Четиринайсет "МиГ"-а от пролетта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четиринайсет "МиГ"-а от пролетта

Представителят на МАПО Александър Агеев е умислен за бъдещето на МиГ-29 в България

Четиринайсет "МиГ"-а от пролетта

Момчил Милев
1096 прочитания

Представителят на МАПО Александър Агеев е умислен за бъдещето на МиГ-29 в България

© Велко Ангелов


Все още неосъществената мечта на боен авиатор №1 ген.-лейтенант Михо Михов за нова ескадрила изтребители в българските ВВС е на път да се превърне в кошмар за политическия ни елит. Най-крупната оръжейна сделка в посттоталитарната българска история може сериозно да размести пластовете във военната администрация и да изпрати на политическото бунище опърничави чиновници от висшите управленски кръгове.

През миналата седмица представители на руския авиационен гигант МАПО подновиха офанзивата си да пласират на българския пазар супермодерни изтребители МиГ-29 и тренировъчни самолети МиГ-АТ. Цената на сделката е 450 млн. долара, отпуснати на кредит под формата на бойни самолети.

Условията на договора

"Проектът има няколко неразривно свързани компонента - продажбата на бойни самолети на изплащане и изграждане на авиоремонтна база у нас", обяви директорът на МАПО по маркетинг и продажби Александър Агеев след срещите си с българската администрация. Първо обаче става дума за доставка на нова ескадрила МиГ-29 от порядъка на 14 самолета с пълно оборудване, което според руснака съответствало на всички натовски стандарти.

В това число влиза система за опознаване на самолетите от типа "свой-чужд", навигация, съвместима със западната, и електронна техника от висок клас, обещават от МАПО.

На втория етап на проекта руският военен концерн иска да изгради съвместно предприятие на базата на пловдивския авиоремонтен завод "Г.С.Раковски". Авиационният гигант твърди, че е готов да инвестира десетки милиони долари в развитие на технологичната база на това предприятие и в развитието на съвместен бизнес.

Кой ще финансира ремонта на МиГ-ове у нас

От друга страна обаче, фирмата признава, че няма свободни оборотни средства за такава инвестиция. Това прави твърде прозрачно упорството на МАПО да обвърже продажбата на 14-те МиГ-29 с плановете за създаване на център за ремонт на МиГ-ове в Пловдив. Още през миналата година руският президент подписа указ за отпускането на кредит от 450 млн. долара за страната ни. Ако самолетостроителният концерн се пребори за договора с България, нашите ВВС ще получат самолетите, а парите ще постъпят като свеж финансов ресурс в руската "Авиабанк", която е част от структурата на МАПО. България пък ще трябва да изплаща оръжейния кредит в продължение на повече от 10 години.

"Естествено ние прекрасно разбираме, че в сегашния момент съществува достатъчно сложна икономическа ситуация в България", каза още Агеев. "Ако смятаме перспективите за съвместен бизнес, по най-оптимистичния сценарий ще дойдат десетки милиарди долари през следващите 10 години", допълни той. При успешно разгръщане на проекта приходите можели да достигнат 1 милиард долара годишно.

Според МАПО кредитът имал много изгодни параметри - гратисен период до 2001 г. и период за погасяване над 10 години. Агеев твърди, че вече е провел всички необходими преговори, а документите, контрактите и междуправителственото споразумение се намират в последната фаза на подготовка.

Военните се запъват

Не така обаче мисли българският военен министър Георги Ананиев. "Представителите на МАПО се опитват да ни извиват ръцете", призна шефът на военното ведомство.

Според него сделката е абсолютно неизгодна. При финансово-икономическата ситуация у нас България не можела да си позволи договор при тези условия. "Няма министър на отбраната, който да се откаже от ескадрила МиГ-29, дори и на страна в НАТО, но цената е изключително висока", допълни Ананиев. Над 40 млн. долара на година допълнителни външни плащания ще се стоварят върху българския данъкоплатец.

Военният министър не е виждал и руското предложение за формите на разплащане, начина за отпускане на кредита, кой ще даде парите. Засега Ананиев не желае да се обвързва със съглашения по междудържавен кредит, който може да се одобри само от Народното събрание. "Това правителство не би трябвало и не може да се занимава с такива проблеми. Не мога да си позволя лукса да внасям законопроекти, които следващото правителство да изтегля и преработва", отсече шефът на българския Пентагон.

