считаме, че тол-системата е най-справедливият начин на плащане на ползването на пътя, но фокусът е изместен към тежкотоварните превози. Те ще трябва да поемат цялата тази тежест, за да се съберат едни пари", каза Йордан Арабаджиев пред "Капитал".

Според Христо Христов, собственик на транспортната и логистична компания "Дискордиа", новите такси ще намалят и транзита. "Турският трафик през България намалява, поне наполовина, а може би и с 2/3. Сега с една такава такса ще се изгони и останалият трафик и ще може да се радваме на едни хубави празни магистрали." Друг твърде вероятен ефект според тях е, че по-високите разходи на превозвачите в крайна сметка ще се поемат от крайния потребител, като министерството трябва да прецени ефекта върху икономиката на страната.

От разчетите на Световната банка обаче не личи подобен катастрофален ефект. Според анализа цените на хранителните продукти например ще се повишат с около 1% средно с изключение на безалкохолните напитки, чиято цена ще се вдигне с 3.89%, ако се приемат предложените от МРРБ цени.

Другият сериозен проблем е обхватът на тол-системата. Първоначалните планове бяха тя да се разпростре на 16 хил. км. Те бяха намалени на 10 800 км, като в това число влизат не само магистрали и първокласни пътища, но и втори и дори трети клас пътища. От министерството са обяснили, че при определянето на цените са гледали за пример Унгария. "Там обаче има паралелен път и алтернатива откъде да минеш. Страната е на централно място и таксите са насочени към транзита, а за вътрешните превозвачи има избор. За нас няма да има такъв", казва Христо Христов. МРРБ така и не е отговорила окончателно какъв ще е обхватът.

Третият сериозен казус идва по линия на автобусите. Автобусните превозвачи имат договори с общините на определени цени, които не могат да се променят след въвеждането на тол-таксите. "Тол-система ще има и трябва да има, но не в този вид. Има обществени поръчки с общините за превоз на пътници за 8 - 10 години напред за определени цени, а тол-таксите са ново обстоятелство", коментира Васил Пиронков, председател на сдружението на автобусните превозвачи и собственик на "Комексмаш", пред "Капитал". Казус има и с градските автобуси, които имат крайградски курсове и също ще трябва да плащат такси, като така общини ще трябва да коригират бюджетите си за транспорт.

Спорът за 1 млрд. лв.

Тепърва предстоят преговори и вероятно отстъпване от страна на държавата. Превозвачите ще представят и свои анализи. Засега позицията на министерството е, че приходите годишно трябва да са 1 млрд. лв., "за да може Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да изпълнява своите задължения и ние да се движим по добра пътна мрежа", по думите на Аврамова. Предстои един месец обществено обсъждане, след това изготвяне на доклади, а накрая Министерският съвет ще приеме тарифите. Финалните такси ще са ясни в началото на лятото, коментират от МРРБ неофициално.

Подозрението, че министерството е започнало отгоре надолу - с намерението да събере този милиард на всяка цена, се прокрадна многократно в разсъжденията на превозвачите пред "Капитал". По думите на зам.-министър Николай Нанков пред журналисти, ако се запазят предложените ставки, приходите ще са 1.160 млрд. лв. От тях обаче 15% ще отидат за издръжка на системата, а максимум 7% отиват за т.нар. национални доставчици на услуги - частните компании, които също доставят винетки и тол-такси. Тоест за пътища все пак остават малко над 900 млн. лв. по груби сметки.

Пари за пътища определено не достигат. По данни на Световния икономически форум българските пътища са четвъртите най-лоши в ЕС, а 25% от републиканската пътна мрежа е в лошо състояние. Предстоят и големи инфраструктурни проекти, които не се финансират с европейски средства, като магистралата Русе - Велико Търново например, остатъка от "Хемус", тунела под Шипка, пътя от Русе до Бяла и обходния път на Бяла. Всички те възлизат на милиарди левове.

Тези сметки обаче са помрачени от факта, че тол-системата е в ръцете на Агенция "Пътна инфраструктура". АПИ подписа анекс с изпълнителя - австрийската Kapsch, и им спести дейности за около 20 млн. лв. по груби сметки. Същата агенция отговаряше и за кошмарния старт на електронната винетка за леки автомобили на 1 януари 2019 г. Освен това АПИ е била разследвана от европейската служба за измами ОЛАФ, че де факто действа като "организирана престъпна група", а съмненията за това как се провеждат големите строителни търгове витаят от години. Така след като успее да се договори с превозвачите колко пари ще събере, държавата ще се изправи и пред съмненията как ще харчи тези пари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Луксозните хотели в София са поскъпнали с над 20% по време на европредседателството Луксозните хотели в София са поскъпнали с над 20% по време на европредседателството

Предлагането в 5-звездния сегмент ще нарасне с близо 50% до 2021 г., прогнозират от Cushman & Wakefield Forton

27 юни 2019, 184 прочитания

Битката за общественото радио Битката за общественото радио

Най-важното е медиата да прави качествена и безпристрастна журналистика

27 юни 2019, 413 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Свирепа битка за всеки глас през май

Резултатите от евровота са решаващи за това кой ще управлява през следващите няколко години

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект