Дистанционно управление
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дистанционно управление

Дистанционно управление

Извънредното положение показа реалните възможности на електронното правителство, но и колко малко трябва, за да заработи то

7492 прочитания

© Капитал


Кога за последен път сте регистрирали каруца? Ако имате спомени от тежка бюрокрация, редене на опашки, попълване на ръка на дълги формуляри, трябва да е било отдавна. Защото днес, 2020 г., това може да стане от дома ви - без чакане, а само с компютър и електронен подпис.

Ако функционалностите на електронното правителство трябваше да бъдат представени с реклама, то тя би звучала горе-долу по този начин. И рекламата нямаше да е заблуждаваща - регистрацията на пътно превозно средство с животинска тяга е една от електронните услуги, които държавата предлага в момента.

Сблъсъкът на държавната администрация с информационните технологии може да бъде бездънен извор на вицове и подигравки. От близо 20 години темата за изграждането на електронно управление е дъвка в политическия дневен ред, но вицовете за това отива повече да бъдат разказани от тези, които са се облагодетелствали от него, а това със сигурност не са гражданите.

Пандемията и мерките, които я последваха, са реален тест за електронните услуги, които администрацията предлага. Ако допреди няколко месеца дистанционната комуникация на гражданите и бизнеса с държавата беше пожелателна алтернатива, то в условията на социална изолация това вече е въпрос на оцеляване.

Ситуацията притисна както администрацията, така и гражданите и бизнеса. Новите услуги, които могат да се правят дистанционно, се увеличават почти всеки ден. Някои системи, като образователната, потърсиха самоспасение - досущ като барон Мюнхаузен. Други, като здравната, мобилизираха доброволчество, иначе нетипично за сектора. Трети, като съдебната, показаха, че присъщата им консервативност може да действа като ръчна спирачка.

Не поглеждай назад

Докторантите в поне няколко факултета могат да намерят своя ъгъл към темата за похарчените публични средства за въвеждане на електронното правителство, но сякаш тя би била най-относима към проблемите, изследвани в катедра "Наказателноправни науки" в Юридическия факултет.

Колко е похарчено за електронно управление от началото на века насам е въпрос, на чийто отговор мнозина разчитат да е изтекла погасителната давност за повдигане на обвинение.

"Направеното до момента е едновременно много и малко. Огромни ресурси са хвърлени в неуспешни проекти - цяла оперативна програма (ОПАК) е с почти нулев резултат. От друга страна, немалко системи са изградени и работят - както централни, така и вертикални. Системата за междурегистров обмен например се използва все повече и повече, за да спестява предоставянето на удостоверения. Може да се каже, че в момента имаме базова инфраструктура за изграждане на електронно управление. С изключение на ключовата електронна идентификация, разбира се." Така IT експертът Божидар Божанов отговаря на въпроса какво е направено през последните 20 години.

Източник: Shutterstock

От думите му става ясен друг важен момент, че зад клишираното "електронно управление" освен възможността да си регистрирате каруцата от вкъщи седи и друга, много по-важна функционалност - това институциите да си говорят помежду си електронно.

Примерно, когато полицията ви спре на пътя, да не се налага да представяте пет документа (книжка и контролен талон към нея, талон за технически преглед, регистрация на колата и талон за гражданска отговорност), а да е достатъчно да докажете самоличността си, а всичко останало полицията да може да установи сама, защото има достъп до базите данни (че сте шофьор, имате талон, чия е колата и дали има застраховка и преглед). Всъщност примерът не е хипотетичен, защото МВР вече има такава функционалност и е въпрос на време да отпадне от формалните изисквания.

И това е част от проблема - действащите електронни услуги се случиха някак самостоятелно. Създаването на електронен търговски регистър през 2007 г. се реализира само защото това беше задължение на България като член на Европейския съюз, получило силна институционална подкрепа от САЩ.

Ако не беше този външен натиск, идеята щеше да бъде сдъвкана и изплюта от десетките мастити юристи, които се изправиха срещу нея с мантрата, че "хартията е най-сигурният носител на информация".

Въпреки че регистърът е факт от повече от десет години, едва ли не до вчера съществуваха институции, които продължаваха да изискват от бизнеса да им представя удостоверения за актуално състояние с "мокър печат".

Къде са пречките

Според Божидар Божанов основните пречки пред реализацията на електронното управление са три - нормативни, организационни и технически: "Те обаче не се разрешават достатъчно бързо и достатъчно ефективно заради една основна пречка - политическата. И по-скоро липсата на политическо разбиране за цялостната проблематика и съответните решения."

Той е убеден, че проблемите, свързани с нормативната уредба, са базово уредени, но " извън Закона за електронното управление и АПК, нормативната уредба все още предпоставя хартиени и неефективни процеси".

Организационните проблеми включват и административния капацитет, и способността на администрацията да ръководи успешно IT проекти, те са по-големите в момента, a техническите проблеми идват заради ниското качество на системите - пробиви в сигурността, "бъгове", липса на правилни интеграции, неудобен и неинтуитивен потребителски интерфейс, неспазване на добри практики за разработка на софтуер.

Според Божидар Божанов "с тях ще се сблъскваме повече тепърва, когато системите започнат да се използват повече".