"Руските авиостроители поставят условие, че първо трябва да купим самолетите и после да говорим за този проект, който не се знае дали изобщо има перспектива", твърди военният министър. Той възприема обратната постановка - първо да построим нещо, което носи печалба, да си направим сметка, че на година ще взимаме поне 40 млн. долара, а след това да купуваме МиГ-овете. Ананиев обаче се съмнява дали проектът изобщо може да се реализира където и да е по света. За реализацията в България има и почти непреодолим проблем - в подписаното споразумение с МВФ има текст, според който страната ни се ангажира да не поема нови дългосрочни (над 1 година) външни задължения.

Премиерът Софиянски е проявил интерес и се е срещнал с представителя на МАПО за сделката с 14-те МиГ-29 и авиозавода в Пловдив. Президентът Стоянов засега е доста по-пасивен към посещението на Агеев.

През тази седмица руският авиодилър трябва да се върне у нас, за да убеди правителството, че ще си изплатим разходите за изтребители с ремонт на чужди машини.

Какво е МАПО

Авиогигантът МАПО се роди през юни миналата година, когато за първи път започна преструктурирането на руската оръжейна индустрия. Съкращението ВПК МАПО всъщност означава Военнопромишлен комплекс - Московска авиационна производствена организация. Корпорацията се състои от 12 военни предприятия и търговска банка "Авиабанк". Най-крупните съучредители на МАПО са конструкторското бюро "Микоян" - създател на легендарните МиГ-ове, и производителят на ударните вертолети "Ка" - "Камов". Останалите заводи са профилирани в изработването на различни компоненти за изтребители - кабини, корпуси, двигатели, бордова техника, компютри и др.

МАПО е първото предприятие, което успя да се откъсне от стоманената прегръдка на досегашния държавен военнопромишлен гигант "Росвооружение". Самолетостроителният концерн е лицензиран да търгува сам на международния пазар и, изглежда, се стреми да заобиколи досегашния руския оръжеен монополист. Може би затова руснаците мълчат за единичната цена на МиГ-овете, които смятат да пуснат на нашия пазар. Това би била първата директна продажба на самолети от МАПО без посредничеството на "Росвооружение".

Мотивацията на руснаците за българската поръчка може да се обясни и с острата нужда от кредити за руския ВПК. Тънкият момент в сделката за 14-те МиГ-29 е, че трите транша от по 150 млн. долара, отпуснати от руското правителство, никога няма да дойдат в България, а ще отидат в банката на МАПО "Авиабанк". Така концернът едновременно взима крупна междудържавна поръчка, прави първа самостоятелна продажба и получава свежи пари.

Конфликт с влизането в НАТО

Най-сериозният проблем на този "изгоден кредит" е защо България трябва да го вземе месец след като президентът Стоянов и служебното правителство обявиха намеренията на България да кандидатства за членство в НАТО. Проектът с 14-те МиГ-а беше широко рекламиран в българските вестници през цялата минала седмица. Докато не се докаже обаче, че само с ремонт на самолетни двигатели в Пловдив България ще може да обслужва нов дълг от 450 млн. долара, този проект ще остане твърде голям лукс за данъкоплатеца. Влизането в НАТО също няма да е евтино от гледна точка на необходимото преструктуриране на Българската армия по западни стандарти. То вероятно също ще се извършва с кредити отвън, а не може държавата да задлъжнява безкрайно за военни разходи.

Колкото и добър самолет да с МиГ, в момента средната заплата в страната е около 40 долара, пазарът е дефицитен за много от стоките от първа необходимост и сигурно ще се намерят доста по-добри и полезни начини да бъдат похарчени 450 млн. долара, макар и взети пак на кредит.

Все още неосъществената мечта на боен авиатор №1 ген.-лейтенант Михо Михов за нова ескадрила изтребители в българските ВВС е на път да се превърне в кошмар за политическия ни елит. Най-крупната оръжейна сделка в посттоталитарната българска история може сериозно да размести пластовете във военната администрация и да изпрати на политическото бунище опърничави чиновници от висшите управленски кръгове.

През миналата седмица представители на руския авиационен гигант МАПО подновиха офанзивата си да пласират на българския пазар супермодерни изтребители МиГ-29 и тренировъчни самолети МиГ-АТ. Цената на сделката е 450 млн. долара, отпуснати на кредит под формата на бойни самолети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.