Все пак може

Още от първите дни на извънредното положение Държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) видимо се активизира. След пробива на Националната агенция по приходите от миналото лято институцията сякаш беше потънала изцяло в темите на киберсигурността, но сега ДАЕУ започна да промотира услуги, повечето от които пряко насочени към негативните последствия от кризата.

Така например подаването на заявления и регистрация на търсещи работа лица към Агенция по заетостта може да става електронно (вместо физическо посещение в Бюрото по труда), информацията се подава електронно до Националния осигурителен институт (НОИ), откъдето уведомяват подателя през "Системата за сигурно електронно връчване" (това е електронният адрес, на който държавата може да докаже, че ви е уведомила).

"От началото на април профили в системата имат над 33 хиляди потребители. Само за един ден, на 21 април 2020 г., в Системата за сигурно електронно връчване има регистрирани около 2000 физически лица", отговори ръководителят на ДАЕУ Атанас Темелков.

"Когато има активно търсене от страна на гражданите и бизнеса, предлагането започва да наваксва. Администрацията преминава в дигитален режим и все по-рядко ще казва "това не може по електронен път". Дори когато ѝ се наложи да го каже, има стимул бързо да измисли решение на този проблем (много често решението го има в нормативната уредба и наличните системи и просто трябва да се променят вътрешни правила и заповеди)", коментира тенденцията Божидар Божанов.

Дай си лична карта

Големият проблем пред реализацията остава идентификацията на ползвателите. Въпреки че използването на чужд електронен подпис оставя много повече следи, отколкото ползването на чужда лична карта, а подправянето на електронен подпис в сравнение с това на личен документ е граничещо с невъзможното, технологията среща скептицизъм.

Според Божидар Божанов този проблем се е видял покрай пробива с дистанционното образование: "То заработи сравнително успешно в дигитален режим, защото е "локално" - всеки учител познава учениците си и връзката е много по-лесна. Освен това системите, които се използват там, бяха вече налични, и може би по-важно - не бяха изградени с обществена поръчка."

Другият проблем е изцяло практически: "Нужно е идентификацията и подписването да бъдат стандартизирани и много системи да бъдат надградени, за да не се налага човек да има 2 ПИК-а, 3 КЕП-а и 4 различни компютъра със стари операционни системи и браузъри, за да може да използва всички услуги, от които има нужда."

Атанас Темелков посочва решение на този проблем, припомняйки, че по инициатива на агенцията за електронно управление "от началото на извънредното положение гражданите и бизнесът могат да получат от два доставчика на удостоверителни услуги безплатен облачен или мобилен квалифициран електронен подпис, с който да заявяват e-услуги и да подписват заявленията си безплатно".

Така се оказва, че всичко зависи от активността на отделните институции - колкото те са по-отворени към технологиите, толкова по-лесно ще могат да се адаптират към новата дистанционна реалност.

Кога за последен път сте регистрирали каруца? Ако имате спомени от тежка бюрокрация, редене на опашки, попълване на ръка на дълги формуляри, трябва да е било отдавна. Защото днес, 2020 г., това може да стане от дома ви - без чакане, а само с компютър и електронен подпис.

Ако функционалностите на електронното правителство трябваше да бъдат представени с реклама, то тя би звучала горе-долу по този начин. И рекламата нямаше да е заблуждаваща - регистрацията на пътно превозно средство с животинска тяга е една от електронните услуги, които държавата предлага в момента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Хем се фалим колко сме напред в ИКТ сектора, колко ни е бърз Интернетът, хем ще ни трябват векове докато евентуално някой ден доживеем пълноценно е-управление. Други държави като Естония го направиха отдавна и сега само берат плодовете на далновидността си.

  • 2
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    1. "....да не се налага да представяте пет документа (книжка ....), а да е достатъчно да докажете самоличността си, а всичко останало полицията да може да установи сама, защото има достъп до базите данни (че сте шофьор....)"

    Моля. Ама наистина моля авторът да ми изброи държавите в света, където от шофьорите не се изисква да си носят шофьорската книжка докато шофират.
    Моля.

    2. "...да не се налага да представяте пет документа .... регистрация на колата ....), а да е достатъчно да докажете самоличността си, а всичко останало полицията да може да установи сама, защото има достъп до базите данни (.... чия е колата....)"

    Моля. Ама наистина моля авторът да ми изброи държавите в света, където от шофьорите не се изисква да носят документа за регистрация на автомобила докато шофират.
    Моля.

  • 3
    ss avatar :-P
    SS

    Още едно добро дело от ВИРУСА !

    Като катализатор ...

  • 4
    mtsvetanov avatar :-|
    mtsvetanov

    До коментар [#1] от "Читател":

    Защото ИКТ сектора не се движи от държавата, затова е напред. Държавното управление, очевидно, се движи от държавата...

  • 5
    ias21554266 avatar :-P
    Darulio

    До коментар [#2] от "Sir Humphrey":

    Моля, ама наистина моля етатистът, който много на място си е сложил профилна снимка на Сър Хъмпфри, да ми обясни ЗАЩО е необходимо да носиш освен лична карта И книжка, при положение че полицаят има достъп до АИС на МВР и може да провери в реално време дали си правоспособен водач?

    Обръщам внимание, че не бих приел отговор като "защото иначе някой безполезен колега паразит от държавната администрация, който се грижи за шофьорските грижи или който разпределя милиони за издаването им, ще остане без работа", макар по същество да е верен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK